کد خبر 27761
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۹

در واقع آهنگسازاين سرود انقلابي نوستالوژيک، در ساخت موسيقي فيلم هايي نظير قيصر و داش اکل نيز همکاري داشته است! منفردزاده خود درباره سابقه اجراي اين سرود بعدها چنين مي‌گويد: «. . . سرود «بهاران خجسته‌باد» با شتاب و با سازهايي در حد اسباب بازي، با وسائل ضبط

 

به گزارش مشرق، اميرهادي انواري در وبلاگ خود، اطلاعات جالبي در مورد سرود معروف «بهاران خجسته باد» را منتشر کرده است که بخش هايي از آن را در ادامه مي بينيد:

فکر کردم شايد بد نباشد در اين ايام، مختصري در مورد سرود معروف «بهاران خجسته باد» بنويسم. شايد شما هم مثل من، اين چيزها را در مورد «بهاران خجسته باد» که در گروه سرود مدرسه آن را هم نوايي کرديد نمي دانستيد!!

اول اگر خواستيد سرود را از طريق اين لينک: بهاران خجسته باد گوش کنيد و يا دانلود کنيد( براي گوش دادن آنلاين روي لينک کليک کنيد، که البته از اين صفحه خارج مي شويد و براي دانلود روي لينک راست کليک کنيد و گزينه Save As را انتخاب کنيد)

يا اگر نخواستيد، متن ترانه را در زير بخوانيد و بعد به سراغ ارتباط بهاران خجسته باد با حزب توده و گل سرخي و فرهاد و فيلم قيصر مي رويم!!

تاريخچه بهاران خجسته باد

اگرچه اين سرود به عنوان لوگوي انقلاب اسلامي در بين بسياري از مردم شناخته شده است، اما جالب است بدانيد اصل سرود به حزب توده برمي گردد!

چند هفته پس از کشته‌شدن پاتريس لومومبا رهبر انقلابي جنبش ملي کنگو در آفريقا، شعري با نام «سرود بهار» از دکتر عبدالله بهزادي از اعضاي حزب توده ايران در سوگ لومومبا و در همدردي و خطاب به همسر او در اسفند ماه سال ????، در هفته‌نامه «سپيد و سياه» به‌چاپ رسيد که بخشي از آن چنين بود:

به بانوي سوگوار، که در ماتم شهيد بناليد و زان نوا، دل عالمي تپيد

بهاران خجسته باد!

سال‌ها پس از آن «کرامت دانشيان» با چند بيت از اين شعر سرودي ساخت که خود آنرا مي خواند و حتي به بچه‌هاي مدرسه روستاي سليران هم آن را آموخته بود و آنها صبح‌ها سر صف مدرسه، به جاي سرود شاهنشاهي اين سرود را مي‌خواندند.

 

 

کرامت دانشيان و خسرو گلسرخي

 

زماني‌که «دانشيان» بار اول به‌خاطر فعاليتهاي سياسي‌اش به زندان افتاد، اين سرود را به همراه ديگر رفقا در زندان ميخواندند. بعدها با اوج‌گيري قيام مردمي و آزادي زندانيان سياسي، اين سرود نيز توسط زندانياني که آنرا مي‌شناختند به ميان مردم آمد و در يک هفته فاصله بين انقلاب بيست و دوم بهمن ?? و سالروز اعدام دانشيان و گلسرخي، رفقاي کرامت دانشيان که خود را آماده برگزاري بزرگداشت اين سالروز مي نمودند به پيشنهاد پدرام اکبري، تصميم به اجراي آن سرود که به «بهاران خجسته باد» در بين آنان معروف شده بود مي‌گيرند.
وظيفه نوشتن نت اين سرود به «اسفنديار منفردزاده» آهنگساز معروف، که خود نيز در رابطه با پرونده? خسرو گلسرخي توسط ساواک دستگير و مدتي زنداني بود، سپرده مي‌شود و او به دليل نبودن امکانات کافي و دسترسي نداشتن به ارکستر، خود به تنهايي تمام سازها را ابتدا تک تک مينوازد و بعد همه را با هم ميکس مي‌کند. خوانندگان سرود «علي برفچي»، «عبدالله» و «ابوالفضل قهرماني»، «فرهاد مافي»، «حسن فخار» «پدرام اکبري» و خود منفردزاده بودند.
سرانجام، هنگامي که مراسم يادبود و بزرگداشت «کرامت» و «خسرو» در مدرسه عالي تلويزيون در حال برگزار شدن بود، رفقا خسته، نوار ضبط شده و آماده «بهاران خجسته باد!» را مستقيما از استوديو به سالن برگزاري مراسم مي‌آورند و براي نخستين بار اين سرود پخش مي‌شود.

منفردزاده خود درباره سابقه اجراي اين سرود بعدها چنين مي‌گويد: «. . . سرود «بهاران خجسته‌باد» با شتاب و با سازهايي در حد اسباب بازي، با وسائل ضبط زير متوسط سال انقلاب – يعني بسيار ابتدائي امروز – با صداهايي کاملا غير حرفه‌اي در منزل و نه در استوديو، ضبط شده است. . . اگر سرود «بهاران خجسته‌باد» بدون کمک امتيازات ويژه با چنين اقبالي ماندگار مي‌شود، عشق و ايثار انساني بزرگ و عاشق، نيروي پرتوان ماندگاري آن بوده است، نه موسيقي و اجرا با صداي من. . . »

 


منفرد زاده از جمله کساني بود که پس از انقلاب از ايران رفت. در اين تصوير به ترتيب: ابي، منفردزاده، داريوش اقبالي و فريد زلاند را مشاهده مي کنيد.

 

بسياري سراينده? شعر سرود «بهاران خجسته‌باد!» را «کرامت دانشيان» مي‌پندارند. که شايد دليلش اين باشد که اين سرود را اولين بار از زبان او شنيده‌اند. حتي در نشريات مختلفي که در سال نخست پس از انقلاب منتشر شد، بر بالاي متن چاپ شده ابيات اين سروده، نوشته مي‌شد: «سروده‌اي از کرامت دانشيان». و چه بسا اين باور و برداشت از مطالعه همان نشريات سرچشمه گرفته باشد.

اسفنديار منفردزاده

جالب است بدانيد که در واقع آهنگساز نت اين سرود انقلابي نوستالوژيک، در ساخت موسيقي فيلم هايي نظير قيصر و داش اکل نيز همکاري داشته است!

 


فرهاد و منفردزاده. فرهاد با لباس زرد و منفردزاده با لباس سبز. منفردزاده آهنگ ساز قطعه معروف«جمعه» هم هست!

دوران همکاري منفرد زاده با مسعود کيميائي درخشان‌ترين دوران کار وي به عنوان سازنده موسيقي فيلم است. او در اين دوران آهنگ‌سازي فيلم‌هايي چون گوزن‌ها، تنگنا، داش آکل، خداحافظ رفيق، رضا موتوري و قيصر را به عهده داشت که مشهور ترين اثر او موسيقي فيلم قيصر است .او همچنين براي موسيقي متن دو فيلم قيصر و رضا موتوري برنده جايزه از جشنواره فيلم سپاس شد.اکثر کارهاي او با صداي فرهاد و گوگوش اجرا شده‌اند. چندين فيلم مسعود کيميايي نيز موسيقي متن او را به همراه دارند.او از کودکي با مسعود کيميايي دوست بوده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس