کد خبر 53287
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۴

مختار سر عبیدالله بن زیاد را نزد امام سجاد (ع) در مدینه فرستاد، حضرت خوشحال شد و فرمود: خدا جزای خیر به مختار دهد که خونخواهی ما نمود. معصب بن زبیر در سال 67 هجری با غلبه بر کوفه سر از بدن مختار جدا کرد

به گزارش مشرق ، مسجد کوفه برای افرادی که توفیق زیارت آن مکان مقدس را نداشته اند یادآور مظلومیت حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) است و برای آن ها که توفیق تشرف به آن مکان مقدس را دارند، علاوه بر آن، عبرت های نهفته و پنهان دارد.

بر اساس اين گزارش، از دور که نگاه می کنی مسجد کوفه دارای گنبد و چند مناره ای است که گنبد طلایی آن بر روی مزار شریف مسلم بن عقیل، فرستاده مخصوص امام حسین (ع) به کوفه و یکی از یاوران و شهیدان واقعه کربلا قرار دارد.

روبروی مسجد کوفه نیز مرقدی با گنبد سبز قرار دارد که برای میثم تمار است و روی در ورودی آن نوشته شده است «السلام علیک یا میثم بن یحیی التمار».

کنار مسجد کوفه و ضلع جنوبی آن نیز خانه ای قرار دارد که امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) به همراه خانواده اش چهار سال آخر حکومت خود را در آن به سر برده و زمین این خانه شاهد مناجات ها و عبادت های سه امام معصوم و غسل دادن و کفن نمودن پیکر مطهر امیرالمومنین (ع) بوده است.

ضلع جنوب شرقی مسجد دارای پنج جایگاه است. مقام اول آن به نام حضرت آدم (ع) مقام دوم مربوط به حضرت نوح (ع)،جایگاه سوم جایگاه فرشته وحی، جبرئیل (ع) و جایگاه چهارم واقع شده برای امام سجاد(ع) وجایگاه پنجم محراب شهادت امیرالمومنین (ع).

زائرین این مسجد در صف ایستاده اند تا هر کدام بتوانند این محراب را زیارت کنند و پس از آن دو رکعت نماز حاجت بخوانند.

ضلع جنوب غربی این مسجد دارای گنبدی است که متعلق به مسلم بن عقیل است. بر روی قبر مطهر مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین (ع) به کوفه ،حدیثی از پیامبر دیده می شود که بسیار معروف است: 'من عقیل را دوست دارم و به درستی که فرزندش در دوستی فرزند تو کشته خواهد شد'.
این مرقد نیز همانند مقام های دیگر واقع شده در این مسجد دارای اعمال خاص خود است. چند متر آن طرف تر که شاید مسافت آن به 10 متر نمی رسد مقبره کوچکتری قرار دارد که متعلق به مختار ثقفی است که پس از جنگ های سختی کوفه را تحت کنترل خود در آورد و عاملین واقعه کربلا را مجازات کرد. سپس لشگری به سوی عبید الله بن زیاد فرستاد که پس از شکست او، سر از بدنش جدا کردند.


با ای که فاصله مقبره مختار با مرقد مطهر مسلم بن عقیل چند متر بیشتر نیست اما میان آن دو فاصله است که تاریخ آن را به ثبت رسانده است.

نحوه شهادت مختار ثقفی
سال 61 هجری عبیدالله بن زیاد پس از شهادت امام حسین(ع) در کربلا دستور داد اهل بیت آن حضرت را به کوفه و قصر دارالاماره بیاورند و در آن جلسه سر بریده امام حسین (ع) را نزد خود قرار داد و با چوب دستی به سر مطهر حضرت جسارت کرد.

سال 66 هجری مختار ثقفی قیام کرد، عبیدالله بن زیاد را به هلاکت رساند بر تخت دارالاماره نشست و سر بریده ابن زیاد را بر او وارد کردند.
سال 67 هجری مصعب بن زبیر بر مختار پیروز شدو در حالی که مصعب بر تخت کیه زده بود، سر مختار را برای او آوردند.
سال 72 هجری عبدالملک بن مروان به عراق حمله کرد و پس از پیروزی، در قصر دارالاماره بر تخت نشست و سر بریده مصعب را برای او آوردند. شخصی در حضور او گفت: ای امیر! من سرگذشت عجیبی از این قصر به خاطر دارم و وقایع آن را تعریف کرد.
عبدالملک با شنیدن این قضیه بر خود لرزید و دستور داد قصر دارالاماره را خراب کنند.
شایان توجه است که قصر دارالاماره در ذیحجه سال 60 هجری، شهادت دو فرستاده امام حسین را نیز شاهد بوده است.

نحوه پیدا شدن مقبره مختار
پس از شهادت مختار توسط مصعب بن الزبیر, جسد پاک او در دیوار قصر الاماره نزدیک مسجد مدفون شد , این قبر مخفی ماند تا اینکه آیة الله العظمی سید مهدی بحر العلوم در زمان خود به جستوجو وآشنایی با آثار ومحرابهای مسجد پرداخت , سید در آن زمان ترجیح داد,مسجد کوفه با خاک پاک مدفون شود چون زمین مسجد پائین تر از دیگر سرزمین های منطقه بود ودر نتیجه آبهای سطحی در آن جریان پیدا می گرد, پیرو دستور آیت الله بحر العلوم زمین مسجد کوفه که عمق آن مساوی مقام پیامبر وخانه حضرت نوح بود با خاک پاک سپرشد تا از آلودگی ها در امان نگه داشته شود در جای همان محراب ها بر روی خاک محرابهای جدید ساخته شد همانگونه که اکنون هم نمایان است.


در زمان بررسی ها جستجوی آثار مسجد که از طرف سید وجمعی از علما صورت گرفت, سید قبر شریف پنهان شده ای را پیدا کرد وجایگاه آن قبر انتهای راه رو در زیر زمین وبه طرف خارج مسجد به سمت قصر الأماره بود وبر آن قبر سنگی یافتند که بر آن اسم ولقب مختار نوشته شده بود .

پس از یافتن قبر, (محسن الحاج عبود شلاش ) ساختن حرم جدید وبزرگی برای مختار را بر عهده گرفت وآن را به رواق حرم حضرت مسلم از سمت جنوب ملحق کرد , وبرای قبر پنجره ای آهنین قرار داد ودرب راه رو که در حجره ای در کنج مسجد کوفه قرار داشت را مسدود کرد .
 
 
*برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 18
  • عباسقلی ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    2 0
    من تا امروز مشرق را نگاه می کردم اما با دیدن این مطلب و این که تلاش کرده اید منبع خبر را طوری اعلام کنید که خیلی مشخص نباشد دلم گرفت.چه ترسی دارید که نام منبع خبر را این گونه اعلام کنید؟ نکند حامی مالی شما چنین دستوری داده؟ شما که طرفدار رهبرید چرا این گونه مزورانه عمل می کنید؟
  • قاسمي ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    1 0
    سلام چقدر غلط تايپي داره
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    4 0
    رحمه الله علیه
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    2 1
    ما همه مختاريم ...
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    1 0
    امروزه به چنین مردانی نیاز داریم خدایش بیامرزد
  • امیر صالحی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    4 0
    یدالله بود دست با کفایت مختار که از قاتلین جگر گوشه ی رسول خدا انتقام گرفت.مختار مورد تایید امام علی امام حسین امام سجاد امام باقر و امام صادق است.امام علی او را کیس نامید امام حسین او را جوانمرد ثقفی خواند امام سجاد برای او دعای خیر کرد امام باقر به نوه مختار گفت که مهر مادر من پولی است که مختار برای ما فرستاد
  • رومینا مختاری ثقفی ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    4 2
    سلام من از این که دربارهی جد من دمختار ثقفی گفتیت ممنونم.مختار ثقفی جد من است از فقط خیلی تو نوشتتون غلط دارین که من خیلی ناراحت شدم.
  • دل شكسته ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    2 0
    اشك تو چشمام جمع ميشه با اسم مختار!راستي مختار چه جوري پر كشيد رفت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • نگار ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    2 0
    سلام ودرودخدا برمختاروياران صديق او وبرهمه اعوان وياراني كه درهمه ادوارمعصومين (ع) را ياروغمخواربودند.خداوندهمه ماراازجمله كشتگان راه امام زمان (ع) قراردهد.ان شاءاله
  • سامان فولادوند ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 1
    سلام تبریک میگم به اقای میر باقری . من تا قبل از این سریال شناختی از حادثه کربلا نداشتم اما حالا فرق کرده .مختار روحت شاد....
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 0
    يامختا بهشت براي تو مبارك باد
  • رويا ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    1 0
    سلام بر حسين و ياران پاكش و لعنت خدا بر يزيد عبيداله بن زياد و ياران ملعونش و درود خدا بر مختار
  • نا شناس ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    2 0
    سلام بر مختار ثقفی ، آن شیرمردی که در راه خونخواهی امام حسین (ع) و شهیدان مظلوم کربلا ، کربلایی شد.
  • مرتضی مقبلی ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    2 1
    درود خداوندبر منتقم کرارمردی که تسکینی بر الام اهل بیت بوذ خداوندروحش رابا مولایم علی محشور فرماید.براستی که ازاین مرد بزرگ می توان جیز های زبادی یاد گرفت او در عین زبرکی ذکاوت انسانی متدین و دیندار بودروحش شاد.
  • مهدی حاجی درویش ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    2 0
    سلام درود خداوند بر مختار که انتقام حسینیان را گرفت و به امید روزی که امام زمان آن را کامل کند
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    ای کاش ماهم مثل مختارعاقبت بخیربشیم ....آمین
  • یاسین ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 0
    درود‌بر‌بزرگ‌مردی‌چون‌مختار‌که‌به‌گفته‌امیرالمؤمنین‌مرحمی‌بود‌بر‌زخم‌های‌اهل‌بیت‌و‌امام‌حسین‌
  • یاسین ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    درود‌بر‌بزرگ‌مردی‌چون‌مختار‌که‌به‌گفته‌امیرالمؤمنین‌مرحمی‌بود‌بر‌زخم‌های‌اهل‌بیت‌و‌امام‌حسین‌،آرزوی‌من‌این‌که‌ثل‌مختار‌بشم‌چن‌اون‌قهرمانم‌و‌واقعا‌ید‌الله‌بود‌دیت‌با‌کفایت‌مختار‌که‌از‌قاتلین‌جگر‌‌گوشه‌اهل‌بیت‌انتقام‌گرفت‌خدایا‌آرزوی‌من‌بر‌آورده‌کن‌تا‌مثل‌مختار‌بشم‌
  • سمیه ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    دیدگاه زندگی من بعد از دیدن سریال مختار عوض شد میبوسم دست همه دست اندرکاران رو اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    1 0
    میر باقری بهترین وشیوا ترین منبر را داشت ،،اجرتون با خدا ،،،،
  • آروین ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    2 1
    ممنون. واقعامختارفقط یکسال حکومت کرد؟مطمئنید
  • رحمان کریمی ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 0
    مختار ثقفی بزرگترین قیام رو در زمان خودش انجام داد در حالی ک ب خاین بودن اکثر مردم کوفه اعتقاد داشت..پس فقط ب واحد قهار تکیه کرد روحش شاد یادش گرامی
  • منوچهر صدقی IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    0 0
    هرچه در باره مختار گفته شود بازهم کم است روحش شاد
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    خدا رحمت کند
  • آرش وجود IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 0
    جناب مرحوم امیر مختار، سر عبیدالله بن زیاد منفور را نزد امام سجاد (ع) در مدینه فرستاد، حضرت خوشحال شد و فرمود: خدا جزای خیر به مختار دهد که خونخواهی ما نمود. با اکتفا به این حدیث از امام سجاد (ع) میتوان گفت که: خداوند جناب مرحوم امیر مختار را جزای خیر اش دهند که سزای حیوانات انسان نمایی که در روز خون بار عاشورا در کربلا حضور داشتن( نظیر، شمر بن ذی‌الجوشن که یکی از این جانیان بود که در رأس فهرست سیاه مختار قرار داشت.، عمر بن سعد، حَرمَلَة بن کاهِل اَسدی، از چهره‌های منفور واقعه کربلا نزد شیعیان است و سایر افراد سپاه عمر بن سعد) که امام حسین (ع) و اصحاب و یاران وفادارش را با حرص، شقاوت، ناجوانمردی تمام به شهادت رساندن که خدا لعنت شان کند و نیز لعنت خدا بر یزید بن معاویه بن ابی سفیان و عبيداله بن زياد که مغز متفکر و در راس کار جنگ با امام حسین (ع) بودند و حادثه جانسوز عاشورا را رقم زدن و در نهایت هلاک شدن... با این سخن کلام ام تمام کنم: اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ اسلام پیروز است...
  • محمد مختاری IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    خدا رحمت کنه مختارو مختار به من ابرو داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس