اوباما ننگين تر از بوش صحنه را ترک مي کند/ مبناي حوادث منطقه، بيداري "انساني" است/ اگر برگزاري جشن نوروز ملي گرايي است، ما ملي گراي افراطي هستيم/ چگونه از يک رئيس قوه به يک رئيس قوه ديگر شکايت ببرم/ ...

مشرق- نخستين نشست خبري رييس جمهوري اسلامي ايران در سال 1390 از ساعت 17 در سالن شهيد بهشتي رياست جمهوري آغاز شد. 
محمود احمدي‌نژاد در نخستين نشست خبري خود در سالي که از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان سال 'جهاد اقتصادي' نامگذاري شده است، ضمن پرداختن به مهمترين موضوع‌هاي داخلي و بين‌المللي، به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ مي‌دهد.

در اين نشست خبري که مجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهور، علي اکبر جوانفکر مشاور رسانه اي رئيس جمهور، ساسان والي زاده معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر معاون اول رئيس جمهور، محمد جعفر محمد زاده معاون وزير ارشاد، حضور دارند از برخي مديران رسانه هاي کشور دعوت بعمل آمده است.

30 شبکه بين المللي از جمله المنار، الجزيره انگليسي و عربي، شبکه APTN لندن، بي بي سي انگليسي و عربي، ساوتل، DHA ترکيه، الغدير، سحر، الکوثر، الفرات، العهد، نشست خبري رئيس جمهور را پوشش مي‌دهند.
بيش از 300 خبرنگار رسانه‌هاي داخلي و خارجي در اين نشست خبري حضور دارند.
به جز سايت رياست‌جمهوري به آدرس اينترنتي www.president.ir که به صورت زنده اقدام به پخش اين نشست خبري کرده است، شبکه‌هاي تلويزيوني خبر، العالم، پرس‌تي‌وي و جام‌جم نيز اين نشست خبري را بطور زنده پوشش داده‌اند. 

مجري اين نشست عنادي مدير پيشين امور رسانه‌هاي رياست جمهوري است. 

 

* ايجاد 2 و نيم ميليون شغل در سال 90

رئيس جمهور در سخنان آغازين خود در اين نشست خبري با تبريک سال جديد، ‌اظهارداشت: امروز نوروز يک عيد جهاني است. نوروز عيد انسان است. روز نو شدن و پاک کردن کدورت‌ها و خودخواهي‌ها و بدخواهي‌ها و جايگزيني مهرباني و گذشت و روز بازيابي طراوت و اميد به آينده است.

وي افزود : نوروز از اعماق تاريخ آمده، اما متعلق به آينده و نويدگر آينده است و اشاره به آينده پرشکوه بشري دارد. آينده‌اي که در آن از ظلم و بي‌عدالتي و کينه‌ورزي خبري نيست و روابط انساني مالامال از عشق و محبت و دوستي است.

وي گفت: با تصويب يونسکو نوروز تبديل به عيد جهاني شده است و اميدوارم روزي برسد که همه ملت‌ها نوروز واقعي را جشن بگيرند و پس از گذشت از دوره ظلم و استکبار به شادي و جشن بنشينند.

رييس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: سال گذشته براي ما سال پررونق و پرشکوهي علي‌رغم ميل بدخواهان بود. ملت ما از گردنه‌هايي از صنعت، فناوري و علم و آباداني عبور کرد و دستاوردها و پيشرفت‌هاي فراواني بدست آورد و سالي سرشار از موفقيت براي ملت ما بود.

احمدي‌نژاد گفت: سال 90 هم در ادامه سال قبل با جهش‌هاي بزرگ در بخش‌هاي گوناگون و پيشرفت‌هاي عظيم در حوزه‌هاي علم و فناوري، صنعت ، کشاورزي و خدمات و امور عمراني و زيربنايي مواجه خواهيم بود.

وي يادآور شد: در اين سال 2 و نيم ميليون شغل ايجاد خواهيم کرد و صادرات غيرنفتي 40 درصد افزايش مي‌يابد. پروژه‌هاي مسکن‌مهر ادامه خواهد يافت و خانه‌هاي روستايي و شهري بهسازي خواهند شد. همچنين فعاليت‌هاي فرهنگي که در سفرهاي استاني تصويب شده بود، پيگيري خواهد شد و شاهد کاهش هزينه‌هاي مصرفي و افزايش هزينه‌هاي سرمايه‌اي خواهيم بود.

رييس‌جمهور همچنين تصريح کرد: طرح تحول در سال 90 پيگيري مي‌شود. هدفمندي يارانه‌ها گسترش مي‌يابد و اصلاح سيستم مالي و مالياتي کشور و سيستم بانکي آغاز مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود امسال سالي سرشار از کوشش و تلاش براي آحاد ملت ما باشد.

 

* اوباما ننگين تر از بوش صحنه را ترک مي کند

وي با اشاره به مسائل بين‌المللي، گفت: مشکلات جامعه بشري مديريت است و همه فاصله‌ها، تبعيض‌ها، نابساماني‌ها، جنگ‌ها، تحقيرها و اشغالگري‌ها و تضييع حق‌ها و مشکلات جامعه بشري ناشي از مديريت حاکم بر جهان است.

وي ادامه داد: 300 سال است که يک مديريت با نگاه صرف مادي و با هدف پر کردن جيب سرمايه‌سالاران و اقليت سرمايه‌داران حاکم بر مراکز قدرت و ثروت جهاني در ابتدا نظام برده‌داري را بر جهان حاکم کردند. اما پس از مدتي با خيزش‌هاي مردمي نظام برده‌برداري از بين رفت و دوره استعمار حاکم شد. اما با بيداري ملت‌ها اين دوره نيز تمام شد و استعمار نو جايگزين آن شد.

وي ادامه داد: استعمار نو به دليل عدم همبستگي و نبود رهبري آگاه، آمد و در دهه‌هاي اخير نيز با بيداري عظيم انساني و حرکت توده‌ها به سمت عدالت‌خواهي و آزادي و کرامت انساني اين دوره نيز رو به پايان است. استعمارگران که همان برده‌داران سابق هستند و معدودي سرمايه‌دار بي‌فرهنگ و ضدانساني مي‌باشند براي نجات منافع نامشروع خود در جاي جاي جهان در حال طراحي هستند.

رييس‌جمهور گفت: دولت قبلي آمريکا با هدف نجات نظام سرمايه‌داري به بهانه ساختگي 11 سپتامبر لشکر کشيد و دو کشور بزرگ و متمدن و صاحب تمدن‌هاي کهن را مورد سنگين‌ترين حملات غيرانساني خود قرار داد و انواع کشتارها را به نمايش گذاشت و فجايعي اتفاق افتاد که روي همه جنايتکاران عالم را سفيد کرد، اما موج بيداري انسان‌ها طراحي زشت و ضدانساني آن‌ها را نقش بر آب کرد و چهره رييس‌جمهور سابق آمريکا به عنوان منفورترين چهره عالم معرفي شد.

احمدي‌نژاد در ادامه گفت: طراحان پشت‌صحنه تصميم گرفتند چهره‌هاي سوخته را کنار بگذارند و مهره‌هاي جديدي با شعارهاي جديد به ميدان بياورند که شعار تغيير و همراهي با ملت‌ها و دفاع از حقوق ملت‌ها سرلوحه اين مهره‌ها قرار گرفت. در حالي که در پس‌پرده همان جنايتکاران و دزدان حرفه‌اي و تاريخي و همان برده‌داران حاکم بودند. نظام سرمايه‌داري مي‌خواست با شعارهاي جديد خود را نجات دهد و بخصوص پايگاه اصلي خود در منطقه خاورميانه که همانا رژيم صهيونيستي بود را حفظ کند.

وي تصريح کرد: خيلي زود منظور آن‌ها از تغيير معلوم شد يعني تغيير ملت‌ها و انسان‌ها به نفع خودشان، تغيير مناسبات برآمده از بيداري انسان‌ها به نفع سرمايه‌داران بي‌فرهنگ. دولت قبلي آمريکا بي‌پرده و عريان و با توپ و مسلسل به ميدان آمده بود، اما جانشين او با شعار تغيير به ميدان آمد و در يک دست خود سلاح و در يک دست ديگر خود فريبکاري و رياکاري را بدست گرفت.

رييس‌جمهور در ادامه گفت: من به آن‌ها و به ملت‌ها مي‌گويم دوره تاريخي چپاولگري و تحميل به ملت‌ها به پايان رسيده است و با اين ترفندها و جنايت‌ها آن‌ها نجات پيدا نمي‌کنند. اگر رييس‌جمهور قبلي آمريکا نام نيکي از خود به جاي گذاشت جانشين او هم به نوايي مي‌رسد. من يقين دارم اگر او با ننگ صحنه سياست را ترک کرد جانشين او ننگين‌تر و زشت‌تر اين عرصه را ترک خواهد کرد، چراکه با زور و فريب به ميدان آمده است. امروز روز بيداري ملت‌هاست و همه بايد هوشيار باشيم. آن‌ها مي‌خواهند مطالبات مردم را به نفع خود مصادره کنند و مي‌خواهند نظام سرمايه‌داري را با تغيير مهره‌ها حفظ کنند. يکي با گردن‌کلفتي آمده بود و ديگري با شعار تغيير، اما هر دو يک هدف را دنبال مي‌کنند.

وي گفت: مشکل، مديريت حاکم بر جهان است. آنها با خيزش‌هاي مردم چه مي‌کنند؟ برخوردهاي چندگانه نقاب فريب را از چهره آنها دريده است. آن‌ها آمده‌اند تا استعمارگران را از چنگال عدالتخواهي ملت‌ها نجات دهند اما نخواهند توانست. اين دور آخر است و آنها نخواهند توانست و به لطف خدا ملت‌ها پيروز مي‌شوند و بساط ظلم و ستم از جهان برچيده مي‌شود.

 

* در جلسه ديگر جداگانه درباره جهاد اقتصادي صحبت ميکنم

رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ايران در رابطه با برنامه‌هاي دولت با توجه به نامگذاري امسال به عنوان سال جهاد اقتصادي، گفت: بعضي از سرفصل‌هاي برنامه‌هاي دولت براي سال آينده را مطرح کردم، اما به طور کلي مي‌گويم برنامه‌هاي دولت براي سال جاري بسيار گسترده است و اميدوارم در برنامه‌اي مستقل جزييات آن را به مردم بگويم.

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اين‌که در بحث اقتصادي، علم و فناوري، فرهنگ، سياست خارجي برنامه‌هاي گسترده‌اي توسط دولت براي سال آينده تدوين شده است، تصريح کرد: امسال سال جهش علمي و اقتصادي است و انشاءالله موفق خواهيم بود.

 

* روابط ايران و مصر چشم انداز روشني دارد

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با روابط ايران و مصر بعد از حسني مبارک توضيح داد: ما هميشه علاقه‌مند به رابطه با همه‌ي دولت‌ها، ملت‌ها بجز يک دولت و آن هم رژيم صهيونيستي بوده‌ايم.

وي ادامه داد: امروز نيز علاقه‌مند به رابطه با همه‌ي دولت‌ها و ملت‌ها به‌خصوص مصر هستيم و اميدواريم تحولاتي اتفاق افتد و البته اعتقاد داريم چشم‌انداز آينده بسيار روشن است؛ چراکه موج اصلي بيداري ملت‌ها شروع شده است و خواهد آمد که در نتيجه‌ي آن همه‌ي قالب‌هاي مصنوعي که بين ملت‌ها فاصله ايجاد مي‌کند، خواهد شکست.

رييس‌جمهور تصريح کرد: روابط بين ملت‌ها شرط ندارد، ملت‌ها بايد با هم ارتباط داشته باشند، همکاري کنند و کارها را جلو ببرند.

 

* وضعيت 2 آمريکايي بازداشت شده در ايران در اختيار قوه قضائيه است

احمدي‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري آسوشيتدپرس در رابطه با وضعيت دو آمريکايي بازداشت شده در ايران و وضعيت برنامه‌ آزادي آنها گفت: آنها در اختيار دستگاه قضايي هستند. بنابراين دستگاه قضايي به اين موضوع رسيدگي مي‌کند تا وضعيت آنها روشن شود.

وي با بيان اين‌که ما از اين‌که کساني در بند باشند خوشحال نيستيم، افزود: اما وقتي تخلفي اتفاق مي‌افتد ،دستگاه قضايي برخورد خواهد کرد.

 

* ايران به دنبال سرنوشت زن ايراني بازداشت شده در آمريکا

احمدي‌نژاد هم‌چنين در جواب سوال خبرنگار خبرگزاري زنان در مورد وضعيت زن ايراني شکنجه شده در زندان‌هاي آمريکا با نام شهرزاد ميرقلي‌خاني و برنامه‌هاي دولت ايران در رابطه با آزادي او گفت: نمايندگان ما در آمريکا به دنبال پي‌گيري اين موضوع هستند و به لحاظ حقوقي حمايت‌هاي لازم را خواهند کرد.

وي با بيان اين‌که زندان‌هاي آمريکا شرايط سخت و فجيعي دارند و نقطه‌ي فراموش شده و تاريک‌خانه است، افزود: 5/3 ميليون انسان در زندان‌هاي آمريکا در شرايط سخت زندگي مي‌کنند و در سفري که به آمريکا داشتيم به ما مراجعه کردند که وقتي شرايط را تشريح کردند انسان ياد زندان‌هاي قرون وسطي مي‌افتد.

رييس‌جمهور افزود: در رابطه با همه‌ي ايرانيان از جمله خانم ميرقلي‌خاني پي‌گيري‌هاي لازم را مي‌کنيم تا با توجه به حقوقي که دارند آزاد شوند. 

 

* برنامه تحول بانکي در حال نهايي شدن

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که در مورد تحولات امور بانکي در سال 90 پرسيد با بيان اين‌که برنامه تحولات بانکي در حال نهايي شدن است، گفت: در سيستم بانکي ما دو مشکل اساسي وجود دارد، يکي اين‌که مشارکت‌ها واقعي نيست و بانک به وکالت از همه سپرده‌گذاران وارد مي‌شود و از آنجا که نمي‌تواند گروه‌هاي کارشناسي کافي تدارک ببيند مشکل پيدا مي‌کند و در واقع ارزيابي‌ها کامل نيست. دوم اين‌که منابع بانک به طور مناسب و عادلانه در سراسر سرزمين و بين اقشار گوناگون چرخش ندارد و محدود است که طرح تحول بانکي اين دو قضيه را حل مي‌کند. 

وي افزود: در طرح تحول بانکي، بانک خودش طرف حساب سرمايه‌گذاري نيست بلکه نماينده و واسطه است و حق الزحمه خودش را مي‌گيرد، اما اصل سرمايه بين کننده‌هاي کار تقسيم مي‌شود و در واقع سرمايه‌هاي بانکي در سراسر سرزمين چرخش پيدا مي‌کند و اين مبناي تحول بانکي است که امسال آغاز مي‌شود.

 

* مبناي حوادث منطقه، بيداري انساني است/موج جديد بيداري انساني در جهان در راه است

خبرنگار ايسنا در ادامه پرسيد اخيرا تحولاتي را در کشورهاي منطقه شاهديم که از آن به عنوان بيداري اسلامي ياد مي‌شود، اين تحولات به خصوص در بحرين، ليبي و يمن با مقاوت بيشتري دنبال شده و در عين حال از سوي حاکمان آن‌ها برخورد شديدتري با مبارزان صورت گرفته است، ارزيابي شما از آن‌چه در اين کشورها به وقوع پيوسته چيست و آينده اين کشورها و در نهايت آينده منطقه را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ که احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال گفت: اتفاقات و حوادثي در حال رخ دادن است که مبناي اين حوادث بيداري انساني است.

وي افزود: البته آن بيداري انساني متحول کننده همه مناسبات جهاني، در راه است، اما به هر ترتيب ما شاهد دخالت‌هاي گسترده همان سرمايه‌سالاران و استعمارگران در حوادث منطقه هستيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که حق ملت‌هاست که آزاد باشند و تعيين سرنوشت نيز حق آنهاست، گفت: ملت‌ها حق دارند که عزيز، محترم و با کرامت زندگي کنند و همچنين دولت‌ها و ملت‌ها بايد در تعامل سازنده با هم باشند و دولت‌ها از ملت‌ها نشات بگيرند چرا که يک دولت جداي از ملت و يا بي‌ملت معنايي ندارد و دولت‌ها تبلور اراده ملت‌ها هستند.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه دخالت آمريکا و همکارانش در منطقه ما در ادامه سياست‌هاي قبلي است، گفت: آنها آمده‌اند که اولا نظام سرمايه‌داري و ثانيا رژيم صهيونيستي را که در آستانه فروپاشي است نجات دهند.

وي افزود: همه امروز مي‌دانند که رژيم صهيونيستي براي ادامه حيات در منطقه ما شانسي ندارد و همه ملت‌هاي منطقه به اتفاق عليه اين رژيم و در جهت آزادسازي سرزمين‌هاي اشغالي توافق دارند.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که رژيم صهيونيستي پايگاه تاريخي استعمارگران در قلب مهمترين منطقه جهان است، افزود: در يکصد سال اخير هر کس اراده کرده تا در جهان حاکم شود اعمال اين اراده او از مسير تسلط به خاورميانه گذشته است در اين راستا سعي شده است تا براي رژيم صهيونيستي در منطقه ما يک پايگاه محکم ايجاد کنند که بتواند به واسطه تسلط بر خاورميانه به دنيا حاکم شود، اما با وقوع انقلاب اسلامي اين طراحي شيطاني به هم خورد و رژيم صهيونيستي بعد از 30 سال فلسفه وجودي خود را از دست داده است.

رييس‌جمهور در ادامه تاکيد کرد: در اين راستا دولت‌ها و ملت‌ها بايد هوشيار باشند و بدانند آنها در گره‌اي که مي‌توان با دست باز کرد مي‌خواهند عمدا دندان را وارد کنند و شرايط را طوري مهيا کنند تا مردم سرکوب شوند.

 

* دولتي که ملت خود را سرکوب کند شانسي براي ادامه حيات ندارد

وي افزود: علت برخوردهاي دوگانه فقط و فقط حفظ رژيم صهيونيستي است، بنابراين همه بايد هوشيار باشند البته متاسفانه برخي ناهوشياري کردند و در اين بين من شب گذشته طي صحبت با دبيرکل سازمان ملل به او گفتم چرا شوراي امنيت در اين حد در امور داخلي ملت‌ها دخالت مي‌کند و قطعنامه مي‌دهد اگرچه ظاهر قطعنامه اجازه فعاليت نظامي را نداده است، اما بايد دانست که به هر ترتيب برخورد با مردم محکوم است و ما از روز اول برخورد با مردم و مطالبات آنها را محکوم کرديم و از دولت‌ها خواستيم که با گفت‌وگو خواسته ملت‌شان را برآورده کنند.

وي افزود: دولتي که ملت خود را سرکوب مي‌کند براي ادامه حيات شانسي ندارد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: آنها امروز براي اين‌که چهره خود را پنهان کنند ناتو را جلو فرستادند. من به دبيرکل سازمان ملل گفتم آيا بهتر نبود شوراي امنيت يک گروه واقعا بي‌طرف که مورد اعتماد دو طرف درگيري باشد را انتخاب کند و وارد گفت‌وگو شود و در واقع مسائل را با تفاهم حل کرد.

رييس‌جمهور اضافه کرد: امروز هم در يمن، هم در ليبي پشت صحنه تشديد درگيري‌ها، آمريکا و متحدانش هستند البته آنها تصور مي‌کنند که مي‌توانند ملت‌ها را فريب دهند اما بايد دانست هر کس که با بمب‌ها و موشک‌هاي ناتو به خاک و خون مي‌افتد به حساب آنها و متحدانشان نوشته مي‌شود ضمن اينکه آنها بايد بدانند دوره فريبکاري گذشته است و ملت‌ها بيدار شده‌اند و آنها نمي‌توانند مسير مطالبات يک ملت را منحرف کنند چرا که موج عظيم بيداري انساني در جهان در راه است.

وي با بيان اين‌که مي‌توان مسائل و اختلافات را در داخل حل کرد، گفت: بدون خونريزي هم مي‌شود اصلاحات انجام داد و امروز هر کس به دنبال درگيري است با تحريک دشمنان به ضرر ملت خود کار مي‌کند.

احمدي‌نژاد افزود: دولت‌ها بايد تابع ملت‌ها باشند و حقوق ملت‌ها را به رسميت بشناسند اما همه بايد توجه داشته باشيم که طراحي استعمارگران براي نجات رژيم صهيونيستي به کرسي ننشيند.

 

* بيانيه اخير شوراي همکاري خليج فارس بي ارزش است

رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره بيانيه‌ي اخير شوراي همکاري خليج فارس و پاسخ ايران به اين بيانيه گفت: ما براي اين بيانيه ارزشي قائل نيستيم.

وي اضافه کرد: بسيار روشن است که اين مصوبات تحت فشارهاي سياسي آمريکا و متحدانش به تصويب مي‌رسد. روابط ما با ملت‌ها و دولت‌ها خوب است. البته به برخي دولت‌ها هم بايد بگويم که يک دوره تحت فشار آمريکا و متحدانش با ايران مخالفت‌هايي کردند، ولي ما دست دوستي دراز کرديم. آمريکايي‌ها براي نجات رژيم صهيونيستي نيازمند ايجاد تفرقه ميان ملت‌ها و دولت‌هاي منطقه هستند و بر اين اساس به دنبال ايجاد درگيري بين ملت‌ها و دولت‌ها هستند.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که مااز گذشته‌ها چشم‌پوشي کرده‌ايم و اميدواريم برخي خطاهاي بزرگ تکرار نشود، افزود: آمريکا و طراحي‌هاي آمريکا رفتني است. من قول قطعي مي‌دهم که مديريت آمريکايي امروز رسواتر و ننگين‌تر از مديريت قبلي، صحنه‌ي سياسي دنيا را ترک مي‌کند و امروز هرکس سرنوشت خود را به آمريکا گره بزند رفتني است. دولت‌ها بايد با ملت‌هاي خود ارتباط برقرار کنند و کار زشتي کردند که به بحرين لشگرکشي کردند؛ چرا که قبلا صدام نيز چنين چيزي را تجربه کرد.

رييس‌جمهور يادآور شد: صدام به کويت و ايران حمله کرد، ولي امروز کجاست و چه منفعتي از لشگرکشي به کشور همسايه برد که حالا برخي مي‌خواهند اين تجربه را تکرار کنند؟ نبايد فريب آمريکا را خورد؛ چرا که آمريکايي‌ها بي‌وفاترين دوستان هستند. آنها در اکثر جنگ‌ها با دوستان خود جنگيدند؛ از ويتنام تا امروز. صدام از دوستان بسيار صميمي آمريکا بود و همه‌ي موجوديت خود را در بازي آمريکا هزينه کرد، ولي به محض اين‌که منافع آمريکايي‌ها براي تغيير چهره و نجات سرمايه‌دارانش تغيير کرد، در يک چشم به هم زدن وي را نابود کردند و اين سرنوشت در انتظار همه است.

 

* آمريکا به دنبال خاورميانه جديد است/اما خاورميانه جديد بدون رژيم صهيونيستي و متحدان امريکا شکل ميگيرد

وي با بيان اين‌که بايد توجه داشته باشيم که بازي آمريکا و متحدانش يک بازي بزرگ است، افزود: آنها به دنبال خاورميانه جديد هستند؛ خاورميانه‌اي که رژيم صهيونيستي مستقر، عاري از خطر و سلطه‌ي آمريکا پايدار باشد. آنها به دنبال خاورميانه جديد هستند و ملت‌ها هم به دنبال يک خاورميانه جديد هستند ولي با يک تفاوت که يقين بدانيد که به لطف خدا در آينده‌ي نزديک خاورميانه جديد شکل خواهد گرفت اما بدون رژيم صهيونيستي، بدون سلطه‌ي آمريکا و حضور نوکران آمريکايي.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که ما خبر داريم که آمريکا براي تمام دولت‌هاي اين منطقه نقشه کشيده است، اظهار کرد: آمريکا برخي از نقشه‌هاي خود را به دست برخي ديگر از کشورها اجرا مي‌کند و اين دولت‌ها بايد مراقب باشند که به دام آمريکا نيفتند. زشت است که به بحرين لشگرکشي کرديد؛ برويد بيرون. دولت بحرين هم کار زشتي کرد که مردم خود را کشت. بنشينيد با مردم خود حرف بزنيد، انتخابات بگذاريد و ببينيد مردم چه مي‌خواهند. چه مي‌شد اگر با مردم خود همکاري مي‌کرديد؟ ما الان هم همين را مي‌گوييم و معتقديم که اين دخالت در امور ملت‌ها نيست؛ چنان‌چه آمريکايي‌ها 300 هزار نيروي نظامي به عراق آوردند و بعد ايران را به دخالت در امور عراق متهم مي‌کردند. اين کارها بد است و بايد مراقب باشيد که آمريکا توپ را در زمين شما نيندازد.

وي خطاب به کشورهاي منطقه گفت: ما با هم دوست هستيم و دوست داريم برادر باشيم و با هم زندگي کنيم. ما امنيت و پيشرفت و آباداني همه‌ي کشورها را مي‌خواهيم و همه را به دوستي و تفاهم دعوت مي‌کنيم و اين برخوردها با ايران برخوردهاي صحيحي نيست. هم آمريکا و هم ديگران به نقشه نگاه کنند تا بدانند با چه کسي و چه کشوري حرف مي‌زنند. دوستي با ايران به نفع همه است. اين دلسوزي و نصيحت دلسوزانه است. مراقب باشيد در دام آمريکا گرفتار نشويد و سعي کنيد با مردم خود دوست باشيد؛ چرا که ما مي‌خواهيم شما بمانيد و ما با هم دوست باشيم و بدانيد که آمريکا و متحدان اروپايي آن رفتني هستند. 

 

* نرخ بيکاري در 6 سال گذشته رو به کاهش بوده است

خبرنگار روزنامه‌ خراسان اين پرسش را مطرح کرد که با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري مبني بر جهاد اقتصادي و دو شاخص مهم آن از ديدگاه ايشان يعني کاهش نرخ بيکاري و رشد اقتصادي، چرا مدتي است که آمارهاي مربوط به اين دو شاخص اعلام رسمي نشده است و شما وضعيت امروز کشور از اين نظر را چطور مي‌بينيد؟ که احمدي‌نژاد پاسخ داد: رشد اقتصادي کشور به عينه قابل ملاحظه است. البته رشد اقتصادي دو بخش دارد؛ يک بخش آن است که ما در آن دخيل هستيم و يک بخش ديگر مربوط به تحولات جهاني نظير قيمت نفت است. در بخش اول رشد شتابان بسيار بالايي داريم و گمان مي‌کنم آمارهاي مربوط به آن هم اعلام شده است.

رييس‌جمهور افزود: نرخ بيکاري در شش سال گذشته رو به کاهش بوده است و ان‌شاءالله امسال با ‌5/2 ميليون شغلي که ايجاد خواهد شد کاهش اساسي پيدا مي‌کند. سال گذشته يک ميليون و ‌100 هزار شغل هدف‌گذراي شده بود، ولي با بسيجي که در کشور انجام شد اين رقم از يک ميليون و ‌600 هزار نيز بالاتر رفت. حرکت اقتصادي کشور يک حرکت شکوفا و رو به جلو است.

در ادامه خبرنگاري از چين در مورد تحولات منطقه از احمدي‌نژاد پرسشي را مطرح کرد و گفت با توجه به برخي تحليل‌ها به نظر مي‌رسد که تحولات منطقه به نفع ايران باشد، نظر شما در اين‌باره چيست؟ که احمدي‌نژاد با خنده اظهار کرد: همه چيز به نفع ايران است.

وي ادامه داد: هر تحول انساني در جهان به نفع همه است. بيداري انساني به نفع همه است. البته ما از اين‌که امروز درگيري و کشتار است ناراحت هستيم. ما همه توان خود را به کار گرفته و مي‌گيريم که درگيري و کشتار نباشد. هر يک نفر که کشته مي‌شود اولا قابل جبران نيست و ثانيا شرايط را سخت‌تر و پيچيده‌تر مي‌کند. ديروز به دبيرکل سازمان ملل گفتم که اي کاش سازمان ملل وسط مي‌آمد و نقش سازمان مللي خود را ايفا مي‌کرد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که آمريکا و انگليس به فکر جيب‌هاي خود هستند، تصريح کرد: اين‌ها به خاطر خدا به کسي سلام هم نمي‌کنند. ‌50 سال است که پشتيبان، روي کار آورنده و نگهدارنده اصلي ديکتاتورهاي عالم، آمريکا و دولت‌هاي اروپايي هستند. هرجا خشن‌ترين ديکتاتورها بوده‌اند آمريکا پشتيبان آنها بوده است و امروز هم اين‌طور است.

وي با تاکيد بر اين‌که ملت ايران پشتيبان ملت‌ها هستند، افزود: هرجا بيداري انساني اتفاق بيفتد همه برنده‌اند و چون ملت ايران طرفدار حقوق ملت‌هاست خود را شريک پيروزي‌هاي آنها مي‌داند و احساس پيروزي مي‌کند.

در ادامه، خبرنگار چيني از احمدي‌نژاد درباره سرنوشت آينده روابط ايران و آمريکا پرسيد که وي پاسخ داد: بهترين گزينه براي دولت‌هاي آمريکايي همکاري عادلانه با ايران است ولي بايد بدانيد دولت‌هايي که در صحنه آمريکا روي کار مي‌آيند تصميم‌گير نيستند بلکه يک گروه اصلي در پشت صحنه وجود دارد که در مقاطع مختلف سياست‌هاي لبخند، موشک يا شعارهاي مختلف را اتخاذ مي‌کند و بدين ترتيب صهيونيست‌هاي حاکم بر نظام آمريکا به دولت‌هاي اين کشور اجازه‌ تغيير نمي‌دهند.

رييس‌جمهور افزود: اوباما با شعار تغيير روي کار آمد و اگر صداقت وجود داشت بهترين فرصت براي تغيير سياست‌هاي آمريکا بود ولي چون کساني که روي کار مي‌آيند نمي‌توانند خارج از اراده آن گروه پشت صحنه عمل کنند، اين شعارها عملي نمي‌شود. بنابراين ايشان هم مجبور شد فريبکاري کند و آن سياست‌ها را پيش ببرد. بنابراين ننگين‌تر از قبلي به تاريخ خواهد پيوست.

 

* ممکن است برخي از مردم با من مخالف باشند ولي هيچکدام موافق آمريکا نيستند

وي ادامه داد: اينها فکر مي‌کنند اگر به ايران توهين کنند و اتهام بزنند ملت‌هاي منطقه از آنها خوششان مي‌آيد ولي من عرض مي‌کنم که ممکن است برخي از مردم با من مخالف باشند ولي قطعا هيچ‌کدام از ملت ايران موافق دولت آمريکا نيستند. شما به دولت برآمده از راي ملت ايران توهين مي‌کنيد و اين مساله شرايط را براي شما بدتر مي‌کند و نمي‌فهمند که اين مساله مرگ و سقوط آنها را نزديک‌تر مي‌کند.

احمدي‌نژاد با تاکيد بر اين‌که تنها شانس آمريکا اصلاح مناسبات خود با ايران است تا فرصتي براي ادامه‌ي حيات پيدا کنند، تصريح کرد: ما اين فرصت را به آنها داديم ولي آنها استفاده نکردند؛ چرا که اختياري از خودشان ندارند بلکه بايد ببينند سران صهيونيست چه فرمايشي دارند تا به آن عمل کنند و صهيونيست‌ها هم که دشمن اصلي ملت‌ها و به‌ويژه ملت ايران هستند و تکليفشان روشن است. صهيونيست‌ها و حاميان صهيونيست‌ها رفتني هستند.

 

* درباره عدم ارائه سوخت برخي کشورها به هواپيماهاي ايراني مقابله به مثل ميکنيم

وي در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تي‌وي ني درباره ممانعت ارائه سوخت به برخي از هواپيماهاي ايراني در برخي کشورها گفت: البته ما در اين زمينه مقابله به مثل خواهيم کرد تا کساني که اين‌چنين بچه‌بازي مي‌کنند، سر عقل بيايند. اين داستان شبيه داستان آن کسي است که جلوي کسي را گرفت و گفت حداقل بگذار يک بوق بزنم.

وي ادامه داد: آنها در ابتدا مي‌گفتند که تحريم‌هاي ما فلج‌کننده است و با اين تحريم‌ها ايران در سال 89 به زمين خواهد خورد، اما ديدند که بزرگترين طرح تحول اقتصادي که نيازمند ثبات اقتصادي بود در سال 89 با موفقيت اجرا شد.

وي گفت: اگر از ملت ايران سوال شود که چقدر متوجه تحريم‌ها شده‌اند، درصد کساني که فهميده‌اند نزديک به صفر است. حکايت تحريم حکايت پشه و درخت است که پشه به درخت گفت محکم خود را نگه دار که من مي‌خواهم بپرم که درخت در پاسخ گفت من اصلا نفهميدم کي آمدي که حالا مي‌خواهي بروي. در عرصه سياسي و تحريم شکست خورده‌اند و اين کارهايشان مانند گرفتن يک نيشکان يا يک بوق است.

 

* اگر برگزاري جشن انساني نوروز ملي گرايي است، ما ملي گراي افراطي هستيم

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا درباره اين‌که برخي با جشن جهاني نوروز مخالفت کردند و آن را نشانه ملي‌گرايي افراطي دولت عنوان کردند، گفت: نوروز يک جشن جهاني است و ملي‌گرايي در آن معني ندارد. نوروز جشن انساني است و جشن محبت و احترام به کرامت انساني است و آيا اين ملي‌گرايي است؟ احترام به بزرگترها و کوچکترها و ديد و بازديد، اميد به آينده و رفع ظلم و برپايي عدالت و زدودن کينه و نفرت از دل، اگر ملي‌گرايي است ما به آن افتخار مي‌کنيم و به صورت افراطي به آن معتقديم. اما به نظرمان اين ملي‌گرايي نيست، بلکه ارزش‌گرايي، عدالت‌گرايي و پاکي‌گرايي است.

احمدي‌نژاد گفت: نوروز جشن جهاني است و همه بايد آن را جشن بگيريم، البته افتخار مي‌کنيم که خواستگاه اين جشن ايران بوده است، اما اين جشن تنها متعلق به ايرانيان نيست، بلکه رنگ انسانيت دارد.

 

* رئيس دولت اردن را به ايران دعوت کردم اما به دلايلي ايشان سفر را به تعويق انداخت

رييس‌جمهور کشورمان در ادامه درباره دعوت از پادشاه اردن به کشورمان گفت: من از پادشاه اردن براي سفر به ايران دعوت کردم، اما ايشان سفر خود را به دلايلي عقب انداخت و هيچ عقب‌نشيني در کار نبوده است. دولت تصميمات خود را به صورت سنجيده، پخته و بر اساس برنامه‌هاي بين‌المللي ملت ما انجام مي‌دهد و اينطور نيست که کسي حرف بزند و دولت عقب‌نشيني کند. اگر ما اهل عقب‌نشيني بوديم که اينقدر فحش نمي‌خوريم. ما بر مبناي اصول خود جلو مي‌رويم و مستحکم حرکت مي‌کنيم و با همه ملت‌ها و دولت‌ها به جز يک دولت دوستيم، البته مناسبات داخلي ملت‌ها به خودشان ربط دارد و ما نظر خود را درباره روابط ملت‌ها و دولت‌ها داريم. ما معتقديم در همه جا بايد نظر اکثريت بر مردم حاکم شود و دولت‌ها احساس نوکري نسبت به مردم داشته باشند، اما اينها به معناي دخالت در مسائل داخلي ملت‌ها نيست.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس تايمز در مورد نحوه اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بخصوص در رابطه با قيمت گاز و اين‌که آيا در ادامه، تغييراتي در اين رابطه با توجه به وسع مردم ايجاد خواهد شد، گفت: توصيه مي‌کنم با هم دعوا نکنيد و از درجه حرارت طبيعي استفاده کنيد، چرا که اگر مصرف طبيعي داشته باشيد اگر مشکلي پيش آمد ما در کنار مردم هستيم و تغييرات خواهيم داد.

 

* توصيه رهبري يعني همه عليه دولت شمشير نکشند

احمدي‌نژاد در ادامه در جواب سوال خبرنگار فارس مبني بر اين‌که مقام معظم رهبري در بيانات خود در شهر مقدس مشهد تاکيد داشتند "مسوولان کشور نبايد گله‌هايشان را در افکار عمومي مطرح کنند تا مردم مايوس نشوند" برنامه‌هاي دولت در اين رابطه چه خواهد بود؟ تصريح کرد: ايشان فرمودند برخي کارها را نکنيد اما شما مي‌پرسيد چکار مي‌خواهيد بکنيد، اين موضوع راهکار نمي‌خواهد و نبايد موضوعات و گله‌ها مطرح شود يعني شمشير نکشند و همه دولت را بالا و پايين کنند.

رييس‌جمهور در جواب سوال خبرنگار راديو ايران در رابطه با برنامه‌هاي دولت براي خانواده و تقويت نهاد خانواده و رفاه زنان توضيح داد: نقش زنان در جامعه متمايز است و زنان نقش ويژه‌اي دارند.

وي با بيان اين‌که انسان براي حرکت نيازمند دو بال جلال و جمال است، اظهار کرد: بال اقتدار عشق و محبت، جلال و مديريت در بستر عشق و جمال شکل مي‌گيرد و مايه خلق جمال، عشق است که خداوند زنان را کانون جوشش عشق قرار داده است پس اگر عشق بخشکد يا تضعيف شود جامعه به همان ميزان دچار نابساماني مي‌شود.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که انسان‌هايي که آدم‌ها را مي‌کشند محبت مادري را نچشيده‌اند، تصريح کرد: انساني که آدم مي‌کشد، بمب اتم مي‌سازد و قطعنامه براي حمله به ملت‌ها تصويب مي‌کند مهر مادري را نچشيده است.

وي با بيان اين‌که امروز نقش واقعي زن کم‌رنگ شده است، تصريح کرد: زن هر جايي که هست بايد کانون جوشش انسانيت و محبت باشد و در جامعه ايراني به لطف خدا و هوشمندي زنان ايراني اين نقش تا حد والايي حفظ شده است و البته بايد تقويت شود و دولت نيز در اين راستا براي زنان در عرصه اجتماعي و خانواده راه‌ها را باز کرده است.

وي با تاکيد بر اين‌که مدير خانواده زن است، تصريح کرد: مدير خانواده زن است حتي اگر شغل بيرون از خانه داشته باشد پس اگر کاري کنيم که فشار خانه و دغدغه خانواده کاهش يابد کمک به مديريت زن است و حتما دولت به دنبال اين موضوع است که مشکل سنگين مسکن و اشتغال را از دوش خانواده بردارد و فرصتي براي زنان ايجاد کند.

احمدي‌نژاد افزود: دولت به لحاظ فرهنگي به دنبال احيا و تثبيت نقش زنان است و اين سياست دولت ادامه خواهد داشت.

رييس‌جمهور در ادامه در جواب سوال خبرنگار شبکه تهران در رابطه با مسووليت دستگاه‌هاي فرهنگي و رسانه در رابطه با نامگذاري امسال با عنوان جهاد اقتصادي گفت: کار اقتصادي و جهاد اقتصادي در بستر فرهنگي شکل مي‌گيرد و اقتصاد بدون فرهنگ مي‌شود هماني که وضع امروز در دنياست که حاصل آن چپاول‌گري است.

احمدي‌نژاد افزود: ما کار اقتصادي مي‌کنيم در فضاي فرهنگي و با اهداف فرهنگي و مي‌خواهيم پيشرفت کنيم که البته بايد بر پايه عدالت باشد و به مهرباني و همبستگي بيشتر منجر شود، پس ما نمي‌خواهيم پيشرفت اقتصادي داشته باشيم به اين معنا که فاصله طبقاتي زياد شود و مهرباني کم شود.

وي در ادامه به اهميت نقش رسانه‌ها و دستگاه‌هاي فرهنگي اشاره کرد و گفت: رسانه ملي و شبکه تهران در طرح هدفمندي يارانه‌ها نقش بسيار خوبي ايفا کرد، چراکه اگر رسانه نبود مردم اطلاعاتي که امروز دارند را نداشتند پس اين رسانه بود که موضوع را تشريح کرد، راهکارها، آثار و مزايا را روشن مي‌کرد و مردم نيز مطلع مي‌شدند.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين‌که کار فرهنگي کار مستمر است و تا رفع تمام نواقص اخلاقي و رفتاري بايد ادامه پيدا کند، اظهار کرد:‌ هدف رسيدن به نقطه‌اي است که انسان‌ها بدون نقص باشند، بنابراين کار فرهنگي کار مستمري است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که در سال گذشته در رابطه با امور فرهنگي آن حجمي که مورد انتظار بود اتفاق نيفتاد، توضيح داد: علت اين بود که ما محدوديت‌هايي در بودجه پيدا کرديم، 20 درصد درآمد ما براي صندوق توسعه ملي بلوکه شد و اجازه داده نشد که ما در طول سال از آن استفاده کنيم و اين 20 درصد درآمد نفت خود را در بودجه منعکس کرد، هم در بخش عمراني و هم در بخش فرهنگي و ما نتوانستيم آن رقمي را که پيش‌بيني کرده بوديم براي جهش فرهنگي اختصاص دهيم.

 

* در نامه اي به رئيس قوه قضائيه اسامي 250 مفسد اقتصادي را اعلام کردم

خبرنگار خبرگزاري آنا درباره زمان انتشار ليست مفسدين اقتصادي دانه‌درشت از رييس‌جمهور پرسيد که احمدي‌نژاد در اين باره، گفت: من اواخر سال گذشته به رييس قوه قضاييه نامه‌اي نوشتم و در آن 250 نفر که در بخش‌هاي مختلف از جمله زمين و موارد ديگر خارج از قوانين کاري کرده‌اند، را معرفي کردم و در مورد اين افراد درخواست رسيدگي قضايي داشتم. البته بسيار يا بعضي از آنها داراي پرونده‌هايي بودند که دولت قبلا از آنها شکايت کرده بود، ولي دوره رسيدگي اين پرونده‌ها طولاني شده بود و در هر صورت ما منتظر رسيدگي رييس قوه قضاييه هستيم.

 

* آمريکا نبايد در امور داخلي سوريه دخالت کند/ سوريه دوست ما و در خط مقدم توسعه طلبي رژيم صهيونيستي است

در ادامه خبرنگار نشريه پرشين از رييس‌جمهور در مورد وقايع رخ داده در سوريه پرسيد که احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال با بيان اين‌که اين مورد مربوط به مسائل داخلي سوريه است و ما در مسائل داخلي کشورها دخالت نمي‌کنيم، گفت: دولت سوريه و ملت سوريه دوست ما و در خط مقدم مقاومت در برابر توسعه‌طلبي رژيم صهيونيستي هستند.

وي گفت: دولت و ملت سوريه بايد خودشان با تدبير مسائل را بين خودشان حل کنند. البته اين را هم مي‌دانيم که از اهداف توسعه‌طلبي آمريکا و متحدانش درهم شکستن خط مقدم سوريه است و آنها نمي‌خواهند ملت و دولت سوريه در تفاهم با هم زندگي کنند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ما فکر مي‌کنيم معياري در اين راستا وجود دارد و آن آزادي ملت‌هاست و هيچکس هيچ جا نمي‌تواند آزادي ملت‌ها را مخدوش کند. بايد بپذيريم راي اکثريت بايد در همه جاي دنيا حاکم باشد و اميدواريم روزي برسد که در آمريکا و اروپا نيز راي اکثريت حاکم باشد.

رييس‌جمهور افزود: در انتخابات آمريکا ديديم که يا مردم بايد به ادامه بوش راي مي‌دادند و يا غير از آن. دلسوزان آمريکا گفتند غير از بوش و اميدواريم بهر حال روزي برسد که راي اکثريت در اين کشورها نيز حاکم باشد و البته در مورد مسائل سوريه هم دخالتي نداشته باشند؛ چرا که هم‌اکنون دولت آمريکا سراسيمه شده کأنه جشن گرفته، ولي مردم سوريه هوشمند هستند.

 

* يکي از قطعات داخلي نيروگاه بوشهر نقص فني داشت که در حال برطرف شدن است

وي در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV کانال تلويزيوني اصلي چين درباره راه‌اندازي نيروگاه بوشهر گفت: اين نيروگاه در آستانه‌ راه‌اندازي است. بعد از نصب تجهيزات، يکي از قطعات داخلي اين نيروگاه نقص فني پيدا کرد که مسوولان در حال رفع مشکل آن هستند و در تماسي که رييس‌جمهور روسيه با من گرفت به من اين اطمينان را داد که اين نيروگاه در زمان مقرر به بهره‌برداري خواهد رسيد.

 

* چگونه از يک رئيس قوه به يک رئيس قوه ديگر شکايت ببريم

احمدي‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پانا که گفت شما در پاسخ به تخلفات مالي جديدي که رييس مجلس به شما زده است چه پاسخي داريد؟ گفت: چه جوابي به آن‌ها بدهيم. آن‌ها در زمان انتخابات هم اين اتهام را وارد کردند که يک ميليارد دلار بودجه‌ دولت مفقود شده است و تمام دستاويز رقباي ما اين اتهام و گشت ارشاد بود. ما در آن زمان به آن‌ها گفتيم که شما در محاسباتتان اشتباه کرده‌ايد و بررسي کنيد. حالا هم آن‌ها به نوع ديگري اين اتهامات را تکرار مي‌کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين را پي‌گيري حقوقي خواهيد کرد؟ گفت: چگونه از يک رييس قوه به يک رييس قوه ديگر شکايت ببريم؟ ما را به دردسر نيندازيد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار NHK ژاپن که درباره‌ ايمني نيروگاه بوشهر با توجه به حوادثي که در نيروگاه‌هاي ژاپن اتفاق افتاده است، گفت: من در ابتدا دوباره با مردم ژاپن درباره حادثه سنگيني که در اين کشور اتفاق افتاد ابراز همدردي مي‌کنم. ما نگران سلامت مردم ژاپن و زندگي آنها هستيم و اميدواريم با همبستگي و نظم و انضباطي که دارند بتوانند بر شرايط غلبه کنند. گرچه خسارت‌هاي انساني قابل جبران نيست.

 

* تکنولوژي نيروگاه فوکوشيما مربوط به 50 سال قبل بود اما در نيروگاه بوشهر تکنولوژي روز به کار گرفته شده است

احمدي‌نژاد در ادامه گفت: نيروگاه فوکوشيما بر اثر موج و سونامي منهدم شد، اما در برابر زلزله مقاومت کرده بود. ارتفاع موج‌هايي که به اين نيروگاه خوردند بر اساس شنيده‌ها 14 متر و با سرعت 800 کيلومتر در ساعت بوده است که چند برابر زلزله مي‌تواند ضربه بزند.

وي گفت: ما در خليج فارس با پديده‌اي به شکل سونامي مواجه نيستيم، اما با اين وجود همه استانداردهاي ايمني روز جهان را در نيروگاه بوشهر رعايت کرده‌ايم و طبق مصوبات آژانس انرژي اتمي فعاليت کرده‌ايم. اين در حالي است که نيروگاه فوکوشيما متعلق به تکنولوژي 50 سال قبل بوده است.

 

* هيچکس نمي تواند از رابطه با ايران چشم پوشي کند

خبرنگار روزنامه جوان از رييس جمهورسوال کرد اخيرا اخباري منتشر شده است مبني بر اين‌که بانک فدرال آلمان قرار است به عنوان واسطه بين ايران و هند عمل کند تا مشکل معاملات نفتي اين دو کشور رفع شود، آيا شما اين خبر را تائيد مي‌کنيد و با توجه به اينکه آلمان يکي از پيشگامان تحريم عليه ايران بوده است ارزيابي شما چيست؟ که احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش با بيان اين‌که ارزيابي ما خوب است، گفت: تحريم دو بخش دارد؛ يک بخش سياسي و بخش ديگر اقتصادي است. وجه سياسي تحريم‌ها، فضاسازي، تبليغات و محروم کردن ديگران از رابطه اقتصادي با ايران است و وضع اقتصادي آن نيز اين است که خودشان به صورت انحصاري از منابع استفاده کنند.

وي ادامه داد: آيا نظام اقتصاد سرمايه‌داري و دوره اقتصاد آزاد مي‌تواند با تحريم سازگاري داشته باشد؟ تحريم بي‌معناست چرا که بايد مراوده وجود داشته باشد. اگر مراودات با ايران قطع شود مثل اين است که بخشي از يک شبکه بزرگ به هم پيوسته را حذف کنيم که بدين ترتيب همه شبکه قطع مي‌شود. تقريبا همه تاجران و بازرگانان دنيا به دنبال توسعه رابطه با ايران هستند و هيچ کس نمي‌تواند از رابطه با ايران چشم پوشي کند؛ چرا که ايران يک کشور بزرگ با مردمي بزرگ، اقتصادي بزرگ و ظرفيت‌هاي فراوان است.

رييس‌جمهور با اشاره به تحريم‌هاي صورت گرفته عليه ايران اظهار کرد: اين‌که آمريکا سردمدار تحريم عليه ايران است به خاطر اين است که 30 سال از رابطه با ايران محروم بوده است و مي‌خواهد ديگران را نيز محروم کند، بلکه فرصتي براي او ايجاد شود. اين، راه چاره نيست. تو هم بيا با ايران رابطه برقرار کن. چون آنها آدم‌هاي مغروري هستند، خيال مي‌کنند که ما روزي از آنها خواهش خواهيم کرد ولي ما هيچ وقت از آمريکايي‌ها خواهش نمي‌کنيم و چنين روزي نخواهد آمد.

وي با بيان اينکه آمريکايي‌ها براي تحريم ايران هر چند سال يک بار بي‌خودي به خود زحمت ندهند، افزود: دولت آلمان نيز علاقمند رابطه با ايران است و رابطه ما يک رابطه سنتي، قديمي و خوب است، بنابراين دليلي ندارد که آنها به خاطر خواسته‌هاي غيرقانوني يک گروه صهيونيست در آمريکا اين رابطه را خراب کنند.

احمدي‌نژاد خطاب به خبرنگاري که اين پرسش را مطرح کرده بود و در ادامه نيز بر نقش واسطه‌گري بانک فدرال آلمان تاکيد مي‌کرد، گفت: واسطه‌گري معنا ندارد و اين حرف شما درست نيست. همه بانک‌ها و اقتصادها با هم ارتباط دارند و همه بانک‌ها عملا از يک طرف عامل هستند و از يک طرف واسطه.

در ادامه خبرنگار موج با اشاره به قرار داشتن در سال جهاد اقتصادي از احمدي‌نژاد پرسيد که آيا نقاط ضعف بخش‌هاي اقتصادي کشور و نيز نقاط ضعف بخش‌هاي اقتصادي دشمن را شناسايي کرده‌ايد؟ که رييس‌جمهور پاسخ داد: پاسخ شما در صحنه‌اي که سال گذشته اتفاق افتاد، روشن است. آنها ايران را تحريم کردند، ولي اروپا و آمريکا دچار مشکل اقتصادي شدند. وقتي ما را تحريم کردند قاعدتا بايد دچار مشکل مي‌شديم، ولي ما مشکل پيدا نکرديم و آنها دچار مشکل شدند، معناي چنين مساله‌اي اين است که راه‌ها شناسايي شده است.

 

* افشاي توطئه جديد آمريکا و اسرائيل/ هرکس همکاري کند خائن است

در جواب خبرنگار قدس در مورد آثار تحولات منطقه بر قضيه فلسطين و محاصره نوار غزه توضيح داد: هدف آمريکا و متحدين اروپايي آن، نجات رژيم صهيونيستي است و دو اتفاق در حال رخ دادن است، اول آن‌که رژيم صهيونيستي تلاش مي‌کند خشونت‌ها را اضافه کند، حمله و سلب تابعيت کند که به هيچ وجه پذيرفتني نيست مثل حمله به غزه که هيچ کس آن را نپذيرفت.

احمدي‌نژاد افزود: ما معتقديم حمله به غزه انجام شد تا از طرف ديگر رييس‌جمهور جديد آمريکا اخمي به اسرائيل يعني رژيم صهيونيستي بکند تا بتواند رژيم صهيونيستي را نجات دهد و به عنوان ميانجي طرح مذاکره دو دولت را مطرح کند.

وي افزود: در حال حاضر نيز رژيم صهيونيستي خشونت مي‌کند تا آمريکا اخم کند و به عنوان طرف بي‌طرف نقش ميانجي را ايفا کند.

وي با بيان اين‌که مهمترين مساله آمريکا و متحدانش نجات رژيم صهيونيستي است، تصريح کرد: تا 30 سال و حتي 10 سال قبل مي‌خواستند در قالب يک دولت رژيم صهيونيستي را تثبيت کرده و نجات دهند، اما شش هفت سال است که متوجه شدند در قالب يک دولت مساله فلسطين قابل حل نيست پس روي پروژه دو دولت کار مي‌کنند.

وي با بيان اين‌که در ملت‌ها مقاومت وجود دارد، اظهار کرد: بخشي از فريبکاري اخير و به ظاهر همراهي با ملت‌ها، زمينه‌سازي براي پروژه دو دولت است. آن‌ها مي‌خواهند دو دولت را سر کار بياورند اما مشکل سرزمين دارند چون رژيم صهيونيستي اکثر نقاط را گرفته است و چند تکه منفصل براي فلسطيني‌ها گذاشتند، اين طور امکان تشکيل دولت فلسطيني وجود ندارد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که آمريکا و متحدانش به دنبال اين هستند تا بخشي از سرزمين اردن را تجزيه کنند و به نام سرزمين فلسطين، دولت فلسطيني تشکيل دهند، تصريح کرد: اين توطئه جديد صهيونيست، آمريکا و متحدانش است.

احمدي‌نژاد با تاکيد بر اين‌که ملت‌ها و دولت‌هاي دنيا بايد هوشيار باشند و فريب نخورند، گفت: متاسفانه برخي دولت‌ها با اين طراحي‌ها هماهنگ هستند. بايد حواسشان باشد نام زشت و ننگيني از خودشان در تاريخ به جا نگذارند چون اين توطئه خنثي‌سازي شدني است و حتما آمريکا و اروپا به نتيجه نخواهند رسيد چون نمي‌توانند سرزمين ديگران را جدا کنند و نام آن را سرزمين فلسطين بگذارند يعني نمي‌توانند سرزمين ديگران را اشغال کنند تا جبران سرزمين ديگري شود. درست مثل ماجراي هولوکاست که در جنگ جهاني دوم به بهانه جبران آسيب يهودي‌ها، از سرزمين فلسطيني‌ها جبران کردند پس هر کس با اين طرح همراهي کند خائن است و ملت‌ها او را نخواهند بخشيد.

وي با بيان اين‌که سر و صداهاي ايجاد شده بيشتر براي انحراف اذهان از نقشه اصلي است، تصريح کرد: اين طرح فريب است چون آمريکايي که بنيانگذار ديکتاتوري در عالم يک دفعه طرفدار دموکراسي در دنيا شده است پس همه بايد هوشيار باشيم که اين طراحي مزورانه و خائنانه جديد صهيونيست‌ها است.

احمدي‌نژاد تصريح کرد: به صهيونيست‌ها و ملت‌هاي دنيا اطمينان مي‌دهم که با بيداري ملت‌ها آخرين طرح براي نجات رژيم صهيونيستي هم به سنگ خواهد خورد و موفق نخواهد شد.

 

* دولت نهم و دهم 5 برابر دولتهاي قبل به مترو کمک کرده است/مترو هزينه ها را بيشتر مديريت کند

رئيس جمهور در جواب سوال خبرنگار راديوي تهران در رابطه با کمک‌هاي دولت به متروي تهران توضيح داد و گفت: کمک‌هاي دولت نهم و دهم به متروي تهران حدود پنج برابر کل کمک‌هاي دولت‌هاي قبلي است و اين رقم ادامه پيدا خواهد کرد، يعني هم کمک‌هاي نقدي و هم 50 درصد وام‌هاي خارجي که متروي تهران براي ساخت تاسيسات مي‌گيرد، دولت تقبل مي‌کند که ما فکر مي‌کنيم اين رقم بسيار بالا است.

وي افزود: اميدوارم کساني که مترو را مديريت مي‌کنند در هزينه‌ها مديريت کنند چون به نظر من با اين پول‌ها بيشتر مي‌شود کار کرد ،اما ما کمک خواهيم کرد تا انشاءالله شبکه تکميل شود.

 

* ايران دچار رکود اقتصادي نيست

رييس‌جمهور در جواب خبرنگار روزنامه دنياي اقتصاد مبني بر اين‌که آيا رکود اقتصادي در فضاي فعلي کشور را قبول داريد و چه تدابيري براي از بين بردن آن در نظر گرفته شده است، گفت: در کشوري که سالي يک ميليون و 200 هزار واحد مسکوني ساخته مي‌شود، صادرات غيرنفتي از هفت ميليارد دلار به 30 ميليارد دلار رسيده، ورودي نيروي کار سالانه بيش از يک ميليون و 200 هزار نفر است، نرخ بيکاري رو به کاهش است، شاخص بورس با حجم معامله بسيار بالا روبرو است و سال گذشته بيش از هزار ميليارد تومان حجم معاملاتي داشته‌ايم از کجا متوجه مي‌شويد اين کشور دچار رکود است.

وي افزود: اگر حجم معامله بالا نبود و شاخص بالا مي‌رفت معنايش اين بود که حباب وجود دارد، اما وقتي حجم بالاي معاملات حدود 80 ميليارد تا 100 ميليارد معامله وجود دارد و حجم واگذاري‌هاي دولت نزديک به 25 برابر کل 17 سال قبل از اين دولت است و همه آن در بورس جمع مي‌شود چطور مي‌توان گفت که رکود وجود دارد، آيا اسم اين رکود است يا شکوفايي؟

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که اقتصاد ما بسيار فعال است، تصريح کرد: حجم خريدهاي نوروزي مردم کجا نشانه رکود است، اينها در جايي توليد شده است ، در کارگاه‌ها و بازارهاي کار در کشور توليد شده است که اسم آن حتما رکود نيست.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه ما در يک دوره فعال و شکوفايي اقتصادي هستيم، تصريح کرد: حتما سياست‌هاي دولت ضدتورم است و ما دنبال سياست تورمي نيستيم، ما به دنبال کاهش سود بانکي هستيم.

وي با بيان اينکه برنامه مسکن و توليد ادامه خواهد داشت، گفت: در بخش کشاورزي، صنعت، خدمات، صادرات غيرنفتي انشاءالله رشد بيش از 40 درصدي را تجربه خواهيم کرد که يک جهش خيلي بزرگ است و همه اينها نيازمند توليد است و به اين معناست که اقتصاد ما فعال است، پس هيچ نشانه‌اي از رکود در اقتصاد ايران ديده نمي‌شود و اين فعاليت‌هاي اقتصادي امسال گسترده‌تر خواهد شد.

 

* آمريکا فرصت هاي رابطه با ايران را از دست ندهد

خبرنگار خبرگزاري CBS از احمدي‌نژاد پرسيد با توجه به تحولات اخير منطقه و اين‌که دشمن مشترکي در اين بين وجود دارد. آيا روزنه‌اي در بهبودي روابط جمهوري اسلامي و آمريکا وجود دارد يا خير؟ گفت: بله روزنه و فرصت وجود دارد ولي آن‌ها فرصت‌هايشان را از دست مي‌دهند به اين علت که مستقل نيستند، ولي ما مستقليم و آماده‌ايم در شرايطي همراه با عدالت و احترام ارتباط برقرار کنيم.

وي افزود: آن‌ها تنها نمايش برگزار مي‌کنند و تصميم‌گيران اصلي‌شان در پشت صحنه رژيم صهيونيستي است. حال اگر امروز تصميم بگيرند و تعهد دهند که پاي عدالت و احترام مي‌ايستند و به دنبال فشار به ايران و تضييع حق ايران نيستند ما آماده‌ايم. اگر توانستند ما مشکلي نداريم. مشکل آنها اين است که در حال اداره کردن منطقه هستند.

 

* احتمال ميدهم قيمت نفت به 150 دلار هم برسد

خبرنگار رويترز از احمدي‌نژاد پرسيد شما پيش از اين در مورد تحولات خاورميانه و قيمت نفت پيش‌بيني‌هايي کرده بوديد. در حال حاضر بعد از تحولات اخير خاورميانه قيمت نهايي نفت را در سال 2011 چطور پيش‌بيني مي‌کنيد؟ رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که قيمت نفت صعودي خواهد ماند، گفت: زماني که مناسبات اقتصادي واقعي باشد قيمت نفت واقعي خواهد بود، ولي هم‌اکنون که اين مناسبات واقعي نيست، بلکه يکسويه و پول آمريکا و اروپا حاکم است. بنابراين اين مناسبات پولي، سود و ضررها را تعيين مي‌کند.

وي با بيان اين‌که در اين راستا مقررات هم يکسويه است، گفت: آن‌ها در عرصه سياسي با ما مخالف هستند و اصلا منطق‌شان در برابر ما کم مي‌آورد. اين در حالي است که دو طرف معامله بايد خارج از موضوعات، قيمت‌گذاري کنند، ولي در حال حاضر شرايط سياسي در حال تعيين کردن قيمت است.

احمدي‌نژاد گفت: فکر مي‌کنم طي يک فاصله زماني قيمت نفت تا حول و حوش 150 دلار بالا برود.

رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري التجاه که پرسيد جمهوري اسلامي ايران در راستاي اهداف مردم عراق که خروج اشغالگران از اين کشور است چه خواهد کرد، با بيان اين‌که رابطه ما با عراق تاريخي و مردمي است، گفت: بسياري از چهره‌هاي شناخته شده ايران متولد عراق هستند که البته من اسم نمي‌برم. برخي چهره‌هاي شناخته شده عراق نيز متولد ايرانند.

وي با بيان اين‌که ما از ابتدا در کنار مردم عراق بوديم، گفت: هر کمکي که مسوولان عراق خواستند ما دريغ نکرديم. در واقع ما در کنار دولت و ملت عراق در جهت صيانت از استقلال و منافع آنها بوديم و هستيم و البته اين به معناي دخالت نيست. البته بيشترين فشار سياسي آمريکا را در عراق در جهت خروج نظاميان آمريکا، ايران تحمل کرد که البته ما در آينده نيز اين فشارها را تحمل مي‌کنيم. دوره منطق آمريکا مردود و به پايان رسيده است.

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزي خبر درباره‌ي کار ويژه‌ي دولت در سال جهاد اقتصادي و هدفمندي يارانه‌ها گفت: ما در سال 89 با کاهش قابل توجهي در فاصله‌ي بين برخوردارها و محروم‌ها مواجه بوديم. يعني ضريب جيني کاهش يافت. در سال 90 هم اين کاهش ادامه خواهد داشت تا بتوانيم در عرض دو سال هدف برنامه‌ي پنجم در اين زمينه را محقق کنيم.

وي افزود: امسال 5/2 ميليون شغل ايجاد خواهيم کرد. اين به معناي آن است که بخش خدمات و صنعت بايد فعال شود و ايجاد اشتغال به مفهوم ايجاد درآمد و توليد بيشتر است.

 

* مجلس کارهاي ديگري داشت و تصويب بودجه را به امسال موکول کرد

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه مردم‌سالاري درباره‌ي علت تاخير در ارسال بودجه به مجلس گفت: بودجه‌ي ما خلاصه و شفاف است؛ چرا که قوانين پايه همانند قانون برنامه‌ي پنجم، قانون اصل 44، قانون حمل و نقل و زمين و مسکن همه در اختيار است و با همراهي خوب مجلس به تصويب رسيده است. ما پس از تصويب قانون برنامه‌ي پنجم که 30 بهمن انجام شد، در اول اسفند قانون بودجه را ارايه داديم و مجلس هم مي‌توانست در عرض يک ماه اين قانون را تصويب کند، اما کارهاي ديگري داشت و صلاح دانست که تصويب آن را به امسال موکول کند و مشکلي هم در اين زمينه ايجاد نمي‌شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که چرا بلندگوي سخنگوي دولت خاموش است؟ گفت: امسال انشاءالله روشن مي‌شود.

 

* طرف مقابل براي مذاکره آمادگي ندارد

وي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري روسيه عربي درباره‌ي مذاکرات هسته‌يي گفت: ما از مذاکرات استقبال مي‌کنيم، اما به نظر مي‌رسد طرف مقابل هنوز آمادگي مذاکره ندارد و تنها راه هم گفت‌وگو است که ما اعلام آمادگي کرده‌ايم.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار سياست روز درباره‌ي ميزان افزايش حقوق کارگران و کارمندان گفت: ما امسال طبق قانون بودجه 6 درصد حقوق براي کارمندان داريم. البته فکر مي‌کنم طي سال‌هاي اخير افزايش حقوق‌ها خيلي خوب بوده است. ضمن اين‌که هدفمندي يارانه‌ها نيز در کنارش آمده است. البته ما راضي نيستيم و مي‌خواهيم تک تک مردم ما در بهترين شرايط رفاهي باشند. به هر حال کارکنان دولت 6 درصد و کارگران 9 درصد افزايش حقوق داشته‌اند که البته براي امسال هيچ چيزي کافي نيست و ما هم به دنبال بهترين رفاه‌ها براي مردم هستيم. تلاش ما اين است که ميزان تورم کمتر از 9 درصد شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آريا درباره‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي دولت گفت: با گسترش ارتباطات، فرهنگ هم گسترش مي‌يابد. وقتي مرزهاي مصنوعي قطع‌کننده‌ي ارتباط بين ملت‌ها برداشته شود فرهنگ مثل عطر و رايحه منتشر مي‌شود. ما معتقديم رشد فرهنگي ملت‌ها مثل ظروف مرتبط به هم مي‌باشد و منعکس مي‌شود. يک اثر فرهنگي خوب به همه جا مي‌رود. ملت ما مي‌تواند پيشتازي فرهنگي خود را حفظ کند و برنامه‌هاي ما نيز در همين راستا است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش صنعت درباره‌ي عده‌اي که دولت را تخريب مي‌کنند، گفت: اميدوارم در سال جديد نيز آنها هم کارهاي خوب ياد بگيرند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ي راه مردم درباره‌ي ابعاد ديگر هدفمندي يارانه‌ها گفت: هدفمندي يارانه‌ها اهداف متعددي را دنبال مي‌کند که يکي از آنها عدالت است. يکي ديگر اصلاح ساختارهاي توليد در کشور است و در اين زمينه برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي شده است. اميدوارم در سه سال آينده به جايي برسيم که سيستم‌هاي توليدي در کشور اصلاح شود و بهره‌وري بالا بيايد و مصرف انرژي پايين بيايد. در همين برنامه‌هايي که اجرا شده است به نظر مي‌رسد مردم در حساب و کتاب‌هايشان تغييراتي انجام داده‌اند و تخصيص منابع، مطلوب‌تر شده است، اما ما در ابتداي راه هستيم. آن بخش از هدفمندي يارانه‌ها که مربوط به عدالت و مردم بود، انجام شد، اما تغيير در رفتارها بايد به مرور انجام شود.

 

* در آينده مفصل درباره باغشهرها صحبت ميکنم

خبرنگار شبکه صداي آشنا اين پرسش را مطرح کرد که براي جذب سرمايه‌گذاران ايراني خارج از کشور چه برنامه‌اي داريد؟ که احمدي‌نژاد پاسخ داد: تاکنون 26 انجمن در 26 کشور دنيا از ايرانيان تشکيل شده است که با شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور در ارتباط هستند. همچنين صندوق ايرانيان تشکيل شده و اوراق مشارکت ارزي به طور گسترده توزيع شده و خواهد شد. همچنين ما برخي از مقررات را اصلاح کرديم تا همه ايرانيان مقيم خارج از کشور که علاقمند به آباداني کشورشان هستند بتوانند مشارکت فعال‌تري داشته باشند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه همشهري درباره مشکلات زيست محيطي تهران و طرح احداث باغ‌ شهرها نيز گفت: تهران هشت مشکل اصلي دارد که يکي از آن‌ها آلودگي و شرايط معکوس پاييز و زمستان است. علت اصلي اين پديده روشن شدن سيستم‌هاي گرمايشي است و خيلي‌ها به اشتباه فکر مي‌کنند که اين مساله به حمل و نقل مربوط مي‌شود، البته حمل و نقل نقش دارد ولي کم است چنانچه متوسط مصرف بنزين و گازوئيل براي حمل و نقل در تهران روزانه حدود 12 تا 14 ميليون ليتر است ولي براي گرمايش بيش از 45 ميليون ليتر سوخت به طور روزانه مصرف مي‌شود، بنابراين اگر سيستم‌هاي گرمايشي را سرويس کنيم آلودگي برطرف خواهد شد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: اين مساله نافي توسعه حمل و نقل عمومي نيست. توسعه حمل و نقل عمومي به خاطر تاخير و اتلاف وقتي است که اتفاق مي‌افتد، نه به خاطر آلودگي هوا و براي رفع آلودگي هوا بايد سيستم‌هاي گرمايشي را درست کنيم و اگر اين سيستم‌ها اصلاح شوند مصرف سوخت تا يک سوم پايين مي‌آيد و ديگر مردم با قبض‌هاي چند برابري مواجه نخواهند شد.

رييس‌جمهور درباره طرح باغ شهرها نيز اظهار کرد: طرح باغ شهرها طرح ديگري است که ان‌شاءالله در آينده توضيح مفصلي درباره آن خواهم داد.

 

* هرچه خانم کلينتون بيشتر با ايراني ها صحبت کند مردم ما بيشتر متوجه مي شوند که او چيزي نمي داند

در ادامه اين نشست، خبرنگاري از سوي راديو صدا و راديو جوان به دعوت چند شبکه فارسي زبان خارج از کشور از هيلاري کلينتون براي حضور در برنامه‌هاي آن‌ها و پاسخ به پرسش‌هاي ايرانيان اشاره کرد و نظر احمدي‌نژاد را در اين رابطه جويا شد که وي گفت: به نظر من خوب است. هر چه ايشان بيشتر صحبت کنند بهتر است و بيشتر معلوم مي‌شود که هيچ چيز نمي‌داند.

وي با بيان اين‌که در سيستم‌هاي ارتباطي کسي نمي‌تواند مانع شود، افزود: ما بايد در دنيا حرف داشته باشيم و داريم. ما براي دنيا حرف بهتر و برتر داريم. ما براي مشکلات دنيا برنامه و تئوري داريم و نظريه منسجمي براي سعادت بشري، رفع اختلاف، رفع جنگ‌ها و فقر داريم و رسانه‌هاي ما بايد اين را عرضه کنند. در حال حاضر سنگين‌ترين سانسورها در آمريکاست و هر کس از هر شبکه‌اي استفاده کند دولت آمريکا مي‌تواند کنترل کند چرا که همه آنها کابلي است و کابل هم يعني همه چيز در دست برنامه‌ريزان است.

رييس‌جمهور ادامه داد: به نظر من هر چه خانم کلينتون بيشتر صحبت کند بهتر است. اين شبکه‌هاي فارسي زبان نيز خيال مي‌کنند اگر خانم کلينتون را به برنامه خود بياورند مي‌توانند عليه دولت و ملت ايران کاري کنند ولي ايشان هر چه بگويد به نفع ملت ايران است.

 

* کويت چه دارد که ايران بخواهد از آن جاسوسي کند؟

در ادامه، خبرنگار الجزيره عربي پرسشي را درباره ادعاي کشف شبکه جاسوسي ايراني در کويت و نظر احمدي‌نژاد در اين رابطه مطرح کرد که وي پاسخ داد: اصلا اين حرف يعني چه که يک عده در آنجا جاسوسي مي‌کنند؟ کويت چه دارد که ما جاسوسي کنيم؟ اگر درباره مردم است که مردم کويت با ما دوست هستند و اگر جاسوسي درباره دولت‌ها آنهاست که دولت کويت هم با ما دوست است و جاسوسي اصلا معنايي ندارد. مشخص است که دست‌هاي بيگانه در کار است و مي‌خواهند مشکل درست کنند ولي همانطور که قبلا عرض کردم به نتيجه نخواهند رسيد.

 

* دولت به سازمان تامين اجتماعي بدهکار نيست ولي به اين سازمان کمک ميکند

در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا مبني بر اينکه "بدهي‌هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي چقدر است و چه زمان به اين سازمان پرداخت خواهد داشت؟ گفت: دولت به جايي بدهي ندارد يعني کاري نکرده است که بدهي ايجاد کند. وقتي گفته مي‌شود که دولت بدهي دارد يعني از جايي قرض گرفته و پس نداده است، در حالي که اينطور نبوده و اينها تعهداتي است که ديگران براي دولت ايجاد کرده‌اند.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: دولت تعهدي نداده است و بدهکار نيست، ولي انشاءالله کمک خواهيم کرد و هميشه هم به سازمان تامين اجتماعي کمک کرده‌ايم.

خبرنگار ايلنا به مبلغ 20 هزار ميليارد اشاره کرد که احمدي‌نژاد گفت: هيچ کدام از اين اعداد درست نيست و دولت هيچ بدهي ندارد. اينها تعهدي است که به دوش دولت گذاشته‌اند و دولت هم هر موقع پول داشت، اين تعهد را مي‌دهد. عده‌اي مي‌روند لابي و رايزني مي‌کنند و بر دوش دولت تعهدي مي‌گذارند، ولي به هر حال هر چقدر متعهد باشيم پرداخت خواهيم کرد.

در ادامه اين نشست خبرنگاري از ترکيه پرسشي درباره تحولات منطقه، حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي در ليبي و تاثير اتحاد احتمالي کشورهاي اسلامي براي رفع اين مشکلات سوال کرد که رييس‌جمهور در پاسخ گفت: اگر دولت‌هاي اسلامي با هم متحد بودند اين مسائل پيش نمي‌آمد. اگر اين کشورها متحد باشند مي‌توانند مسائل را حل کنند، ولي مشکل اينجاست که دشمن اجازه نمي‌دهد متحد شوند.

 

* به زودي بازهم ايران را متهم به دخالت در ديگر کشورها ميکنند/ اين چرخ آخر استعمارگران است

وي با بيان اينکه دخالت ناتو در ليبي ادامه جريان برده‌داري استعمار است، افزود: معلوم است که برخي کشورها صحنه‌سازي کرده‌اند تا به ليبي حمله کنند و همان بازي عراق و افغانستان را تکرار مي‌کنند، اما اين دفعه مثل دفعه‌هاي قبل نيست. آنها به زودي شروع مي‌کنند به سر و صدا کردن و حرف زدن عليه ايران ولي من به شما مي‌گويم که اينها چرخ آخر دوره استعمار است و اين کارها به جايي نمي‌رسد. آنها آنقدر حماقت کردند که خود را وارد يک جنگ نظامي کردند و اگر هم فرض کنيم که با جنگ نظامي بتوانند دولت ليبي را ساقط کنند، وارد منطقه‌اي مي‌شوند که مردم آن سابقه مبارزه جدي با استعمار دارند و حتما مردم زير پاي آنها فرش قرمز پهن نخواهند کرد. اينها فکر مي‌کنند در عالم فريادرسي نيست در حالي که هست و به زودي يقه همه آنها را خواهد گرفت.

 

* رژيم صهيونيستي رفتني است

خبرنگار روزنامه قدس نيز به عنوان آخرين نفر پرسشي را درباره برخي تحرکات اخير رژيم صهيونيستي مطرح کرد که احمدي‌نژاد گفت: رژيم صهيونيستي خودش وجودي ندارد و اينها سناريوهاي سردمداران صهيونيسم در آمريکاست که اين کشور را اداره مي‌کنند. در اين راستا سناريوي جديدي را تحت عنوان خاورميانه جديد درست کردند و هدف آن حفظ رژيم صهيونيستي است و تنها راه آنها ايجاد دو دولت است. سناريوي آنها اين است که گفتند مي‌خواهند بخشي از اردن را جدا کنند، ولي من فکر مي‌کنم که اينها خيالات است و دوران رژيم صهيونيستي به پايان رسيده و اين رژيم رفتني است.

وي افزود: آنها مي‌گويند که ايران مي‌خواهد حمله کند در حالي که ما نياز به حمله نداريم و مناسبات تاريخي منطقه به جايي رسيده است که رژيم صهيونيستي ديگر فرصت ماندگاري ندارد حتي اگر به ظاهر بتوانند دو دولت را تشکيل دهند که آن هم آغاز سقوط اين رژيم است. اهداف صهيونيسم تمام نشده است و اينها تحرکات تاکتيکي آنهاست. اين رژيم يک کلوني ميکروبي است که مرض صعب‌العلاج درست مي‌کند و من فکر مي‌کنم که اراده ملت‌ها اراده خداست حتما غالب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس