کد خبر 1594601
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات ترکیه و قفقاز در مطلبی به گزارش جدید بانک مرکزی ترکیه با عنوان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان بخاطر لجبازی های اردوغان، پرداخت و نوشت:

زیان ۸۱۸ میلیارد لیره ای (۲۴۶ میلیارد دلاری) را به دلیل پرداخت به سپرده های محافظت شده (kur korumalı mevduat / سپرده محافظت شده از نرخ ارز) بیان می کند.

کارشناسان می گویند این یکی از پیامدهای منفی سیاست نرخ بهره پایین است که قبل از انتخابات سراسری سال گذشته اجرا شد. اگر به خاطر داشته باشید، اردوغان با وجود تضعیف لیر و افزایش تورم، بر کاهش نرخ بهره اصرار داشت.

در ماه مارس، دفتر بودجه مرکزی ۲۰۹ میلیارد لیره کسری نشان داد و مجموع کسری بودجه در سه ماهه نخست سال به ۵۱۳.۵ میلیارد لیر رسید، در حالی که سال گذشته کسری بودجه برای مدت مشابه ۲۵۰ میلیارد لیره بود. تنها هزینه بهره در این سال بالغ بر ۲۵۰ میلیارد لیره بوده است.

به نوشته روزنامه پنجره، اگیلمز، اقتصاددان معروف ترکیه، زیان بانک مرکزی را در نتیجه «سیاست های اقتصادی غلط» ۸۱۸ میلیارد لیره برآورد کرده است. پروفسور هاکان کارا این وضعیت را "گران ترین تجربه اقتصادی در جهان" نامید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    2 0
    ترکیه در طول تاریخ بجز جنگ چالدران که با مشاوره مشاروان اصفهانی خاین شاه اسماعیل بدون توپ و تفنگ به جنگ رفتند توسط زن یهودی سلطان سلیم مدیریت شد ترکیه 2 بار در طول تاریخ ایران را از دست متفقین نجات داده و با حمایت هایش از میرزاکوچک خان ستارخان شیخ محمد خیابانی شوهر عمه حضرت اقا و جنبش های ضدانگلیسی دینش را به نظام و ااسلام و انقلاب ایران پرداخته است و حتی برای جلوگیری از تشکیل خاورمیانه بزرگ و دور زدن تحریم های ایران هم اکنون شدیدترین تحریم های اقتصادی را دارد تجربه می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس