کد خبر 39458
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۴

بارش خاک و ريزگردهاي شديد در خوزستان از اواخر شامگاه ديروز، امروز چهارشنبه اهواز و برخي ديگر شهرهاي اين استان را به تعطيلي کشاند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، هر لحظه شدت و غلظت گرد و خاک در هواي مرکز استان در حال افزايش است و از نخستين ساعات صبح امروز بسياري از شهروندان با مشاهده اين وضعيت و احتمال تعطيلي از خانه خارج نشدند.
بر همين اساس، فرمانداري شهرستان اهواز به دليل بالا بودن ميزان آلايندگي و غلظت گرد و خاک در هوا ادارات،مدارس، دانشگاه‌ها را تعطيل اعلام کرد.
هنوز درباره تعطيلي يا ادامه فعاليت بانک‌ها خبري منتشر نشده، اما مراکز درماني و فوريتي پزشکي که کار خدمات‌رساني به عهده دارند امروز باز هستند.
استانداري خوزستان نيز در اطلاعيه فوري، ادارات و مراکز آموزشي شهرهاي اهواز، خرمشهر، دشت آزادگان، آبادان و باوي را تعطيل اعلام کرد. بر اساس همين اطلاعيه، تعطيلي ديگر شهرها بنا به تشخيص نماينده دولت در شهرستان به فرمانداران واگذار شده است.
شدت گرد و خاک به حدي بالاست که آسمان اهواز را به طور کامل پوششي از خاک زرد رنگ فرا گرفته و ميدان ديد به شدت کاهش يافته است.
براساس اطلاعيه منتشره از سوي اداره هواشناسي خوزستان در روز گذشته، تصاوير ماهواره‌اي حاکي از شکل‌گيري توده هواي حاوي گرد و خاک بر روي کشور عراق بوده و آلودگي هوا و گرد و خاک به ويژه براي نوار جنوبي و غربي استان دور از انتظار نبوده است. با اين وجود در شامگاه ديروز هيچ اطلاعيه هشدار آميزي از سوي اداره هواشناسي، استانداري و يا ديگر نهادهاي متولي در خوزستان در اين ارتباط صادر نشده است.
در حال حاضر وضعيت هواي استان به ويژه در اهواز و شهرهاي جنوبي رو به بحراني شدن است و همين امر باعث شده ميزان گرد و خاک در شهرهاي مختلف استان از صبح امروز تاکنون چندين برابر شود.
پزشکان به مردم خوزستان به ويژه کودکان و افراد مسن و بيماران توصيه مي‌کنند براي حفظ سلامتي خود تا کاهش ميزان آلودگي هوا ناشي از گرد و خاک شديد کمتر از منازل خود خارج شوند.
بدين ترتيب خوزستاني‌ها امسال روزهاي تعطيلي به علت گرد و خاک را بسيار زودتر از سال‌هاي گذشته که اين اتفاق در تابستان و پاييز بيشتر مي‌افتاد، در بهار تجربه مي‌کنند.

آلودگي هواي لرستان به 9 برابر حد مجاز رسيد
در لرستان نيز مسئول مرکز پايش اداره کل محيط زيست استان گفت: به علت وجود ريزگردها‌، هواي لرستان به 9 برابر حد مجاز و استاندارد رسيد.

الهام برنا اظهار داشت: به دليل وجود ذرات معلق در آسمان استان لرستان، هواي اين استان امروز آلوده است.
وي افزود: در حال حاضر ميزان ذرات معلق در آسمان استان، يک‌هزار و 460ميکروگرم بر مترمکعب است اين در حالي است که حد مجاز و استاندارد آن 150 ميکروگرم بر مترمکعب است.‌
مسئول مرکز پايش اداره‌کل محيط زيست استان لرستان در ادامه با اشاره به اينکه ميزان آلودگي هواي اين استان در حال حاضر بيش از 9 برابر حد مجاز است، اظهار داشت: اين گرد و غبار و آلودگي از غرب کشور وارد استان لرستان شده و هنوز زمان خروج اين پديده از استان مشخص نيست.
وي در ادامه يادآور شد: براساس شاخص استاندارد آلودگي هواي لرستان در وضعيت کيفي خطرناک توصيف مي‌شود.
برنا با اشاره به اينکه از ابتدايي سال‌جاري تاکنون هواي لرستان پنج روز آلوده بوده است، اظهار داشت: ميزان غلظت آلودگي هواي امروز لرستان در سال‌جاري بي‌سابقه بوده است.
مسئول مرکز پايش اداره‌کل محيط زيست استان لرستان گفت: پارسال هواي استان لرستان 90 روز آلوده بوده است.
وي در ادامه به مردم لرستان توصيه کرد در اين روز از بردن کودکان، و سالخوردگان به بيرون از منزل جلوگيري کنند، و از فعاليت‌هاي ورزشي و خوردن غذاهاي چرم خودداري کنند.

بارش شديد گرد و غبار 10 مهراني را راهي مراکز درماني کرد
فرماندار مهران گفت: بارش شديد گرد و غبار 10 مهراني را راهي بيمارستان و مراکز درماني کرد.

ولي‌الله حياتي اظهار داشت: ستاد بحران در شهرستان مرزي مهران در ساعت سه بامداد امروز چهارشنبه در محل فرمانداري شهرستان تشکيل شد.
وي ادامه داد: با توجه به اوضاع بحراني شهرستان مهران که ديد افقي در آن به زير 10 متر رسيده تمهيدات لازم به عمل آمده و از بيمارستان امام حسين (ع) شهر مهران بازديد شد.
اين مسئول اضافه کرد: 10 نفر از هموطنانمان تا اين ساعت از مخابره خبر راهي بيمارستان و مراکز درماني شهرستان مهران شدند.
حياتي تصريح کرد: اين افراد بر اثر بارش شديد گرد و غبار دچار ناراحتي تنفسي شده و راهي بيمارستان و مراکز درماني مهران شدند.
فرماندار مهران گفت: 5 هزار ماسک نيز بين زائران تردد کننده در مرز مهران و شهروندان مهراني از سوي هلال احمر توزيع شده است.
وي ادامه داد: تمهيدات لازم براي تردد زائران از مرز مهران انديشيده شده و کنون چند دستگاه آمبولانس مراقبتي در مرز مستقر شده است.
اين مسئول اضافه کرد: اکنون زائران در زائرسراهاي شهرستان مهران بيتوته کرده و بر اساس زمانبندي خروج آنان را به مرز مهران مشايعت مي‌کنيم.
حياتي تصريح کرد: اميدوارم وضعيت هوا در شهرستان مرزي مهران رو به بهبود پيش رود.

ادارات و مدارس استان کرمانشاه تعطيل شد

به علت گرد و غبار و آلودگي شديد هوا، کليه ادارات و مدارس استان کرمانشاه امروز چهارشنبه 24 فروردين تعطيل اعلام شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، ستاد مديريت بحران استان کرمانشاه در اطلاعيه اي اعلام کرد: به علت غلظت گرد و غبار موجود در فضاي استان تمام ادارات به جز آنهايي که خدمات عمومي ارائه مي دهند، امروز تعطيل است.

 همچنين بنا بر اعلام اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه، تمام مدارس مقاطع سه گانه نوبت صبح و بعد از ظهر سراسر استان به دليل پديده گرد و غبار تعطيل است.

ستاد مديريت بحران استان کرمانشاه همچنين در اطلاعيه اي جداگانه از مردم خواست در صورت امکان از منازل خود خارج نشوند يا در صورت لزوم خروج از منزل، حتما از ماسک استفاده کنند.

از نخستين ساعات بامداد امروز ورود توده گرد و غبار به استان باعث کاهش شديد ديد افقي در همه مناطق استان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس