کد خبر 35022
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲

عضو کميسيون اصل نود مجلس سفر پاردشاه اردن به ايران را مشکوک دانست و افزود: در صورت ورود پادشاه اردن به ايران مسئولان وزارت خارجه را به مجلس فرا مي‌خوانيم.

به گزارش مشرق، داريوش قنبري عضو کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد ورود پادشاه اردن به کشورمان اظهار داشت: با توجه به تحولات، حرکت‌ها و اعتراضات اخير داخلي مردم اردن و حرکت دموکراسي‌خواهانه مردم اين کشور و تظاهرات خياباني بر عليه حکام اردني بايد گفت که سفر پادشاه اين کشور به جمهوري اسلامي در شرايط کنوني به مصلحت نيست.

وي تصريح کرد: در شرايط فعلي اگر پادشاه اردن بخواهد به جمهوري اسلامي ايران سفر کند، قطعاً مسئولان وزارت خارجه را به مجلس فرا مي‌خوانيم و از آنان توضيح مي‌خواهيم‌.

اين نماينده مجلس به حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از حرکت‌هاي آزاديخواهانه مردم منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اينکه ما در گذشته هم روابط مستحکم و مناسبي با اردن نداشتيم، ‌ورود پادشاه اين کشور به جمهوري اسلامي ايران بعد از گذشت ساليان طولاني مشکوک است.

سفر ملک‌عبدالله به تهران به هيچ وجه توجيه‌پذير نيست
فلاحت‌پيشه با بيان اينکه دستگاه ديپلماسي بايد به مطالبات نشات گرفته از انقلاب اسلامي در اردن توجه کند، تأکيد کرد که سفر ملک‌عبدالله به تهران به هيچ‌وجه توجيه‌پذير نيست.

حشمت‌الله فلاحت پيشه نماينده مردم اسلام آباد غرب و رئيس کميته روابط خارجي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نفس دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن به تهران را تامل برانگيز توصيف کرد.

وي با بيان اينکه شرايط منطقه را بايد مورد بررسي قرار داد، افزود: اکنون در منطقه شاهد قيام‌هاي مردمي عليه حکومت‌هاي دست نشانده غربي هستيم که اردن نيز به عنوان يکي از اين کشورها با قيام مردم معترض مواجه است.

رئيس گروه دوستي ايران و اردن در مجلس هفتم با بيان اينکه تحولات منطقه تاثير مهمي در مباحث مربوط به جهان اسلام خواهد گذاشت، تصريح کرد: اکنون در کشورهايي که شاهد قيام مردمي هستند دو نوع مطالبه وجود دارد در برخي کشورها معترضان خواستار اصلاح ساختار حکومتي و قانون اساسي هستند اما در برخي از کشورها معترضان انقلاب سياسي و تحولات ژرف و عميق‌ هستند.

فلاحت پيشه با بيان اينکه در اردن نيز معترضان مطالبات عميقي از حکومت دارند، خاطرنشان کرد: دستگاه ديپلماسي کشورمان بايد به مطالباتي که در اردن مطرح است توجه کنند چرا که اين مطالبات نشات گرفته از انقلاب اسلامي ايران است.

وي با بيان اينکه سفر ملک عبدالله به لحاظ مباحث راهبردي نيز جاي تامل و سؤال دارد گفت: وقتي آمريکا در سال 2004 بحث خاورميانه بزرگ را مطرح کرد، اردن همراه با عربستان ايران هراسي را در منطقه مطرح کرد و شاه اردن از جمله کساني که از خطر هلال شيعي سخن مي‌گفت؛ بر همين اساس نمي‌توان سفر پادشاه اردن به تهران را بدون تامل دانست.

رئيس کميته روابط خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه سفر ملک عبد‌الله به تهران موجب دلسردي انقلابيون اردن خواهد شد، افزود: گرچه هنوز خبري از قطعي بودن اين سفر نيست اما نفس دعوت از پادشاه اردن جاي سؤال دارد.

فلاحت پيشه در پايان با بيان اينکه سفر ملک‌عبدالله به تهران به هيچ‌ وجه توجيه‌پذير نيست، گفت: برخي‌ها تلاش دارند سياست خارجه ايران را به سمت و سويي ببرند که خاستگاه دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با آن مغايرت دارد.

سفر پادشاه اردن به ايران مغاير با استراتژي جمهوري اسلامي است
احمدي‌بيغش با اظهار اميدواري از اينکه خبر سفر ملک‌عبدالله به تهران صحت نداشته باشد، گفت: سفر پادشاه اردن به ايران مغاير با استراتژي جمهوري اسلامي است.

محمود احمدي بيغش نماينده مردم شازند و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤالي درباره احتمال سفر ملک عبدالله پادشاه اردن به تهران گفت: از قطعي بودن اين سفر اطلاعي ندارم و اميدوارم که اين خبر صحت نداشته باشد.

وي با بيان اينکه ملک عبدالله فردي انگليسي و ضد اسلامي است، افزود: بسياري از مشکلات مردم مظلوم فلسطين ناشي از تفکرات و خيانت‌‌هاي افرادي چون ملک عبدالله پادشاه اردن است. مردم مسلمان اردن مخالف ملک‌عبدالله هستند و اين رفتار آنها مورد حمايت دولت و مجلس ايران است.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به قيام مردم اردن براي سرنگوني حکومت پادشاهي ملک عبدالله گفت: درحالي که امروز ملت ايران از قيام مردم منطقه عليه حکومت‌هاي دست‌‌نشانده کشورهاي غربي حمايت مي‌کنند نبايد شاهد سفر ملک عبدالله به تهران باشيم. سفر ملک‌عبدالله به تهران مقاومت در برابر اراده مردم اردن تلقي خواهد شد.

احمدي‌بيغش با بيان اينکه دستگاه ديپلماسي کشور بايد شرايط منطقه‌اي را درک کند، سفر پادشاه اردن به تهران را برخلاف مصالح مردم اردن و جهان اسلام توصيف کرد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از مردم اردن براي قيام عليه حکومت انگليسي ملک عبدالله حمايت مي‌کند، بنابراين سفر پادشاه اردن به تهران برخلاف استراتژي جمهوري اسلامي ايران است.

عضو کميسيون امنيت ملي در پايان از دستگاه ديپلماسي کشورمان خواست تا با رصد کردن شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي حمايت خود را از قيام مردم منطقه خدشه‌دار نکند.

دعوت پادشاه اردن به ايران بر خلاف مصالح انقلاب است
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: ملک عبدالله پادشاه اردن اعلام آمادگي کرده است تا در نوروز به تهران سفر کند.

به گزارش مشرق، عليرضا زاکاني در گفتگو با مهر، با اشاره به دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن به ايران گفت: ملک عبدالله در پاسخ به درخواست رئيس دفتر رئيس جمهور اعلام آمادگي کرده است تا پس از 30 سال در نوروز به تهران سفر کند.
نايب رئيس کميسيون اصل 90 با اشاره به سوابق خاندان پادشاه اردن در همکاري با رژيم صهيونيستي گفت: بعد از پيمان کمپ ديويد که توسط انور سادات بسته شد شاه حسين پدر ملک عبدالله، نيز با رژيم صهيونيستي پيمان جداگانه اي منعقد کرد و پرونده سياه اين خاندان را سياه تر کرد. همچنين دست شاه حسين در کشتار بي رحمانه فلسطينيان در 16 سپتامبر به خون مردم مظلوم فلسطين آلوده است. لذا در پرونده شاه حسين و فرزندش که امروز به ناحق بر اريکه قدرت تکيه زده هيچ جاي روشني وجود ندارد و پرونده اين خاندان سراسر خيانت است.
نماينده تهران در مجلس ادامه داد: دعوت از شاه اردن توسط رئيس دفتر رئيس جمهور امري خطا و مبتني بر تحليلي غلط صورت گرفته است زيرا امروز که انقلاب هاي مردمي در منطقه طومار رژيم هاي وابسته را مي پيچد و اين لکه هاي ننگ را از دل کشورهاي اسلامي مي زدايد، تحليلي غلط در برخي جريان هاي انحرافي وجود دارد که انقلاب هاي مردمي و اسلامي منطقه را نقشه آمريکا مي داند.
زاکاني با بيان اينکه اعلام آمادگي پادشاه اردن براي سفر به تهران در راستاي تثبيت جايگاه خود است، افزود: دستگاه ديپلماسي کشور به هيچ وجه حق ندارد با سطحي نگري و تحليل هاي غلطي که متاسفانه انقلاب هاي مردمي و اسلامي منطقه را نقشه آمريکا مي نامد زمينه تثبيت اين جرثومه را آماده و مايه نگراني و دلسردي مسلمانان کشورهاي اسلامي شود.
نايب رئيس کميسيون اصل 90 در پايان تصريح کرد: بي شک دعوت پادشاه اردن به ايران بر خلاف مصالح انقلاب اسلامي و آسيب جدي براي جهان اسلام خواهد بود.

 کشور را در معرض تهمت قرار ندهيد

نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه عبدالله اصلا در سطحي نبود که از او براي سفر به تهران دعوت شود گفت: تا جايي که من اطلاع دارم مخالفت هايي با سفر ملک عبدالله به ايران شده است اما نميدانم در عمل چه اتفاقي خواهد افتاد.
احمد توکلي تصريح کرد: ملک عبدالله اصلا در سطحي نبود که از او براي سفر به تهران دعوت شود چراکه ملک عبدالله در روزهاي آخر عمر پدرش ملک حسين با زور و فشار سيا وليعهد اعلام شد و سيا او را در خيابان ها سوار بر خودرو چرخاند تا به عنوان وليعهد معرفي شود و جايگزين ملک حسن که برادر او و سياستمداري طرفدار اخوان‌المسلمين بود شود.

رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تحولات منطقه و بيداري اسلامي بيان داشت: در شرايط کنوني که انقلاب اسلامي ايران و تلاش هاي حزب الله و فلسطيني هاي غزه نشان داده اند مقاومت در برابر اسرائيل و امريکا امکان پذير است و ملت ها براي استقلال و آزادي خود قيام کرده و عزت اسلامي يافته اند دعوت از اين عنصر وابسته توسط رئيس دفتر مسئله دار رئيس جمهور مسئله بزرگي است.

نماينده تهران در مجلس افزود: انجام دعوت از پادشاه اردن در شرايط کنوني ما را در موضع تهمت قرار مي دهد.

توکلي افزود: به دنبال انفعال وزارت خارجه اين کار اقدامي زشت است که صورت مي گيرد.

وي ادامه داد: اين روزها هم مردم اردن که اکثريتشان را فلسطينيان تشکيل مي‌دهند، دست به تظاهرات زده‌اند، در اين شرايط چه دليلي دارد که يک دست‌نشانده سازمان جاسوسي آمريکا(سيا) که مورد مخالفت مردمش است به بهانه نوروز به ايران دعوت شود.
توکلي تصريح کرد: اين حرکت غيرانقلابي، درکنار ساير حرکات انفعالي وزارت خارجه و دفتر رياست جمهوري محکوم است و نيروهاي انقلابي کشور نبايد در مقابل آن سکوت کنند.
نماينده تهران در پاسخ به اين سئوال که مجلس چه واکنشي نسبت به انجام سفر ملک عبدالله به تهران خواهد داشت گفت: مجلس گرفتار بودجه است و سخت مي تواند فعاليت ديگري را سازماندهي کند اما نمايندگان هوشيار نسبت به اين اقدام اعتراض خواهند کرد.
خبرنگار پرسيد آيا شما از انجام اين سفر اطلاع داريد که توکلي در پاسخ گفت: تا جايي که من اطلاع دارم مخالفت هايي نسبت به اين سفر صورت گرفته است اما نمي دانم در عمل چه اتفاقي خواهد افتاد.
وي در پاسخ به اين سئوال که مخالفت از چه مجاري صورت گرفته گفت: در همين اندازه مي توانم بگويم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس