به گزارش خبرنگار سرويس جامعه مشرق، ايراني ها در گذشته اي نه چندان دور به نژاد آريايي خود باليده و معروف به بلند قدي و زيبايي و... بودند اما امروزه از اين وزانت خبري نيست به نحوي که به قول پزشکان تغذيه نامناسب شرايطي را فراهم آورده است که جمال ايام گذشته کاهش يافته و ايراني ها با استفاده از لوازم آرايش و تيغ جراحي در انديشه مقبول شدن هستند.
بنابر آمار اعلام شده، کشور ما در زمينه استفاده از لوازم آرايشي و زيبايي رکورد دار است مقامي که متاسفانه ما را در معرض مخاطرات زيادي قرار داده است که از جمله آنها مي توان به گسترش بيماري هاي شايع پوستي، خروج "ارز" فراوان از کشور، تهاجم فرهنگي و آسيب هاي ديگر اجتماعي اشاره کرد.
در ايران ساليانه يک ميليارد دلار براي امور آرايشي صرف مي شود و متأسفانه کشورمان در سالهاي اخير به نخستين محل فروش مواد آرايشي تقلبي چيني تبديل شده است کالاهايي که بنابر اخبار موثق حاوي سمومي همچون افلاتوکسين، سرب و برخي موارد ضايعات حيواني هستند که در خوشبيانه ترين حالات زمينه مناسبي براي ابتلا به سرطان پوست را فرهم مي کنند.
پايين آمدن سن استفاده از لوازم آرايشي و تبديل اين موضوع به يک عادت اجتماعي نيز زمينه ساز ناهنجاري به نام بدحجابي شده است ـ که در حال حاضر در رديف يکي از معضلات فرهنگي قرار دارد و راهکارهاي مختلفي براي کنترل آن پيشنهاد مي شود.
گزارش خبرنگار مشرق حاکيست؛ شيوع جراحي هاي زيبايي از ديگر مشکلات کنوني ماست که در سال هاي اخير با رشد 83 درصدي مواجه شده تا جايي که علاوه بر رکوردهاي غم انگيز قبلي، در عمل جراحي زيبايي نيز رکورداريم عنواني که تا چند سال بيش از آن همسايگان ترک ما بود ـ که به بزرگي بيني نيزشهره هستند.
طبق تحقيقات انجام شده بر روي شهروندان ايراني 90 درصد زنها و 30 درصد مردها از يک عضو خود ناراضي و خواستار تغيير و يا اصلاح آن هستند نتيجه اين آمار اين است که سال گذشته فقط در تهران 35 هزار عمل جراحي بيني انجام شده و اين در حالي است که در انگلستان تنها شش هزار نفر بيني خود را براي زيبايي به تيغ جراحي سپرده اند.
با اينکه بيشترين متقاضيان جراحيهاي بيني را زنان به خود اختصاص ميدهند با اين همه چند سالي است که مردان نيز به اين گروه ملحق شدهاند اما مسالهاي که بسياري از روانشناسان روي آن تاکيد دارند، رسانه و ديگر ابزارهاي ارتباطي هستند که با ارائه الگوهاي خود، تصويري خاص را از يک زن يا مرد ايدهآل تداعي ميکنند و افراد هم براي منطبق کردن خود با اين ايدهآلها حاضرند هر قيمتي را بپردازند.
تبليغات گسترده در مورد جذابيتهاي ظاهري روزبهروز افراد بيشتري را به اين حس دچار ميکند که بدقيافه هستند در حالي که در واقعيت ممکن است چنين چيزي نباشد. اپيدمي چنين مسالهاي تقريبا جهاني است.
دکتر "اميلي کوليز"، يک روانشناس مشهور آمريکايي در اين مورد ميگويد: «85 درصد دختران جوان از ظاهر خود رضايت ندارند و متاسفانه در اين بين رسانهها بيشتر به اين مساله دامن ميزنند.»
دکتر "مرضيه عارفي" در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت مشرق به بررسي علل موثر در گسترش جراحي زيبايي در کشورمان پرداخت و گفت: زماني که توانمندي ها و مهارت جوانان ناديده گرفته مي شود و امور ظاهري در اولويت قرار مي گيرند نمي توان بيش از اين انتظار داشت.
وي افزايش تبليغات در اين خصوص، عدم نظارت نهادهاي ذي صلاح در خصوص تابلوهاي پزشکان متخصص زيبايي که دائم در حال افزايش است و رقابت افراد جامعه به ويژه زنان را از جمله دلايل موثر در گرايش فراد به عمل جراحي زيبايي عنوان کرد.
"مرضيه" دختري 22 ساله که براي براي تزريق ژل به لبهايش در يکي از مطب هاي خيابان جردن منتظر است گفته هاي اين پزشک را تأييد کرده و مي گويد: قبل از ورود به محل کار اصلا اين موضوع برام مهم نبود اما بعد از اينکه در يک شرکت مشغول به کار شدم متوجه اهميت زيبايي شدم و با مشورت دوستان اين مطب را انتخاب کردم.
گفتني است؛ در کشور ما در هر هفته يک نفر بر اثر ليبوساکشن مي ميرد و از هر 100 زني که اقدام به به برداشتن جربي بدنشان مي کنند سه تا 5 نفر دجار مشکل مي شوند با همه اين ها اين جراحي رشد 80 درصدي دارد و هر روز نيز بيشتر مي شود.
اما در اين سو هيچ ممانعتي براي واردات لوازم آرايش به کشور مان وجود ندارد به نحوي که بيشترين قاچاق صورت گرفته در مرزها شامل مواد آرايشي مي شود که عدم سلامت آنها محرز است و مسئولان بهداشتي کشور از آن مطلع هستند.
متاسفانه اين رود تا جايي در کشور ما گسترش پيدا کرده است که از چندي پيش يک شرکت کره اي جهت جذب مشتري اقدام به توزيع رايگان لوازم آرايشي در بين زنان و دختران کرده است.
کد خبر 2718
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۲
- ۰ نظر
- چاپ
در حالي که عمل جراحي زيبايي بيني در ميان ايرانيها به مراتب دشوارتر است ولي سالانه حدود 200 ميليارد تومان صرف جراحي بيني ميشود.