در پي ناکامي غرب و رژيم اسرائيل از سرنگوني حکومت سوريه از داخل، دولت اردن در راستای حاضر کردن مقدمات حمله نيروهاي غربي و صهيونيستي به سوریه، رزمايش بزرگ تسلیحاتی خود با حضور تجهیزات نظامی و امنیتی از 17 کشور جهان را آغاز کرده است.

به گزارش گروه بين‌الملل مشرق به نقل از الجزیره، اردن اعلام کرد که رزمايش خود با عنوان "شیر در کمین" را که قرار است با مشارکت 17 کشور از سراسر نقاط جهان برگزار کند، از ديروز آغاز کرده است.

امیر "خالد بن سلطان" معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با اعلام این خبر تأکید کرد که اين رزمايش با مشارکت 17 کشور از جمله عربستان سعودی و اردن آغاز شده و از دو سال پیش برای برگزار آن برنامه ریخته شده است.

وي با رد اخباري که حاکي از ارتباط برگزاري اين رزمايش با حوادث سوريه و تنش بين کشورهاي عربي حوزه خليج فارس با ايران است گفت: ما هيچ چيزي را به چيز ديگري ربط نمي‌دهيم. نيروهاي مسلح هر سال بايد تمرين داشته باشند.

اين فرمانده نظامي سعودي ادامه داد: ما رزمايش‌هاي ديگري را نيز در دست انجام داريم و تمرين‌هاي سنگيني از شش سال گذشته در شمال و جنوب و شرق داشته‌ايم تا قدرت دفاعي ارتش سعودي را افزايش دهيم.


خبرگزاری رسمی اردن (پترا) نيز این رزمایش را بزرگترین رزمايش تاریخ اردن اعلام کرد و نوشت: این رزمایش در مناطق مختلفی از اردن برگزار می شود و نیروهای دریایی، هوایی و زمینی اردن طی آن، فرصت حضور در کنار ارتش‌های پیشرفته جهان را پیدا می کنند.

پیش از این روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن در گزارشی در گفت‌وگو با تحلیلگران آمریکایی، برگزاری این رزمایش را با تحولات سوریه مرتبط دانسته بود، موضوعی که مقامات اردن سعی کردند آن را رد کنند.

از سوی دیگر، نشریه المستقبل‌العربی از آغاز همایش بین‌المللي با عنوان "نيروهاي عمليات ويژه" دراردن خبر داد؛ این همایش بخشی از فعالیت‌های گسترده نمایشگاه "سوفکس" است که در آن، تعداي از رؤساي جمهور کشورها و وزيران دفاع و رؤساي ستادهاي ارتش و افسران ارشد نيروهاي ويژه دريايي و هوايي از منطقه و جهان شرکت دارند.

عامر الطباع، مدیر برگزاری سوفکس گفت که این همایش یک روزهاست و در آن مسائل مربوط به عملیات ویژه نظیر مبارزه با تروریست‌ها و راهزن‌ها وهمچنین استفاده از جدیدترین تجهیزات در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

الطباع گفت که علاوه بر اردن، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه و تانزانیا از مهم‌ترین کشورهای شرکت‌کننده در این همایش هستند وتعداد دیگری از مقامات کشورهای عربی و بین‌المللی نیز در آن حضور خواهند داشت که البته دولت اردن ظاهراً مايل به افشاي اسامي آنها نيست.

نمایشگاه سوفکس با حمايت ويژه عبدالله دوم و در راستای فرايند برگزاري رزمايش‌ها و نمايش‌هاي تسليحاتي اردن خود در پي بروز بحران شورش گروه‌هاي سلفي غربگرا در سوريه انجام می شود و به بهانه این نمایشگاه سلاح‌هايي را ازکشورهايي مختلف وارد خاک خود مي‌کند؛ سلاح‌هايي که به احتمال قوي در صورت وجود طرح مخفيانه براي حمله به سوريه از آنها استفاده خواهد شد.

این نمایشگاه شامل دو مرحله است که مرحله اول نمایش جدیدترین تجهیزات جنگی و امنیتی است و در سه روز برگزار می‌شود و مسابقاتی نظیر مسابقه جنگنده‌ها برای نخستين بار در منطقه از دیگر فعالیت های آن است.

همایش یک روزه نیروهای عملیات ویژه بخش دیگری از سوفکس است که امروز آغاز به کار کرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس