کد خبر 47487
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹

اسفنديار رحيم مشايي و حميد بقايي جزو اولين سهامداران شرکت سمگا بوده اند و مدير عامل اين شرکت، مهدي جهانگيري، معاون سابق مشايي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.

به گزارش مشرق، عروج نوشت: شرکت سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري ايران مشهور به سمگا که در هفتم تيرماه 1388 با سرمايه 20 ميليارد تومان به ثبت رسيده و تأسيس شده است، ظرف مدت کوتاهي توانسته 6 شرکت اقماري بزرگ تأسيس کند. يکي از شرکت‌هاي مولود سمگا، بانک جديدالتأسيس «گردشگري» است که در بدو تولد، سرمايه آن از 200 ميليارد به 600 ميليارد تومان افزايش پيدا کرده‌است.

اسفنديار رحيم مشايي و حميد بقايي جزو اولين سهامداران شرکت سمگا بوده اند و مدير عامل اين شرکت، مهدي جهانگيري، معاون سابق مشايي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. جهانگيري همان کسي است که در سال 87 پس از ماجراي مشهور حمل قرآن با موسيقي و دف، تحت فشار علما و اقشار متدين ناچار به استعفا شد.

جهانگيري پس از استعفا از معاونت سازمان ميراث فرهنگي و جهانگردي، شرکت خصوصي سمگا را تأسيس کرد و با حمايت ويژه دولت، همکاري مالي حداقل 10 بانک، موسسه مالي و شرکت سرمايه گذاري را جلب کرده است. اين شرکت ابتدا قرار بود با عنوان «صندوق سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري» فعاليت کند، اما بعدا به نام «شرکت سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري - سمگا» تغيير نام داد.


پذيره نويسي شرکت سمگا با حضور اسفنديار رحيم مشايي و بقايي

اسفنديار رحيم مشايي نه فقط تعدادي از سهام اين شرکت خصوصي را خريداري کرده است، بلکه از نزديک طرح‌هاي آنرا پيگيري و شخصأ به آنها سرکشي مي‌کند.از جمله نکاتي که شايد چندان مورد توجه قرار نگيرد استقرار شرکت سمگا در مکاني که کاربري مسکوني دارد از بدو تاسيس تا انتقال به قصر داريوش در فرشته است که خود تخلف بوده و ارگانهاي نظارتي معلوم نيست به چه علتي اجازه فعاليت در يک مکان مسکوني را به يک شرکت تجاري داده اند.

در عکس هم مشهود است ساختماني بدون هيچ گونه تابلو و نشانه که به صورت طبيعي هر واحد صنفي يا تجاري بايد نشانه اي در خصوص فعاليت خود داشته باشد اما آنچه که از ظواهر اين ساختمان بر مي آيد بيشتر به حياط خلوت امور تجاري مي ماند تا يک مکان براي امور تجاري البته با انتقال به خيابان فرشته اين مشکل نيز ظاهرا مرتفع شده است.

شايد براي اولين بار در جلسه اي که چند سال پيش در راستاي اعتلاي تسهيلات به فعالين صنعت گردشگري ما بين مديران عامل بانک هاي خصوصي و اسفنديار رحيم مشايي برگزار شد پيشنهاد تاسيس بانک گردشگري از طرف يکي از مديران عامل همين بانکها ارائه شد.

پيشنهادي که مورد توجه مشايي قرار گرفت و پيگيري آن را در دستور کار خود قرار داد.

ارديبهشت ماه سال 1388 اسفنديار دولت که در آن زمان بر سکان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تکيه زده بود، اعلام نمود که بانک گردشگري مراحل پاياني خود را طي مي کند، وعده اي که پس از 20 ماه مراحل آغازين آن با پذيره نويسي شروع مي شود.

در خبري که از سوي روابط عمومي بانک در خصوص اتمام پذيره نويسي آورده شد موارد ذيل قابل تامل مي باشد :

در نخستين ساعات عرضه سهام بانک گردشگري از طريق شعب بانک پارسيان و شرکت فرابورس تمامي 800 ميليارد ريال سهام عرضه شده به فروش رسيد.

مهندس "اسفنديار رحيم مشايي" مشاور عالي و رئيس دفتر رئيس جمهور در پيامي تلفني در ابتداي مراسم با اشاره به اينکه بهترين راه براي توسعه ايران عزيز، توسعه گردشگري است اعلام کرد: براي توسعه گردشگري اين مرز و بوم اقدامات مختلفي انجام شده است که اساسي ترين آن حمايت هاي مالي و تامين منابع مالي براي سرمايه گذاري و ايجاد نرم افزارهاي لازم براي ارائه خدمات به گردشگران است.

 

حضار در حال گوش دادن به پيام تلفني مشايي هستند شروع پذيره نويسي بانک

وي با ابراز خرسندي از افتتاح بانک گردشگري کشور تصريح کرد: اميدواريم با توسعه اين صنعت رونق بازار کسب و کار و توسعه اشتغالزايي در کشور سرعت گرفته و فرصت هاي مناسب تري براي جوانان و اقشار مختلف جامعه ايجاد شود؛ چرا که اين صنعت علاوه بر کارکردهاي متفاوت خود مي‌تواند ارزش‌ها و آرمان‌هاي امام راحل و ارزشهاي انقلاب را به ساير کشورها معرفي کند.

"مهدي جهانگيري" رئيس هيات اجرايي بانک گردشگري با اشاره به آغاز پذيره‌نويسي اين بانک گفت: در ساعات اوليه پذيره‌نويسي بيش از 650 ميليارد ريال از کل ميزان پذيره نويسي بانک به فروش رسيد.

وي افزود: کل پذيره‌نويسي اين بانک 800 ميليارد ريال است که براساس مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار ظرف مدت 30 روز عرضه خواهد ‌شد.وي تاکيد کرد: امروز روز مبارکي براي نظام بانکي و صنعت گردشگري است. تاسيس بانک گردشگري آرزوي ديرينه اي صنعت گردشگري کشور بود که به لطف خداوند اين امر با پيگيري، همت و اراده افرادي که دلسوز توسعه صنعت گردشگري اين کشور هستند، به سرانجام رسيد.

وي اظهار داشت: بانک گردشگري بانکي تجاري است و همانند بانک‌هاي خصوصي در تمام حوزه‌ها فعاليت خواهد کرد.

به گفته وي 60 درصد سرمايه اين بانک توسط موسسان تامين شده و 40 درصد مابقي نيز از طريق عرضه عمومي به مردم واگذار مي‌شود.

وي انتظارات خانواده گردشگري از اين بانک زياد دانست و افزود: اين بانک بهترين مرجع براي بررسي طرح‌هاي گردشگري است و اميدواريم بتوانيم با ساير بخش‌هاي اقتصادي نيز همکاري کرده و منابع بانک را افزايش دهيم.

وي گفت: براساس برنامه‌ريزي‌ها قرار است سرمايه اين بانک به شش هزار ميليارد ريال افزايش يابد و اميدواريم با توجه به اين مسئله بتوانيم در تقويت زيرساخت‌ها گام مناسبي برداريم.

"مرتضي تمدن مشاور اقتصادي رئيس جمهور و استاندار تهران نيز طي سخناني گفت: هرچند مدت اين پذيره‌نويسي 30 روز است، اما پيش‌بيني مي‌شود اين پذيره نويسي ظرف چند دقيقه آينده پايان يابد.

به گفته وي تعدادي از بانک هايي که به عنوان بانک خصوصي کار خود را شروع کرده اند، در حقيقت فرايند خوبي را طي کرده و در پرتو اراده و نوآوري و اراده اي که موسسين بانک خصوصي از خود نشان داده اند رقيب قدرتمندي براي بانک هاي دولتي شده اند.

وي با اشاره به اصل 44 قانون اساسي تاکيد کرد: با اجراي اصل 44 قانون اساسي و آغاز فعاليت بانک‌هاي خصوصي در کشور، بانک‌هاي خارجي نيز براي فعاليت در ايران اعلام آمادگي کرده اند که البته اين امر در برنامه پنجم توسعه ديده شده است.

تمدن پيش‌بيني کرد: پس از اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها نقش بانک‌هاي خصوصي در کشور بيش از پيش افزايش ‌يابد.

وي اعتماد، توجه به حوزه گردشگري و اميد و نشاط مردمي را از دلايل استقبال از پذيره نويسي بانک گردشگري دانست.

" علي شايسته "مدير عامل بانک پارسيان در اين مراسم با تشکر از سهامداران بانک گردشگري که به ايجاد فضايي جهت استفاده مردم از خدمات مطلوب تر بانکي کمک مي کنند گفت: سيستم بانکي از مجموعه خدماتي است که تمام افراد در سنين و سطوح مختلف اجتماعي از آن بهره مند مي شوند.

وي گفت:شايد کمتر سيستمي در سراسر دنيا موجود باشد که در چنين سطحي از ارائه خدمات در اقتصاد دنيا حضور داشته باشند و افرادي که در اين فضا مشغول هستند افتخار اين را دارند که مهم ترين کار يعني خدمت به خلق را انجام دهند.

استاندار تهران به همراه علي پروين از پيشکسوتان ورزشي کشور به صورت نمادين پذيره نويسي سهام بانک گردشگري را انجام دادند.

بانک گردشگري به عنوان نخستين شرکت سهامي عامي است که همزمان با پذيره نويسي در تالار فرابورس پذيرفته شده است و از اين پس خريد و فروش سهام از طريق آن بازار انجام مي گيرد.

هياهوي بسيار براي هيج:

وقتي به درستي مانند يک ناظر بي طرف نظري به هياهوي بسيار خبر از پذيره نويسي و اتمام فروش سهام بانک گردشگري مي اندازيم شايد بتوان اين هيا هو را براي توجيه کردن انسانهاي ساده اي مثل من و شما، در راستاي خريد سهام اين بانک تازه متولد تحليل کرد.نکته جالب توجه اين بانک نام آن است که چند سالي است از سوي مسئولان دولتي هر روز و هر شب و به هر بهانه اي تکرار مي شود، آن هم بدون ايجاد کمترين تغييري در اصل ماجرا! نام اين بانک را بانک گردشگري نهادند تا از اين پس به واسطه آن توسعه صنعت گردشگري در مملکت اتفاق افتد و شعار دادند که فراتر از مرزها مي توان اقدام کرد!؟

فراتر از مرزها:

شعاري که اين بانک انتخاب کرد تا به واسطه آن توجه من و شما جلب شود! حتي اگر معتقد به اين امر باشيم که ما مي توانيم همه تحريم ها را نديده بگيريم و بگذ ريم، باز هم در اعماق وجودمان نمي توانيم خود را راضي نگه بداريم که ما مي توانيم فراتر از مرزها اقدام کنيم! کافي است کمي به حافظه خويش مسلط باشيم و خاطرات گذشته را مرور کنيم! يادمان نمي رود که اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، تقريبا به تمامي نقاط داخلي و خارجي سفر کرد تا گردشگري را توسعه دهد و در اين راستا قول داد که آن قدر هتل بسازد که ... اما با گذشت 4 سال، نه تنها از لالايي که ايشان براي ملت خوانده بودند، خوابمان نبرد بلکه روز به روز بيدارتر شديم که کجاي اين مرز و بوم مي توان گردشگران را حرمت داشت!؟ خوابهايي که در آن هر روز اشتغالزايي جوانان به واسطه اين صنعت به وجود خواهد آمد و تحولي که در زيرساخت هاي اين مرز و بوم ايجاد خواهد شد، به پايان نرسيده که خواب هاي آشفته اي همراه با هذيان گويي هاي ديگري از راه مي رسد! بانک گردشگري فراتر از مرزها!!!!

جاي هميشه خالي سرمايه گذاران خارجي:

از دولت مشايي و امپراتوري او در سازمان ميراث فرهنگي حداقل 5 سالي مي گذرد اما هنوز يک سرمايه گذار تنها يک سرمايه گذار خارجي در اين مرز و بوم يافت نشد تا بر همان جايي که مشايي کلنگ زده بود يک کيسه سيمان اضافه شود شايد از اين طريق ملت بتوانند فرق خواب و بيداري را تشخيص دهند!؟ هر که آمد دو سه روزي با ما بود و پس از آن راه خويش گرفت و رفت چرا که از همان ابتدا پايان راه سرمايه گذاري را به وضوح مي ديد و ما چون خواب زده بوديم چشمانمان نه آنقدر باز بود که عالم بيداري را تجربه کنيم نه آن قدر بيدار بوديم که بيداري خويش را باور کنيم!

هنوز از گيجي و منگي اين خواب 5 ساله تهي نشده ايم که خواب ديگري بيدارمان مي کند که بانکي مي آيد فراتر از مرزها تا تمامي پايه هاي سست اين صنعت را استوارکند!؟؟ و دوباره مرز و بومي آباد براي ملت احداث شود تا ...

درست است که ساده بوديم اما نه تا اين حد که باور کنيم اين بانک، مي تواند تغييري در قوانين بانک مرکزي و ضابطه مندي هاي دست و پا گيرش ايجاد کند و از فرداي تاسيس آن بي وقفه به سرمايه گذاران داخلي و خارجي تسهيلاتي ارائه دهد که يک شبه ايران ويران آباد شود و همه مشکلاتش يک جا حل شود!؟

رويا يا واقعيت

اصلا همان که شما مي گوييد، ما هم مي توانيم در تخيلات زندگي کنيم و عالم واقع را بر چشم به هم زدني به فراموشي سپاريم! گيريم که بانک گردشگري هم آمد و تسهيلات فراوان به سرمايه گذاران خصوصي اهدا کرد تا اين مملکت را يک شبه آباد کنند، به راستي چه تاثيري بر زندگي من کارگر، يا معلم يا پرستار يا دانشجو، يا کارمند دور کاري خواهد داشت که بايد نان بدون يارانه يک هزار توماني تهيه کنم و بنزين ليتري 400 توماني در باک ماشينم بريزم!؟؟

شهرام جزايري ديگري در راه است!

بالاخره فعاليت رسمي بانک گردشگري،‌ با ارائه تسهيلات ويژه اين بانک با وام دادن به يکي از سهامداران خاص آغاز شد.

در حالي که بر اساس قانون بانک هاي خصوصي، بانک‌ها با سرمايه اوليه 400 ميليارد تومان فعاليت خود را بايد آغاز کنند،‌ بانک گردشگري تنها به واسطه ارتباطات خاص مسئولان خود با برخي از دولتمردان توانست با 200 ميليارد تومان کار خود را شروع کرده و نهايتا براي افزايش سرمايه در مجمع عمومي فوق العاده که در روزهاي پاياني سال 89 برگزار کرد، اعلام نمود که ‌ سرمايه بانک را با تصويب سهامداران به 600 ميليارد تومان افزايش خواهد داد.

از جمله نکات جالب توجه اين بانک، حضور افرادي خاص در ميان سهامداران بود که از همان ابتدا نشان مي داد اين بانک با اهدافي خاص از سوي گروهي خاص تشکيل شده و اداره خواهد شد. هنوز چندي از فعاليت اين بانک نگذشته است که تمامي حدس‌ها و گمان ها به حقيقت پيوست و اين بانک با شروع طرح ارائه تسهيلات 120 ميليارد توماني به افراد خاص،‌ اين گمانه را در ذهن ها ايجاد کرد که شهرام جزايري ديگري در حال شکل‌گيري است!

البته اينکه اين تسهيلات بر چه اساسي و با چه ضمانت‌هايي به اين افراد ارائه مي شود و آيا بانک‌ها اجازه دادن چنين رقمي از تسهيلات را به مشتريان خود دارند پرسش‌هايي است که مسئولان ذيربط در بانک مرکزي بايد پاسخ آن را بدهند، اما اينکه عده اي براي پول دادن به رفقاي خويش در روز روشن و در برابر چشمان سه قوه بازي "بانک بازي" راه بيندازند و همه را به باد سخره بگيرند،‌ جالب است. اميدواريم چند سال آينده شاهد دادگاه هاي فرمايشي و زندان هاي به قصر تبديل شده براي برخي ديگر از اين آقايان نباشيم!

رمز گشايي نيمه شفاف از دست هاي پنهان :

البته اين بخشي از ماجراست و ماجراها همچنان ادامه دارد. اينکه بانکي با همکاري بخش خصوصي و دولتي تشکيل مي شود، تنها به يک همکاري صرف ختم نشده و نخواهد شد و خبر از پشت پرده هايي دارد که شايد در آينده نه چندان دور اين مملکت اثرگذار باشد. اين بانک را نقطه تلاقي اصولگرايان و تکنوکرات ها مي دانند. ارتباطي که به هر صورت در شرايط سياسي شايد نقطه اميدي باشد براي اتحاد و يکپارچگي احزاب سياسي يا نان قرض دادن هايي که از آن طريق بتوان اتحادي را جاري ساخت.

اما در اين ميان خبر قرارداد ميلياردي تبليغات رسانه اي اين بانک با يکي از مجريان مشهور صدا و سيما نيز قابل تامل بود، به راستي چه داستاني در پس پرده مجريان سيما نهفته است حقوق کمي مي گيرند يا به دنبال ... و مهم تر اينکه تا کي بايد شاهد استفاده از رانت سيما براي کسب درآمد بود!؟


مهدي جهانگيري و مرتضي حيدري مجري معروف صدا و سيما

اين بده و بستان ها ميان بخش هاي خصوصي و دولتي، چه اثراتي بر اقتصاد اين مرز و بوم خواهد داشت ؟! آيا سبب توسعه اقتصادي خواهد شد يا اقتصاد وابسته به اشخاص و روابط خاصي را ايجاد خواهد کرد که به نوعي همسوبا جريان هاي سياسي است! جريان هايي که هر يک به دنبال پرکردن کيسه هاي خويش اند براي روزهاي مبادا!

رحيم مشايي رئيس دفتر رياست جمهوري که نهايت تلاش خود را براي ايجاد اين بانک به کار گرفته است، چه نقشي را در اين بازي بر عهده دارد؟! آيا جلب نظر اصلاح طلبان به سمت و سوي اصولگرايان از سوي مشايي حقيقت دارد و آيا در ميان بازي هاي پيچيده سياسي، هنوز که هنوز اقتصاد حرف اول و آخر را مي زند!؟آيا تمامي بخش هاي خصوصي به حضور بخش هاي دولتي رضايت مي دهند که اگر اين طور است رحيم اسفنديار مشايي که در تمامي مراسم حضور رسمي دارد، چرا در افتتاحيه اين بانک حضور نمي يابد و پيام تلفني ارسال مي کند!؟ آيا بخش هاي خصوصي ديگر از حضور او احساس رضايت ندارند و تنها به دلايل منافع اقتصادي و به واسطه ارتباطاتي که با ديگر شرکا دارند حضور او را تحمل مي نمايند!؟؟؟ و صد البته که نقش واسطه گران ميان دولت و بخش خصوصي همچنان محترم است و همچنان اين ارتباطات چند سويه منفعت طلبان ادامه خواهد داشت!؟

القصه :

بگذاريد بيش از اين مردم را فريب ندهيم يا حداقل در گناه شما شريک نباشيم! ما که مي دانيم گردشگري اين مملکت اسير چنگال غول هايي است که نه اين بانک، بلکه هزاران بانک ديگر نمي تواند کاري براي اين صنعت انجام دهد! مگر بانک هايي چون بانک کشاورزي يا رفاه کارگران توانسته است تغييري در وضعيت کشاورزان و رفاه کارگران ايجاد کند که نيامده فراتر از مرزها را هدف قرار مي دهيد!؟

هزاران شعبه بانک کشاورزي وجود دارد و در کنارش محصولاتي که به واسطه سياست هاي اقتصاد زده سياستمداران هنوز بر روي دست کشاورزان اين مرز و بوم باد کرده و پس از ماه ها تلاش تمام خستگي را يک جا بر دوش آنان مي گذارد!

بگذاريد در اين اوضاع سياسي ناهنجار نگوييم که شما هم از آن دسته انسان هايي هستيد که پس از جنگ هاي طولاني اصلاح طلبان و اصولگرايان و بررسي هاي طولاني برخي از انديشمندان دو طرف به اين نتيجه رسيده ايد که منفعت اقتصادي حرف اول را مي زند و بايد در برخي از امور از طريق دشمنان براي دوستان لقمه هايي گرفت تا اندوخته اي براي فردا داشت!؟

بگذاريد شما را هم در حد همان پرداخت قبض هاي آب و برق آن هم از طريق الکترونيک که اشتغالزايي هم ندارد، يا پرداخت وام خودرو به حساب آوريم تا تنها به دليل سود نهفته در آن کشور را به سوي تعطيلات چند روزه به دليل آلودگي سوق مي دهد بگذاريد در همين حد تصورتان کنيم تا بيشتر از اين خواب زده نشويم که در فرهنگ ما نوشدارو هميشه پس از مرگ سهراب فرا رسيده و بس!؟؟؟

به پايان آمد اين دفتر :

به راستي تاسيس بانک گردشگري آن هم در شرايط سياسي و اجتماعي کنوني، چه منفعتي براي خانواده گردشگري ايران خواهد داشت؟ آن هم در صورتي که هيچ تغييري در قوانين بانک مرکزي هنوزايجاد نشده و به راستي حتي حضور بانک گردشگري هم نخواهد توانست مشکلات سرمايه گذاران اين حوزه را حل کند!؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس