کد خبر 1586204
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

در خرید کتاب دست دوم باید به چه نکاتی توجه بیشتری داشت، هنگام فروش کتاب دست دوم باید از فروشنده چه سؤالاتی بپرسیم و چه نکاتی را باید هنگام خرید در نظر بگیریم. این‌جا قصد داریم به این سؤالات پاسخ بدهیم:

از افست نبودن کتاب دست دوم مطمئن شوید

یکی از اشتباهاتی که بعضاً حین خرید و فروش کتاب دست دوم رخ می‌دهد معامله‌ی نسخه‌های زیراکسی یا به‌اصطلاح اُفست کتاب‌ها به جای چاپ اصلی‌شان است. برای پرهیز از رخ دادن این اشتباه حتماً قبل از خرید کتاب را ورق بزنید و به کیفیت صفحات آن دقت کنید، اگر حروف کمرنگ و غیرواضح بود یا مرکبش پخش شده بود و در اطراف کلمات یا صفحات کتاب به چشم می‌خورد، شک نکنید با یک کتاب اُفست مواجه هستید، هر چند این‌دست کتاب‌ها را از روی کیفیت چاپ جلد و نوع کاغذ آن که معمولاً سفید و ضخیم است نیست می‌توان تشخیص داد.

راهنمای خرید مطمئن کتاب دست دوم

قیمت کتاب دست دوم را با نسخه‌ نو مقایسه کنید

دیده شده در میان کتاب‌هایی که با تخفیف بالا یا قیمت واحد فروخته می‌شوند بعضاً کتاب‌هایی با قیمتی بالاتر از نسخه چاپ جدید یا با تخفیفات ناچیز عرضه شوند لذا حتماً حین خرید کتاب دست دوم این نکته را مدنظر داشته باشید.

از فروشنده‌ی مطمئن بخرید

بازار کتاب دست دوم مثل بازار بسیاری از دیگر اجناس دست دوم مملو از فروشندگان متفرقه و ناشناس است که در شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم های خریدوفروش کالای دست دوم فعال‌اند این تنوع گرچه از یک سو منجر به در دسترس گرفتن تعداد زیادی کتاب کمیاب و نایاب و چاپ تمام می‌شود اما از سوی دیگر زمینه‌ را برای انواع‌واقسام تقلب‌ها فراهم می‌کند بارها دیده شده فروشنده عکس کتابی را برای عرضه قرار داده و پس از خرید کتاب دیگری را با کیفیتی بسیار پایین‌تر برای خریدار ارسال کرده، یا تصویر نسخه‌ی چاپ اصلی کتاب را در شبکه اجتماعی بارگذاری کرده و نسخه‌ی اُفست آن را برای خریدار ارسال کرده!

در بیشتر این موارد خریدار یا در صدد احقاق حق پایمال‌شده‌اش برنمی‌آید یا از تلاشش به منظور پس گرفتن حقش نتیجه‌ای نمی‌گیرد پس صرف این‌که کتاب مورد نظرتان را در فلان صفحه در شبکه‌ی اجتماعی یافته‌اید نمی‌تواند دلیل کافی برای خریدش باشد و حتماً به معتبر بودن فروشنده کتاب دست دوم نیز توجه داشته باشید.

تصویر بارگذاری شده از کتاب تصویر خودش باشد

گاهی اوقات فروشنده‌ی کتاب دست دوم برای افزایش سرعت بارگذاری محصولات و سهولت فرآیند بارگذاری آن‌ها اقدام به استفاده از تصاویر آماده می‌کند یا تصویر کتاب را در سایت خود بارگذاری نمی‌کند، این می‌تواند منشأ وقوع دو مشکل برای خریدار شود:

  • اول این‌که گاهی خریدار به دنبال نسخه‌ای خاص با طرح جلدی خاص از یک چاپ معین از کتاب است که با مشاهده‌ی طرح جلد بارگذاری‌شده در آن سایت یا شبکه‌ی اجتماعی اقدام به خرید آن کتاب می‌کنند، غافل از این‌که تصویر بارگذاری‌شده تزئینی بوده و کتاب با طرح جلد دیگری به دست‌شان خواهد رسید.
  • دوم این‌که اگر بدون دیدن عکس کتاب خریداری‌اش کنیم امکانش وجود دارد کتابی با کیفیت فیزیکی نازل دریافت کنیم در نتیجه حتماً از این‌که عکس کتاب بارگذاری‌شده مطابق با کتاب ارسالی است اطمینان حاصل کنید.

راهنمای خرید مطمئن کتاب دست دوم

فارغ از این‌که جهش ناگهانی قیمت کتاب در چند سال اخیر خرید کتاب دست دوم را دیگر نه یک انتخاب بلکه به یک ضرورت مبدل ساخته باید توجه داشت که نسخه‌های دست دوم هر کتاب که در سال‌های گذشته چاپ شده‌اند در چند مورد نسبت به نوی آن‌ها برتری دارند؛ اولاً قیمت‌شان نسبت به نمونه‌ی نوی آن‌ها به‌مراتب کم‌تر است، ثانیاً به دلیل استفاده‌ی ناشران در سال‌های اخیر از کاغذ، مقوا و چسب بی‌کیفیت نسخه‌هایی که در دهه‌های گذشته چاپ شده‌اند از کیفیت بالاتری نیز برخوردارند، ثالثاً با این کار در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می.کنیم و به دنبال آن نقش مثبتی در حفظ محیط زیست ایفا می‌کنیم.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس