کد خبر 46664
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲

اسناد افشا شده از سوي پايگاه خبري ويکيليکس بين سالهاي 2005 تا 2009 فاش کرد که دولت بحرين که آل خليفه در رأس آن قرار دارد، در زمينه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي همکاري گسترده‌اي را با سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي «موساد» دارد.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، اين اسناد ديدگاه رژيم بحرين در زمينه کشورهاي مختلف منطقه را بررسي کرده و مي نويسد که آل خليفه از مهم‌ترين هم پيبمانان آمريکا در منطقه به شمار مي‌رود و آمريکا هميشه مي‌تواند به بحرين اعتماد کند، منامه همواره سعي دارد تا با مشغول کردن ديگر کشورهاي عربي عليه ايران، آرمان فلسطين را از ذهن اين کشورها پاک کند.
پايگاه ويکي‌ليکس از ديدار سلمان، ولي عهد دولت بحرين با شمعون پرز، رئيس رژيم صهبونيستي در حاشيه کنفرانس داووس اشاره کرده و گفت که وي در کنفرانس پيشين داووس نيز با پرز ديدار کرده بود.
بر اساس سند ديگري که تاريخ آن به 12 فوريه سال 2008 باز مي گردد، سران بحرين بر هر گفت وگوي دوجانبه‌اي با آمريکا عليه ايران متمرکز هستند، شاه بحرين و ولي عهد وي ايران را در درازمدت، جدي‌ترين تهديد براي بحرين و منطقه مي دانند، آنها مدعي هستند که ناوگان پنجم آمريکايي‌ها که در بحرين قرار دارد، مي تواند آنها و ساير کشورهاي عربي را از اين تهديد محافطت کند.
بر اساس اين سند با اينکه مقامات بحريني روابط رسمي با رژيم صهيونيستي ندارند، اما روابط غير رسمي زيادي با مقامات اين رژيم دارند، اين سند در ادامه به ديدار خالد بن حمد وزير خارجه بحرين با زيپي ليوني وزير خارجه وقت اسرائيل در حاشيه کنفرانس اديان در آمريکا اشاره مي کند.
سند ديگري که تاريخ آن به 13/3/2009 باز مي گردد و جزء اسناد محرمانه به حساب مي آيد، بار ديگر از ديدارها و تماس‌هاي تلفني شيخ خالد با زيپي ليوني خبر مي دهد.

بر اساس اين سند، دولت بحرين در زمان حمله اسرائيل به غزه درخواست‌هاي پارلمان مبني بر از سرگيري قطع روابط با رژيم صهيونيستي را نيز ناديده گرفته است.

به گزارش مشرق، شيخ خالد همچنين به سيلوان شالوم، وزير خارجه اسبق رژيم اسرائيل نيز گفته بود که کشورهاي عربي و اسرائيل بايد شرکاي طبيعي عليه تهديدات منطقه‌اي مانند ايران باشند، وي در عين حال گفته بود که بحرين نمي تواند تا زماني که درگيري فلسطين و اسرائيل ادامه دارد، با اسرائيل عليه تهديدات مشترک همکاري کند.

پيش از اين همچنين اعلام شده بود بر اساس سندي محرمانه که از منامه در مورخه 16 فوريه سال 2005 به وزارت خارجه‌ آمريکا ارسال شده و از نشست "حمد ين عيسي آل خليفه" شاه بحرين با "ويليام مونرو" سفير آمريکا در اين کشور در اين سال خبر مي دهد، حمد بن عيسي به "محمد عبدالغفار" وزير اطلاع رساني جديد بحرين دستور داده بود که در بيانيه‌هاي رسمي صادر شده از اين وزارت‌خانه، اسرائيل را به عنوان دشمن يا با لفظ رژيم صهيونيستي خطاب نکند، وي در اين ديدار تاکيد کرد که بحرين روابط خوبي با اسرائيل در عرصه امنيتي و اطلاعاتي دارد و سعي دارد تا از طريق متمرکز کردن تمام کشورهاي عربي عليه ايران آرمان فلسطين را نيز از بين ببرد.
شاه بخرين در اين ديدار تاکيد کرده است که دو دولت بحرين و اردن همواره از آمريکا حمايت کرده و آمريکا هميشه مي‌تواند به بحرين اعتماد کند، وي از حمله آمريکا به عراق نيز حمايت کرده و گفته بود که اين اقدام مي‌تواند چهره منطقه را تغيير دهد. 
وي در اين ديدار در مورد افزايش مناسبات تجاري خود با رژيم صهيونيستي گفته بود که اين موضوع بعد از تشکيل دولت فلسطين و اسرائيل در دستور کار قرار خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس