مطبوعات آلمان انتقادهاي شديدي را متوجه فليکس ماگات، سرمربي و مدير ورزشي باشگاه شالکه، کرده اند.

گروه ورزشي مشرق - علي کريمي، آخرين خريد ماگات، دليل تازه‌اي به دست داده تا منتقدان واکنش‌هاي تندتري از خود نشان دهند.

 کريمي پس از فراز و نشيب‌هاي فراوان در فوتبال ايران، در آخرين روز نقل‌وانتقال‌هاي نيم‌فصل بوندس‌ليگا به باشگاه شالکه پيوست؛ جايي که تا آخر فصل زير نظر فليکس ماگات بازي خواهد کرد.

بازيکن سابق استيل آذين از سال 2005 تا 2007 در مجموع 33 بازي براي بايرن مونيخ به مربي‌گري ماگات انجام داد؛ جايي که به اعتقاد برخي از کارشناسان، قرباني سيستم اين مربي شد و نتوانست توانايي‌هاي فردي خود را در ميانه‌ي ميدان به نمايش بگذارد.

حال کريمي، آن‌طور که ماگات گفته، «فارغ از هر گونه ريسک سرمايه‌گذاري و براي تقويت توان تهاجمي شالکه» به اين تيم پيوسته است؛ «تا انتقال توپ از خط مياني به مهاجمان را تسهيل کند». سرمربي شالکه در اظهار نظر خود به "عدم ريسک در سرمايه‌گذاري" اشاره مي‌کند. او با اين گزاره به صورت غيرمستقيم به منتقدان خود پاسخ مي‌گويد.

نگاهي به سابقه‌ي "خريد و فروش‌هاي" ماگات در شالکه، درک نگراني‌هاي هواداران و انتقاد منتقدان را تا حدي آسان‌تر مي‌کند: کريمي سي و نهمين خريد ماگات در 19 ماه حضورش در شالکه (از سپتامبر 2009) است. اين نقل‌وانتقال‌ها 50 ميليون يورو براي باشگاه هزينه در بر داشته‌اند. هونتلار 14 ميليوني و خورادوي 13 ميليوني گران‌ترين خريدهاي تاريخ شالکه هستند که در زمان ماگات انجام شده‌اند. اين در حالي‌ست که پاي هونتلار هلندي از سه ماه پيش به گل باز نشده و خورادو هم بيشتر روي نيمکت مي‌نشيند.

در اين زمان هم‌چنين 34 بازيکن شالکه به باشگاه‌هاي ديگر پيوسته‌اند. به زبان ساده‌تر: از تيمي که ماگات يک سال و نيم پيش تحويل گرفت تنها 4 بازيکن باقي مانده‌اند که البته معامله‌ي فروش يکي از آنها هم در روزهاي اخير و در آخرين لحظات به هم خورد، وگرنه او هم رفته بود.

ماگات خود مي‌گويد که بايد آتش رقابت بين بازيکنان را هميشه گرم نگهداشت. هواداران و کارشناسان اما موضوع را به گونه‌ي ديگري تعبير مي‌کنند:

فليکس ماگات از آخرين خريد خود دفاع مي‌کندنويسنده‌ي روزنامه‌ي "زود دويچه تسايتونگ" رفتار مربي شالکه را "اسرارآميز و غريب" مي‌داند. او ماگات را به کارگردان تئاتري تشبيه مي‌کند که با آوردن بازيگران مسخره به روي صحنه، تماشاگران را به تمسخر مي‌گيرد. تماشاگران، طنز اين کارگردان را نمي‌فهمند و به جاي آن حدس مي‌زنند که جناب کارگردان، با تمام احترامي که برايش قائليم، عقلش درست کار نمي‌کند. به اعتقاد نويسنده‌ي اين سطرها، 999 تن از 1000 طرفدار شالکه چنين تصوريري در ذهنشان نقش بست، هنگامي که شنيدند ماگات از جمله کريمي را به تيمش فرا خوانده است.

به نوشته‌ي اين روزنامه، در يک باشگاه فوتبال که بازيکنان و هوادارانش به آن نزديکي عاطفي دارند، نبايد با بازيکنان حرفه‌اي هم‌چون کالا رفتار کرد. اين منش گذشته از اينکه مطلوب نيست، پس از مدتي موفقيت‌هاي ورزشي باشگاه را هم متوقف خواهد کرد.

نويسنده‌ي روزنامه‌ي "فرانکفورتر آلگماينه تسايتونگ" نيز معتقد است که ماگات بايد دلايل فراخواندن بازيکناني چون علي کريمي را روشن کند، حتا اگر خريدهاي دقيقه‌ي نود اين مربي، هزينه‌اي براي باشگاه در پي نداشته باشند. به اعتقاد اين نويسنده، کريمي به همان دلايلي که ماگات مي‌گويد، به تيم‌هاي ديگر فرا خوانده شده، اما چون نتوانسته خواست‌ها را برآورده کند، از تيم‌ها کنار گذاشته شده است.

روزنامه‌ي پرتيراژ "بيلد" با جمله‌اي کنايه‌آميز از يکي از خواننده‌هايش، به رفتار ماگات واکنش نشان مي‌دهد: «من ديگر براي پسرم پيراهن شالکه را نمي‌خرم، چون نمي‌دانم اسمي که روي پيراهن نوشته شده، دو هفته‌ي ديگر در ترکيب اين تيم خواهد بود يا نه.» به نوشته‌ي بيلد، ماگات چرخ نقل‌وانتقال‌ها را چنان با سرعت مي‌چرخاند که سر هواداران شالکه هم گيج مي‌رود.

"برلينر تسايتونگ" در مقابل از جمله نشرياتي‌ست که مستقيم به خصوصيات کريمي پرداخته است. اين روزنامه زير تيتر "عامل حيات‌بخش" در کنار ستايش توانايي‌هاي کريمي، مي‌نويسد: فيلم‌هاي جديد نشان مي‌دهند که گام‌هاي علي کريمي سنگين‌تر از قبل شده است. کمي چربي هم روي ران‌هاي او نشسته که از چشم‌ها پنهان نمي‌ماند. حال بايد ماند و ديد که او در شالکه چگونه ظاهر خواهد شد.

ماگات خود معتقد است که خريدهايش بدون هزينه يا عمدتا با قيمت‌هاي بسيار مناسب انجام شده‌اند. با وجود اين، خريدهاي ماگات تا کنون نتيجه‌ي چنداني در بر نداشته و اين تيم پس از 20 هفته در مکان يازدهم جدول قرار دارد. اين در حالي‌ست که شالکه فصل گذشته پس از بايرن مونيخ، روي سکوي دوم رقابت‌هاي بوندس‌ليگا ايستاد.

ماگات يک برگ برنده‌ي ديگر هم در دست دارد. او زماني که در سال‌هاي 2007 تا 2009 مربي تيم ولفسبورگ بود، در مدت دو سال 28 بازيکن را به قيمت 50 ميليون يورو خريد و تيم را به قهرماني بوندس‌ليگا رساند. او پيش از اين هم دلايل نتايج ضعيف تيمش در فصل جاري را تغييرات اساسي‌اي دانسته که البته ناگزير بوده‌اند. به اعتقاد او بازيکنان جديد رفته‌رفته خود را در کنار هم خواهند يافت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس