به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی تحریریه مطلبی با عنوان تداوم رکود یا سقوط اقتصادی آلمان منتشر کرد و نوشت:

بزرگ ترین اقتصاد اروپا حال و روز خوشی ندارد و به تازگی بانک مرکزی آلمان در گزارش ماهانه‌ خود هشدار داده که اقتصاد در بحران این کشور شاید در سه ماهه اول سال با رکود کمتری دست به گریبان باشد اما انتظار نمی‌رود این شرایط سخت تا پایان سال ۲۰۲۴ بهبود یابد.

بر اساس پیش‌بینی ها، چشم‌انداز کوتاه‌ مدت صنعت آلمان به دلیل ضعف پایدار در تقاضای داخلی و خارجی «بسیار تاریک» خواهد بود. تقاضای داخلی احتمالاً با افزایش هزینه های تأمین مالی، به ویژه در مورد سرمایه گذاری، کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی آلمان «بوندسبانک» خاطرنشان کرد که عدم اطمینان در مورد موضوعاتی مانند سیاست های اقلیمی نیز همچنان بر فعالیت های اقتصادی تأثیر می گذارد.

این بانک اعلام کرد که تولید صنعتی در همه بخش ها در ژانویه در مقایسه با سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش سفارشات از خارج بوده است. در این میان تولید وسایل نقلیه موتوری بیشترین کاهش را داشته است.

کارشناسان بوندسبانک پیش‌بینی می‌کنند که مصرف داخلی ممکن است در سه ماهه اول سال تاحدودی افزایش یابد اما مصرف کنندگان همچنان در هزینه کردن محتاطانه رفتار می کنند.

بزرگ ترین اقتصاد اروپا حال و روز خوشی ندارد/ تداوم رکود یا سقوط اقتصادی آلمان؟

تحلیلگران خاطرنشان کردند که تولید ناخالص داخلی واقعی آلمان احتمالاً در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ دوباره اندکی کاهش یابد ... با اینحال اقتصاد این کشور همچنان از جهات مختلف با موانعی روبرو می شود. شواهد اندکی از بهبود اقتصادی در سه ماهه دوم یا بعد از آن در سال وجود دارد.

آلمان تنها کشور G۷ بود که در سال گذشته اقتصاد آن منقبض شد. بیشتر تحلیلگران این عملکرد ضعیف را ناشی از بحران انرژی می دانند که پس از درگیری اوکراین آغاز شد. کشورهای غربی محدودیت های اقتصادی متعددی را برای روسیه اعمال کردند که منجر به از دست دادن دسترسی این بلوک به انرژی ارزان روسیه شد. بر اساس داده های رسمی، اقتصاد صنعتی آلمان به دلیل اتکای شدید به انرژی ارزان روسیه، بیشتر از همه آسیب دید.

همین موضوع موجب شد که استانداردهای زندگی هم در آلمان به شدت کاهش یابد و بیشترین افت را در دوره پس از جنگ جهانی دوم تجربه کند. طبق تحقیقات تازه قیمت های سرسام آور انرژی باعث کاهش شدید دستمزدهای واقعی در سال ۲۰۲۲ شده است.

طبق گزارش انجمن اقتصاد نوین، کاهش تولید اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ با بحران مالی سال ۲۰۰۸ و کاهش کوتاه مدت در طول همه گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ قابل مقایسه است.

تحلیلگران هشدار داده اند که شکست در محافظت از بخش صنعتی در برابر افزایش قیمت انرژی، دهه ۲۰۲۰ را به «دهه ای از دست رفته برای آلمان» تبدیل کرده و این بحران بدترین رکود اقتصادی در این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را رقم زده است.

برای سال‌ها، بخش صنعتی آلمان از گاز نسبتا ارزان روسیه بهره می برد. با این حال، از زمانی که درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، برلین از انرژی روسیه صرف نظر کرد و جایگزین های پرهزینه تر، از جمله گاز طبیعی مایع آمریکا را پذیرفت.

بر اساس این گزارش، دستمزدهای واقعی نسبت به پیش بینی های قبل از بحران، از آوریل ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد کاهش یافت، در حالی که تولید ۴.۱ درصد کاهش داشت.

طبق گزارش آژانس آمار فدرال Destatis، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۳ در حدود ۰.۳ درصد کوچک شد.

بوندس‌بانک، به تازگی رشد ۰.۴ درصدی را برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است. با این حال، برخی موسسات مالی بزرگ این کشور، دویچه بانک و کامرزبانک، انتظار دارند تولید ناخالص داخلی آلمان در سال جاری دوباره کاهش یابد.

در همین حال، جدیدترین پیش‌بینی کمیسیون اتحادیه اروپا برای منطقه یورو نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی تنها ۰.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت که از پیش‌بینی قبلی ۱.۲ درصدی که در نوامبر گذشته انجام شده بود، کمتر است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    16 5
    غربگدا : مشرق چرا دروغ میگی ؟؟! فامیلمون اونجاست میگه دولت آلمان حقوق کارگرها رو دوبرابر کرده، همهٔ اقساط بانک رو بخشیده، آب و برق و وسایل نقلیه عمومی و... رو مجانی کرده و ملت دیگه نمیدونن با درآمدشون چیکار کنن، هرچی میخورن و حال میکنن تموم نمیشه، بععععععله!! به مرگ مصی موسیخ اگه دروغ بگم!!
    • DE ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      8 3
      دمت گرم خوب حالشونو گرفتی
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    11 3
    اي المان بدبخت یه زمانی قدرتمندی بودی واسه خودت
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    9 0
    این بدبختا انتخابی نداشتن امریکا سر نورد استریم ۲ قبل از جنگ اروپا گفت اگه آلمان گاز از روسیه بخره آلمان رو تحریم می‌کنیم
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    2 15
    در مورد مشکلات اقتصادی دنیا به خصوص کشورهای غربی و زاویه دار با ایران ،جوری مطلب میزارید که گویا بهتره برای بهتر شدن اقتصادشون از ما کمک و مشاوره بگیرن!
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      18 1
      نه اتفاقأ روی سخن مشرق با اون خارجی‌ها نیست، با امثال خود غربگداته که بهتون بگه از صبح تا شب آلمان آلمان میکنین، اینم که گندش دراومد که! اگه اونها بیل زنن باغچه خودشونو بیل بزنن، لازم نیست از ما انتقاد کنن یا بخوان بهمون کمک و مشاوره بد!! مفهوم شد یا عبری بگم؟؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس