محبت به امیرمومنان علی (ع) مرگ را بر انسان آسان می کند

رفیعی گفت:هر کس محبت امیرمومنان امام علی (ع) را بر دل داشته باشد خداوند مرگ را بر او آسان می‌کند. از کسانی نباشید که از مرگ به خاطر گناه کراهت دارند اما همان گناه را تکرار می کنند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در تفسیر حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه گفت: امیرمومنان امام علی (ع) در این حکمت می‌فرمایند از کسانی نباش که از گناهکاران بدش می‌آید اما خود یکی از گناهکاران است.

وی افزود: گاهی شخص از کسی که غیبت کننده است بدش می‌آید اما خود اهل غیبت است یا از کسی که تهمت زده بدش می‌آید اما خود دست به این عمل می‌زند، از افراد خطاکار متنفر است اما خود همان خطا را مرتکب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: حضرت می‌فرمایند از کسانی نباش که از مرگ می‌ترسد اما برای پس از مرگ چیزی آماده نکرده است یا اگر به خاطر فلان عمل از مرگ می‌ترسد باز هم آن عمل را ترک نمی‌کند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مرگ، فقر و بیماری از جمله چیزهایی هستند که اگر برای انسان وجود نداشت غرور او را به هلاکت می‌رساند، عنوان کرد: سه چیز را انسان خردمند فراموش نمی‌کند اینکه دنیا به پایان می‌رسد و فانی است، دیگر اینکه دنیا در یک حالت باقی نمی‌ماند و همواره در حال تغییر و تحول است و دنیا آفاتی دارد که از آنها هیچ اجتنابی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به خطبه ۱۸۱ نهج‌البلاغه، اظهار کرد: امیر مؤمنان وقتی از کنار قبرستان رد می‌شدند می‌ایستادند و می‌فرمودند ای اهالی سرزمین وحشت، محله‌های خالی و قبرهای تاریک شما زودتر از ما رفتید و ما هم به شما ملحق می‌شویم شما بلند نمی‌شوید اما ما به شما ملحق می‌شویم. اینکه بدانیم ما نیز به مردگان ملحق می‌شویم خود جنبه تربیتی دارد.

وی افزود: امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند من سه خبر به مردگان دادم که خانه، خانواده و مال آنها باقی مانده و آنها رفتند. اگر آنها اجازه داشتند سخن بگویند می‌گفتند چیزی که در آخرت به درد می‌خورد تقوا است. بنابراین مرگ را جدی بگیریم و نسبت به مرگ و معاد توجه خاص داشته باشیم.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هر کس محبت امیرمومنان امام علی (ع) را بر دل داشته باشد خداوند مرگ را بر او آسان می‌کند.

گفت: امیر مؤمنان امام علی (ع) می‌فرمایند از کسانی نباشید که از مرگ به خاطر گناه کراهت دارند اما همان گناه را تکرار می‌کنند. ما برای آخرت چیزی نفرستادیم و دست ما خالی است که از مرگ می‌ترسیم اگر برای آخرت چیزی بفرستیم آرامش خواهیم داشت.

شخصی به حضرت رسول (ص) گفت از مرگ بسیار می‌ترسم، پیامبر (ص) می‌فرمایند چون چیزی برای آخرت نفرستاده‌ای از مرگ می‌ترسید. قرآن می‌فرماید اگر انسان چیزی برای خود از پیش بفرستد یکی از عوامل آرامش است.

وی با استناد به کتاب آوای رحیل نوشته آیت الله کریمی جهرمی، عنوان کرد: در این کتاب به مرگ علما اشاره کرده که شخصیت‌های بزرگ در لحظه‌های آخر چگونه از دنیا رفتند.

مرگ‌هایی که سبب حسرت انسان می‌شود، امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند از کسانی نباش که وقتی مریض می‌شود از اعمال و رفتار بد خود پشیمان می‌شود اما بعد از بهبودی عهد خود را فراموش می‌کند.

برادران یوسف و قابیل هم پشیمان شدند. ندامت دو نوع، قابل تدارک و غیر قابل تدارک است. برخی دیر از گناه پشیمان می‌شوند کلمه ندامت بارها در قرآن آمده است، قرآن می‌فرماید روز قیامت برخی پشیمان می‌شوند و آن را مخفی می‌کنند که کسی آنها را سرزنش نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) فرمودند تقوا در دین است که هرچه خدا امر کرده انجام بدهید هرجا نهی کرده را ترک کنید، حقیقت تقوا این است که انسان بایدها را رعایت کرده و نبایدها را کنار بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    2 1
    قشنگ بود .
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    2 1
    جانم علی جانم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس