رييس‌جمهور اعلام کرد: قانون هدفمند کردن يارانه‌ها و بزرگترين طرح اقتصادي تاريخ ايران از يکشنبه 28 آذر به اجرا درمي‌آيد.

 به گزارش مشرق، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور شنبه شب در گفت‌وگوي زنده راديويي و تلويزيوني خود با اشاره به برنامه هسته‌يي ايران، اظهار کرد: يکي از مهم‌ترين موضوعات سياست خارجي و بين‌الملل، موضوع هسته‌يي است و اين مساله يک نماد و در واقع يک ميعاد است.

وي افزود: موضوع هسته‌يي تقابلي بين نظام سلطه و سرمايه‌داري با انديشه انساني و توحيدي ملت‌ها بود که ايران در محور جبهه توحيدي قرار داشته و دارد و موضوع هسته‌يي بهانه‌اي بود که جلوي پيشرفت ملت ايران را بگيرند. بنابراين طي سال‌هاي اخير تمام تلاش‌هاي غرب بر اين بود که ايران هسته‌يي نشود ولي اين طرح شکست خورد و ايران هسته‌يي شد و امروز ايران، هسته‌يي است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين که غرب در برابر برنامه هسته‌يي ايران دو راه پيش‌روي خود دارد، تصريح کرد: راه اول ادامه سياست‌هاي گذشته است که تا الان شکست خورده است و ادامه اين سياست‌ها قطعا منجر به شکست است. اولا آن‌ها نتوانستند جلوي هسته‌يي شدن ايران را بگيرند ولي ما پيروز شديم و ايران هسته‌يي شد و اين مساله تمام شد و حتي اين مساله تبديل به يک فرصت براي ما و در نتيجه پيشرفت ايران بيش‌تر شد.

رييس‌ قوه مجريه ادامه داد: راه دوم اين است که تقابل به تعامل و همکاري تبديل شود. ما از اول دنبال اين راه بوديم و مي‌گفتيم چرا تقابل کنيم؟ هم در زمينه هسته‌يي و هم در مسائل بين‌الملل با هم هم‌فکري کنيم و در موضوع هسته‌يي نيز مي‌توانيم با هم همکاري کنيم.

* نماينده ايران در مذاکرات ژنو حرف هاي قاطع و بجايي زد

وي با اشاره به مذاکرات اخير ژنو، اظهار کرد: مذاکرات ژنو مذاکرات خوبي بود و نماينده ايران حرف‌ها را درست، قاطع و به‌جا زد. من به دقت صورت مذاکرات را مطالعه کردم و نکات مثبت در آن ديدم. به نظر من وقت آن شده است که سياست تقابل از جانب آن‌ها به سياست تعامل تبديل شود و اين به نفع همه است؛ چرا که در اين صورت ديگر بازنده و برنده‌اي نيست و همه پيروز هستند. پس چرا وارد عرصه‌اي شويم که هم بخواهيم حقي از ملت‌ها ضايع کنيم و هم پيروز شويم؟ اين رفتار، رفتار قابل دفاعي نبود و محکوم بود.

* رگه هايي از همکاري در مذاکرات ژنو ديدم

احمدي‌نژاد با بيان اين که بهترين راه براي همه، حرکت به سوي همکاري است، تصريح کرد: من رگه‌هايي را در مذاکرات اخير ديدم و ما هم در همين راه حرکت مي‌کنيم. اميدوارم در گفت‌وگوهاي بعدي در استانبول، برزيل و تهران به چارچوبي براي همکاري برسيم و عدالت، قانون و حق هم همين است؛ چرا که بالاخره يک ملت بايد بتوانند از حق خود استفاده کنند که استفاده هم کرد و خواهد کرد.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: استفاده از اهرم‌هاي غيرقانوني، اهرم شوراي امنيت و اقتصاد کار درستي نيست، آن هم در برابر ملت بزرگي مثل ايران. من اميدوارم که به سمت تفاهم و همکاري برويم و ملت ايران از همکاري استقبال خواهد کرد. اين انرژي که براي تقابل صرف کردند اگر براي همکاري صرف مي‌کردند حتما سود بيش‌تري مي‌بردند و امروز هم توصيه مي‌کنم که به سمت تعامل بيايند و ما آماده هستيم که اين روند به نفع همه تغيير کند.

* آغاز اجراي هدفمند کردن يارانه ها

وي در ادامه گفت‌وگوي راديو و تلويزيوني‌اش اعلام کرد که قانون هدفمند کردن يارانه‌ها از فردا اجرا خواهد شد.

رييس‌جمهور از مردم درخواست کرد که در دريافت پول‌هايي که به حساب‌شان واريز شده است عجله نکنند؛ چرا که برخي واحدهاي اقتصادي براي مردم بسته‌هاي مناسبي در اين زمينه در نظر گرفته‌اند.

احمدي نژاد درباره ابعاد گوناگون اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و تاثيرات آن تصريح کرد: اجراي اين قانون از دو سه سال قبل شروع شده و به طور رسمي از امسال آغاز شد. اين طرح بزرگ‌ترين و مردمي‌ترين طرح اقتصادي کشور است. انرژي و ثروت کشور به مردم تعلق دارد و ما فکر مي‌کنيم بهترين حالت براي مديريت اين ثروت ملي مشارکت مردم در مديريت آن است.

وي با بيان اين که يکي از بخش‌ها که يارانه زيادي را به خود اختصاص داده، بخش انرژي است، افزود: متاسفانه امروز انرژي به درستي استفاده نمي‌شود و آثار آن در اقتصاد، سازنده نيست. امروز نزديک به 5/6 ميليون بشکه نفت و گاز در کشور توليد مي‌شود. از اين ميزان دو ميليون و 300 هزار بشکه صادر و چهار ميليون و 200 بشکه در داخل مصرف مي‌شود. امروز نفت بشکه‌اي 85 دلار است که اگر آن را در چهار ميليون و 200 هزار بشکه در سال ضرب کنيم مبلغي بيش از 120 هزار ميليارد تومان مي‌شود که حدود چهار برابر متوسط مصرف در دنياست.

رييس‌جمهور ادامه داد: اين در حالي است که ما بيش از چهار برابر متوسط دنيا رفاه نداريم، بلکه رفاه ما معادل متوسط دنياست. ما مي‌گوييم اين مبلغ بايد در خدمت رفاه مردم باشد. در اين ميان چند اشکال وجود دارد؛ اول اين که اسراف زياد است و مصرف اضافي است. اشکال دوم اين است که بهينه مصرف نمي‌کنيم. سومين اشکال اين است که همين مقدار، عادلانه توزيع نمي‌شود يعني توزيع رفاه، عادلانه نيست و اين موجب به وجود آمدن فاصله طبقاتي مي‌شود.

احمدي‌نژاد با طرح اين سوال که "با اجراي قانون چه اتفاقي مي‌افتد؟" اظهار کرد: ما مي‌توانيم به نقطه‌اي برسيم که با يک چهارم مصرف به همين رفاه دست يابيم. من نمي‌گويم که سه چهارم صرفه‌جويي و بهينه‌سازي کنيم بلکه فقط يک چهارم صرفه‌جويي کنيم. وقتي همه رعايت کردند اين 30 هزار ميليارد تومان به جيب مردم مي‌رود.

وي با اشاره به آمار و ارقامي براي توضيح بيش‌تر موضوع گفت: کل بودجه عمراني ما در سال گذشته که در تاريخ کشور بي‌نظير بوده، 20 هزار ميليارد تومان بوده است. اگر يک همت عمومي به خرج دهيم اين بودجه 5/2 برابر مي‌شود. اگر اين 30 هزار ميليارد تومان را به بخش مسکن ببريم و يا وام با سود صفر درصد بدهيم يک ميليون و 400 هزار مسکن شهري ساخته مي‌شود و ديگر کسي بدون مسکن نمي‌ماند و بافت فرسوده‌اي باقي نخواهد ماند. اگر همين يک سال مصرف را به بخش صنعت ببريم تمام پروژه‌هاي نيمه تمام کامل مي‌شود.

رييس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر ساخت 12 هزار کيلومتر راه‌آهن در برنامه ماست؛ يعني 25 درصد بيش از کل تاريخ راه‌آهن کشور که مي‌توانيم با اين ميزان، ساخت راه‌آهن را تحقق بخشيم. علاوه بر اين تمام آزادراه‌هاي کشور بيش از هفت هزار و 500 کيلومتر ساخته مي‌شود.

* فرهنگ سازي درباره هدفمند کردن يارانه ها در دروس مدارس و دانشگاه ها

احمدي‌نژاد با تاکيد بر لزوم فرهنگ‌سازي در مورد اجراي اين قانون (هدفمندسازي يارانه‌ها) اظهار کرد: در حال حاضر صداوسيما کارهاي خوبي در اين زمينه انجام مي‌دهد و لازم است که اين مطلب در دروس مدارس و دانشگاه‌ها نيز بيايد. با قدري همت مي‌توان صرفه‌جويي کرد تا ايران پيشرفته‌ترين کشور دنيا شود.

وي گفت: به خاطر اهميت اين طرح، دولت وقت زيادي صرف کرد و تمام توان کارشناسي کشور بسيج شد. ما تمام جهات و تاثيرات اين طرح را در مسائل گوناگون پيش‌بيني کرديم و برنامه‌ريزي جامعي از سوي دولت صورت گرفت. از سوي ديگر براي اين که اين طرح، خوب و با کم‌ترين شوک و تنش آغاز شود گرچه همه با اجراي آن پيروز خواهند بود، کارهاي اضافي نيز انجام داديم از جمله اين که يک ماه اضافه بنزين اعلام شد؛ براي شبکه حمل و نقل برون شهري نيز سوخت گازوييل تا حدود 10 روز با قيمت قبلي شارژ مي‌شود، سهميه جديد دو ماهه شارژ مي‌شود و همه جايگاه‌ها نيز به سيستم کارت‌خوان مجهز شده‌اند به نحوي که مي‌توان گفت براي اجراي اين طرح سيستم‌هاي اداره کشور نيز متحول شده است.

* شش دهک از روز اول وضع‌شان بهتر مي‌شود

رييس‌جمهور در مورد تدابير دولت براي قيمت آب، برق و گاز نيز خاطرنشان کرد: قيمت آب، برق و گاز را پلکاني کرديم تا همه به صرفه‌جويي تشويق شوند.

احمدي‌نژاد با بيان اين که دو ماه در حساب مردم پول است و دولت آماده باش است تا اين طرح به زيبايي اجرا شده و شيريني آن در کام مردم باقي بماند، ادامه داد: با محاسبات ما شش دهک از روز اول وضع‌شان بهتر مي‌شود، دو دهک بايد قدري صرفه‌جويي کنند و دو دهک ديگر بيش‌تر صرفه‌جويي کنند. زندگي مرفه و باز بدون کنترل خوب نيست.

وي با بيان اين که با اصلاحات اساسي در اقتصاد، همه سود خواهند برد، اظهار کرد: با اجراي اين طرح قيمت تمام شده صنعت مي‌تواند با قيمت‌هاي جهاني رقابت کند. تاکنون قيمت انرژي کم بوده و بنابراين فکر و هوش ايراني که مي‌تواند فرصت انجام کارهاي بزرگ بيايد، معطل مانده است. با اجراي اين طرح رفتار اقتصادي متحول خواهد شد.

*بخشي اصلي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها از فردا اجرا مي‌شود
رييس‌جمهور درباره مصارف دولتي و عمومي، اظهار کرد: البته براي مصارف دولت، ما نرخ‌ها را آزاد تعيين مي‌کنيم و اين نشان مي‌دهد که ما بيش‌ترين فشار را خودمان تحمل مي‌کنيم و کم‌ترين فشار را به مردم وارد مي‌کنيم. اگر مردم در مصرف انرژي هر چه بيش‌تر صرفه‌جويي کنند ما بيش‌تر مي‌توانيم صادر کنيم و منابع بيش‌تري را به مردم برمي‌گردانيم. ممکن است کسي بگويد پولش را مي‌دهم و مصرف مي‌کنم. اين خوب نيست. آن چه او مصرف مي‌کند دود مي‌شود و مي‌شود آلودگي تهران. در حالي که اگر صرفه‌جويي شود به نفع مردم خواهد بود.

وي در بخش ديگري از سخنانش، گفت: اين طرح به نفع مردم است. به همين دليل همه مردم خواهان اجراي آن هستند؛ چرا که مي‌فهمند منافع‌شان در اجراي اين طرح است. حتي به ما فشار مي‌آورند که اجرا کنيم و وقتي مردم اجراي اين طرح را پذيرفته باشند تبعات منفي نخواهد داشت و يا تبعات آن به حداقل مي‌رسد.

احمدي‌نژاد گفت: اجراي اين طرح راهي است که ما شروع کرده‌ايم و با اين اقدام گام آخر مرحله اول را برداشته‌ايم و وارد شرايط جديدي مي‌شويم.

وي گفت: ثروت ملي و اقتصاد بايد توسط مردم اداره شود. توليدکنندگي، مصرف‌کنندگي و مديريت با خود مردم بايد باشد. به عنوان مثال کشور ما کم آب است اما همين مقدار نزول باران را با راندمان يک سوم مصرف مي‌کنيم در حالي که مي‌توانيم با همين مقدار آب توليد خود را سه برابر کنيم و اين شدني است.

رييس‌جمهور تصريح کرد: اولين خواهش من از مردم اين است که ما بايد با هم باشيم، نسبت به هم دلسوز باشيم و با محبت رفتار کنيم. ما اعضاي يک خانواده هستيم. بايد با رحمت نسبت به هم برخورد کنيم تا رحمت خدا هم نازل شود. اگر مردم مراعات همديگر را کنند خدا هم مراعات آن‌ها را خواهد کرد. خيلي بد است که کسي به فکر خود باشد و بدتر آن که کسي از خلاءها و تحولات سوءاستفاده کند. زيبايي زندگي به انباشتن نيست، به درست استفاده کردن است. زيباترين زندگي براي کساني است که خود را فداي ديگران کنند. امام حسين (ع) بر همين مبناست که لذت‌بخش‌ترين زندگي را داشت.

احمدي‌نژاد افزود: بايد مراعات همديگر را بکنيم. چرا وقتي که سر و صدايي مي‌شود دو ريال روي قيمت‌ها بگذاريم؟ اگر اين کار را 75 ميليون آدم انجام دهد چه مي‌شود و انعکاس آن در زندگي ما چيست؟

* مردم در برداشتن از اين پول عجله نکنند

وي با اشاره به پولي که به حساب مردم واريز شده است، گفت: پولي که به حساب مردم ريخته شده است يک حساب ويژه است. اين مملکت متعلق به امام زمان (عج) است و اين پول هم بيت‌المال است و پول امام زمان (عج) است و با برکت است و زمينه رشد جامعه است. مراقب باشيم اين را با پول‌هاي ديگر خراب نکنيم چون ديگر اثر خود را از دست مي‌دهد. ما معتقد به برکت هستيم و برکت از عدالت مي‌آيد. اين پول يک گام بلند در جهت عدالت است و مال مردم است و مردم آن را درست مصرف کنند. توصيه مي‌کنم بلافاصله به بانک‌ها مراجعه نکنند. اين طرح ادامه دارد و ده‌ها سال به فضل الهي تداوم خواهد داشت؛ طوري که کسي نتواند آن را لغو کند. مردم در برداشتن از اين پول عجله نکنند. اگر آن را زود بردارند بازار بهم مي‌ريزد. پول را نگه دارند. بخش صنعت و خدمات نيز بسته‌هاي خوبي براي مردم پيش‌بيني کرده‌اند. حتي برخي قيمت‌ها را مي‌خواهند پايين بياورند. در نتيجه در برداشتن از اين پول مردم عجله نکنند به‌خصوص که از فردا اجراي اين طرح شروع مي‌شود.

وي افزود: مردم براي اين پول برنامه‌ريزي کنند. گام‌هاي بعدي هم وجود دارد و حداقل به دو برابر خواهد رسيد و پول خوبي است. البته گام بعدي سال بعد اجرا مي‌شود. نمايندگان مجلس در اجراي اين طرح با دولت خوب همراهي کردند و ان‌شاءالله سال آينده هم همکاري مي‌کنند تا بتوانيم گام‌هاي بعدي را برداريم. اگر آن گونه که در نيت من قرار دارد اجرا شود پولي که به حساب مردم واريز خواهد شد بيش‌تر از اين مي‌شود.

*براي هر نفر ماهانه چهار هزار تومان يارانه نان 
رييس‌جمهور در ادامه با توصيه به مردم براي مديريت کاهش مصرف با هم‌فکري اعضاي خانواده خاطرنشان کرد: انتظار داريم مردم منتظر باشند تا دو ماه بگذرد و قبض‌ها بيايد، بعد بر اساس آن با هم‌فکري اعضاي خانواده برنامه‌ريزي کنند تا فرزندان نيز مديريت اقتصادي را ياد بگيرند چرا که آن‌ها نيز فردا در يک بخش مدير خواهند شد.

احمدي‌نژاد هم‌چنين گفت: مردم توجه داشته باشند که ما واريز دوم نيز در همين مرحله اول خواهيم داشت.

وي خاطرنشان کرد: در مورد نان قصد داريم براي هر نفر چهار هزار تومان به ازاي هر ماه واريز کنيم که اين کار در همين هفت هشت روز آينده انجام خواهد شد. ما مي‌خواهيم مردم نان خوب بخورند. ما الان بيش از چهار هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت مي‌کنيم و بيش از همين مقدار نيز مردم براي خريد نان پول مي‌دهند که اگر اين دو مبلغ را روي هم بگذاريم مردم بايد بهترين نان را بخورند و اتلاف نان از بين مي‌رود و ما مي‌توانيم گندم را صادر کنيم.

رييس‌جمهور يادآور شد: توصيه مي‌کنيم همان طور که مردم تاکنون به ما اعتماد کرده‌اند، ستادي در مرکز و در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها ايجاد شده که تنها به اطلاعيه‌هاي اين ستاد توجه کنند.

احمدي‌نژاد با بيان اين که عدالت در داخل و خارج مخالف دارد، افزود: مي‌بينيم بعضي از اين رسانه‌هاي بيگانه عليه اين طرح سخنراني مي‌کنند، نمي‌خواهند ايران پيشرفت کند و الگو بشود، کشوري که در آن فقير نباشد و همه شاد باشند و همه موفق باشند و اين گام بلند در اين جهت است.

او يادآور شد: ممکن است برخي فضاسازي کنند و مردم را نگران کنند و برخي نيز ممکن است متوجه نباشد و تحريک شوند و اقدامي در اقتصاد انجام دهند.

رييس قوه مجريه هم‌چنين درباره اقداماتي که در ارتباط با همکاري اصناف در اجراي اين طرح گفت: اصناف همکاري خوبي داشتند و ستادي درست کرده و آموزش داده و تشريح کرده‌اند و همراهي آن‌ها خوب بوده است. اصناف واحد نظارت تاسيس کردند و با واحد نظارت بازرگاني نيز مشارکت خوبي دارند؛ البته بهترين ناظر مردم هستند که بايد اطلاع‌ دهند و ماموران ما حاضر مي‌شوند اگر مشکل ناشي از کمبود کالا باشد جبران مي‌کنند يا رفتار نامناسب باشد با آن برخورد مي‌کنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که وظيفه رسانه‌ها براي اجراي موفق طرح هدفمندي يارانه‌ها چيست؟ تصريح کرد: به نظر من همه در اين طرح مهم هستند. صنعتگران، کارگران، دامداران، کشاورزان، تجار، کسبه، معلمان، دانشگاهيان، اساتيد، دانش‌آموزان، دانشجويان و اهالي رسانه. دنيا ما را نگاه مي‌کند، ما ايراني هستيم و با ديگران فرق مي‌کنيم. تحولات ايران مورد توجه همه دنياست. ما بايد با مشارکت و همکاري هم فردا و آينده را بسازيم و بايد از خود اثر زيبا، ماندگار و قابل دفاع بجا بگذاريم.

احمدي‌نژاد هم‌چنين با تقدير از زحمات رانندگان و نقش آن‌ها در اجراي اين طرح افزود: اين طرح فرصتي ايجاد کرده که قدر کارها شناخته شود. يکي از پاک‌ترين و زحمت‌کش‌ترين اقشار جامعه ما راننده‌ها هستند که بخش مهمي از اقتصاد جامعه را اداره مي‌کنند. اما بايد ببينيم چگونه زندگي مي‌کنند. بهترين زمان‌ها و استراحت خود را مي‌گذارند. يک راننده 30، 40 سال بهترين وقت خود را براي اين کار مي‌گذارد، بنابراين رانندگان و عوامل حمل و نقل داخل و برون شهري، شبکه‌هاي خون‌رساني کشور هستند و زحمت‌کش‌ترين اقشار جامعه که در سرما و گرما بايد ساعت‌ها پشت فرمان بنشينند.

وي خاطرنشان کرد: رانندگان داخل شهري نيز زحمات زيادي در ترافيک، گرما و سرما و خيابان‌هاي شلوغ متحمل مي‌شوند و اين کار بسيار سخت و طاقت‌فرسايي است البته بخش مهمي از خوردهاي ما نيز بايد در اين طرح نوسازي شوند.

***

رئيس جمهور تاکيد کرد: در قضيه هدفمند کردن يارانه‌ها از اين به بعد هيچ مشکلي نيست که نتوانيم حل کنيم.

وي با بيان اين که هر جا مشکلي پيش آمد مردم به ما خبر دهند، اظهار کرد: گروه‌هاي تخصصي ما مشکل را حل مي‌کنند و در اين طرح مشکلي نيست که قابل حل نباشد. البته ما نمي‌گوييم که عالم دهر هستيم ولي به هر حال ما کشور بزرگي هستيم که 75 ميليون جمعيت داريم و اقتصاد بزرگي هستيم و ممکن است مشکلاتي هم پيش بيايد که آن‌ها را برطرف مي‌کنيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين که کل دولت، استانداران، فرمانداران و مديران پاي کار هستند، افزود: راننده‌هاي ما هميشه نان حلال به خانه برده‌اند و من مي‌خواهم از راننده‌ها خواهش کنم که ما مي‌خواهيم در اين طرح پيشگام اوليه همين راننده‌ها، اصناف و صنعتگران باشند. ما مي‌خواهيم افتخاري براي همه ملت کسب کنيم که همه تا ابد به آن افتخار کنند و اين به نام ملت ايران ثبت شود که طرحي که ديگران با اما و اگرها بخشي از مردم‌شان را از دست داده‌اند، اجرا شده است. با اجرا نشدن اين طرح فقر در جامعه اضافه شده است و ما مي‌خواهيم فقر و تورم ريشه‌کن و اقتصاد شکوفا شود و همبستگي و دلبستگي بيش‌تر شود.

* همه کمک کنند تا فضا آرام باشد

وي ادامه داد: به رسانه‌ها و سياسيون نيز مي‌گويم که اين طرح، طرح احمدي‌نژاد و اين دولت و آن دولت نيست. بلکه اين طرح مال همه اين ملت و تاريخ اين ملت است. پس کاري کنيد که اين طرح جلو برود چرا که همه در اين طرح برنده هستند. ما مي‌خواهيم که همه کمک کنند تا فضا آرام باشد تا اگر کسي پيشنهادي دارد بگويد چرا که فقط با ايراد گرفتن کار درست نمي‌شود.

رييس‌جمهور براي نمونه به مساله آلودگي اخير هواي تهران اشاره کرد و گفت: بيست و چند روز هواي تهران به‌طور بي‌سابقه‌يي آلوده بود که متوقف شد و همه مردم همکاري کردند و در طرح زوج و فرد کردن خودروها اکثرا ماشين‌هاي خود را بيرون نياوردند. فرض کنيد که اصلا ماشيني بيرون نيايد، بالاخره همين تنفس مردم در يک فضاي بسته نيز آلودگي دارد و گازهاي سمي از نفس آدم خارج مي‌شود. ستادي در مسوولان بود که دائم فکر مي‌کردند که کاري انجام دهند تا تغييري جزئي ايجاد کند ولي برخي همه اين کارها را مسخره مي‌کردند، بدون اين که خودشان پيشنهادي بدهند.

احمدي‌نژاد اضافه کرد: گوشش شنواي ما زياد است و همه حرف‌ها را گوش مي‌دهيم و اين مسوولان هم از خود مردم هستند و مردم آن‌ها را انتخاب مي‌کنند و دو، سه سال ديگر دولت ديگري روي کار مي‌آيد. بالاخره اين زمان و فرصت مال ملت است و من خواهش مي‌کنم که همه کمک کنند تا اين کار بتواند جلو برود.

وي در ادامه در برابر پرسشي مبني بر اين که آيا مبالغ واريز شده به حساب‌هاي مردم از سوي دولت جوابگوي هزينه‌هاي بيش‌تر خانواده‌ها ناشي از آزادسازي قيمت‌ها خواهد بود يا خير؟ پاسخ داد: در حال حاضر دهک يک خانواده‌هاي ما يعني دهک يک درآمدي کشور که پايين‌ترين درآمد را در کشور دارند به‌طور متوسط 130 يا 135 هزار تومان درآمد دارند که بخش عمده‌اي از آن‌ها تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند. متوسط جمعيت خانواده در کشور چهار نفر است که بدين ترتيب به ازاي هر ماه 162 هزار تومان براي چنين خانواده‌اي به حساب واريز مي‌شود. اين‌ها حداقل هزينه‌ها را دارند و عملا آب، برق و گازي مصرف نمي‌کنند و ما مي‌خواهيم که برخي در جامعه يک مقدار مصرف کنند. اين دهک که مصرفي ندارد و بايد بتواند گوشت و ميوه بخرد و بخورد، به بهداشت و سلامت خود برسد و خانه خود را نو نوار کند.

رييس‌جمهور افزود: پيش‌بيني ما اين است که افزايش و جهشي که در اين دهک اتفاق مي‌افتد حدود 10 درصد است و 13 درصد به هزينه‌هاي فعلي آن‌ها اضافه مي‌شود. بنابراين 150 هزار تومان از پول واريزي دولت براي خرج‌هاي ديگر آن‌ها باقي مي‌ماند. هر چه به دهک‌هاي بالاتر مي‌رويم اين فاصله کم‌تر مي‌شود و با محاسبات ما تا دهک ششم وضعيت مثبت است. البته ما تاثيرات اين طرح را بر کل اقتصاد محاسبه کرده‌ايم و تنها به آب و برق و بنزين خلاصه نمي‌شود؛ بلکه بر کل اقتصاد اثر مي‌گذارد که ما آن را نيز پيش‌بيني کرده‌ايم. بر اين اساس وضعيت دهک هفتم و هشتم با مختصر صرفه‌جويي مثبت مي‌شود. البته ما معتقديم که از دهک سوم به بعد مي‌تواند خود صرفه‌جويي کند و در نتيجه پول بيش‌تري براي آن‌ها باقي بماند.

او با اشاره به وضعيت دو دهک بالاي جامعه، اظهار کرد: در مورد دو دهک آخر جامعه که بالاترين درآمد جامعه هستند، رفاه آن‌ها کم نمي‌شود ولي بايد يک مقدار خود را جمع کنند و به صورت باز خرج نکنند. در ضمن وقتي اقتصادي شکوفا شود سرمايه‌گذاري بيش‌تر مي‌شود و درآمدها بالاتر مي‌رود. بالاخره اين پولي که به مردم مي‌دهيم توسط مردم خرج مي‌شود و در نتيجه اقتصاد چرخش پيدا مي‌کند و باز هم مردم سود اين چرخش را مي‌برند. پس کسي ضرر نمي‌کند.

احمدي‌نژاد با تاکيد بر اين که هيچ‌کس در طرح هدفمند کردن يارانه‌ها ضرر نمي‌کند، اضافه کرد: براي مثال ما با فلان کارخانه قرار گذاشتيم که سه درصد قيمت‌هاي خود را تغيير دهد و به حمل و نقل گفته‌ايم که 10 درصد تغيير قيمت دهد و اگر قول و قرارها اجرا شود هيچ‌کس ضرر نخواهد کرد. اگر هم احيانا مساله طوري چرخيد که قشري آسيب ديد، باز هم به قيمت‌ها دست نزنند بلکه به ما اطلاع دهند و ما براي آن‌ها جبران مي‌کنيم و طوري پشتيباني مي‌کنيم و در نهادهاي توليد و خدمات به گونه‌اي آن‌ها را کمک مي‌کنيم که به سوددهي برسند. بنابراين لازم نيست کسي سر خود کاري کند و مثلا بگويد چون من ضرر کرده‌ام پس 30 درصد به قيمت‌ها اضافه کنم.

احمدي‌نژاد در ادامه گفت: پنجاه سال است که يارانه‌ها به صورت ناعادلانه توزيع مي‌شود و البته در اين زمينه مردم مقصر نبوده‌اند و چه بسا اگر مردم مي‌دانستند که اين روند ناعادلانه است، اين‌طور مصرف نمي‌کردند. کسي در تهران هست که به عنوان مثال ماهي شش هزار مترمکعب گاز مصرف مي‌کند در حالي که خانواده ديگري هست که نمي‌تواند پنجاه مترمکعب گاز مصرف کند. گاهي چنين روندي مشکلي ايجاد نمي‌کند؛ اما گاهي اين‌ها جامعه را دچار اختلافات طبقاتي مي‌کند. اگر تمام سياست‌هاي اقتصادي ما درست باشد و تنها يارانه‌ها ناعادلانه توزيع شود در عرض پنجاه سال وقتي 70 درصد يارانه‌ها به 30 درصد جامعه برسد اختلاف طبقاتي به اندازه يک دريا و دره عميق خواهد بود.

وي افزود: من از صداوسيما مي‌خواهم که اين‌ها را به تصوير بکشد. من ديده‌ام کساني هستند که 40 سال است ميوه نخورده‌اند. زماني وقتي مي‌خواستم سوار هلکوپتري شوم کودکي خود را به من رساند در حالي که لباس و کفش مناسبي نداشت. او از من کمک نمي‌خواست بلکه به من گفت سقف مدرسه‌شان در حال فرو ريختن است؛ من در آن لحظه حاضر بودم جان خود را بدهم تا مسائل اين کودک حل شود. حرف من اين است که صرفه‌جويي کنيم به عنوان مثال کسي که در منزل خود استخر دارد هر روز آب استخر خود را گرم نکند، بگذارد هفته‌اي يک بار تا مملکت آباد شود. ما ملتي هستيم که پيرو اهل بيتي هستيم که سه روز روزه گرفتند و غذاي خود را به فقير، اسير و غريب دادند. بايد به همديگر کمک کنيم.

احمدي‌نژاد گفت: ما يک ميليون خانه روستايي را نوسازي کرديم و دو ميليون هنوز نوسازي نشده است و جوانان روستايي هم بايد خانه‌دار شوند. اين کارها بايد انجام شود. اگر 30 هزار ميليارد تومان که حاصل صرفه‌جويي يک چهارم مصرف است به بودجه عمراني تخصيص يابد در عرض پنج سال مي‌توانيم به کشورهاي پيشرفته برسيم. ايران با اين همه ثروت نبايد جوانان بيکار داشته باشد، همه بايد بيمه تکميلي و بيمه طلايي داشته باشند. ما ثروت داريم اما بي‌جهت آن را مي‌سوزانيم.

* مردم به اطلاعيه هاي رسمي دولت توجه کنند

رييس‌جمهور گفت: بعد از گفت‌وگوي من اطلاعيه‌ها براي اجراي اين طرح اعلام مي‌شود و از ابتداي فردا يک‌شنبه اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها آغاز خواهد شد. در اين مرحله ما آزادسازي قيمت‌ها نداريم بلکه اصلاح قيمت داريم. آزادسازي قيمت‌ها در مرحله آخر قرار دارد. من از مردم تقاضا دارم که بنزين ذخيره‌سازي نکنند چرا که اين کار خطرات بسياري دارد، خداي نکرده حادثه‌اي پيش مي‌آيد. در خانه‌اي پيش‌تر اين اتفاق افتاده بود و پنج کودک را پيش من آوردند که سوخته بودند و سه سال است که ما آن‌ها را براي جراحي پلاستيک مي‌بريم، هنوز هم به وضعيت مناسب نرسيدند. گيرم که مقداري بنزين ذخيره کرديد چه مي‌شود بعد از آن چه مي‌خواهيد بکنيد. اين طرح دراز مدت است و همه بايد به حق خود قانع باشند؛ در اين صورت است که برکت، امنيت و دلخوشي مي‌آيد. چرا بيمارستان‌هاي ما بايد پر باشد و ما اين همه بيمارستان داشته باشيم در حالي که اگر عدالت اجرا شود اين‌طور نخواهد بود. پول جمع کنيم و بعد آن را خرج بيمارستان کنيم. البته گاهي برخي حوادث پيش مي‌آيد اما بسياري از اين حوادث ناشي از اين است که به حق خود قانع نيستيم.کسي که بنزين را بدون توجه به حق خود مي‌زند از کجا مي‌داند که بعدا برايش اتفاقي نيفتاد.

او گفت: تا وقتي من هستم طرفدار مردمم و پاي مردم هستم. جمهوري اسلامي همين است يعني پاي مردم بودن و با مردم بودن. اگر در اجراي اين طرح در زمينه‌اي کم آمد آن را جبران مي‌کنيم. با مردم مشورت مي‌کنيم. همه بايد براي اين طرح با هم همکاري کنيم و ايران را بالا ببريم. ايران بايد به بالاترين نقطه برسد، نبايد در هيچ کجاي دنيا ما را دست‌کم بگيرند. هيچ کشوري به اندازه ما تمدن و فرهنگ خلق نکرده است و به ارزش‌هاي انساني خدمت نکرده است.

رييس‌جمهور گفت: بايد اقتصاد اول دنيا شويم و مي‌توانيم. مردم همت کنند و مي‌دانم که با همت مردم به گام سوم نرسيده، تمام کارخانجات، اتوبوس‌ها، کاميون‌ها مصرف خود را اصلاح خواهند کرد. اين ملت، ملت ايران است و مي‌تواند. من مي‌گويم همه با هم صرفه‌جويي کنيم تا ايران ظرف پنج سال در دنيا گلستان شود. اگر اين 20 هزار ميليارد به 40 هزار يا 50 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني برسد خيلي کارها مي‌توانيم بکنيم. شما ديديد که گوشه‌اي از اين بودجه را در هوافضا به‌کار برديم و ديديد که به کجا رسيديم. ملت ما همتش علوي و حسيني است و کاري کنيم که به نام ملت ما ثبت شود، ما همه رفتني هستيم و آن چه مي‌ماند نام ملت ماست و من مطمئنم ملت ما از اين آزمايش سربلند بيرون خواهد آمد و اگر در اجراي اين طرح سوالي مطرح شد من و ساير مسوولان پاسخگو خواهيم بود.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين که پس از تکميل مرحله اول ما اشکالات و ضعف‌ها را جمع مي‌کنيم و براي آن‌ها برنامه‌ريزي مي‌کنيم، افزود: همه ما تحت حاکميت خدا هستيم و کسي نمي‌تواند در برود. هر کاري کنيم و از هر دستي بدهيم از آن دست مي‌گيريم. اين سنت خداست. بايد نسبت به همديگر با محبت و لطف و عاشقانه زندگي کنيم و مراعات همديگر را داشته باشيم.

* ستاد در اطلاعيه‌هايي قيمت‌هاي جديد کالاهاي مختلف را اعلام مي‌کند

وي خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله اين طرح با مشارکت و همراهي هم جلو خواهد رفت. اما بايد توجه داشت که ستاد در اطلاعيه‌هايي قيمت‌هاي جديد کالاهاي مختلف را اعلام مي‌کند.

رييس‌جمهور با بيان اين که شيبي که براي آب، برق و گاز در اين طرح در نظر گرفته‌ايم ملايم است، گفت: اين سه کالا تقريبا در همه جا وجود دارد که با شيب ملايم و پلکاني ديده شده است يعني آن‌هايي که مصرف‌شان پايين است قيمتش ارزان است و هر چه مصرف بالا مي‌رود مابه‌التفاوت اضافه مي‌شود؛ يعني قيمت پلکاني بالا مي‌رود.

احمدي‌نژاد يادآور شد: در روستاهايي که از نفت سفيد و کپسول‌هاي گاز استفاده مي‌کنند پيش‌بيني کرده‌ايم تا زماني که قيمت به‌طور کامل آزاد نشود قيمت کوپني گذاشته‌ايم چرا که ما در شهر گاز داريم اما در برخي روستاها گاز ندارند؛ بنابراين به اندازه، نفت و گاز در اختيارشان قرار مي‌دهيم.

او با بيان اين که همه اقشار و تمام جهات در اجراي اين قانون ديده شده‌اند، افزود: مقداري نفت و گاز در اختيار فرمانداران و استانداري‌ها براي مواقع اضطراري قرار داده شده است بنابراين همه جهات را ديده‌ايم که ان‌شاءالله اين طرح به خوبي اجرا خواهد شد.

وي با تشکر از ملت ايران گفت: ملت ايران بسيار عالمانه کار کرده‌اند و ما پرحجم‌ترين بخش اين قانون را تا حالا انجام داده‌ايم. مردم ما متين و زيبا عمل کردند و کار روان انجام شد.

احمدي‌نژاد هم‌چنين از کساني که اسم نوشتند و حساب باز کردند و هم‌چنين از کساني که اسم ننوشتند که به گفته وي نزديک به دو دهک و حدود 19 ميليون نفر هستند، تشکر کرد و گفت: اين کار بسيار زيبا و نشان‌دهنده فرهنگ ايراني ـ اسلامي ماست. هم‌چنين از آن‌هايي که از اين به بعد انصراف مي‌دهند و عده‌اي که تاکنون انصراف داده‌اند نيز تشکر مي‌کنيم.

رييس‌جمهور از کشاورزان، دامداران، کارگران و صنعتگران، کسبه و بازاريان، فرهنگيان، دانشگاهيان، دانش‌آموزان و دانشجويان و مجموعه سيستم حمل و نقل و رانندگان براي همراهي و مشارکت در اجراي اين قانون قدرداني کرد.

وي هم‌چنين با تشکر از رسانه ملي، گفت: انصافا رسانه ملي خوب و هوشمندانه کار کرد و از اين به بعد نيز کارش بيش‌تر مي‌شود. مردم براي اصلاح رفتارها نيازمند اطلاع‌رساني درست هستند که ان‌شاءالله اين کار با همراهي رسانه‌ها و رسانه ملي انجام خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: از ساير رسانه‌ها که ما را همراهي کرده‌اند و از ساير رسانه‌ها که از اين به بعد ما را همراهي مي‌کنند و هم‌چنين از همکاران خودم که با عشق و اميد کار کرده‌اند نيز تشکر مي‌کنم.

احمدي‌نژاد از خداوند برکت مضاعف به همت، هوشمندي و ايمان ملت ايران را خواستار شد و از حمايت قاطع مقام معظم رهبري و توصيه‌هاي ايشان به مجلس در اين ارتباط تقدير و تشکر کرد.

وي يادآور شد: از نمايندگان مجلس نيز که خوب همراهي کردند با اين که تجربه نويي است و بدين شکل براي اولين‌بار در دنيا اجرا مي‌شود تشکر کرد که در شهرها و روستاها براي مردم صحبت کردند و از اين به بعد نيز در قانون بودجه و ساير طرح‌هاي اساسي دولت را همراهي مي‌کنند.

* زمان اصلاح سيستم بانکي، اصلاح سيستم مالياتي و ايجاد اشتغال براي جوانان

احمدي‌نژاد با بيان اين که دولت بر روي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها وقت زيادي گذاشت، افزود: ان‌شاءالله از ابتداي سال آينده دولت توان و نيروي خود را در سه بخش متمرکز مي‌کند که اين بخش‌ها عبارتند از اصلاح سيستم بانکي، اصلاح سيستم مالياتي و ايجاد اشتغال براي جوانان.

وي با اشاره به اين که اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها اولين و مهم‌ترين گام بوده است، اظهار کرد: وقتي گام اول را برداريم، گام‌هاي بعدي راحت‌تر برداشته مي‌شوند و ما از اول سال آينده گام‌هاي بعدي را آغاز خواهيم کرد. سنگين‌ترين مرحله همين بحث هدفمند کردن يارانه‌ها بود که تا قبل از پايان سال اجرا مي‌شود و البته مبالغ مربوط به دو ماه به حساب مردم واريز شده است و آخر بهمن‌ماه نيز باز هم دو ماه بعدي را به حساب مردم واريز مي‌کنيم و همين طور دو ماه، دو ماه پول‌ها را واريز خواهيم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس