محمودزاده با اعلام تحويل اين ماهواره به سازمان هوافضا اظهار کرد: اين ماهواره قادر است مدت يک سال و نيم در فضا باقي بماند و به تهيه و ارسال تصاوير با قابليت تفکيک هزار تا 500 متر به ايستگاه‌هاي زميني بپردازد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايسنا، محمودزاده خاطرنشان کرد: ماهواره ملي «فجر» که 50 کيلوگرم وزن دارد و در مدار بيضوي 250 تا 400 کيلومتر قرار مي‌گيرد، ويژگي‌هاي يک رادار حرفه‌يي را در خود دارد.

وي ماهواره «فجر» را نسل جديد ماهواره ملي «اميد» خواند و تصريح کرد: ويژگي برجسته اين ماهواره از نظر علمي و عملياتي مانور مداري است که با تراستر يا ايجاد موتور مي‌تواند از مدار 250 به 400 کيلومتر منتقل شود و اوج بالاتري را به صورت مدار بيضوي داشته باشد که اين موضوع يک تجربه براي ساخت ماهواره‌هاي بعدي جهت حضور در مدارهاي بالاتر است.

محمودزاده در خصوص دوربين تصويربرداري نصب شده بر روي ماهواره‌ ملي فجر گفت: اين دوربين در شرکت صاايران ساخته و توسعه يافته است که مي‌تواند در هر زمان از هر نقطه تصوير گرفته و به ايستگاه‌هاي زميني منتقل کند. اين دوربين داراي قابليت تفکيک هزار تا 500 متر را دارد، اما توانايي صاايران ساخت دوربين با قدرت تفکيک 20 متر است که اين دوربين در ماهواره «طلوع» نصب خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: ماهواره ملي فجر داراي يک سيستم GPS ساخت داخل است که موفقيت جديدي محسوب مي‌شود که در هر لحظه خودش را موقعيت‌يابي کند و مي‌تواند ظرفيت جديدي براي بحث ماهواره‌ها باشد.

مديرعامل صاايران با بيان اينکه عمر و ماندگاري ماهواره در فضا افزايش يافته است، افزود: با توجه به طراحي و ساخت سلول‌هاي خورشيدي در صاايران و نصب آن به روي جداره ماهواره عمر آن به يک و نيم سال افزايش يافته است که مي‌تواند فعاليت‌هاي مورد نظر ما را انجام دهد.

محمودزاده با اشاره به افتتاح شبکه فرماندهي کنترل فضا توسط وزير دفاع در روزهاي گذشته گفت: اين شبکه در نزديک تهران نصب و راه‌اندازي شده که داراي چند ايستگاه در مختصات جغرافيايي متفاوت است که به يک شبکه مخابراتي اطلاع‌رساني متصل است و مي‌توانيم از يک مرکز، فرماندهي ماهواره را در شرايط مداري مختلف داشته باشيم.

به گفته وي، صاايران اين سرويس را مطابق نظر سازمان فضايي ايران و سازمان هوا فضا به ماهواره‌هاي پرتاب شده مي‌دهد.

محمودزاده با بيان اين‌که نمونه پروازي ماهواره ملي فجر آماده پرتاب است، گفت: اين ماهواره تست‌هاي قبل از پرواز را انجام داده و جهت پرتاب به سازمان هوافضا تحويل شده است.

وي تصريح کرد: گروه فضايي صاايران با 250 تا 300 متخصص به طور مستقيم در ساخت اين ماهواره مشارکت داشتند و صنايع مخابرات و صنايع قطعات الکترونيک صاايران هم در اين حوزه همکاري داشتند.


مديرعامل شرکت صاايران در خصوص ماموريت ماهواره ملي فجر گفت: اين ماهواره داراي ماموريت سنجشي مانور مداري است و قرار است از سيستم GPS آن بهره‌برداري شود. البته اين ماهواره علاوه بر تست سامانه‌ها، کار حرفه‌اي مانند موقعيت‌يابي در فضا هم انجام مي‌دهد و از تصاوير تهيه شده توسط دوربين نصب شده بر روي ماهواره مي‌توان در فعاليت‌هاي هواشناسي و نقشه‌برداري استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس