کد خبر 11589
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶

بعد از گذشت دوراني که زنداني تلاش مي‌کرد براي تأمين خواسته خود، از زندان بگريزد، امروزه با افزايش مراقبت‌ها، متهمان و به‌ويژه معتادان سعي دارند نيازهاي خود را داخل زندان تأمين کنند.

به گزارش مشرق فارس، خريد و فروش موادمخدر در زندان مقوله‌اي است که با وجود تلاش مسئولان سازمان زندان‌ها براي جلوگيري از وقوع اين اتفاق، همچنان در زندان‌هاي کشور در حال اتفاق افتادن است و به گفته مسئولان اين سازمان به عنوان شغلي پر سود براي سوداگران محسوب مي‌شود.
تقابل زندانبان و زنداني بر سر ارتباط زنداني با خارج از زندان شايد قدمتي به بلنداي تاريخ تشکيل زندان داشته باشد؛ بعد از گذشت دوراني که زنداني تلاش مي‌کرد براي رسيدن به خواسته خود، به بيرون از زندان راه پيدا کند، امروزه و با شدت گرفتن مراقبت‌ها، متهمان و مخصوصا معتادان سعي مي‌کنند اهداف و نيازهاي خود را به داخل زندان بکشانند.
جداي از زندانياني که در هنگام ورود به زندان معتاد هستند، تعدادي از متهمان هم که به دلايل مختلف وارد زندان شده‌اند معتاد نيستند اما در زمان سپري کردن دوران محکوميت خود،‌ اسير وسوسه‌هاي ديگر زندانيان شده و شايد متهمي که به علت مشکلات مالي به زندان افتاده بود، هنگام خروج به يک معتاد تبديل شده باشد.
برخي از زندانيان معتقد هستند که قبل از اينکه به علت جرم ارتکابي وارد زندان شوند، به مواد مخدر اعتياد نداشته‌اند و بعد از ورود به زندان معتاد شده‌اند.
شاهين يکي از متهماني که به جرم قتل در زندان به سر مي‌برد، مدعي بود که در زندان به راحتي مي‌توان به موادمخدر دست پيدا کرد.
شاهين که به گفته خودش، به علت مصرف زياد موادمخدر از نوع کراک، بيشتر دندان‌هايش را از دست داده بود و چهره‌اش هم به شدت سياه شده بود، گفت: داخل زندان موادمخدر از هر نوعي به راحتي يافت مي‌شود و فروشنده‌هاي موادمخدر چهره‌هاي مشخصي هستند که در بندهاي خاص اقدام به اين کار مي‌کنند.
فرهاد يکي ديگر از زندانياني است که به علت قتل و براي محاکمه به دادگاه آمده بود و با بيان اينکه از اين وضعيت خسته شده است، گفت: من قبل از اينکه مرتکب قتل شوم و به زندان بروم، معتاد نبودم و داخل زندان توسط زندانيان معتاد، به اين منجلاب افتادم. ديگر تحمل اين وضعيت را ندارم و از دادگاه مي‌خواهم هرچه سريع‌تر حکم اعدام مرا بدهند.
هرچند نمي‌توان ادعاي‌ برخي از اين متهمان مانند خريد و فروش گسترده موادمخدر در زندان و يا نقش مأموران و مراقبان زندان‌ها در اين چرخه را به طور کامل قبول کرد اما اين نکات، مواردي نيست که بتوان به طور قطع آنها را ناديده گرفت.

شغل برخي زندانيان، خريد و فروش مواد مخدر در زندان است
يکي از وکلاي دادگستري که نخواست نامش فاش شود، با بيان اينکه متأسفانه موضوع خريد و فروش موادمخدر در زندان صحت دارد، گفت: نه يک مورد بلکه موارد متعدد خودم مشاهده کردم و غيرمستقيم هم مواردي شنيده‌ام. حتي از موکلان خودم هم که در زندان بودند اين موضوع را شنيده‌ام.
وي ادامه داد: حتي هستند افرادي که در زندان، فروش مواد مخدر را شغل خود قرار داده‌اند و متاسفانه به زندان مي‌روند تا در آنجا مواد مخدر را خريد و فروش کنند.
وي درباره اينکه اين اقدامات بيشتر توسط چه کساني انجام مي‌شود، گفت: نمي‌توان انگشت اتهام را به سوي شخص خاصي نشانه رفت زيرا بعد از آن به اتهام نشر اکاذيب مورد بازخواست قرار خواهيم گرفت؛ به هر حال اين موضوع صحت دارد اما اينکه چه عواملي در اين باره دخالت دارند را بايد مسئولان مربوطه نظر بدهند.
اين وکيل دادگستري همچنين ادامه داد: ادعاي برخي از خانواده متهمان مبني بر اينکه فرزندانشان بعد از ورود به زندان معتاد مي‌شود، صحيح است.

صدورحکم اعدام براي زندانباني که مواد مخدر به زندان مي‌برد
سال گذشته بود که سهراب سليماني مديرکل زندان‌هاي استان تهران با تأييد خبر صدور حکم اعدام براي يکي از زندانبان‌هاي زندان رجايي‌شهر کرج گفت: اين شخص يکي از زندانبان‌هاي قراردادي زندان رجايي‌شهر کرج بود که عوامل حفاظت زندان رجايي‌شهر به رفتارهاي اين کارمند مشکوک شده و بارها به او درباره رفتارش تذکر دادند.
‌سليماني افزود: اين شخص با ‌سوء‌استفاده از دو کتاب نهج‌البلاغه و فرهنگ عاشورا که کتاب‌هاي قطوري هستند ‌مقدار 395 گرم ترياک و 485 گرم کراک را جاسازي ‌کرده بود که هنگام ورود به زندان توسط عوامل حفاظت زندان‌ کشف ‌شد.‌
وي درباره اين که زنداني که قرار بوده مواد مخدر به او سپرده شود، به بي‌اطلاعي اين کارمند از جاسازي مواد مخدر اعتراف کرده است، گفت: امکان ندارد اين فرد از اين کار اطلاع نداشته باشد، چرا که وزن کتاب حدود يک کيلوگرم بيش از حد معمولي بوده است و هم در جلد و هم در محتويات اين دو کتاب دست برده شده است.
سليماني افزود: حکم اعدام اين کارمند تأييد شده است ولي از زمان اجراي آن اطلاعي ندارم.
اظهارات مديرکل زندان‌هاي استان تهران در حالي بود که در نهايت، زندانبان خاطي با عفو و بخشش دستگاه قضايي رو به رو شد و از اعدام نجات يافت.

منکر ورود موادمخدر به زندان نيستيم
محسني اژه‌اي سخنگوي قوه‌قضاييه در اولين نشست خبري بعد از انتصاب به اين سمت با بيان اينکه همه ما بايد تلاش کنيم تا اين جرم ريشه‌کن شود، ادامه داد: منکر ورود مواد مخدر به زندان نيستيم کما اينکه بارها ديده شده که خانواده‌ها و ملاقات کنندگان در حاشيه انتقال متهم به زندان يا انتقال متهم از زندان به دادسرا به صورت جاسازهاي قوي و غيرقابل دسترسي به متهمان مواد مخدر رسانده‌اند که در بسياري از موارد نمي‌توان آنها را پيدا کرد.
سخنگوي قوه قضاييه افزود: موضوع بعدي بلعيدن مواد مخدر توسط متهمان است که در مواردي ديده شده متهمان تا 700 گرم مواد مخدر را بلعيده‌اند و به داخل زندان برده‌اند که البته با هماهنگي‌هاي انجام شده و خريداري دستگاه‌هاي اسکنر قوي در تلاش هستيم تا اين موضوع را به صفر برسانيم و بتوانيم بگوييم مشکل مواد مخدر را حل کرده‌ايم.
محسني‌اژه‌اي خاطر نشان کرد: از روز اول حضورم به عنوان دادستان کل کشور خطاب به سازمان زندان‌ها نامه‌اي نوشتم و از آنها خواستم تا تمامي تدابير لازم را بينديشند تا بتوانيم موضوع ورود مواد مخدر به داخل زندان را کنترل کنيم و اميدواريم اين سختگيري‌ها نتيجه بدهد.

نصب بيش از 7 هزار دوربين‌ مداربسته در زندان‌ها براي جلوگيري از خشونت و مبادله موادمخدر
محمدعلي زنجيره‌اي معاون توسعه مديريت و منابع سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بيان اينکه بيش از 7 هزار دوربين مدار بسته در زندا‌هاي کشور نصب شده است گفت: اين دوربين‌ها از درگيري، اعمال خشوت و همچنين مبادله موادمخدر جلوگيري مي‌کنند؛ اين دوربين‌ها براي افزايش تجربه زندانبان‌ها و همچنين تنظيم برنامه‌هاي تربيتي مؤثر است.
زنجيره‌اي در پاسخ به اين سؤال که غير از نصب دوربين‌ها بايد چه اقدامات ديگري در اين زمينه انجام داد، گفت: نصب دستگاه‌هاي مجهز در ورودي زندان‌ها که در برنامه‌هاي ما قرار دارد، مراقبت از زندانيان سابقه‌دار که وارد زندان مي‌شوند مخصوصا با جرائم خرد که معمولا مواد مخدر همراه دارند، تجهيز بند مراقبت سلامت زندان‌ها که عندالورود بايد زندانيان چند روز در آنجا نگهداري شوند تا اگر مواد را بلعيده باشند، دفع کنند و مهمترين برنامه براي کاهش مبادله مواد مخدر در زندان‌ها داريم بحث درمان‌هاي نگهدارنده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر حدود 27 هزار زنداني تحت پوشش درمان نگهدارنده با «متادون» داريم؛ به اين ترتيب که روزانه مقدار مشخصي که پزشکي تعيين مي‌کند، متادون دريافت مي‌کنند و با دريافت متادون، حالات و نارسايي خاص جسمي آنها تا حدودي رفع مي‌شود؛ بنابراين نيازي به اين که دنبال مواد بيايند ندارند و خود به خود از چرخه عرضه حذف مي‌شوند.
وي با بيان اينکه متخصصان مي‌دانند که مصرف متادون همراه با مواد مخدر معمولا کمتر صورت مي‌گيرد، گفت: متادون معمولا روي معتادان هرويين فشرده (کراک) جواب مي‌دهد؛ بحثي که ما داريم اين است که متادون روي ترياک جواب نداده است که از سال گذشته شربت ترياک (اپيرم) را در 3 استان تجربه مي‌کنيم.

بهترين کار، باز گذاشتن راه عرضه درمان‌هاي مناسب است
معاون توسعه مديريت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي کشور گفت: به نظر ما براي اينکه خطر بيماري‌هاي پرخطر مانند ايدز و هپاتيت را کم کنيم، بهترين کار اين است که راه را براي عرضه درمان‌هاي مناسب باز نگه داريم.
وي افزود: در همين رابطه منتظر اعلام نظر وزارت بهداشت هستيم که راجع به شربت ترياک اجازه اجراي کامل آن را بدهد؛ مبارزه جاي خود را دارد و در اين راه اقداماتي مانند کنترل عوامل ورودي، پيراموني و همچنين بازرسي مقطعي زندان‌ها انجام مي‌شود اما راه بهتر که حتما بايد لحاظ شود، توجه به درمان‌هاي نگهدارنده است، چون بخشي از ورود به زندان‌ها، بحث اقتصادي و سوءاستفاده‌ اقتصادي است که از موضوع وجود مواد مخدر در زندان مي‌شود.

موادمخدر در زندان بين 20 تا 40 برابر قيمت بيرون به فروش مي‌رسد
زنجيره‌اي گفت: در زندان‌ها مواد مخدر بين 20 تا 40 برابر قيمت خارج از زندان به فروش مي‌رسد و اين نشان مي‌دهد که معامله براي سوداگراني که به دنبال سود اين قضيه هستند، مقرون به صرفه است.
وي ادامه داد: بنابراين اگر در مقابل اين اقدامات، به درمان توجه کنيم، هم آسيب‌هاي پرخطر را در داخل زندان‌ها کاهش داده‌ايم و هم بخشي از مشتريان مواد مخدر را که بخش زيادي هم هستند در چرخه درمان وارد مي‌کنيم و ديگر نيازي به ريسک و خطرپذيري ندارند.
با وجود مجازات سنگيني که براي حمل موادمخدر به داخل زندان پيش‌بيني شده است، اما تقاضاي زياد موادمخدر و همچنين سود سرشاري که از اين کار نصيب آنها مي‌شود، اين افراد را وسوسه مي‌کند تمام مخاطرات موجود را به تن بخرد تا اينکه بتواند بعد از عبور از بازرسي‌هاي مختلف، موادمخدر را به آن سوي ميله‌هاي زندان ببرد و سودي سرشار نصيبش بشود.

افزايش حجم کار مراقبان بعد از نصب دوربين‌هاي مداربسته
زنجيره‌اي در پاسخ به اين سؤال که آيا نصب دوربين‌هاي مداربسته کارمندان و مراقبان زندان‌ها را تنبل نکرد، گفت: نه‌تنها اينگونه نيست بلکه برعکس فعاليت کارمندان بيشتر هم شد. دوربين‌ها به خاطر اشرافي که به نقاط کور دارند، کار کارمندان را زياد کرده‌ است. در عين حال که دوربين مدار بسته داريم، مراقب هم داريم و اين طور نيست که با نصب دوربين مداربسته مراقب‌ها را جمع کنيم.
وي افزود: در حال حاضر اگر اپراتورها متوجه مشکلي شوند، موضوع را به مراقب‌ها اعلام مي‌کنند و مراقب‌ها با موضوع و مشکل رخ داده، برخورد خواهند کرد.

دستگاه‌هاي «بادي‌ اسکن» و کشف مواد مخدر به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار گرفت
سليماني، مديرکل زندان‌هاي استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بيان اينکه سازمان زندان‌ها تمام تلاش خود را براي مبارزه با موادمخدر به کار گرفته و عملکرد بسيار خوبي داشته است، افزود: در همين راستا دستگاه «بادي اسکن» به صورت پايلوت در زندان‌هاي قزلحصار و اوين نصب شده است و قرار است بعد از مدت يک ماه معايب احتمالي آن برطرف شود.
وي همچنين به دستگاه جديد کشف موادمخدر که توسط سازمان زندان‌ها وارد سيستم شده است، اشاره کرد و افزود: استفاده از اين دستگاه هنوز اجرايي نشده است و در زندان اروميه در حال آزمايش است.
سليماني با اشاره به خريد و فروش مواد مخدر در زندان و با بيان اينکه در واقع زندان يک بازار است، گفت: 70 درصد کساني که وارد زندان مي‌شوند به نوعي به اعتياد وابسته هستند و دنبال اين هستند که مواد مخدر مورد نيازشان را تأمين کنند.
مديرکل زندان‌هاي استان تهران با بيان اينکه 30 تا 40 درصد کساني که وارد زندان مي‌شوند معتاد هستند، اظهار داشت: يکسري کارهاي اصلاحي مانند ترک اعتياد، استفاده از کلينيک‌هاي مثلثي و متادون درماني مددجويان در زندان انجام مي‌شود ولي با وجود اين اقدامات خوب، متاسفانه بعد از اينکه از زندان خارج مي‌شوند، دوباره مواد مخدر در اختيار آنها قرار مي‌گيرد.
شايد دلسوزاندن براي متهماني که به جرم قتل عمد در زندان به سر مي‌برند فايده‌اي نداشته باشد اما تمام زندانيان به اين جرم محبوس نيستند و قرار است بعد از سپري کردن مدت محکوميت خود به جامعه برگردند ولي اين بلاي تازه‌اي که در زندان به آن گرفتار شد‌ه‌اند شايد بازگشت به جامعه را براي آنها برابر با تباهي کند چرا که جداي از انگي که به خاطر جرمشان به پيشاني آنها کوبيده شده است، از اين پس بايد انگ معتاد بودن را هم همراه خود داشته باشند.
تلاش مسئولان سازمان زندان‌ها براي جلوگيري از ورود موادمخدر در حالي است که طبق قانوني نانوشته، مجرمان هميشه يک قدم از قانون جلوتر هستند و اين واقعيت تلاش و اهتمام بيش از پيش مسئولان امر چه در داخل زندان و چه بيرون از زندان را مي‌طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس