چهار ويژگي اين تحولات مدرن يا به عبارت ديگر مدرنيسم عبارتند از: 1- گسترش و تاثير علم و فناوري در زندگي انسان 2-رشد چشمگير روند شهرنشيني 3- بوروكراتيكشدن حكومتها 4- تاكيد بر فرد و بسط مفهوم آزادي. آنچه هماكنون در نظام بينالملل توسط دول غربي در ساير كشورهاي جهان دنبال ميشود، اشاعه تفكر مادي غربي با تكيه به مباني انديشههاي روشنفكراني مانند هابر ماس در رسانههاي جمعي به منظور از بين بردن فرهنگهاي ملي و بومي ملل جهان و يكسان سازي فرهنگي در جهت سلطه همهجانبه و كسب منافع مادي است.
فاصله زماني ايجاد شده ما بين مرحله گذار و توسعهيافتگي فرصتي مناسب براي اثرگذاري و تهاجم فرهنگي در كشورها و جوامع رو به پيشرفت براي قدرتهاي غربي به وجود آورده است، به همين دليل در مسير روند تغييرات مرحله گذار ميبايست با بهرهگيري از فرصت ايجاد شده و نخبگان در رسانهها فرايند مدرنيته و جهانيسازي را به سوي بوميسازي هدايت كرد .البته هماكنون در بعضي از جوامع پيشرفته صنعتي عليرغم استفاده از ابزارهاي مدرن در حاشيه مردمان محدودي وجود دارند، كه در زمان گذشته سنتي مانند(آميشها در ايالات متحده آمريكا) زندگي ميكنند. (1)
در دهه 1940 و 1950، جامعهشناسان اعلام كردند كه آميش فرهنگ رو به زوالي است كه به زودي تحت فشار فناوري مدرن و شهرنشيني از هم فرو ميپاشد. اما برخلاف اين پيشبينيها آميش در نيمه دوم قرن بيستم رشد و نمو پيدا كرد. جمعيت آميش سنتي(old order) در سال 1950 فقط 4100 نفر بود اما تا سال 2000 اين رقم با يك رشد تصاعدي به 22300 نفر رسيد. (3)
آمیش بهعنوان یک گروه نژادی
آمیشها به واسطه تبار مشترک سوئیسی-آلمانی خود، زبان و فرهنگ یکسان و همچنین ازدواج با همکیشان، به هم پیوستهاند. بنابراین، آمیش معیارهای یک گروه قومی را دارد اما آمیشها خود را بیشتر بهعنوان يك گروه مذهبی میشناسند تا نژادی. چرا که یک آمیشزاده در صورت انتخاب سبک زندگی دیگر یا تخلف از قوانین، دیگر یک آمیش شناخته نمیشود. بعضی مواقع منونایتها بویژه در کانادا خود را از تبار آمیش میدانند.
علاوه بر انگلیسی، بیشتر آمیشها به یک گویش خاص از زبان آلمانی به نام آلمانی پنسیلوانیایی یا هلندی پنسیلوانیایی سخن میگویند که خود آمیشها به آن «دایچ» (Deitsch) میگویند. گویش هلندی پنسیلوانیایی هیچ ارتباطی با زبان هلندی ندارد، اما ظاهراً با یکی از لهجههای آلمانی نزدیکی دارد.
در فرهنگ آمیش، ارزش زیبایی در سادگی دانسته میشود. لباسها هرگز نباید وسیلهای برای جلب توجه باشند. چاپ هیج طرحی بر روی لباس مجاز نیست. زنان لباسهایی ساده و بلند به رنگ یکدست (مثلاً آبی) بر تن میکنند. اغلب در خانه از پیشبندهای سفید یا سیاه استفاده میکنند. همچنین زنان با توجه وضعیتشان سرپوشهای سیاه یا سفید بر سر میکنند.
سبك زندگي آميشها متفاوت از جامعه مدرن غرب
اعضاي اين گروه از دخالت در سیاست منع شدهاند و برای همین رأی نمیدهند. در ارتش حضور ندارند. اين افراد با وجودیکه صلح طلب هستند، ولي مایل نیستند از آنها به عنوان گروههای صلحدوست نام برده شود. زیرا در این صورت مجبور به موضعگیریهای سیاسی در مسایل داخلی یا بینالمللی خواهند شد.
آميشها سیستم آموزشی خاص خود را دارند. کودکان آمیش تا کلاس هشتم بیشتر درس نمیخوانند. چرا که عقیده بر این است که برای آماده کردن بچهها برای سبک زندگی آمیش، همین قدر کفایت میکند. تقریباً هیچ آمیشی به دبیرستان یا دانشگاه نمیرود. بیشتر گروههای آمیش، خودشان آموزشگاههای یک اتاقه با آموزگاران آمیش را برای کودکان راهاندازی کردهاند. اما تحصیل بعد از پایه هشتم در بين آميشها توصیه نشده است. به همین دلیل بخشی از آمیشهای سرسخت چون نمیخواستند زیر بار قانون تحصیل اجباری بعد از پایه هشتم که در بعضی ایالتهای آمریکا مثل پنسیلوانیا وجود دارد، بروند، به ایالتهای دیگر یا کانادا مهاجرت کردند.
فناوري مدرن و نقش آنها در زندگي آميشها
به هر حال برخی از خانوادههای آمیش از برق برای روشنایی و لوازم ضروری خانگی هم استفاده نمیکنند (10) و چراغها و یخچالهای نفتی را بکار میبرند. همچنین از برخی وسایل مدرن در کشاورزی بهره میبرند، اما باز هم از استفاده گسترده از فناوري در کشاورزی پرهیز دارند. در این مورد، اینطور استدلال میکنند که استفاده از این فناوریها، کشاورزان آمیش را به خرید زمینهای دیگران و زیادهخواهی وسوسه میکند.
ما چرا آميشها هنوز از اسب و كالسكه استفاده ميكنند؟ اين افراد فكر ميكنند كه استفاده از اتومبيل مردم را وسوسه ميكند تا از خانه هاي خود به دفعات دور شوند و دسترسي جوانان به شهرها تسهيل يابد. خلاصه اينكه؛ آنها ميترسند كه اتومبيل اعضاي جامعه را از ساير همكيشان دور نمايد. در واقع، اسب و كالسكه نماد انزواطلبي آنها از جهان بزرگتر است. (11)
گرايش طبيعي انسانها به رهايي از قيد و بندها
عدم شناخت صحيح فرهنگ غرب
در واقع، «غربزدگی» و تقلید كوركورانه از مظاهر تمدّن غرب سابقهای طولانی داشته و در میان جوانان كشورهای جهان سوم از جمله كشورهای اسلامی نیز رواج دارد. این پدیده معاصر علل متعددی دارد. نتایج تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شده، نشان میدهد كه هر چه احساس بیهویتی اجتماعی جوانان نسبت به نظام اجتماعی و ارزشهای حاكم در جامعه بیشتر شود، احساس تعلق هویت اجتماعی آنان نسبت به الگوهای شناختی و ارزشی رفتاری و نمادی حاكم بر گروههای غربی بیشتر میگردد. بر این اساس در ایران نظام اجتماعی، زمینه های لازم برای كسب هویت اجتماعی جوانان را بر اساس ارزشهای نظام و انقلاب اسلامی ـ از طریق فرایندهای اصولی و مبنایی جامعهپذیری ـ فراهم نكرده است. از همین رو، گرایشهای ارزشی و شناختی رفتاری و نمادی جوانان متناسب با اهداف نظام و انقلاب اسلامی نیست. از طرف دیگر، الگوها و ارزشهای فرهنگ غربی به وفور در دسترس جوانان قرار گرفته و نظامهای غربی به تناسب نیازهای جوانان برای آنها الگوسازی كرده و نظام اجتماعی خودمان نیز به تبلیغ آنها پرداخته است! این امر باعث شده كه احساس هویت اجتماعی جوانان متناسب با الگوهای غربی شكل گیرد و ویژگیهای شناختی و ارزشی رفتاری و نمادی آنها نیز مبتنی بر همان الگوها جلوهگر شود.(13)
علت اين مسئله را بايد در غربزدگي جستجو كرد. در واقع، غربزدگی آفتی است که از غرب میآید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار میکند. آدم غربزده ریشه و بنیادی ندارد، هرهری مآب و سرتاپا از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید میکند. نتيجه اين تقليد کورکورانه و بيقيد و شرط از جهان غرب مطمئناً چيزي جز وابستگي، خودباختگي و از دست دادن اعتماد به نفس نخواهد بود.
منابع و مآخذ:
1- http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2102663
2- http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B4
3- http://www.pabook.libraries.psu.edu/palitmap/AmishValues.html
4- www.creative-wisdom.com/education/hps/Amish_public_health.pdf
5- http://www.nature.com/ng/journal/v24/n3/full/ng0300_203.html
6- http://www2.etown.edu/amishstudies/Population_by_State_2012.asp
7- http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Amish
8- http://en.wikipedia.org/wiki/Amish
9- http://www.shawcreekgeneralstore.com/amish_article1.htm
10- http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_conveniences
11- http://www2.etown.edu/amishstudies/FAQ.asp
12- http://marifat.nashriyat.ir/node/341
13- http://alaam.tahoor.com/page.php?id=11194
14- http://tarikhema.ir/books/adab/jalal_aleahmad/gharbzadegi%20.pdf