کد خبر 22251
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۱

جامعه وعاظ تهران تشکلي روحاني و زير‌مجموعه جامعه روحانيت مبارز است که به دبير‌کلي جعفر شجوني از اعضاي ارشد جامعه روحانيت مبارز و عضو حزب موتلفه اسلامي ، فعاليت مي کند.

به گزارش مشرق، تشکلي که همچون ساير تشکل‌هاي روحاني خود را بي‌نياز از مجوز کميسيون ماده 10 احزاب مي‌داند به گونه‌اي که شجوني در اين زمينه به ايلنا مي‌گويد : « ما حزبي نيستيم و نبايد مانند ساير احزاب از کميسيون ماده 10 مجوز بگيريم‏، چرا که شان روحانيت مافوق احزاب است‏، بنابراين گرفتن مجوز از سوي وزارت‌کشور براي ما موضوعيتي ندارد » .

اواسط تابستان سال جاري خبر انشعاب در جامعه وعاظ تهران و تشکيل جامعه وعاظ ولائي در ميان رسانه‌ها شنيده شد . خبري که با واکنش‌هاي متفاوتي در طيف اصولگرايان مواجه شد و دلايل متفاوتي نيز براي آن مطرح شد. از تمايل دبير‌کل جامعه وعاظ تهران به کانديداي اصلاح‌طلب در انتخابات رياست جمهوري دهم تا مخالفت با غيرقانوني بودن فعاليت جامعه وعاظ تهران گرفته تا حمايت مشايي رئيس دفتر رئيس‌جمهور از جمعي از اعضاي اين تشکل که پس از انشعاب به عنوان جامعه وعاظ ولائي شناخته شدند.

البته تشکيل جامعه وعاظ ولائي هنوز پس از 6 ماه از اعلام موجوديت ، کماکان محل مناقشه است و هنوز اعضاي جامعه روحانيت مبارز از مصباحي مقدم گرفته تا دعاگو و در راس آنها شجوني در مواضع خود درخصوص جامعه وعاظ ولايي ،‌تاکيد مي‌کنند که تشکيل جامعه وعاظ ولائي انحرافي است و با هدف حمايت از کانديداتوري احتمالي اسفنديار رحيم مشائي در انتخابات آينده رياست جمهوري شکل گرفته و در اين مسير نيز کمک‌هاي مالي به اين تشکل شده است .

در خصوص اين ادعاها جعفر شجوني به خبرنگار ايلنا گفت: « روزي آقاي شجاعي واعظ ،‌جمعي از روحانيون از جمله بنده و آقاي اميري‌فر را جمع کردند و آقاي اميري‌فر را از فعاليت‌هاي غيرقانوني و غير‌اخلاقي بر حذر داشت و گفت که پشت پرده اين فعاليت‌ها شخصيت‌هايي هستند .آقاي اميري‌فر در پاسخ گفت که آقاي مشايي ما را ساپورت مي‌کند و هفته‌اي 5 ميليون به ما کمک کرده و ماهي 100 هزار تومان به هر طلبه‌اي که ما معرفي کنيم‏، مي‌پردازد».

وي به نقل از اميري‌فر ادامه داد: «ايشان گفت که رئيس‌جمهور آينده آقاي مشايي است و آقاي احمدي‌نژاد نيز معاون اول او خواهد بود ».

شجوني در خصوص ديگر افراد حاضر در اين نشست نيز گفت: ما در باغ آقاي شجاعي جمع شده بوديم و آقاي رباني بيرجندي، فرقاني، مهدوي‌خراساني، رضوي قمي و عبدالحسين حق پناه از ديگر افراد حاضر در اين نشست بودند .آقاي اميري‌فر در حضور اين افراد نام آقايي مشايي را برد و امروز نيز ساختماني که در ميدان ونک است ، متعلق به آقاي مشايي بوده و بخشي از اين ساختمان را به آقاي اميري‌فر داده است.

وي ادامه داد: حتي زماني که بنده از جلسه بلند شدم تا سوار ماشين شوم آقاي اميري‌فر يکي از سي‌دي‌هاي مشايي را به من داد که من به ايشان گفتم اين حرکتي که شما انجام مي‌دهيد، مثل اين است که انبار کاهي را در تهران آتش بزنيد‏، اما اين آتش سريع فروکش مي‌کند لذا شما از جامعه روحانيت جدا نشويد.

شجوني ادامه مي‌دهد: « جامعه وعاظ تهران زيرمجموعه جامعه روحانيت مبارز است و رئيس‌ ما آيت‌الله مهدي کني است. ما بودجه‌اي نداريم که بخواهيم به حاضرين در جلسه خود هر هفته شام بدهيم ولي آقاي اميري‌فر از ورامين، قم و کرج هر هفته روحانيوني را جمع مي‌کنند» .

البته اميري‌فر دبيرکل جامعه وعاظ ولائي نيز تحليل‌هاي خاص خود در اين ارتباط را دارد. او معتقد است که تشکل متبوعش به هيچ شخصي وابستگي ندارد و ادعاي دريافت پول از مشائي براي فعاليت‌هاي اين جمعيت را رد کرده و خواستار اثبات اينگونه ادعاها از سوي مطرح کنندگان آن است.

اميري‌فر تاکيد مي‌کند که پسوند ولائي بودن تشکل متبوعش دليلي براي اينکه ساير تشکل‌ها اين خصوصيت را نداشته باشند، نيست.

اميري‌فر همچنين در گفت‌و‌گو با ايلنا ، افزود:« ما به دنبال دريافت مجوز وزارت کشور درخصوص فعاليت‌هاي جامعه وعاظ ولائي هستيم و به محض دريافت آن فعاليت خود را در سراسر کشور گسترش خواهيم داد ».

البته سخني که از سوي دبير‌ کل جامعه وعاظ تهران نيز بي پاسخ نمي‌ماند .

شجوني در اين ارتباط معتقد است :«اگر جامعه وعاظ ولايي نيز به دنبال مجوز از وزارت کشور است خود را ذليل کرده است و اگر هم مجوز بگيرد باز هم مشروعيت نخواهد داشت». وي همچنين با تاکيد بر اينکه روحانيون براي فعاليتهاي خود احتياج به مجوز ندارند ، تصريح کرد :‌ «‌ مگر در کشور ما ، روحانيون شاخص براي فعاليتهاي سياسي خود ،‌مجوزي از نهادي گرفته بودند؟ » .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس