کد خبر 1597203
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان چگونگی ممانعت آمریکا از نبرد که برگرفته از یادداشت سوزان‌مالونی، معاون «اندیشکده بروکینگز» در فارن‌افرز است، نوشت:

سوزان‌مالونی، معاون «اندیشکده بروکینگز» و مدیر «برنامه ایران و خلیج فارس» در این اندیشکده که از مشاوران وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما نیز بوده، طی یادداشتی در «فارن‌افرز » به بررسی امکان‌مندی کاهش تنش بین تهران و تل‌آویو پرداخته است.

نویسنده «توقف عادی‌سازی اعراب و اسرائیل و اختلال در بازار انرژی» را دو پیامد منفی جنگ غزه برای آمریکا برشمرده که واشنگتن را به سوی تلاش برای پایان این نبرد سوق می‌دهد. در این شرایط، وی معتقد است که بروز یک درگیری مداوم بین ایران و اسرائیل، آمریکا را از چشم‌انداز پایان نبرد دورتر خواهد ساخت.

مالونی یکی از انگیزه‌های توقف درگیری تهران و تل‌آویو برای آمریکا را جلوگیری از سوق‌یابی تهران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای می‌داند.

تعبیر مالونی این است که ایران «حمله‌ای عامدانه بی‌اثر» انجام داده که مانع تشدید تنش شود، ولی قصد «تست سامانه پدافندی اسرائیل» را داشته است. ولی این اقدام احتمالاً راهبرد امنیتی اسرائیل مبنی بر «نبردی بین نبردها» را متزلزل ساخته و تل‌آویو را به نوع مواجهه دیگری سوق دهد. بنابراین «محورهای تنش‌زا افزایش یافته، آستانه تنش روندی صعودی داشته و احتمال اشتباه محاسباتی به طرز وحشتناکی بالا خواهد رفت».

نویسنده با اشاره به خطر «تلفات انسانی و هزینه‌های اقتصادی» ورود آمریکا به نبرد ایران و اسرائیل، به ایالت متحده توصیه می‌کند که ضمن افزایش بازدارندگی نظامی علیه ایران، اسرائیل را به سوی طرحی برای «فردای غزه» سوق دهد. هر چند مالونی با بیان اینکه این سیاست‌ها «به طور قطعی تهدید ایران برای اسرائیل را بین نمی‌برد و در نهایت سرنوشت آن در دست مردم ایران است»؛ به طور ضمنی و تلویحی، کاخ سفید را به سوی گزینه تغییر حکومت هدایت می‌کند.

بایدن در شرایطی که در آستانه رقابتی شدید قرار گرفته و از سوی دیگر تمرکز جدی بر کسب دستاوردی عینی در جبهه نبرد اوکراین دارد، امکان ورود مستقیم به منازعه نظامی ایران و اسرائیل را نخواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    اگر اتاقهای قوی علوم انسانی و سیاسی و انسانشناسی و ..نداشته باشیم در سوریه در داخل و در هر جای دیگری شکست نی خوریم
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      2 0
      عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .ــــ سنت الهی است: مستکبران تاریخ ؛ توسط ضعیفترین مخلوقات نابود شوند. نمرود که ادعای خدایی می نمود و می گفت انا احیی و امیت ؛ بوسیله کوچکترین موجود زنده شناخته شده آنزمان یعنی پشه ـــ و فرعون که عربده می زد انا ربکم الاعلی توسط شل ترین موجود دنیا یعنی آب ـــ آمریکا نیز توسط ضعیفترین کشورها (چه از لحاظ GDP ؛ چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ رسانه و تبلیغات) یعنی به قول روح الله: پابرهنگان زمان: یمن و غزه ـــ عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .
  • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 1
    منم از تغییر حکومت حمایت میکنم
    • محمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      2 0
      تو فعلا کف زمین رو درست تی بزن بعد توالت یادت نره.
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    1 0
    با سلام مالونی هم مانند سایر سیاست مداران آمریکائی به گونه ای در باره دایره جنگ و نزاع و بحران غزه اظهار نظر می کنند که همه چیز در ید تصرف کاخ سفید و روسای جمهور آمریکا است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در جدیدترین اظهاراتش در باره تحولات جنگ غزه از پرده برداری محور مقاومت از مقدورات نام برده است. غربی ها این مفهوم را فراموش نکنند زیرا، از این پس کلید تحولات را در پس این پرده برداری جستجو کنند. ان شاءالله
  • اسکندری IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    1 0
    خانم مالونی بجای توصیه به غرب جهت عدم حمایت از تروریستهای صهیونیست راهبردهای آبکی تحویل غربیها داده طبق فرمایش رهبری تا زمان پایان تجاوز و اشغالگری و برگزاری انتخابات آزاد در کل خاک فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و.. و فلسطینیان ساکن در سایر کشورها آرامش به منطقه حاکم نخواهد شد
  • اکبر IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اسرائیل بایستی از روی زمین محو گردد۱
  • محمد US ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    درگیر شدن آمریکا با ایران فارغ از نتیجه برای آمریکا شکست کامل هژمونی درپی دارد چون تلفات هرچند زیاد برای ایران افتخار وتلفات آمریکا شوکه کننده خواهد بود چون نیروهای در دسترس سلاحهای کوتاه برد ایران گسترده هستندویک ناو به یک گور دسته‌جمعی تبدیل خواهد شد با عملیات تستی وعده صادق اتاق فکرهای ایران دنیا رومتحیر میکنن
  • محمد US ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    درگیر شدن آمریکا با ایران فارغ از نتیجه برای آمریکا شکست کامل هژمونی درپی دارد چون تلفات هرچند زیاد برای ایران افتخار وتلفات آمریکا شوکه کننده خواهد بود چون نیروهای در دسترس سلاحهای کوتاه برد ایران گسترده هستندویک ناو به یک گور دسته‌جمعی تبدیل خواهد شد با عملیات تستی وعده صادق اتاق فکرهای ایران دنیا رومتحیر میکنن
  • م IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آمریکایی ها از این زنهای ناشتا زیاد میزنن بن گویم وزیر امنیت داخلی اسرائیل با اطلاع کامل گفت دو پایگاه هوایی اسرائیل در اثر برخورد موشک های سپاه پاسداران ایران اسلامی کاملا منهدم شد و ۴۰ افسر اعم از خلبان و موساد به درک واصل شدن برای همین هم با تصادف ساختگی ترورش کردن برای آمریکا و اسرائیل جرات نکردن اقدامی علیه ایران انجام بدن می‌دونستن تمام پایگاه های آمریکا رو هدف قرار میدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس