کشور پهناور چين که گستره دريايي وسيعي را نيز در اختيار دارد، علاوه بر تهيه ناو هواپيمابر از خارج براي ساخت ناوگاني از آنها نيز تلاش مي کند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، چين دو ناو هواپيمابر به نام هاي «شي لانگ» و «کرير اف» در حال ساخت دارد و يک ناو هواپيمابر را نيز سال آينده به آب مي اندازد.
البته احتمال داده مي شود شي لانگ همان ناوي باشد که سال اينده به آب انداخته مي شود.
با قطعي شدن طرح اين کشتي ها، توجه ها به سمت نوع و سازماندهي هواپيماها سوق پيدا کرده است.
اينکه کدام هواگردها به دريا اعزام خواهند شد کمتر قطعي است. جنگنده اصلي هواپيمابر چين، نسخه دريايي شده از جي-11 (کپي غيرقانوني سوخو-27 روسي) است. چيني ها يک فروند از نسخه دريايي سوخو-27روسي(سوخو-33) را از اوکراين دريافت نمودند و با سرقت فناوري هاي ديگر، سعي در دريايي نمودن جي-11 هاي 30 تني خود با نام جي-11 بي اچ(به طور رسمي، جي-15) نمودند. اين پرنده پيش از به آب انداخته شدن شي لانگ ، آماده نخواهد شد. در عوض به نظر مي رسد هواپيماهاي جت آموزشي دريايي شده، استفاده شوند که شامل جي ال-9 با جرم 9.8 تن و جي ال-15 9.5 تني مي باشند.


جنگنده سوخو-33 

چين هم اکنون بالگردهاي دريايي براي اين هواپيمابرهاي خود در اختيار دارد که شامل کي آ-28(جستجوي زيردريايي) و کي آ-31(هشدار راداري اوليه) و ميل-8(ترابري) روسي است. چيني ها براي طراحي و ساخت بالگرد دريايي که بتوانند جايگزين نمونه هاي روسي شوند با مشکلاتي مواجه هستند در نتيجه به نظر مي رسد بالگردهاي روسي حداقل تا يک دهه ديگر در خدمت باقي بمانند.
بيشينه ظرفيت ناو هواپيمابر شي لانگ، 50 جنگنده و 18 بالگرد است، اما به نظر مي رسد چين از اين تعداد هواگرد از ابتدا در هواپيمابرهاي خود استفاده نخواهد کرد.
علاوه برآن معمول ترين استفاده چيني ها از هواپيمابر در چند سال اول، تمرين و «نمايش پرچم» و ديدار در بندرهاي خارجي خواهد بود. در اين مأموريت ها 8 جنگنده و حدود 10 بالگرد حضور خواهند داشت.
وقتي جي-11بي اچ آماده شود تمرين خلبانان و خدمه عرشه، براي خوگرفتن با اين هواپيماي بزرگتر، چندين سال طول مي کشد. بنابراين انتظار نمي رود تا پيش از سال 2020 چين بتواند آمادگي اعزام هواپيمابر را به دريا با يک گروه هوايي نظامي قابل توجه، بدست آورد. اين هواگردها شامل جنگنده جي-11 بي اچ و جنگنده بمب افکن سبک جي-10 اي اچ و بالگردهاي ضدزيردريايي، هشدار اوليه هوابرد و همچنين جستجو و نجات مي باشند.
شي لانگ به مدت نه سال است که در محل ساخت خود قرار دارد، جايي که چين مشغول مونتاژ اين هواپيمابر روسي نيمه کاره است.
به گزارش مشرق، سه سال پيش ناو هواپيمابر شوروي/روسي/اکرايني «وارياگ» به شي لانگ تغيير نام داده شد و شماره بدنه 83 را دريافت نمود. دوسال قبل، چيني ها تصميم به ساخت ناوگاني از هواپيمابرها نمودند که باعث افزايش روند پيشرفت شي لانگ گرديد. اين کشتي در دو سال اخير در حوضچه خشک، براي نصب موتورها و ساير تجهيزات سنگين بوده است. دکل رادار، کامل شده است و هم اکنون يک سامانه راداري چيني در حال نصب است.
وارياگ يکي از ناوهاي رده «کوزنتسف» است که روسها از سال هاي دهه 1980 آغاز به ساخت آن نمودند. قرار بود کوزنتسف، 90هزار تن جرم و پيشرانه اتمي داشته باشد.

ناو هواپيمابر وارياگ


به جاي آن، به خاطر هزينه بالا و پيچيدگي هواپيمابرهاي مدرن، روسها نقشه هاي خود را بازبيني نمودند و کشتي خود را به ناوي 65هزار تني و فاقد سامانه منجنيق بخار براي سرعت دادن به هواپيماها در هنگام برخاست نمودند و به عنوان جايگزين آن، سطح شيبدار استفاده نمودند.
پيشرانه اتمي نيز حذف شد اما ناو رده کوزنتسف هنوز طرح برجسته اي بود. اين کشتي با طول بيش از 300 متر، معمولاً 12 فروند بالگرد سوخو-33 و 14 بالگرد کي آ-14 پي ال ضدزيردريايي و دو بالگرد جنگ الکترونيک و دو بالگرد جستجو و نجات حمل مي کند.
اما کشتي براي حمل 36 فروند سوخو-33 و شانزده بالگرد به طور عادي طراحي شده است و 2500 تن سوخت هوايي حمل مي کند.
تعداد خدمه اين ناو 2500 نفر و با حمل حداکثر تعداد هواگردها حدود 3000 نفر است. تنها دو نمونه از اين رده ساخته شد. کوزنتسف که در خدمت روسيه است و وارياگ.
چيني ها در تماس با کارخانجات دريايي روسها هستند و برنامه هايي براي خريداري نقشه ها و فناوري تجهيزات نصب شده بر روي کوزنتسف دارند.
مسئولان چيني چند سال پيش اشاراتي راجع به در اختيارداشتن يک هواپيمابر در سال 2010 داشتند که ممکن است وارياگ بازسازي شده باشد اما به نظر مي رسد اين برنامه تا پيش از 2012 محقق نخواهد شد.
سه سال پيش، چين اعلام نمود که هوانوردان اولين رده هواپيمابر خود را در آکادمي دريايي داليان تمرين مي دهند. افسران دريايي، يک دوره چهار ساله را مي گذرانند تا به خلباناني که بتوانند از هواپيمابر، اجراي عمليات کنند تبديل شوند. چيني ها همچنين يک سکوي زميني مشابه عرشه هواپيمابر ساخته اند. روسها به چين هشدار دادند که ممکن است يک دهه يا بيشتر طول بکشد تا دانش و مهارتهايي که براي کاربري مؤثر ناو هواپيمابر مورد نياز است توسعه دهند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس