ترويج خشونت درهيئت نماها تمام ماجرا نيست و استفاده از قرص هاي روانگردان براي تحريک بيشتر افراد حاضر درهيئت در زمان شورگرفتن مرحله دوم براي به انحراف کشاندن افراد است.

اين روزها همزمان با فرار رسيدن ايام عزادراي ماه صفر هيئت هاي مختلفي در سراسرکشور خيمه عزاداري برپا کرده اند که بسياري ازاين آن ها درچارچوب اصول و عقايد اسلامي فعاليت مي کنند، اما طبق گزارش هاي رسيده درچند ماه گذشته گروه هاي عزادارنما و مشکوکي سر بر آورده اند که نه تنها با اعمال مجرمانه و خشونت آميز خود موازين اسلامي را زير پا گذاشته اند، بلکه شکل و شمايل متفاوتي به خود گرفته و حتي در مواردي فرهنگ جشن هاي غربي چاشني رفتار افراد در اين «هيئت نماها» شده است.
هيئت هاي مذهبي درچند سال گذشته همواره به عنوان يکي ازپايگاه هاي مردمي و محلي براي اتحاد و انسجام بيشتربه حساب آمده است، اما با توجه به شواهد موجود و گزارش هاي رسيده به نظر مي رسد، دورتازه اي از بدعت هاي ضد دين با هجمه عظيمي از تهديدات اخلاقي اين بارهيئت هاي مذهبي را هدف گرفته است.
رخنه «مازوخيسم» درهيت نماها!
سرشاخه هاي اين گروه ها از افراد حاضر مي خواهند بر روي خار و اجسام تيز سينه زني کنند! به چنين رفتاري در علم روانشناسي «مازوخيسم» يا «خودآزاري» گفته مي شود. اين در حالي است که دين مبين اسلام، مازوخيسم را گناه کبيره مي داند.
استفاده از قرص هاي روانگردان براي شور گرفتن !
ترويج خشونت درهيئت نماها تمام ماجرا نيست و استفاده از قرص هاي روانگردان براي تحريک بيشتر افراد حاضر درهيئت در زمان شورگرفتن مرحله دوم براي به انحراف کشاندن افراد است.
دراين مرحله که به صورت کاملا حساب شده انجام مي شود، زماني که افراد درحال و هواي سينه زني هستند شخصي در بين جمعيت حاضرمي شود و همزمان با نوحه و سينه زني به برخي از افراد شناخته شده هيئت و جوانان تازه وارد قرص هايي را تعارف مي کند تا با مصرف آن به خلسه و از خود بيخودشدگي فرو بروند!
مرحله آخر: کوبيدن سر به در و ديوار!
درمرحله پاياني، زماني که افراد دراين گروه ها قرص اکس و ماده مخدر شيشه مصرف کردند، سرشاخه ها و يا همان گردانندگان اصلي که در سلامت کامل به سرمي برند، همزمان با اوج گرفتن نوحه ها، اقدام به کوبيدن سروبدن خود به تيرک ها و ديوارها مي کنند و با اين کار ديگران را هم تحريک کرده و موجي از خشونت به راه مي افتد.
جامعه شناس: شارلاتان ها اداره کنندگان هيئت نماها هستند
اما فرهاد طهماسبي جامعه شناس از جمله افرادي است که به شخصه در يکي ازاين مجالس حضور داشته. وي درباره اين هيئت نماها مي گويد: گردانندگان و سرشاخه هاي اين هيئت ها به صورت تيمي عمل مي کنند. به گفته طهماسبي دراين «هيئت نماها» تيمي متشکل ازمداح، افرادي که قرص هاي روانگردان را توزيع مي کنند و افرادي که به عنوان محرک ديگران به حساب مي آيند با يکديگرهماهنگ عمل مي کنند.
به باوراين جامعه شناس درماه هاي گذشته رشد و گسترش اين نوع از هيئت ها در شهرهاي کوچک و شهرستان ها بيشتر از شهرهاي بزرگ و پايتخت بوده و به صورت خزنده در حا ل رشد و فراگير شدن است.
به گفته طهماسبي ، بايد توجه داشت که از يک سو نه مي توانيم براي ورود به دايره عزاداريها فيلتربگذاريم و ازطرف ديگرنمي شود هيات ها را دسته بندي کرد، اما در اين بين بايد با احتياط برخورد کرد، بايد توليد محتوا درکنار اشاعه فرهنگ صحيح عزارداري از طريق رسانه ها حلقه کاملي براي مقابله با اين موضوع شکل گيرد.

گزارش: علي البرزي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس