کد خبر 27151
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۷

به گزارش مشرق به نقل از فارس، جشنواره بين‌المللي خوارزمي يکي از معتبرترين جشنواره‌هاي علمي کشور است که از 24 سال قبل به صورت سالانه در کشور برگزار مي‌شود.

سالانه بيش از هزار طرح که بسياري از اين طرح‌ها حاصل تلاش چند ساله گروهي از محققان و مخترعان است به دبيرخانه جشنواره خوارزمي ارسال مي‌شود. هيئت داوران متشکل از افراد متخصص در حوزه‌هاي مختلف اين طرح‌ها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند و تنها حدود 20 الي 30 طرح از بين اين هزار طرح به عنوان برگزيده انتخاب مي‌شوند.

طرح‌هاي برگزيده جشنواره خوارزمي، معتبرترين و جز بهترين طرح‌هاي تحقيقاتي و اختراعات علمي کشور است و مجريان اين طرح‌ها به عنوان نخبگان کشور محسوب مي‌شوند. هميشه تصور بر اين بوده که افراد برجسته علمي کشور که لوح و تنديس را از دست بالاترين مقام اجرايي کشور، رئيس جمهور، دريافت مي‌کنند، هداياي ارزشمند مادي ديگري نيز دريافت مي‌کنند، اما در واقعيت اين اتفاق نمي‌افتد.

اما برگزيدگان جشنواره بين‌المللي خوارزمي تنها با لوح تقدير و تنديس جشنواره را دريافت مي‌کنند و جوايز اين افراد صفر تومان است.

محمد حسن انتظاري دبير جشنواره خوارزمي در اين خصوص گفت: برگزاري جشنواره خوارزمي هزينه زيادي دارد که وزارت علوم اين هزينه را متقبل مي‌شود و با تشکيل بنياد ملي نخبگان در چند سال اخير برگزيدگان اين جشنواره مورد حمايت اين بنياد قرار مي‌گيرند که البته اين حمايت به صورت دريافت جوايز مادي نيست.

وي ادامه داد: حمايت بنياد نخبگان از برگزيدگان جشنواره خوارزمي به صورت پژوهانه است، يعني رتبه‌هاي اول با انجام کار پژوهشي جديد! مي‌توانند 25 ميليون هزينه طرح پژوهشي خود را از بنياد بگيرند و رتبه‌هاي دوم 15 ميليون از هزينه طرح تحقيقاتي و رتبه‌هاي سوم 10 ميليون از هزينه تحقيق خود را دريافت مي‌کنند.

انتظاري افزود: اگر اين برگزيدگان طرح پژوهشي انجام ندهند نمي‌توانند از حمايت بنياد نخبگان استفاده کنند و پژوهانه به آن‌ها تعلق نمي‌گيرد و عملا جايزه مادي اين افراد هيچي است.

يکي از پر هزينه‌ترين فعاليت‌ها در جهان انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي و اختراع است که بسياري از محققان کشور تحقيقات ارزشمندي را با هزينه‌هاي شخصي خود انجام مي‌دهند و با هزينه شخصي خود در مسابقات علمي معتبر دنيا شرکت مي‌کنند و اين در حالي است که تيم‌هاي ورزشي ما براي شرکت در مسابقات نه چندان معتبر هم نه تنها هزينه‌اي پرداخت نمي‌کنند، بلکه پول تو جيبي هم براي حضور در اردوهاي خود دريافت مي‌کنند.

همچنين مقايسه جوايز ورزشکاران و به خصوص فوتباليست‌هاي کشور با جوايز نخبگان، محققان و پژوهشگران کشور خالي از لطف نيست.

در حالي که بسياري از افتخارات ايران در عرصه‌هاي جهاني در حوزه علم و فناوري است و اين عرصه به اقتدار و استقلال کشور کمک شاياني مي‌کند، شاهد آن هستيم که بخش زيادي از بودجه و سرمايه کشورمان صرف فوتباليست‌هايي مي‌شود که در سال‌هاي اخير با به جيب زدن رقم‌هاي نجومي از جيب بيت‌المال، تنها يأس و نااميدي و شکست را به جامعه ارزاني داشته‌اند.

همچنين علاوه بر هزينه‌هايي که صرف فوتباليست‌هاي کشور مي‌شود، مقايسه جوايز ورزشکاران با جايزه بزرگ "صفر " توماني برگزيدگان خوارزمي نيز جالب است.

بر اساس اين گزارش، مدال آورندگان طلا در بازيهاي آسيايي گوانگجو 150 سکه، مدال آورندگان نقره در بازيهاي آسيايي گوانگجو 100 سکه،‌مدال آورندگان برنز در بازيهاي آسيايي گوانگجو 70 سکه، قهرمان طلايي المپيک 500 سکه، صاحب مدال نقره المپيک 250 سکه و صاحب مدال برنز المپيک 150 سکه دريافت کرده‌اند.

از اين روي به نظر مي‌رسد محققان و نخبگان کشورمان بهتر است به منظور تأمين معاش و هزينه زندگي خود، فوتباليستي را به عنوان شغل دوم خود برگزيده و پول‌هايي که از اين راه به دست مي‌آورند را هزينه تحقيقات خود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس