معاون ديپلماسي عمومي آمريکا در دوره بوش پسر گفت که آمريکا براي اينکه‌ ايراني‌ها را به آزادي مورد نظر غرب تشويق کند، بايد يک شبکه ماهواره‌اي تجاري براي پخش فيلم‌هاي ممنوعه ايراني تأسيس کند.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، "جيمز کي. گلاسمن" (James K. Glassman) مدير اجرايي مؤسسه مطالعاتي جورج بوش رئيس جمهور سابق آمريکا در مدرسه سرويس بين‌المللي دانشگاه امريکن با موضوع «محدوديت هاي ديپلماسي فرهنگي و راهي به سوي جلو» به ايراد سخن پرداخت.
آموزش زبان انگليسي به جوانان مسلمان براي تقويت چهره ديپلماسي عمومي آمريکا، پيشنهاد تاسيس شبکه ماهواره‌اي براي پخش فيلم‌هاي ممنوعه ايراني مانند فيلم آفسايد جعفر پناهي، بخشي از محورهاي سخنراني گلاسمن مي‌باشد.
وي در بخشي از اين سخنراني تأکيد کرد که "فعاليت‌هاي ديپلماسي عمومي ايالات متحده به مثابه شن‌ريزه‌هايي در اقيانوس فرهنگ آمريکايي هستند که در سواحل ديگر ملت‌ها کناره مي‌گيرند، امسال انيميشن "عصر يخبندان 3" در کشورهاي خارجي در حدود 600 ميليون دلار فروش داشت که از مجموع بودجه برنامه‌هاي مبادلات فرهنگي و آموزشي آمريکا بيشتر است.

ديپلماسي عمومي آمريکا بايد محبوبيت آمريکا را افزايش دهد

معاون ديپلماسي عمومي آمريکا در دوران رياست جمهوري جورج بوش در ادامه با بيان اينکه «برنامه مسابقات جهاني کشتي کج حدود يک‌چهارم درآمد خود را از خارج کسب مي‌کند»، افزود: من در جاهاي ديگر به تفصيل تشريح نموده‌ام که اگر ديپلماسي عمومي منابع محدود خود را بيش از اندازه به افزايش محبوبيت آمريکا و تقويت موضع کشور اختصاص دهد، در اين صورت شک و ترديد زيادي در مورد کارآيي چنين ديپلماسي وجود خواهد داشت.
وي تأکيد کرد که آمريکا بايد با استفاده از ابزار ديگر راحت‌تر و ارزان‌تر بدين اهداف خود نائل شود.

آمريکا بايد آموزش زبان انگليسي به جوانان مسلمان را جدي بگيرد

به گزارش مشرق ، اين ديپلمات کهنه کار آمريکايي با تأکيد بر اينکه "بدون شک برخي از روش‌هاي مبادلات فرهنگي شامل مبادلات آموزشي کارکرد بسيار خوبي از خود نشان داده‌اند، پيشنهاد داد: اداره امور فرهنگي و آموزشي وزارت امور خارجه برنامه‌اي براي آموزش زبان انگليسي به گروه‌هاي مهم جوانان خارجي بالاخص مسلمانان، در دست اجراء دارد.
مدير اجرايي مؤسسه مطالعاتي جورج بوش تأکيد کرد: تحقيقات انجام گرفته در مورد نتايج اين برنامه ارزان‌قيمت نشان داده‌اند که 98 درصد شرکت‌کنندگان فهم عميق‌تري نسبت به آمريکا و مردم اين کشور يافته و 94 درصد آنها نظر مساعدتري نسبت به آمريکا يافته‌اند.
به گفته گلاسمن، بهترين نوع ديپلماسي عمومي آن چيزهاي است که نه به ما –آمريکا- بلکه به آنها – مسلمانان- مرتبط است، مهم اين نيست که خارجي‌ها در معرض فرهنگ آمريکا و يا آمريکايي‌ها در معرض فرهنگ خارجي‌ها قرار گيرند، بلکه بايد خارجي‌ها در معرض بخشي از فرهنگ خود قرار داده شوند که توسط حکمرانان آنها و يا به علت محدود‌هاي ناشي از فقر يا موانع جغرافيايي قابل دسترسي نيستند.
معاون ديپلماسي عمومي آمريکا در دوران رياست جمهوري جورج بوش در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت‌هاي هيئت مديران خبر رساني آمريکا (بي‌بي‌جي)‌ افزوده است: "هيئت مديران خبررساني"(بي‌بي‌جي) وظيفه مهمي بر گردن دارد، يک برنامه تلويزيوني شعر افغاني سنتي و مدرن وجود دارد که مدت مديدي از شبکه "صداي آمريکا" (VOA) پخش شده و محبوبيت زيادي نيز کسب کرده است.
وي تأکيد کرد: در برنامه "زمان موسيقي در آفريقا" موسيقي محلي و بومي اين قاره پخش مي‌شود، تلويزيون صداي آمريکا در هر هفته دو ساعت برنامه براي منطقه تبت پخش مي‌کند، يک‌چهارم محتواي اين برنامه‌ها شامل عناصر فرهنگي هستند که کمونيست‌ها به مدت نيم قرن سعي در نابودي آن داشته‌اند.
مدير اجرايي مؤسسه مطالعاتي جورج بوش با بيان اينکه «برنامه‌هاي "راديو فردا" که براي ايران پخش مي‌شوند شامل موسيقي و مباحث فرهنگي هستند»، يادآور شد: اين خوراک "سبک‌تر" فقط به منزله آب‌نباتي براي جذب مخاطب نيست، نصف موسيقي پخش شده به زبان فارسي بوده و اغلب متشکل از آهنگ‌هاي خوانندگان ايراني ساکن خارج – بالاخص لوس‌آنجلس – است که اين نوع موسيقي در ايران ممنوع است.
گلاسمن به وزارت خارجه آمريکا گفت: بچه‌ها مي‌توانند اين موسيقي‌ها را از اينترنت بگيرند اما در شهرهاي کوچک و روستاها که دسترسي به اينترنت سخت است، راديو فردا مي‌تواند بهترين منبع باشد.

پيشنهاد تاسيس شبکه ماهواره‌اي براي پخش فيلم‌هاي ممنوعه ايراني

وي افزود: يکي از پروژه‌هايي که من نيز در آن فعال بودم اما مورد غفلت واقع شده حمايت از تأسيس يک شبکه ماهواره‌‌اي تجاري است که فيلم‌هاي ممنوعه به مانند فيلم "آفسايد" جعفر پناهي را براي ايرانيان پخش کند.
معاون ديپلماسي عمومي آمريکا در دوران رياست جمهوري جورج بوش يادآور شد: فيلم آفسايد که در سال 2006 و در ايران تصويربرداري شده حکايت دختران جواني است که خود را به شکل پسرها درمي‌آورند تا وارد استاديوم شده و بازي تيم ملي ايران را از نزديک تماشا کنند چرا که در ايران ورود زنان به استاديوم‌ها ممنوع است.
وي گفت: علاوه بر اين، مبادلات آموزشي و بازديدها، ابزار آمريکايي مانند يادگيري توانمندي ارتباطات با استفاده از تکنولوژي‌هاي برتر را در اختيار خارجي‌ها قرار مي‌دهد و بدين ترتيب افراد بازديدکننده مي‌توانند پس از بازگشت به کشورهاي خود فرهنگ آنجا را ارتقاء بخشند.
به گفته گلاسمن اين نوع تلاش‌ها براي افزايش احساس غرور و فهم خارجي‌ها نسبت به فرهنگ‌هاي بومي خودشان، اساساً فعاليت‌هايي استراتژيک محسوب مي‌شوند.

ايراني‌ها را با موسيقي و هنر به مبارزه براي آزادي دعوت کنيم

مدير اجرايي مؤسسه مطالعاتي جورج بوش در ادامه تأکيد کرد: اگر ما سعي داريم با تشويق ايراني‌ها در مبارزه براي کسب آزادي به منظور دستيابي به توانايي براي انتخاب آزادانه(!؟) اين کشور را از دسترسي به تسليحات هسته‌اي بازداريم، در اين صورت موسيقي و هنر ابزارهاي بسيار مهمي محسوب مي‌شوند.


ما مي‌خواهيم ايراني‌ها طلب آزادي کنند

وي در ادامه سخنان خود گفت: در جوامع باز مردم مي‌توانند آزادانه و بدون ترس از سرکوب حکومتي موسيقي و ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي با ديگران سهيم شوند، ما نمي‌خواهيم که ايراني‌ها فقط در معرض فرهنگ خود قرار گيرند، هدف ما اين است که ايراني‌ها بخواهند با فرهنگ خود آشنا شوند، ما مي‌خواهيم آنها طلب آزادي کنند.
گلاسمن با اين ادعا که «در دولتي که من نيز جزوي از آن بودم، توانستيم بدين هدف دست يابيم»، افزود: در وهله بعدي تأثير جانبي محبوبيت‌سازي قرار دارد، آمريکايي که به تبتي‌ها، ايراني‌ها، نيجريه‌اي‌ها کمک مي‌کند تا به فرهنگ‌هاي خود دست يابند، آمريکايي است که بدين فرهنگ‌ها و مردم احترام مي‌گذارد و در نتيجه چهره‌اي مطلوب از خود به نمايش مي‌گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس