کد خبر 27120
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۳

حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اينکه دو ديد الهي و الحادي به هيچ وجه قابل جمع نيست، اظهار داشت: يونسکو در اخلاق حرفي براي گفتن ندارد. او هر چه بگويد اخلاق اجتماعي، اخلاق زيستي و...؛ الهي حرف مي زند و الحادي فکر مي کند.

به گزارش مشرق به نقل از رسا، حضرت آيت‌الله عبدالله جوادي آملي، پنجشنبه، هفتم بهمن ماه در ديدار معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و اعضاي کميته علمي کنگره بين المللي اخلاق زيستي اظهار داشت: يونسکو و امثال يونسکو که مليت هاي مختلف الحادي و الهي در آن حضور دارند نمي توانند به هدفي جامع و مشترک برسند زيرا تسامح در مسائل حقوق شخصي ممکن است اما در مسائل علمي و فرهنگي و تکويني در اختيار کسي نيست و نمي توان گفت که از حقوق مردم اغماض يا صرفنظر شود.

وي تاکيد کرد: در اثر پيشرفت علم، آنها بر بسياري از امور تاختند و ستم کردند و اولين ستمي که اين گروه الحادي نسبت به علوم کرد اين است که چون انسان را در سطح حيوان گويا شناخت، سطح فن شريف طب که از برجسته ترين و شريف ترين علم است را آنقدر پائين آوردند که به علم بيطاري (دانش پزشکي ستوران) معرفي کردند.

مفسر بزرگ قرآن کريم تصريح کرد: به نظر آنها هيچ فرقي بين طب و بيطاري نيست، يعني بيطاري ساير حيوانات را درمان مي کند و طب، حيواني را درمان مي کند که حرف مي زند. مثلا بعد از مرگ گرگ کسي از او سئوال نمي کند که چرا درنده بود، و کسي بعد از مرگ صدام و هيتلر و... از آنها سئوال نمي کند که چرا درنده بوديد، چون به نظر آنها تمام هويت انسان تا گور است و انسان که مي ميرد، مي پوسد و روح ملکوتي و جان انساني، افسانه است.

وي افزود: اين ديد انسان که تا گور خلاصه مي شود و همين يک وجب را مي بيند، طب را بيطاري و طبيب را بيطار مي کند و مهمترين ضربه را به فن شريف طب زده است.

استاد برجسته حوزه علميه، نقطه مقابل اين ديد منحسوس و الحادي را ديد الهي دانست و افزود: ديد الهي آن است که گور اولين منزل انسان است و انسان ابديتي دارد که با مرگ از پوست به در مي آيد و با همان بدني که خودش ساخت ابدي مي شود.

وي تصريح کرد: در قيامت هم از تبهکار سئوال مي شود که چرا بيراهه رفتي و هم به پرهيزگار پاداش داده مي شود که راه خوبي را انتخاب کرده است.

حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اينکه دو ديد الهي و الحادي به هيچ وجه قابل جمع نيست، اظهار داشت: کنفرانس اسلامي اصل مشترکي دارد و مي تواند حرف مشترکي بزند، بخش فرهنگي کنفرانس اسلامي که آيسيسکو است هم مي تواند در اين زمينه حرفي بزند اما يونسکو در اخلاق حرفي براي گفتن ندارد. او هر چه بگويد اخلاق اجتماعي، اخلاق زيستي و...؛ الهي حرف مي زند و الحادي فکر مي کند. ممکن نيست او بگويد اخلاق؛ و آن اخلاقي که اخلاقيان و فرهنگ بانان مي انديشند داشته باشد. او دارد براي باغ وحش اخلاق مي نويسد.

وي تاکيد کرد: کسي که مي گويد مرگ پوسيدن است فضاي کوچک را مي بيند اما او که از نگاه الهي به مرگ بنگرد، شهر و تمدن معماري شده را مي بيند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم، مرگ را اول زندگي و هجرت توصيف کردند و يادآور شدند: اينکه مي بينيد عده اي دست به خودکشي مي زنند فکر مي کنند مرگ پوسيدن است و آنها با اين کار راحت مي شوند اما کسي که الهي فکر مي کند مي گويد مرگ اول مسئوليت است و عذابش از آنجا شروع مي شود.

وي افزود: حيات امانت خداست و ما بايد اين امانت را حفظ کنيم و حق نداريم خودکشي کنيم، چراکه اولين عذاب ما از آنجاست که در قبر از ما سئوال کنند که اين حيات را چرا از دست داديد؟، بنابراين آنها ممکن است به اخلاق زيستي اشاره کنند اما اين اخلاق زيستي را در حد باغ وحش منظم مي دانند که هيچ حيواني به حيوان ديگر کاري نداشته باشد.

حضرت آيت الله جوادي آملي منظور يونسکو از اخلاق را تحميل صلح و آرامش به طبقات کشورهاي ضعيف دانست و اظهار داشت:حدود ?? درصد درآمد کره زمين صرف آدم کشي مي شود و با بررسي تعداد کشته شدگان روزانه خاورميانه، به عمق اين مطلب پي مي بريد که در اين منطقه نظير چرخ هاي خياطي پشت سر هم آتش است.

وي با اشاره به تحرکات رژيم صهيونيستي و آمريکا و کشورهاي سلطه گر در کشورهاي پاکستان، افغانستان، يمن، عراق، غزه، لبنان، تونس و... تصريح کرد: آنها براي کشتن انسان ها افسران آدم کش تربيت مي کنند و بمب افکن ها، بمب ها، هواپيماهاي شکاري و... مي سازند.

استاد برجسته حوزه علميه تاکيد کرد: اخلاقي که آنها مي خواهند براي آرام کردن طبقه مظلوم و زيرسلطه است وگرنه به تجاوزهاي صهيونيست ها و کشورهاي سلطه گر کاري ندارند.

وي در ادامه فرمايشات خود خطاب به اعضاي کميته علمي کنگره بين المللي اخلاق زيستي گفت: اين کنگره بايد حرف اسلام و انبياي الهي را مطرح کند و شما در مقالات و سخنراني هاي رسمي به معرفي انسان بپردازيد چون اخلاق جزو علوم انساني است و تا انسان شناختي نسبت به خود نداشته باشد ما نمي توانيم صلح و جنگ و حيات و ممات او را تنظيم کنيم.

حضرت آيت الله جوادي آملي تاکيد کرد: وقتي ما مي توانيم انسان را درست بشناسيم که جايگاه او را از نظر هندسه عالم و انسان و پيوند بين اين دو را بدانيم.

وي با اشاره به آياتي از سوره مبارکه احزاب که به نحوه حرف زدن همسران پيامبر(ص) اشاره دارد، گفت: در فرهنگ ديني اگر کسي همسر دارد و به نامحرم نگاه کند مريض است، به خاطر اينکه او که انسان و عالم را آفريد و پيوند بين اين دو را برقرار کرد، گفته است که غيرت از برترين فضائل انساني است.

استاد برجسته حوزه علميه قم تاکيد کرد: غيرت اصلي است که از سه عنصر محوري تشکيل شده است که اولي شناخت محوري انسان است و وقتي هويت انسان مشخص شد دو امر ديگر او را همراهي مي کنند. يعني چون هويت انسان مشخص شد نبايد به هويت ديگران تجاوز کند و نبايد به ديگري اجازه دهد که به حريم او تجاوز کنند.

وي با بيان اينکه کسي که به حريم ديگري تجاوز مي کند بي غيرت است، تصريح کرد: دفاع مال غيور است و يک کشوري که بيگانه وارد حريم او مي شود و دفاعي انجام نمي شود غيرزدايي ندارد.

حضرت آيت الله جوادي آملي در پايان خطاب به حاضران در اين جلسه اظهار داشت: شما با حفظ تواضع و بالاتر از ديگران در اين کنگره حرف صاحب شريعت را بيان کنيد و با زبان گويا و رسمي پيام دين را به آنها برسانيد. وجدان بيدار جهان حرف شما را مي پذيرد چراکه بشر تشنه معارف الهي است.

در ابتداي اين ديدار طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب گزارشي از برگزاري کنگره بين المللي اخلاق زيستي ارائه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس