کد خبر 8553
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱

اگر ضرب و تقسيم ساده‌اي بکنيم فروش يک روز اين مجموعه دقيقا برابر است با يک ميليارد و 250 ميليون تومان. از طرف ديگر گفته‌ مي‌شود تيراژ پخش اين مجموعه در هر فصل به دو ميليون نسخه خواهد رسيد.

به گزارش مشرق به نقل از تبيان، احتمالا همه آنهايي که چندين سال پياپي در سيما مجموعه‌هاي تلويزيوني مهران مديري را دنبال مي‌کردند، از سه‌شنبه گذشته به نزديک‌ترين بقالي محل سري زده‌اند تا جديد‌ترين مجموعه او «قهوه تلخ» را بخرند. مجموعه‌اي که ابتدا قرار بود در تلويزيون پخش شود که به دلايل متناقضي که چندين‌بار اعلام شد، پخش نشد. اما حالا که اين مجموعه در سراسر کشور با تبليغات بسيار وسيع پخش شده، خبر مي‌آيد که «قهوه تلخ» در نخستين روز پخش 500 هزار نسخه فروخته است. اين مجموعه به صورت «تک دي‌وي‌دي» يا «سه سي‌دي» عرضه مي‌شود و قيمت آن هم 2500 تومان است. خبر فروش 500 هزار نسخه‌اي در يک‌روز را سايت رسمي «قهوه تلخ» هم تاييد کرده است. با اين اوصاف اگر ضرب و تقسيم ساده‌اي بکنيم فروش يک روز اين مجموعه دقيقا برابر است با يک ميليارد و 250 ميليون تومان. از طرف ديگر گفته‌ مي‌شود تيراژ پخش اين مجموعه در هر فصل به دو ميليون نسخه خواهد رسيد. پس باز هم سر انگشتي حساب کنيم. دو ميليون ضرب در 2500 تومان مساوي است با پنج ميليارد تومان. براي پيگيري موضوع سري به سوپرمارکتيِ پشت روزنامه مي‌زنيم. همه فيلم‌هايي را که به تازگي در شبکه سينماي خانگي توزيع شده‌اند مرتب و منظم روي ميز چيده است.
سريال «قهوه تلخ» را هم آن جلو گذاشته که يکي،‌دو تا بيشتر ازش نمانده‌است. «فروشش چطور است؟» ما مي‌پرسيم و او جواب مي‌دهد: «عالي. مي‌بينيد که! چند تايي بيشتر نمانده‌است.» تا مي‌فهمد از روزنامه آمده‌ايم، خودش را جمع‌وجور مي‌کند. هرطور شده راضي‌ مي‌شود به چند سوال ديگر هم جواب دهد. مي‌گويد: «ما اين سريال را دانه‌اي 1800 تومن مي‌خريم.» يعني هفتصد تومان در هر مجموعه سود مي‌کنند. ضرب و تقسيم‌ها رفته‌رفته سخت تر مي‌شوند. اگر بقالي‌ها 1800 تومن مي‌خرند، براي شرکت‌هاي توزيع‌کننده چند تمام مي‌شود؟ در اين باره هم جست‌وجو بي‌فايده است. هيچ خبر رسمي‌اي در اين باره منتشر نشده است. تنها اخباري که به‌طور رسمي درباره شرکت الوند منتشر شده در همان سايت رسمي «قهوه تلخ» است: « 9 شعبه در سراسر کشور، 30 نماينده در سراسر کشور، تحت پوشش قراردادن 40000 فروشگاه خرده‌فروشي و عمده فروشي در سراسر کشور، همکاري با تمامي فروشگاه‌هاي زنجيره اي در کشور و...» ضرب و تقسيم دارد سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود.
در اوايل روزهاي سال 89 بود که خبري توسط سايت جهان منتشر شد با اين مضمون که در آخرين جلسه‌اي که براي توافق ميان مديران شبکه سوم سيما و تهيه کنندگان اين سريال برگزار شد، ظاهرا از طرف مدير شبکه سوم سيما رقم سه‌ونيم ميليارد تومان براي خريد اين سريال پيشنهاد شد اما برادران آقاگليان به‌رغم رقم مذکور، ديگر درآمدهاي حاصل از پخش اين سريال را هم خواسته بودند که پذيرفته نشد. با فرض درست بودن اين خبر، ميزان هزينه‌اي که براي ساخت اين سريال صرف شده تقريبا مبلغي حدود سه ميليارد تومان يا کمي کمتر و بيشتر است. راستي اگر حساب و کتاب سختتان نيست، حساب کنيد که در پايان پخش 30 بسته‌اي (شامل 90قسمت) اين سريال چند تومان اين‌ور و آن‌ور مي‌شود؟ اين مجموعه که توسط شرکت پخش الوند توزيع مي‌شود طبق برنامه‌ريزي به صورت هر هفته سه قسمت توزيع خواهد شد. اينکه تهيه‌کنندگان اين سريال چقدر از فروش اين مجموعه سود مي‌برند به هيچ کس ربطي ندارد اما آيا نمي‌توان ميزان گردش مالي کل اين مجموعه را مثلا با بودجه فرهنگي کل يک استان مقايسه کرد؟ حالا حساب کنيد گردش مالي مجموعه قهوه‌تلخ پس از فروش 30 قسمت چقدر است و چند درصد از بودجه فرهنگي کل کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس