اسرائيلي ها در حال برگزاري د وره هاي آموزشي هستند که در آن، نحوه ويرايش و بازنويسي مدخل هاي ويکيپديا و چگونه مشروع جلوه دادن اسرائيل را آموزش مي دهند.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق به نقل از روزنامه انگليسي "گاردين"، دو گروه اسرائيلي دوره هاي آموزشي براي ويرايش ويکي پديا ايجاد کرده اند که هدف آن نشان دادن طرف ديگر فرهنگ و قلمروي اسرائيل در فضاي مجازي است.
هدف اين دو گروه از برگزاري اين دوره ها تغيير ديدگاه هاي مردم جهان درباره اسرائيل است.
از همان روزهاي نخستي که فضاي مجازي ايجاد شد نزاع بين اسرائيلي ها و فلسطينيان در چت روم ها و فضاهاي گفت و گو در اينترنت مشاهده مي شده است.
حال دو گروه اسرائيلي به دنبال ايجاد برتري در گفت وگوهاي آنلاين هستند به همين دليل دوره هايي با نام "ويرايش صهيونيست" براي ويکيپديا که سايت مرجع آنلاين است ايجاد کرده اند.
شوراي "يشا" که نماينده جنبش شهرک نشينان يهودي است و جنبش جناح راستي "اسرائيلي شلي" اولين کارگاه آموزشي خود را چند روز پيش در بيت المقدس برگزار کردند و به شرکت کنندگان آموزش دادند که چگونه برخي از صفحات مورد منازعه و داغ در اين سايت مرجع آنلاين را ويرايش و بازنويسي کنند.
"نفتالي بنت" مدير شوراي يشا گفت: "ما نمي خواهيم ويکيپديا را تغيير داده يا آن را به يک بازوي تبليغاتي تبديل کنيم. ما فقط مي خواهيم روي ديگر (اسرائيل) را نشان دهيم. مردم فکر مي کنند که اسرائيلي ها انسان هايي شيطاني بوده که فقط مي خواهند هر روز به اعراب آسيب برسانند."
ويکيپديا يکي از محبوب ترين وبسايت ها است و 16 ميليون مدخل آن براي هر کسي براي ويرايش، بازنويسي يا حتي پاک کردن باز است.
"آيلت شاکد" از جنبش "اسرائيل شلي" گفت که چالش اين است که در فضاي مجازي تعداد فعالان حامي فلسطين بسيار بيشتر از حاميان اسرائيل است.
وي تاکيد کرد: ما نمي خواهيم اين عرصه (فضاي مجازي) را به طرف ديگر بدهيم اما ما اندک هستيم و آنها بسيار زياد هستند. مردم در ايالات متحده و اروپا با تمام بحث ها و مجادلات صحيح هرگز چيزي از طرف اسرائيلي نمي شنوند.
شاکد همانند ديگر کساني که در اين پروژه مشارکت کرده اند معتقد است که دولت اسرائيل اقدامات خيلي خوبي در معرفي اسرائيل به جهان انجام نداده است.
آنها معتقدند که در ويکيپديا کارهاي زيادي براي انجام دادن وجود دارد.
"نفتالي بنت" گفت که براي آغاز مي توان درصفحه اسرائيل (در ويکيپديا) نقشه اسرائيل را بدون بلندي هاي جولان يا جوديه و سامريه به تصوير کشيد.
بنت به اراضي که اسرائيل در سال 1967 از قلمروي سوريه و منطقه کرانه باختري به اشغال در آورد اشاره دارد.
نقطه مورد جدال ديگر بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل است که اين موضوعي است که دائما در ويکيپديا در حال تغيير است.
ديگر صفحاتي که اين گروه هاي اسرائيلي قصد ويرايش مجدد آن را دارند، کالاهايي است که ورود آنها به نوار غزه مجاز يا ممنوع است و همچنين صفحه قلمروي فلسطينيان است.
آيلت شاکد به يکي ديگر از مشکلاتي که در ويکيپديا وجود دارد اشاره کرد و گفت که مناطق خاص در اسرائيل را بايد چگونه نام گذاري کنيم. آيا "آريل" يک شهر بوده يا يک شهرک است. اين منطقه هم اکنون در ويکيپديا به عنوان يک شهرک اسرائيلي و شهري در مرکز کرانه باختري (متعلق به فلسطينيان) توصيف شده است.
اين سوال موضوع چندين بحث هاي داغ در ويکيپديا بوده است.
اين دو گروه اسرائيلي معتقدند که گروه ويرايشگر ويکيپديا، گروهي حساس بوده و براي ايجاد اعتماد به زمان نياز دارند.
"اسرائيل ميداد" يکي از شرکت کنندگان در دوره هاي ويرايشگري گفت: ما آموختيم که چه چيزهايي نبايد انجام دهيم. نبايد فورا به درون آب هاي عميق بپريم. نبايد مجادله اي باشيم و بايد درک کنيم که آنجا (فضاي مجازي) جامعه اي شبه دمکراتيک است و بايد بفهميم که چگونه مغلوب نباشيم.
اين نکته بسيار حائز اهميت است که ويکيپديا در 271 زبان اطلاعات به کاربران ارائه مي کند و هر ماه 379 ميليون نفر از اطلاعات اين مدخل استفاده مي کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس