کد خبر 4874
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷

مراسم توديع و معارفه روساي جديد و قديم دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان با تنش همراه شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري‌ها، کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در 30 مرداد سال جاري ضمن تقدير از زحمات يوسف ثبوتي رئيس سابق دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان، رسول خدابخش را به عنوان سرپرست جديد اين دانشگاه منصوب و در حکم انتصاب وي با اشاره به لزوم جلب مشارکت مسئولين استان و بهره‌مندي از تجارب اعضاء هيئت علمي و همکاران متعهد اين دانشگاه، بر ضرورت حفظ بيت‌المال و اعمال سياست‌هاي موثر به منظور صرفه‌جويي در هزينه‌ها و رعايت دقيق مقررات و تلاش در جهت تربيت دانش‌آموختگاني قانون‌پذير با نگرش ارزشي و معنوي تاکيد کرد.

* سوابق علمي و اجرايي سرپرست جديد دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان
بنابراين گزارش، رسول خدابخش عضو هيات علمي دانشگاه اروميه و داراي دکتراي فيزيک و تکنولوژي نيروگاه هسته‌اي است که پيش از اين مسئوليت معاونت‌هاي دانشجويي، آموزشي و اداري مالي دانشگاه اروميه را عهده‌دار بوده است.
وي متولد اردبيل بوده و در سال 53 از دانشگاه تربيت معلم در رشته فيزيک با رتبه اول فارغ‌التحصيل و به دليل کسب اين رتبه از سوي وزارت علوم براي ادامه تحصيل به انگلستان اعزام شد، خدابخش در اسفند ماه 59 نيز موفق به دفاع از دکتراي تخصصي PH.D خود شده و از دانشگاه بيرمنگام انگلستان در رشته فيزيک و تکنولوژي نيروگاه‌هاي هسته‌اي فارغ‌التحصيل شد، وي 3 سال بعد در رشته فيزيک نوترون از همان دانشگاه نيز فارغ‌التحصيل شد.
وي پس از بازگشت به ايران از سوي وزارت علوم به عنوان معاون دانشگاه اروميه منصوب شد و از سال 1360 تاکنون به عنوان استاد دانشگاه اروميه اداي وظيفه کرده است.
خدابخش پس از پايان جنگ تحميلي از مهرماه 69 تا مهرماه 1370 با استفاده از فرصت مطالعاتي در استراليا مشغول مطالعه و تحقيق در گداخت هسته‌اي بوده و در سال 1991 ميلادي از طرف دانشگاه ويسکانسين آمريکا دعوت به ارائه مقاله مي‌شود، اولين مقاله وي با عنوان " سوخت‌هاي پيشرفته براي نيروگاه‌هاي هم‌جوشي لختي " در مجله "فوشيون تکنولوژي " در سال 1992 به چاپ مي‌رسد که عنوان بهترين مقاله را از آن خود مي‌کند و ارزشمندي مطالب مندرج در مقاله، سبب مي‌شود که سردبير مجله که عضو انجمن هسته‌اي آمريکا است، طي نامه‌اي از وي تقدير کند و پروفسور مايلي رئيس مرکز تحقيقات گداخت هسته‌اي آمريکا نيز در نامه‌اي ديگر خواستار ارسال مقاله جديد در اين زمينه مي‌شود که اين مقاله نيز در سال 1993 به چاپ مي‌رسد.
وي عضو هيئت مميزه و مسئول کميته تخصصي علوم پايه دانشگاه اروميه، عضو و مسئول کميته تخصصي گروه فيزيک دانشگاه آزاد، رئيس دانشگاه آزاد واحد اروميه، عضو اعضاء هيئت موسس انجمن هسته‌اي کشور، عضو انجمن فيزيک ايران، عضو شوراي فرهنگ عمومي استان آذربايجان غربي، عضو هيئت مميزه دانشگاه امام حسين(ع)، عضو هيئت مميزه سازمان انرژي اتمي ايران، عضو هيئت تحريريه علوم و فنون هسته‌اي سازمان انرژي اتمي ايران و عضو هيئت امناي سازمان انرژي اتمي ايران است.
يادآور مي‌شود به گواه دانشمندان خارجي رسول خدابخش يکي از پيشتازان علوم هسته‌اي در جهان به شمار مي‌رود که حتي رئيس وقت تحصيلات هسته‌اي آمريکا او را تنها ادامه دهنده نظريه‌هاي علمي هسته‌اي به خصوص در جوش هسته‌اي معرفي کرده است.

*احکام انتصاب جديد وزير علوم براي رئيس سابق دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان
بر اساس اين گزارش، بعد از برگزاري مراسم معارفه سرپرست جديد دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان که با حضور غلامرضا خواجه‌سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم انجام شد، وزيرعلوم با قدرداني از خدمات ارزنده يوسف ثبوتي در طول تصدي رياست اين دانشگاه، طي احکام جداگانه‌اي وي را به عضويت هيات امناي منطقه زنجان، هيات مميزه مرکزي علوم پايه، فني و مهندسي، کشاورزي و دامپزشکي وزارت علوم و هيات مميزه دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان منصوب کرد.
وزير علوم همچنين يوسف ثبوتي را به مدت 2 سال به عضويت هيات مميزه مرکزي علوم پايه، فني و مهندسي، کشاورزي و دامپزشکي منصوب کرد، وي همچنين در احکام جداگانه‌اي يوسف ثبوتي را به مدت 4سال به عضويت هيات امناي منطقه زنجان و به مدت 2 سال به عضويت هيات مميزه دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان منصوب کرد.

* برگزاري مراسم رسمي قدرداني از خدمات علمي ثبوتي
دانشجو در نامه جداگانه‌اي از تلاش و فعاليت‌هاي مستمر يوسف ثبوتي در آموزش عالي کشور و پايه‌گذاري علم فيزيک و همچنين 20سال خدمت موثر در مديريت دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان قدرداني کرد و خطاب به ثبوتي نوشت: خدمت‌گزاري به جامعه دانشگاهي کشور و چرخه هدايت گستره آموزش عالي در بالاترين سطوح علمي توفيق بزرگي است که همواره همراه نقش‌آفرينان اين حوزه بوده و همراه با اجر اخروي مي‌باشد.
وزير علوم ضمن اشاره به اينکه بهره‌گيري از خدمات ذي‌قيمت پيشکسوتان و انتقال تجارب ارزنده علمي به تشنگان علم و پژوهشگران جوان از طريق ادامه همکاري در کميته‌ها، شوراها و هيات‌هاي امنا امکان‌پذير خواهد بود، همکاري و مشاوره‌هاي ذي‌قيمت ثبوتي را متضمن تجارب ارزنده در صحنه آموزش عالي دانسته که مي‌تواند وزارت متبوع را در مسير بهتر ارائه خدمت قرين توفيق کند.
دانشجو در اين نامه ابراز اميدواري کرده است: مراسم رسمي و ويژه قدرداني از خدمات چهل ساله يوسف ثبوتي در اولين فرصت پس از ماه مبارک رمضان با حضور شخصيت‌هاي علمي کشور برگزار شود.

** حواشي جابجايي يک رئيس دانشگاه بعد از 20 سال
بر اساس قوانين و ضوابط موجود تغيير روساي دانشگاه‌ها بر عهده وزير علوم بوده و وي مي‌تواند تغييراتي را در راستاي اهداف ترسيم شده خود در دانشگاه‌هاي کشور ايجاد کند، اما صدور حکم پايان رياست يوسف ثبوتي در دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان حواشي زيادي را ايجاد کرد که فراتر از تصورات موجود به خصوص براي اين دانشگاه کم سروصداي کشور بود.
در همين زمينه برخي‌ها در دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان از زمان حکم وزير علوم که حکايت از پايان مسئوليت ثبوتي در اين دانشگاه داشت دست به اعتراض و انتقاد زدند و خواستار تغيير تصميم وزير علوم شدند و مجمع نمايندگان استان زنجان نيز با ارسال نامه‌اي خطاب به وزير علوم، تحقيقات و فناوري نسبت به اين تصميم واکنش نشان داده و خواستار تجديدنظر وزير علوم در اين خصوص شدند.
اعتراضات به تغيير رياست دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان پس از 20 سال تا جايي پيش رفت که عده‌اي اقدام به ايجاد اخلال و جلوگيري از ورود نماينده وزير علوم و هيات همراه به مراسم توديع و معارفه روساي جديد و سابق اين دانشگاه کردند، اما با وجود تمام اين حواشي، سرانجام مراسم معارفه سرپرست جديد دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان برگزار شد و ثبوتي بعد از 20 سال سکان هدايت اين دانشگاه را به شخصي تازه نفس واگذار کرد.

** نگاهي به عملکرد 20 ساله ثبوتي در دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان
بر اساس اين گزارش، در حالي حکم وزير علوم براي جابجايي رئيس دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان صادر شده است که بعد از گذشت قريب به 20 سال از رياست وي، اين دانشگاه بدون حضور و فعاليت هر نوع انجمن، کانون و تشکل ديني، فرهنگي، سياسي، اجتماعي، علمي و پژوهشي به کار خود ادامه مي‌داد.
اخبار حاکي از آن است که هرگونه فعاليت در اين حوزه‌ها از سوي مسئولين دانشگاه با مخالفت شديد روبه‌رو شده است، علاوه بر اين نهاد نمايندگي ولي‌فقيه نيز تاکنون اجازه تاسيس دفتر در اين دانشگاه را نيافته است!
بنابراين گزارش، در حالي که اين دانشگاه فاقد نمازخانه و مسجد است، از ورود روحاني نيز براي برگزاري نماز جماعت در اين دانشگاه در طول ساليان گذشته جلوگيري به عمل آمده و دانشجويان و اساتيد مذهبي دانشگاه نيز در اين دانشگاه طرد شده و مورد تمسخر قرار گرفته‌اند.
از سوي ديگر با توجه به نياز کشور به ظرفيت‌سازي در دوره‌هاي تحصيلات تکميلي دانشگاه‌ها، رئيس سابق اين دانشگاه از همکاري با دولت در اين زمينه سرباز زده و تنها با 600 دانشجو به کار خود ادامه داده است، اين اتفاق در حالي رخ مي دهد که دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان داراي شرايط، امکانات و ظرفيتي بيش از ظرفيت اعلام شده از سوي دانشگاه است.
علاوه بر اين دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان در طول 20 سال رياست يوسف ثبوتي حائز هيچ رتبه علمي و پژوهشي در کشور نشده است.
يادآور مي‌شود پس از بررسي‌هاي به عمل آمده از ميان 11 نفر هيات مميزه معرفي شده از سوي رئيس سابق دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان به وزارت علوم، 6 نفر داراي انديشه‌ها و افکار التقاطي و انحرافي ليبراليستي و‌ سکولاريستي شناخته شده‌اند.
بر اساس اين گزارش، از جمله اقدامات ثبوتي در دانشگاه تحصيلات تکميلي علوم پايه زنجان برگزاري نشستي با موضوع "دين، اخلاق و علم " در سال 86 بود که اين نشست با نتيجه "ممنوعيت ورود مباحث ديني به محيط هاي علمي " به کار خود پايان داد!
بررسي عملکرد مسئولين اين دانشگاه در ساليان اخير نشان مي‌دهد که از ميان تمام مراسمات، عزاداري‌ها و اعياد مذهبي، ملي و رسمي کشور، تنها برپايي مراسم سنتي و آئيني نظير مراسم چهارشنبه‌سوري و شب يلدا مورد استقبال مسئولين دانشگاه قرار داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس