صحبت‌های مطهری نشان می‌دهد که لیست اعلام‌شده از سوی اصلاح‌طلبان تنها یک اتحاد تاکتیکی بین مطهری و اصلاح‌طلبان است و آنها مطهری را تنها برای پیروزی در انتخابات در یک لیست قرار داده‌اند.

گروه سیاسی مشرق - بررسی لیست‌های مختلفی که از سوی اصلاح‌طبان و مؤتلفین آن‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که 69 نفر از سوی این جناح برای رقابت بر سر 30 کرسی در تهران به مردم معرفی شده‌اند. اسامی این 69 نفر را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

69 کاندیدای اصلاح‌طلبی برای 30 کرسی رقابت می‌کنند + جدول

چند نکته درباره لیست‌های انتخاباتی فوق وجود دارد:

1. این لیست‌ها پس از تأخیرهای طولانی و امروز و فردا کردن‌های زیاد اصلاح‌طلبان منتشر شد و بارها از سوی افراد نزدیک به این جریان اعلام شد که لیست اعلام می‌شود، اما به خاطر اختلافاتی که بر سر برخی افراد از جمله «پروانه مافی» وجود داشت، اعلام نهایی این لیست تا 27 بهمن به طول انجامید.

2. بسیاری از اصلاح‌طلبان علاقه داشته و دارند که از سبد رأی علی مطهری در مجلس استفاده کنند و با قراردادن نام وی در فهرست خود رأی بیشتری را کسب کنند. این ادعا طی چند روز گذشته به خوبی اثبات شد و بسیاری از اصلاح‌طلبان زبان به تعریف از مطهری گشودند و حتی حزب اعتماد ملی با اهدای لوح از وی تقدیر کرد، اما علی مطهری زودتر از اصلاح‌طلبان لیست 20 نفرهای منتشر کرد (که در روزهای بعد این لیست به 30 نفر افزایش یافت) و نشان داد که اختلافات زیادی با اصلاح‌طلبان دارد. او حتی اعلام کرد که پایندی به میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان را نپذیرفته و افزود: ما یک فهرستی با عنوان صدای ملت برای تهران و مراکز استان‌ها منتشر کرده‌ایم و هر کسی هم که تمایل داشته باشد، می‌تواند نام مرا در لیست خود قرار دهد و بنده بارها اعلام کردم که این مسئله از نظر من هیچ مانعی ندارد، ولی در هر صورت لیست 20 نفره صدای ملت برای تهران منتشر شده است. چنین چیزی وجود نداشته که بنده میثاق‌نامه‌ای برای اصلاح‌طلبان نوشته باشم، بلکه آن تنها نوشتن رزومه و مشخصات فردی بنده بود. در بند 4 این نوشته آمده بود که اگر به مجلس دهم راه پیدا کردم، ضرورتاً باید در فراکسیون اصلاح‌طلبان عضویت پیدا کنم، ولی بنده گفتم از آنجایی که من مستقل هستم این بند را قبول ندارم و به‌جز بند چهارم این تعهدنامه بقیه موارد را امضا کردم، ولی این را نمی‌توان میثاق‌نامه با اصلاح‌طلبان نهاد. من به جریان اصلاح‌طلب نیز اعلام کردم که می‌توانند نام مرا در لیست خود اضافه کنند، ولی اساس کار ما همان لیست صدای ملت بوده است. لذا تکلیف بنده در این باره کاملاً مشخص است.[1]

این صحبت‌های مطهری نشان می‌دهد که لیست اعلام‌شده از سوی اصلاح‌طلبان تنها یک اتحاد تاکتیکی بین مطهری و اصلاح‌طلبان است و اصلاح‌طلبان، مطهری را تنها برای پیروزی در انتخابات در یک لیست قرار داده‌اند. این اختلاف با اعلام جداگانه لیست صدای ملت و اصلاح‌طلبان بروز بیشتری پیدا کرد، زیرا بین این دو لیست تنها 10 نفر به صورت مشترک قرار دارند و 20 نفر در بین دو لیست غیرمشترک هستند و مطهری حتی عارف را که سرلیست اصلاح‌طلبان است در فهرست انتخاباتی خود قرار نداده و این امر نشانگر اختلاف جدی این دو فهرست است.

3. بین اعضای مختلفی که لیست‌های اصلاح‌طلبان را بستند، اختلافات زیادی وجود داشت. کارگزارانی‌ها در حالی قبل از لیست نهایی بر سر حضور پروانه مافی در لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تأکید داشتند که اصلاح‌طلبان به ویژه ضلع اصلی آنان یعنی مشارکتی‌ها مخالف حضور وی بودند، اما در نشست‌های پایانی بلاخره اصلاح‌طلبان به خواسته کارگزارانی‌ها تن دادند.

حزب تازه تأسیس اتحاد ملت یا همان «مشارکتی‌ها دو» نیز بر سر حضور تنها نماینده این حزب یعنی سید فرید موسوی در لیست تأکید داشتند که آن‌ها نیز با رایزنی‌ها بالاخره به سهم خود رسیدند.

قهر حزب اعتدال و توسعه با لیدری مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست جمهوری پررنگ‌ترین حاشیه بستن لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان بود. به گونه‌ای که محمدرضا عارف تأکید بر این داشت که لیست اصلاح‌طلبان فقط مخصوص اصلاح‌طلبان باشد و حضور افرادی مثل کاظم جلالی و بهروز نعمتی را صحیح نمی‌دانست، اما اصلاح‌طلبان با تهدید حزب اعتدال و توسعه به دادن لیست مجزا با عنوان حامیان دولت، بلاخره کوتاه آمدند و در این بین مرتضی بانک نقش کلیدی خود را ایفا کرده است.

پس از لیست نیز حزب اعتماد ملی طی مطلبی در کانال تلگرامی خود گفته است که این لیستی که در رسانه‌ها منتشر شده نهایی نیست. حزب اعتماد ملی گفته: «امروز و از ساعتی پیش در حالی لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران برای انتخابات مجلس در شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود که این فهرست صحت ندارد و هنوز ائتلاف اصلاح‌طلبان لیست نهایی را منتشر نکرده است. نام برخی افراد در لیست منتشرشده، به هیچ عنوان در فهرست نهایی قرار نخواهند داشت و افرادی نیز که در فهرست منتشرشده اسمی از آن‌ها نیامده، در لیست نهایی قرار دارند که به زودی منتشر می‌شود.»[2]



http://www.mashreghnews.ir/fa/news/535922/ -[1]

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/536456/ -[2]

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • بهرام ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    اصلاح طلبان برن اول از سرانشون اعلام برائت کنن بابت فتنه و جنایت 88 بعد بیان لیست بدن
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    دوست عزیز/بهرام/ فراموش نکن این اصلاح طلب ها تایید شده شورای نگهبان هستند.سنجیده تر حرف بزنید
  • ناشناس ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    لیست اصلاحات حتی یک اقتصاددان ندارد و این نشانه این است که اینها بفکر معیشت مردم و نجات اقتصاد کشور نیستن و بدنبال سیاسی کاری هستند.
  • محمد ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    pdfلیست رو بزارید
  • حامی اصلاحات ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    حامیان اصلی اصلاح طلبان به خوبی با لیست گام دوم آشنا هستند و با لست های فرغعی فریب نمی خورند
  • بهرام ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    البته رای شورای نگهبان محترمه
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    واقعا متاسفم برای این نوع طرز تفکر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس