رویدادهایی که با قرآن گره خوردند/ از بخش هنری تا اتاق فرار

نمایشگاه قرآن این روزها مصداق بارز جایی است که برای هر قشری برنامه‌ریزی کرده است. از بخش هنری و آموزش نهج‌البلاغه برای کودکان و بزرگ‌ترها تا دیوار آزاد و سرگرمی اتاق فرار برای دهه‌هشتادی ها.

به گزارش مشرق، برنامه‌های متنوعی که نمایشگاه قرآن این روزها برای مخاطبان در نظر دارد، پای هر علاقمندی که تعطیلات نوروز را در تهران می‌گذراند، به این نمایشگاه باز می‌کند. برنامه‌هایی که چاشنی محتوایی شان سنگین‌تر است و مخاطبان را نه فقط به بازدید از نمایشگاه بلکه به مشارکت در اجرای برنامه‌ها دعوت می‌کند.

رویدادهایی که با قرآن گره خوردند/ از بخش هنری تا اتاق فرار

آموزش نهج البلاغه با مهارت های عملی برای همه

در بخشی از نمایشگاه با عنوان «نهج‌البلاغه، کتاب حکومت» با استفاده از ابزارهای هنری به معرفی نهج البلاغه به کودکان و نوجوانان پرداخته می‌شود. در این غرفه چند بخش تخصصی در نظر گرفته شده که بیشتر برای خانواده ها و بچه هاست.

کارگاه اموزشی کودک و نوجوان در ۶ تا هشت نویت در هر شب برگزار می شود و در آن مربی ها با استفاده از هنر عروسک گردانی و نمایشی، حکمت های نهج البلاغه را اموزش می‌دهند.

در این بخش که مهارت محور است، مفاهیم نهج البلاغه در قالب حکمت ها و داستان ها به کودکان آموزش داده می شوند و مهارت های اجتماعی و ارتباطی با پدر و مادر را یاد می گیرند.

فروشگاه کتاب هم بخش دوم این مجموعه است که در آن کتاب هایی مرتبط با امیرالمومنین و نهج البلاغه قرار دارد، محصولات فرهنگی توسط دانشجویان و دانش آموزان تولید شده است. قسمت بعدی گالری هنر است که دانشجویان و هنرمندان در شاخه‌های مختلف آثار هنری یا محتوایی مرتبط با امیرالمومنین(ع) را به نمایش می‌گذارند.

حضور اساتید به‌نام خوش‌نویسی در این غرفه مزیت دیگر آن است. در اینجا به صورت رایگان برای مردم در کاغذهایی که خودشان انتخاب می‌کنند، خوش‌نویسی انجام می‌شود و به آنها هدیه داده می‌شود. مخاطب این بخش بیشتر، دانش آموزان و نوجوانان هستند.

یکی از خوشنویسان حاضر در غرفه می‌گفت: بچه ها بسیار برایشان جذاب است که در هنگام اجرای اثر حضور داشته باشند و گاهی مدت زمان زیادی می مانند و اجرای خوش نویسی را تماشا می کنند.

عکاسی نیز در این غرفه به صورت رایگان انجام می شود و خانواده ها در ایوان نجفی که طراحی شده، می ایستند و از آنان عکس گرفته برایشان فرستاده می شود.

کتابخانه تخصصی نهج ابلاغه بخشی است که برای اولین بار در نمایشگاه رونمایی شده است. این کتابخانه در سه بخش کودک و نوجوان، جوان و عمومی است و ۳۰۰ جلد کتاب مرتبط با نهج البلاغه در این کتابخانه رونمایی شده است.

هر شب ۱۲ نشست تخصصی نیز با حضور اساتید و صاحب نظران به نام نهج البلاغه برگزار می‌شود.

بخش هنری نمایشگاه؛ از آثار تجسمی تا گروه سرود و بلیط سینما

در بخش دیگری از نمایشگاه اثار هنری تجسمی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده است. این آثار بیشتر در قالب ارائه نمایشی می‌گنجد و در بخش های مختلف از سینما هنرهای آئینی را در برمی‌گیرند.

مسئول بخش هنری نمایشگاه در مصاحبه ای گفته بود که بیش از هزار و ۵۰۰ اثر برای این بخش ارسال شده بود که با همراهی هیات انتخاب به ۹۰ اثر نهایی رسید.

وی درباره کارگاه های هنری نمایشگاه گفت: در حوزه‌های مختلف هنر به ویژه تجسمی، نمایش و سینما کارگاه‌هایی را با حضور اساتید خبره برگزار می‌کنیم. در حوزه نمایش تلاش کردیم بیشتر «ارائه نمایشی» را داشته باشیم. در همین رابطه هر شب ۹ اجرا در نمایشگاه قرآن به نمایش در خواهد آمد. این شکل از هنر با مخاطب ارتباط نزدیک دارد و او را جذب خود می‌کند.

در بخش هنری علاوه بر نمایشگاه آثار حضور گروه های سرود نیز قابل توجه است. گروه های سرود دختر و پسر که هر شب هشت سورد مختلف را اجرا خواهند کرد. به علاوه انجمن سینمای جوان و مرکز سینمای حوزه هنری نیز در بخش هنری حضور دارند و با توزیع بلیط های نیم بها مخاطبان را به تماشای فیلم های خود دعوت می‌کنند.

تکرار ایده‌ای چالش برانگیز؛ دیوار آزادها برگشتند

اردیبهشت پارسال در اقدامی نو نمایشگاه کتاب تهران تابلوهایی را تحت عنوان دیوار آزاد در گوشه و کنار مصلی نصب کرده بود که مخاطبان را به بحث و گفت و گو دعوت می کرد تا پیرامون موضوعات مختلف اجتماعی و خصوصا بحث حجاب صحبت کنند.

در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز تابلوهای دیوار آزاد دوباره نصب شده و با پرسش هایی پیرامون موضوع حجاب و عفاف بازدیدکنندگان را به چالش می‌کشند.

رویدادهایی که با قرآن گره خوردند/ از بخش هنری تا اتاق فرار

هیجان اتاق فرار و لیزرتگ در نمایشگاه

غرفه دهه هشتادی غرفه جذاب دیگری است که این شب ها میزبان نوجوانان است. لیزرتگ و اتاق فرار، از هیجان انگیزترین بخش های این غرفه است و بچه ها برای آن سر و دست می‌شکنند. ترکیبی از دو بازی که برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده قطعا برای هر نوجوانی وسوسه برانگیز است.

شاید جالب به نظر بیاید اما این بخش هم با محتوای خود به نوعی با نمایشگاه قرآن گره خورده است. قصه اتاق فرار و لیزرتگ درباره اسطوره های تاریخی است اما معماهایی که بچه ها را به چالش دعوت می‌کند قرآنی هستند. نوجوانان هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۳ می‌توانند به غرفه دهه هشتادی‌ها آمده و در قالب سه تیم چهار نفره بمب را خنثی کنند.

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ در شبستان مصلای امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین از ساعت ۱۷ تا ساعت نیم بامداد ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس