رهبر معظم انقلاب در پیامی به کنگره‌ عظیم حج تاکید کردند:ایستادگى بر سراصول اساسى، شرط لازم براى پیروزى نهائیِ قیامهاى مردمى در کشورهای اسلامی است.

به گزارش مشرق به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت ایت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج پیامی صادر کردند.

متن این پیام که روز چهارهم آبان ماه مصادف با روز برائت از مشرکین در صحرای عرفات توسط حجت‌الاسلام قاضی عسکر رئیس بعثه رهبر انقلاب قرائت شد، به این شرح است:

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و صلوات اللّه و سلامه على الرّسول الأعظم الأمین و على ءاله المطهّرین المنتجبین و صحبه المیامین.

موسم حج، سرشار از رحمت و برکت، فرا رسید و بار دیگر سعادتمندانى را که شرف حضور در این میعاد نورانى یافته‌اند، در معرض فیض الهى قرار داد. اینجا، زمان و مکان، یکایک شما حج‌گزاران را به ارتقاء معنوى و مادى فرا میخواند. اینجا، مرد و زن مسلمان، با دل و زبان، دعوت خداى بزرگ به صلاح و رستگارى را لبیک میگویند. اینجا، همه فرصت مى‌یابند که برادرى و یکرنگى و پرهیزگارى را تمرین کنند. اینجا، اردوگاه تربیت و تعلیم است؛ نمایشگاه وحدت و عظمت و تنوع امت اسلامى است؛ آوردگاه مبارزه با شیطان و طاغوت است. اینجا را خداى حکیم و قدیر، جایگاهى قرار داده است که مؤمنان، منافع خویش را در آن مشاهده خواهند کرد. آنگاه که ما چشم خرد و عبرت را بگشائیم، این وعده‌ى آسمانى، همه‌ى گستره‌ى زندگى فردى و اجتماعى ما را فرا میگیرد. ویژگى شعائر حج، در آمیختگى دنیا و آخرت و آمیختگى فرد و اجتماع است. کعبه‌ى بى‌پیرایه و پرشکوه؛ طواف جسمها و دلها بر گرد یک محورِ استوار و ابدى؛ سعى و تلاش مداوم و منظم میان یک مبدأ و منتها؛ کوچ همگانى به عرصه‌هاى رستاخیزىِ عرفات و مشعر، و حال و حضورى که دلها را در این محشر عظیم، صفا و طراوت میبخشد؛ هجوم همگانى براى مقابله با نماد شیطان؛ و آنگاه همگامى همه، از همه جا و همه رنگ و همه گون، در همه‌ى این مراسم پررمزوراز و لبریز از معنى و نشانه‌هاى هدایت... ویژگیهاى انحصارى این فریضه‌ى پرمعنى و پرمضمون است.

چنین مراسمى است که هم دلها را با یاد خدا پیوند میزند و خلوت دل آدمى را به نور تقوا و ایمان روشن میسازد، و هم فرد را از حصار خودى بیرون آورده و در جمع متنوّع امت اسلامى حل میکند؛ هم لباس پرهیزگارى را که حافظ جان او از پیکانهاى زهرآلود گناه است، بر او میپوشاند، هم روحیه‌ى تهاجم به شیطانها و طاغوتها را در او برمى‌انگیزد. در اینجاست که حج‌گزار، هم نمونه‌اى از دامنه‌ى گسترده‌ى امت اسلامى را به چشم مى‌بیند و به ظرفیت و توانائى آن پى‌میبرد، و هم به آینده امید مى‌بندد، و هم براى نقش‌آفرینى در آن احساس آمادگى میکند، و هم نیز اگر توفیق و کمک الهى را دریابد، بیعتى دوباره با پیامبر عظیم‌الشأن و میثاقى مستحکم با اسلام عزیز میبندد و براى اصلاح خود و اصلاح امت و اعلاء کلمه‌ى اسلام، عزمى راسخ در خود مى‌آفریند.

این هر دو - یعنى اصلاح خود و اصلاح امت - دو فریضه‌ى تعطیل‌ناپذیر است. راهکارهاى آن، با ژرفنگرى در وظائف دینى و بهره‌گیرى از خردورزى و بصیرت، براى‌اهل تدبر و تأمّل، دشوار نیست.

اصلاح خویش، از مبارزه با هوسهاى  شیطانى و کوشش براى پرهیز از گناه آغاز میشود؛ و اصلاح امت، از شناخت دشمن و نقشه‌هاى او، و مجاهدت براى بى‌اثر کردن ضربه‌ها و خدعه‌ها و دشمنى‌هاى او، و آنگاه از پیوند دلها و دستها و زبانهاى آحاد مسلمان و ملتهاى اسلامى، سامان میگیرد.

در این مقطع زمان، یکى از مهمترین مسائل جهان اسلام که به سرنوشت امت اسلامى پیوند خورده است، حوادث انقلابى در شمال آفریقا و در منطقه است، که تا کنون به اسقاط چند رژیم فاسد و مطیع آمریکا و همدست صهیونیسم انجامیده و رژیمهاى دیگرى از این قبیل را به لرزه درآورده است. اگر مسلمانان این فرصت عظیم را از دست بدهند و از آن در راه اصلاح امت اسلامى بهره نگیرند، خسران بزرگى کرده‌اند. اکنون همه‌ى تلاش استکبار متجاوز و مداخله‌گر، براى منحرف کردن این حرکتهاى عظیم اسلامى به کار افتاده است.

در این قیامهاى بزرگ، مرد و زن مسلمان، بر ضدّ استبداد حاکمان و سیطره‌ى آمریکا که به تحقیر و تذلیل ملتها و همپیمانى با رژیم جنایتمدار صهیونیستى انجامیده بود، به‌پاخاستند؛ عامل نجاتبخش خود در این مبارزه‌ى مرگ و زندگى را اسلام و تعالیم و شعارهاى نجاتبخش آن دانستند و این را به صداى رسا اعلام کردند؛ دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب را سرلوحه‌ى خواسته‌هاى خود قرار دادند؛ دست‌دوستى به‌سوى ملتهاى مسلمان گشوده و خواستار اتحاد امت اسلامى شدند.

اینها پایه‌هاى اساسیِ قیامهاى مردمی در کشورهائی است که در دو سال اخیر پرچم آزادى و اصلاح برافراشته و با جسم و جان خود در میدانهاى انقلاب حضور یافتند؛ و همینها است که میتواند پایه‌هاى اساسى اصلاح امت بزرگ اسلامى را استوار سازد. ایستادگى بر سر این اصول اساسى، شرط لازم براى پیروزى نهائیِ قیامهاى مردمى در این کشورها است.

دشمن در پى آن است که همین پایه‌هاى اصلى را متزلزل کند. ایادى فاسد آمریکا و ناتو و صهیونیسم با استفاده از برخى غفلتها و سطحى‌نگرى‌ها میکوشند حرکت سیل‌آساى جوانان مسلمان را منحرف ساخته و آنان را به نام اسلام به جان یکدیگر بیندازند و جهاد ضداستعمارى و ضدصهیونیستى را به تروریسم کور در کوچه و خیابانهاى جهان اسلام تبدیل کنند، تا خون مسلمانان به دست یکدیگر بر زمین بریزد و دشمنان اسلام از بن‌بست نجات یابند و اسلام و مجاهدانش بدنام و زشت‌چهره جلوه کنند.

آنان پس از نومیدى از حذف اسلام و شعارهاى اسلامى، اکنون به فتنه‌انگیزى میان فرقه‌هاى اسلامى روآورده و با توطئه‌ى شیعه‌هراسى و سنى‌هراسى، بر سر اتحاد امت اسلامى مانع‌تراشى میکنند.

آنان با کمک عوامل خود در منطقه، در سوریه بحران مى‌آفرینند تا ذهن ملتها را از مسائل مهم کشورهاى خود و خطراتى که در کمین آنها است، منصرف ساخته و به ماجراى خونینى که خود تعمداً به‌وجود آورده‌اند، معطوف کنند. جنگ داخلى در سوریه و کشتار جوانان مسلمان به دست یکدیگر، جنایتى است که به‌وسیله‌ى آمریکا و صهیونیسم و دولتهاى مطیع آنان آغاز شده و در آتش آن دمیده میشود. چه کسى میتواند باور کند که دولتهاى حامى دیکتاتوریهاى سیاه در مصر و تونس و لیبى، اکنون حامى دموکراسى‌خواهى ملت سوریه شده‌اند؟ ماجراى سوریه، ماجراى انتقامگیرى از حکومتى است که سه دهه به‌تنهائى در برابر صهیونیستهاى غاصب ایستاده و از گروههاى مقاومت در فلسطین و لبنان دفاع کرده است.

ما طرفدار ملت سوریه و مخالف هرگونه تحریک و دخالت خارجى در آن کشوریم. هرگونه اصلاح در آن کشور باید به‌وسیله‌ى خود ملت و با روشهاى کاملاً ملّى‌صورت گیرد. اینکه سلطه‌طلبان بین‌المللى  به کمک دولتهاى منطقه‌اىِ گوش‌به‌فرمان، در کشورى به بهانه‌اى بحران بیافرینند و آنگاه به دستاویز وجود بحران، خود را به ارتکاب هر جنایتى در آن کشور مُجاز شمارند، خطرى جدى است که اگر دولتهاى منطقه بدان نپردازند، باید منتظر فرارسیدن نوبت خود از این خدعه‌ى استکبارى باشند.

برادران و خواهران! موسم حج، فرصت تأمل و تعمّق در قضایاى مهم جهان اسلام است. سرنوشت انقلابهاى منطقه و تلاشهائى که از سوى قدرتهاى زخم‌خورده از این انقلابها براى انحراف آنها به کار میرود، در شمار این قضایا است. نقشه‌هاى خائنانه براى اختلاف‌افکنى میان مسلمانان و ایجاد سوءظن میان کشورهاى به‌پاخاسته با جمهورى اسلامى ایران، مسئله‌ى فلسطین و کوشش براى منزوى کردن مبارزان و خاموش کردن جهاد فلسطینى، تبلیغات اسلام‌ستیزانه‌ى دولتهاى غربى و حمایت آنان از اهانت‌کنندگان به مقام قدسى پیامبر اعظم (صلّى اللّه علیه و ءاله)، زمینه‌سازى براى جنگهاى داخلى و تجزیه‌ى برخى از کشورهاى مسلمان، ترساندن دولتها و ملتهاى انقلابى‌از معارضه با سلطه‌خواهان غربى و ترویج این توهّم که آینده‌ى آنان در گرو تسلیم در برابر آن متجاوزان است... و مسائل مهم و حیاتى دیگرى از این قبیل، در شمار قضایاى مهمى است که در فرصت حج، و در سایه‌ى همدلى و همگرائى شما حج‌گزاران، باید مورد تأمل و تعمق قرار گیرد.

بى شک هدایت و دستگیرى الهى، راههاى امن و سلامت را به مؤمنان تلاشگر نشان خواهد داد: «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا...».

والسّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته‌

سیّد على خامنه‌اى‌

30 مهر 1391

مصادف باپنجم ذى‌الحجه 1433

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    بارک الله به بصیرت آقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس