کد خبر 35033
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۴

انگليس ، فرانسه و آلمان براي کاستن هزينه‌هاي تغيير رژيم ليبي براي غرب و همچنين براي جلوگيري از افزايش دامنه هاي سقوط حکومت هاي متحد آمريکا و غرب ؛ نيروهاي عمليات ويژه خود را به ليبي فرستاده اند.

به گزارش مشرق، غرب براي کاستن از هزينه‌هاي تغيير رژيم در ليبي و همچنين جلوگيري از افزايش دامنه هاي سقوط حکومت هاي متحد آمريکا و غرب ؛ نيروهاي عمليات ويژه خود را به ليبي فرستاده است.
به جز نيروهاي مخصوص مصري معروف به «واحد 777»، تاکنون گزارش‌هايي پيرامون حضور نيروهاي مخصوص فرانسوي جي–اي-جي-ان و کماندوهاي جي-اس-جي-9 آلمان و نيروهاي مخصوص هوابرد اس-آ-اس انگليس و شرکت آنها در عمليات پنهاني در ليبي انتشار يافته است.
در حالي که آغاز عمليات منظم نظامي خارجي عليه نيروهاي قذافي ظاهراً همچنان در انتظار مصوبه شوراي امنيت است، نيروهاي مخصوص نظامي و اعضا واحدهاي ضد جاسوسي کشورهاي ذي نفع، از مدتي قبل عمليات پنهاني گسترده‌اي را در آن کشور آغاز کرده‌اند.

کماندوهاي انگليسي آمريکايي و مصري در ليبي

انتشار خبر دستگيري يک گروه هفت نفره از نيروهاي ويژه هوابرد انگليس معروف به اس-آ-اس در بنغازي، همراه با يک ديپلمات، بخشي از عمليات گسترده سري واحدهاي ويژه خارجي در آن کشور را آشکار ساخت.

بعد از انتشار خبر دستگيري کماندوهاي انگليس در شرق ليبي که در رسانه‌هاي انگليسي و پارلمان انگليس انعکاس فوق‌العاده‌اي يافت و حتي موقعيت شغلي ويليام هيگ وزير خارجه را در خطر جدي قرار داد، گزارش‌هاي ديگري نيز حاکي از حضور نيروهاي مخصوص ساير کشور هاي خارجي در ليبي بود.

بنا بر پاره‌اي از گزارش‌هاي تازه انتشار يافته، نيروهاي عمليات ويژه اس-آ-اس و همچنين ام آي 6 (واحد ضد جاسوسي انگليس ) نيز با اهداف متفاوتي در ليبي وارد عمل شده اند.

نيروهاي هوابرد مخصوص انگليس ، که در جريان جنگ دوم جهاني در قالب يک گردان نظامي با قابليت‌هاي خاص، توسط ديويد استرلينگ تشکيل شد، خود را در ابتدا «خدمات تاکسيراني ليبي» مي‌خواندند. از اين لحاظ حضور مجدد آنها در ليبي تکرار يک تجربه تاريخي است!
با وجود آنکه دخالت نيروهاي خارجي در ليبي تاکنون مورد تأييد هيچ کشوري قرار نگرفته، ولي حضور و ادامه عمليات اين نيروها در ليبي، تا تغيير کامل وضعيت سياسي در آن کشور غيرقابل انکار است.

نيروهاي انگليسي دستگير شده در بنغازي، همراه با پاسپورت‌هاي مختلف، تجهيزات جاسوسي، پول نقد و اسلحه، با هليکوپتر از يک پايگاه هوايي در مالتا پرواز و در نقطه نامعلومي در شرق ليبي پياده شده بودند.

ظاهراً بزرگترين نيروي خارجي حاضر در ليبي، «واحد 777» نيروهاي مخصوص ارتش مصر است. اين گردان از نيروهاي مخصوص در اواخر دهه هفتاد تشکيل شده است. واحد ياد شده مرکب از حدود 300 کماندوي تعليم ديده مسلط به عمليات هوابرد است که توسط نيروهاي مخصوص دلتاي آمريکا، اس-آ-اس انگليس و نيروهاي مخصوص آلمان تعليم ديده‌اند.

با توجه به نقش عمده آمريکا در تحولات ليبي، بايد انتظار داشت که نيروهاي دلتا و خوک‌هاي دريايي آمريکا نيز در ليبي اجراي عمليات تازه‌اي را عهده‌دار شوند.
با توجه به پيچيدگي وضعيت جاري در ليبي، و اهميتي که به عنوان يک توليدکننده و صادرکننده بزرگ نفت دارا است، عمليات نيروهاي ويژه در آن کشور در جهت ايجاد بستر سياسي براي انتقال قدرت از قذافي به نيروهايي که مجدادا منافع غرب را تامين کنند، و همچنين کاستن از هزينه‌هاي تغيير رژيم براي غرب، از حساسيت فوق‌العاده براي آمريکا و کشورهاي اروپايي برخوردار است.

غرب احتمال مي دهد که با سرکوب ليبي چه از طريق جنگ منظم و لشکرکشي غرب و يا نيروهاي ناتو به اين کشور و چه از طرق جنگ نامنظم و غير رسمي،  قيام هاي عدالتخواهانه مردمي در کشورهاي منطقه فروکش کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس