تجام

میلیون‌ها آمریکایی برای اولین بار در سال جاری در صف بانک‌های غذا قرار گرفتند که این امر از زمان وقوع رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ بی‌سابقه است.

سرویس جهان مشرق - آسوشیتدپرس در گزارشی نسبت به افزایش فقر شدید در آمریکا هشدار داد و نوشت: در شرایطی که همه‌گیری ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی همچنان خواستار دریافت مزایای بیمه بیکاری هستند، بانک‌های غذا بیش از هر زمان دیگری اقدام به توزیع وعده‌های غذایی می‌کنند. یکی از اماکنی که طی سال جاری میلیون‌ها آمریکایی از اواسط ماه مارس به بعد در برابر آن صف کشیدند، بانک‌های غذا بودند. ما این پدیده را در سطح کشور پوشش دادیم، آن‌هم در شرایطی که طبقه فقیر کارگر در اثر همه‌گیری بیماری با ناامنی غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/d9fcf6d870f248b1bd1357223efaef0c/2000.jpeg

گرسنگی در ثروتمندترین کشور دنیا

گرسنگی در ثروتمندترین کشور دنیا یک حقیقت تلخ و گزنده است. حتی در دوران رونق و شکوفایی نیز مدارس روزانه میلیون‌ها وعده غذای گرم میان دانش‌آموزان توزیع می‌کنند و سالمندان مستأصل گاهی اوقات مجبور می‌شوند میان غذا و دارو یکی را انتخاب کنند.

اکنون، در بحبوحه همه‌گیری سال ۲۰۲۰ که با شیوع بیماری، از دست رفتن مشاغل، و تعطیلی کسب‌وکارها توأم شده است، میلیون‌ها آمریکایی دیگر نیز نگران یخچال‌های خالی و قفسه‌های تهی از مواد غذایی هستند. بانک‌های غذا با سرعت مشغول توزیع مواد غذایی هستند. تحلیل داده‌ها توسط آسوشیتدپرس نشان‌دهنده رشد سریع مقدار مواد غذایی توزیع‌شده در مقایسه با سال گذشته است. در همین حال، برخی والدین به خاطر فرزندانشان از سهم غذای خود می‌گذرند و برخی دیگر نیز به غذاهای ارزان فاقد ارزش تغذیه‌ای اکتفا می‌کنند.

کسانی که با گرسنگی دست‌به‌گریبان هستند، می‌گویند هیچگاه شاهد چنین وضعیتی در آمریکا نبوده‌اند و حتی در جریان رکود بزرگ سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۹ نیز چنین شرایطی را ندیده‌اند.

اولین جایی که بسیاری از آمریکایی‌ها جهت دریافت کمک به آن مراجعه می‌کنند، انبار غذای موجود در محله است که اکثرشان به شبکه‌های گسترده‌ای از سازمان‌های غیرانتفاعی متصلند. چندین تُن مواد غذایی هر روزه در قالب مواد دورریختنی فروشگاه‌ها و مواد توزیعی دولتی به انبارهای توزیع و سپس خیریه‌های محلی انتقال می‌یابند.

کتاب‌های تاریخ پر از عکس‌هایی هستند که آمریکا را در حال دست‌وپنجه نرم کردن با گرسنگی نشان می‌دهند. به‌یادماندنی‌ترین این عکس‌ها مربوط به دوران رکود بزرگ است و در آنها مردانی دیده می‌شوند که با کت‌های بلند و کلاه‌های سیاه‌رنگ باچشمانی نگران و وحشت‌زده در صف غذا ایستانده‌اند. یک تابلو نیز بالای سر آنها دیده می‌شود که بر روی آن نوشته شده: «سوپ، قهوه، و کلوچه رایگان برای بیکاران».

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/8d28ca8d00aa4e98ac2ee6bd69d5c252/2000.jpeg

نورمن باتلر که برای اولین بار به بانک غذا مراجعه می‌کند به همراه همسرش شریل باتلر در کنار دیگران برای دریافت غذا در مقابل یک مرکز توزیع در شهر مِتِری ایالت لوییزیانا شب را در خودروی خود می‌گذرانند (عکس از آسوشیتدپرس/جرالد هربرت)

هزاران خودرو با سرنشینان گرسنه

صف‌های چند مایلی در مقابل بانک‌های غذا از جمله فراموش‌نشدنی‌ترین صحنه‌ها طی سال جاری بودند که دوران رکود بزرگ را به خاطر می‌آورند. پهپادهای غیرنظامی تصاویری از ترافیک‌های سنگین را ثبت کردند که صف‌های طولانی از خودروها را در سن‌آنتونیو واقع در ایالت تگزاس، تولیدو واقع در ایالت اوهایو، پیتسبورگ واقع در ایالت پنسیلوانیا، و اورلاندو واقع در ایالت فلوریدا به تصویر می‌کشیدند. این خودروها حامل افراد گرسنه‌ای بودند که منتظر بودند بسته کمک‌ها را دریافت کنند.

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/0913cd17cc3d455988fd7f1ab7d04c87/2000.jpeg

انتظار خودروها در صف توزیع غذا در مقابل بانک غذای پیتسبورگ واقع در شهر دوکسن ایالت کالیفرنیا (عکس از آسوشیتدپرس/جین جی پوسکار)

تصویر گرسنگی مربوط به سال جاری در واقع یک تصویر واضح از نمای بالا را نشان می‌دهد: ترافیک‌های سنگین که توسط پهپادهای مجهز به دوربین ثبت شده‌اند، خودروهایی که میلیمتری حرکت می‌کنند، رانندگانی که هرکدام برای دریافت بسته غذایی ساعت‌ها منتظر می‌مانند. از آناهایم واقع در ایالت کالیفرنیا گرفته تا سن‌آنتونیوی تگزاس و تولیدوی اوهایو و اورلاندو واقع در ایالت فلوریدا و مناطقی که حد فاصل آنها واقع شده‌اند، هزاران خودرو با سرنشینان گرسنه صف‌های چند مایلی تشکیل دادند که انتهایشان به افق می‌رسید. در نیویورک و دیگر شهرهای بزرگ، مردم در صف‌های طولانی و بی‌پایان می‌ایستند و انتظار می‌کشند.

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/afs:Medium:9782625676/2000.jpeg

افراد داوطلب در حال قرار دادن بسته‌های غذایی در درون یک خودرو در مقابل بانک غذای پیتسبورگ واقع در شهر دوکسن ایالت کالیفرنیا (عکس از آسوشیتدپرس/جین جی پوسکار)

افرادی که به‌تازگی به جمع گرسنگان پیوسته‌اند

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش آورده است: افرادی که به‌تازگی به جمع گرسنگان پیوسته‌اند، سرگذشت مشابهی دارند: صنعتی که در آن فعالیت می‌کردند دچار فروپاشی شده است، شغلشان را از دست داده‌اند، ساعات کارشان کم شده است، به خاطر بیماری فرصت را از دست داده‌اند.

بلافاصله پس از آغاز همه‌گیری، تابلوهای دست‌نوشته حاوی عبارت «تعطیل است» بر روی شیشه فروشگاه‌ها و رستوران‌ها پدیدار شد. حقوق ماهیانه کاهش یافت یا کلاً از دست رفت و نرخ بیکاری به ۷/۱۴ درصد افزایش پیدا کرد، رقمی که تقریباً در طول یک قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

در شرایطی که ایالت‌ها قرنطینه عمومی اعلام کرده بودند و مدارس ــ که بسیاری‌شان وعده‌های صبحانه و ناهار رایگان به دانش‌آموزان می‌دانند ــ تعطیل شده بودند، سازمان تغذیه آمریکا که بزرگ‌ترین سازمان مبارزه با گرسنگی در این کشور به شمار می‌رود، برای تأمین نیازهای مراجعان خود به زحمت افتاد. در اواخر ماه مارس، ۲۰ درصد از مجموع ۲۰۰ بانک غذایی متعلق به این سازمان با خطر ته کشیدن مواد غذایی خود مواجه شدند.

مشکل تأمین مواد غذایی برطرف شد، اما تقاضا همچنان پابرجاست. سازمان تغذیه آمریکا هیچگاه با چنین سرعتی این مقدار مواد غذایی توزیع نکرده بود ــ این سازمان ۲/۴ میلیارد وعده غذایی بین ماه‌های مارس تا اکتبر توزیع کرد. این سازمان شاهد میانگین افزایش ۶۰ درصدی تعداد مراجعان به بانک‌های غذا بوده است: از هر ۱۰ نفر ۴ نفرشان بار اول است که به این مراکز مراجعه می‌کنند.

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/00074f8a208f4610be595f6f45357ec9/2000.jpeg

آیریس مسیک (چپ) و برایان مسیک (راست) در حال صرف ناهار به همراه پسر ۹ ساله‌شان جیدن در آپارتمانشان واقع در شهر انکوریچ ایالت آلاسکا (عکس از آسوشیتدپرس/مارک تیسن)

تعداد گرسنگان آمریکایی به بیش از ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید

تحلیل آسوشیتدپرس بر روی داده‌های ۱۸۱ بانک غذای متعلق به سازمان تغذیه آمریکا نشان می‌دهد که این سازمان طی سه‌ماهه سوم سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۹ حدوداً ۵۷ درصد مواد غذایی بیشتری توزیع کرده است.

در شرایطی که همه‌گیری همچنان ادامه دارد، کاهش فوری تقاضا اتفاق نخواهد افتاد. بیش از ۳۵۵ هزار نفر در آمریکا تاکنون در اثر ابتلا به بیماری جان خود را از دست داده‌اند وبیش از ۲۰ میلیون نفر نیز به بیماری مبتلا شده‌اند.

برآورد سازمان تغذیه آمریکا این است که نسبت تعداد گرسنگان به ۱ نفر در هر ۶ نفر خواهد رسید و از ۳۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۵۰ میلیون نفر تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت. وضعیت در میان کودکان ناگوارتر است ــ طبق گفته این سازمان، از هر ۴ کودک ۱ نفرشان با گرسنگی مواجه است.

برخی ایالات به خصوص ضربه سختی خورده‌اند: ایالت نوادا بهشت گردشگران محسوب می‌شود، اما صنعت هتلداری، کازینوداری، و رستوران‌داری در این ایالت به دلیل همه‌گیری بیماری آسیب دیده است. بر اساس گزارش سازمان تغذیه آمریکا، پیش‌بینی می‌شود وضعیت این ایالت از لحاظ ناامنی غذایی تنزل یابد و از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۸ به رتبه پنجم در سال جاری برسد.

بر اساس گزارش فوق، در چهار ایالت ــ میسی‌سیپی، آرکانزاس، آلاباما، و لوییزیانا ــ انتظار می‌رود از هر ۵ نفر بیش از ۱ نفر تا پایان سال جاری ناامنی غذایی را تجربه کند. این بدان معناست که آنها پول یا منابع کافی نخواهند داشت که غذا سر سفره خود ببرند.

کارکنان کم‌درآمد که بسیاری‌شان در بخش خدمات مشغول هستند، بیشترین مشکلات اقتصادی را تجربه کرده‌اند. اما عمق فاجعه در میان آنها نمود بیشتری داشته است.

بر اساس گزارشی که در ماه سپتامبر به سفارش مرکز پژوهش و اقدام غذایی از سازمان‌های فعال در زمینه مبارزه با گرسنگی تهیه شده است، از هر ۴ فردی که گفتند غذای کافی برای خوردن ندارند، ۱ نفرشان قبل از همه‌گیری درآمد سالیانه بالای ۵۰۰۰۰ دلار داشت.

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/470ff858a38b4a0cb9038b00c20c0f03/2000.jpeg

خانواده لاتین‌تبار پس از دریافت بسته غذایی از مرکز توزیع اماوس هاوس (عکس از آسوشیتدپرس/رأس دی فرانکلین)

سیاهپوستان و لاتین‌تبارها قربانیان اصلی

در میان جوامع رنگین‌پوست، همه‌گیری بیماری فاجعه مضاعفی را رقم زده است و سیاهپوستان و لاتین‌تبارها نرخ بیش از حد بالای مرگ‌ومیر، ابتلا ــ و بیکاری ــ را تجربه کرده‌اند.

بر اساس آمارهای فدرال، نرخ بیکاری در میان لاتین‌تبارها به۱۸.۹ درصد طی بهار سال جاری رسید که از نرخ بیکاری در میان دیگر گروه‌های نژادی و قومی بالاتر است. با اینکه نرخ مذکور از آن زمان تاکنون کاهش یافته است، اما بسیاری همچنان با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/4af02cea5eea4fe4b9906b961ddf5dbf/2000.jpeg

بریانا دومینیگز در خارج از آپارتمان محل زندگی خانواده‌اش در شهر اسکوکی ایالت ایلی‌نوی (عکس از آسوشیتدپرس/چارلز رکس آربوگست)

بر اساس گزارشی که قبلاً به آن اشاره شد، از هر ۵ بزرگسال سیاهپوست و لاتین‌تبار دارای فرزند، بیش از ۱ نفر گفتند که از ماه جولای ۲۰۲۰ به بعد گاهی اوقات یا اغلب غذایی برای خوردن نداشته‌اند. این رقم دو برابر آمار مربوط به خانواده‌های سفیدپوست و آسیایی‌تبار است. گزارش همچنین نشان داد که زنان، خانواده‌های دارای فرزند، و رنگین‌پوستان بیش از همه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/2d239e5461e0405281dfd32d91795486/2000.jpeg

فیلیس ماردر در شهر اوانستون ایالت ایلی‌نوی در کنار مواد غذایی که اخیراً از بانک غذای محلی دریافت کرده است (عکس از آسوشیتدپرس/چارلز رکس آربوگست)

تهیه غذا تنها یکی از مشکلات آمریکایی‌هاست

مشکلات مالی که آنها را رهنمون بانک غذا کرده است، هنوز پایان نیافته‌اند. آنها هنوز قبض‌های عقب‌افتاده دارند و ماشینشان نیز نیازمند تعمیر است.

این در حالی است که سازمان تغذیه آمریکا در گزارش جداگانه‌ای در ماه اکتبر هشدار داد اگر تقاضا برای غذا همچنان افزایش یابد ممکن است از حالا تا ماه ژوئیه ۲۰۲۱ با کسری ۱۰ میلیارد پوندی مواد غذایی مواجه شود. این رقم معادل ۸ میلیارد وعده غذایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    31 0
    با این خودروهای لوکس در صف غذا هستند
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      17 7
      این نشون میده امنیت غذایی خیلی مهم تر از تجمل و سرمایه داری است. وقتی غذا نباشه دیگه هیچ چیزی ارزش نداره. مجلس باید با کمک به توسعه کشاورزی و جلوگیری از قاچاق و فروش دام به کشورهای شیخ نشین خدایی ناکرده باید جلوی ایجاد چنین سناریویی در کشور را بگیرد. نمونه‌اش بحران مرغ و روغن و .... باید چاره‌ای اندیشید
    • GB ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      6 4
      آنهایی که از افراد و ماشین‌ها ایراد گرفتن مطمئنا فقط تیتر را خوانده‌اند و به خودشون زحمت ندادند حتی یک پاراگراف از این خبر را بخوانند. وا اسفا
    • کارگر IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      2 0
      در آستانه پایان دولت بنفش باید با جایزه نوبل بدرقه شوند ! چراغی که به مرفهان یانکی رواست به مردم خودمان حرام است !
    • امید GB ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      8 3
      حالا اگه عکس ادم گرسنه و لاغر میذاشتن همینا باز میگفتن چرا عکس آدم لاغر گذاشته مشرق .... ایرادای بنی اسرائیلی که میگن همینه
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      2 0
      اینایی که ما می بینیم همه شون حداقل 20 کیلو اضاف وزن دارن
  • کارشناس سیاسی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    10 3
    رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی این رسوایی مقامات آمریکایی را در سطح گسترده انتشار دهند کشوری که برای همه حرف میزند و خودش گرفتار معضلات گرسنگی داخلی است امروز نقش رسانه ها پررنگ تر ازگذشت بنظرمیرسد تا به وظایف خود عمل کنند.
  • ناشناس IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    24 2
    آدم هایی که ما در تصاویر می بینیم آنقدر چاق هستند که باید رژیم بگیرند!
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      14 2
      بخاطر غذاها و فست فودهای تراریخته ناسالم و نوشابه‌های چاق کننده ناسالمی است که میخورن. لیوان نوشابه هاشون اندازه پارچ آبه. برای همین شدیدا چاق هستن
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      2 0
      دقیقا منم همین به ذهنم رسید ولی یاد یک مستند افتادم درباره آمریکا که نشون میداد فست فود و غذاهای ناسالم در اونجا ارزان تر از میوه و سبزیحاته. بیخود نیست این همه گرفتار سرطان و مشکلات گوارشی هستن
  • روزبه IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    8 1
    شیر دوشی اعراب،اشغالگری در جهان، غارت گری منابع، باج گیری بین المللی و... هم نتونسته جلوی گرسنگی آمریکاییها رو بگیره، حتما در ادامه، وضعیت جامعه آمریکا بدتر خواهد شد، آمریکاییها باید زود تر متوجه میشدن ظلم و اشغالگری و جنایت و باج گیری و غارتگری که شریان اصلی خون رسانی به جامعه آمریکاست برای همیشه نمیتونه ادامه داشته باشه، منتظر فروپاشی آمریکا هستیم
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    18 8
    همه دروغه اروپا و آمریکا در رفاه هستند مثل انها هیچ صف روغن و تخم مرغ ندارند
    • US ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      8 3
      به قول شاعر «در درون شهر کوران دردها دارم ز بينايی» بعضیا دیگه خیلی در ظلمات فرو رفتن
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      3 4
      گشنگی امریکا رو عشق است
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      4 2
      شما ساکن اروپا یا امریکایی؟همه جا فقر و گرسنگی هست حالا یجا کمتر یجا بیشتر.این حرف شما نشان از ندید بدید بودنتونه
    • پری مجرد42ساله IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      4 5
      خودت رو به یک دامپزشک نشون بده خیلی حالت خرابه
  • ابوالفضل IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    13 4
    مشرق جان عزیزم ای گرسنگان امریکایی چقد چاق هستند
    • US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      8 4
      بعضیا بدون اینکه گزارش رو بخونن فقط عکسا رو نگاه میکنند. تا همین حد سطحی. گزارش هم داره میگه که اینا به دلیل بیکار شدن و بی پول به تازگی به جمع اینا اضافه شدن. اندکی تفکر
  • CA ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    19 9
    گرسنه نیستن درآمدشون کمتر از 1500 دلاره بنابراین مشمول کمک غذایی میشن 1500 دلار به پول ما میشه حدود 40 میلیون تومان.خواهشا چاپ کنید
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      15 7
      اگر گرسنه نیستند چرا برای گرفتن یه بسته غذا شب تا صبح تو ماشین میخوابند و چند روز باید در صف باشند؟!!! گرسنه نباشند حتما دیوانه‌اند! غربزده نباشید. چرا قیاس مع الفارق میکنید! چرا با پول خودمان مقایسه میکنید. اگر هم میخواهید مقایسه کنید باید اینطوری محاسبه کنید که ۱۵۰۰ دلار آنجا مثل یک میلیون تومن ما میشود. با یک میلیون تومان می‌شود زندگی کرد؟ اجاره و قبض و .....؟ آدرس غلط ندهید و بی خود از آمریکا دفاع نکنید
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      9 5
      در آمد کمتر از ۱۵۰۰ دلار در آمریکا با توجه به هزینه خوراک و مسکن و مالیات و بهداشت یعنی نزدیکترین مرحله به فقر مطلق
  • سلمانپور IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 3
    اون عکسی که گذاشتید گرسنه ها رو نشون نمی ده .
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    8 2
    اینها به این چاقی کجا گرسنه هستن ؟
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      3 0
      چاقا زودتر گرسنشون میشه خب ضعف میکنن
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    3 2
    این خیکیا گرسنه آن یعنی؟
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 5
    بهترین ماشینها را دارند ، نمای بیرون خانەهایشان را محلات خوب شهرمایمان را ندارند ، دکوراسیون داخلی شان را هم ما نداریم ، اضافه وزن هم که دارند و از گشنگی دارن می میرن. همش ظواهر و ظاهرسازی
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      5 2
      فیلمای هالیوودی زیاد میبینیا!
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 9
    یه خبر چقدر سوزش ایجاد کره در بعضیا!!! :)))))
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 10
    افول آمریکا
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      3 1
      افول و زوال آمریکا زمانی اغاز شد که حاج قاسم را شهید کردند
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    3 11
    این یعنی پایان حیات آمریکا
  • مهدی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 7
    این همان نهایت آمال غربگداها ست.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    10 1
    آنها اوضاع احوالشان از ما بهتر است
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    9 2
    هزینه زندگی در ایران خیلی بالاتر از امریکاست
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      2 6
      اتفاقا بر عکسه . هزینه اونا بیشتر ایت ماست ولی خوب حقوق کارکنان انها بیشتره
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    3 5
    ممنون از مشرق و مترجم عزیز
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    6 0
    این عکسها یی که گذاشتی اصلا به گدا گشنه ها نمی بره
  • NL ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 7
    یکی از دلایلی که بعضیا این حقایق رو باور نمیکنن اینه که دیگه معیاری برای تحقیر ایران ندارن و سرابی که باهاش جولان میدن از بین میره. برای همین با تمسخر و برچسب دورغ زدن سعی میکنن اعتبار این حقایق تلخ در کشورهای فوق پیشرفته و فوق ثروتنمد را از بین ببرند. در هر کشوری فقر معنای خودش رو داره. متسفانه در کشور ما بسیاری از عوام و مردم فریب خورده دچار فقر فکری و استدلالی و بینشی شده‌اند. چشم‌ها را باید شست. حقایق را باید دید
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    4 9
    مرگ بر آمریکا و آمریکا پرستان
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      5 0
      آمریکا که بد نیست دولتش بد است
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      2 4
      دولت آمریکا هم از فضا که نیومده از بین مردم امریکا اومده.همچنین نظامیان کثیفشون
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 0
    ترس برادر مرگه-نترسید حتی اگر آغازگر جنگ هم باشید کسی باشما جنگ نمیکند چون جرات ندارند...
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      1 0
      جالب گفتی...
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    4 0
    مردم امریکا بدبخت قبول. فکر ملت فلک زده ایران باشید
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 1
    در کشوری مثل آمریکا اگر بدرد نخوری برات ارزش قائل نیستن.ولی اگه بدرد بخوری دیگه ولت نمیکنن
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      1 2
      خوب پس اینطور که معلومه تو اصلا به درد نمیخوری که ولت کردن اومدی اینجا کامنت بزاری!!
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    ممنون مشرق
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 0
    اینابااین هیکلهای چاق ۵برابرماهیکل دارن وباماشینای لوکس گرسنه اندپس یمنی های بیچاره چی هستندیکی توضیح بده این معادله روچطوری حل وهضمش کنیم
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    6 0
    این بیچاره هاازگرسنگی اینقدرچاق شدن؟!
  • Masoud IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 0
    اگر فقیر و گرسنه اند پس چرا اینقدر چاق اند ؟
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    8 1
    نمیشه که هم ماشین خوب سوار شی هم امکانات پزشکی خوب هم خانه ها و جاده های زیبا داشته باشی غذا هم بوقلمون بخوری که. رودل میکنی خب
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 0
    اونا دیگه خیلی لوس بار اومدن بابا بشینید خونتون اشکنه بخورید دیگه مگه عادت ندارید؟
  • SE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 0
    شما که داری نقد می کنی... با کی هستی ... با سردبیر آسوشیتدپرس! "چرا با ایران مقایسه نکردی" باشه به سردبیر آسوشیتدپرس می گم سری بعد با ایران مقایسه کنه!
  • علی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    16 2
    بنظرم تصاویر رو حذف کنید ، چون خیلی از پولدارای خودمون هم آرزو میکنن ، همچین زندگی و لباس و ماشینهایی داشته باشن ، نوع تعریف فقر تو ایران و اونجا زمین تا آسمان هست
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    6 2
    آخه چاق بودن یا یه ماشین داشتن که نشانه پولداری نیست! هزینه های سرسام آور مالیاتی، اجاره خانه، قبض‌های مختلف با هزینه های سنگین و ...... و بیکاری و قرنطینه و .... در کنار هم بزارید کاملا مطابقت داره با این عکسا! شاید چاق باشن و طبق همین خبرگزاری کارشون و بیمه شون رو از دست دادن و حتی پول غذا خریدن ندارن. پول اجاره خونه و حتی تعمیر ماشیناشون رو ندارن. چند ماه گرسنگی بکشن حتما لاغر میشن. شما مواظب وضعیت اندام خودتون باشین. هر چاقی نشانه سیری نیست و هر لاغری هم نشانه گرسنگی نیست.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    14 0
    دوستان برای اینکه خیالتون راحت شه عکس آخری لاغره :))) به نظرم عکاس اسوشیتدپرس خیلی حرفه‌ای عکس انداخته و یه جور پارادوکس را خواسته نشون بده. اینکه شاید پولدار به نظر بیان اما در حقیقت فقیر و گرسنه هستن با تمام امکاناتی که دارن! فقر و گرسنگی چاق و لاغر نمیشناسه
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 0
    وای چقدر انتقاد الکی خوبه خبر برای آسوشیتدپرس هست حالا...
  • SE ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    23 1
    خدایی میشه روزی نابودی این آمریکا رو ببینم.
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      1 1
      بزودی
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      آمریکا و اسراییل نابود خواهند شد اما ضعف مدیریت و بی وجدانی در ایران هرگز
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • عجب IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    3 0
    دوستان برای اینکه خیالتون راحت شه عکس آخری لاغره :))) به نظرم عکاس اسوشیتدپرس خیلی حرفه‌ای عکس انداخته و یه جور پارادوکس را خواسته نشون بده. اینکه شاید پولدار به نظر بیان اما در حقیقت فقیر و گرسنه هستن با تمام امکاناتی که دارن! فقر و گرسنگی چاق و لاغر نمیشناسه
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 0
    شما که داری نقد می کنی... با کی هستی ... با سردبیر آسوشیتدپرس! "چرا با ایران مقایسه نکردی" باشه به سردبیر آسوشیتدپرس می گم سری بعد با ایران مقایسه کنه!
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    4 0
    گرسنه های گامبو!
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    7 0
    به نظر من این گرسنه ها اندوخته و آذوقه زیادی دارن بهتره به فکر بقیه گرسنگان دنیا باشیم اگه این ها گرسنه اند مردم یمن و افریقا و روهینگیا چی هستند4
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    7 0
    ای کاش همچین بانک های غذایی هم در ایران برای گرسنگان کشورمان وجود داشت بازم دمشون گرم به امید روزی بدون فقر برای همه مردم دنیا
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 1
    ولی عجیبه ظریف وامثال ظریف آرزویشان آمریکاست!؟حتی با گرسنگی(حتی پزشک ایرانی بوده که رفته آمریکا وشغلشو عمدا عوض کرده ودرمیاده روهای آمریکاکفشهای آمریکاییهای آزاد راواکس میزنه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 4
    یعنی میرسه روزیکه امریکا نباشد
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 0
    شبیه شوری شدند
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 2
    اینا یک ماه هم غدا نخورن هیچی نمی شی
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    ماهم 60 میلیون از 80 میلیون یارانه بگیر شده اند
  • کمال IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    براساس ستاد یارانه من را جز 20 درصد مرفه جامعه حساب کردن میخواهم بدانم .افراد پایین تر ازمن زنده مانده اند ؟گرسنه انها با گرسنه ما فرق مابین شولت وپراید است. دولتهای غربی تغذیه مناسب برای نسل بعد (زیر 18 سال )فراهم می اورند .در ایران جای است که بتوانم باپول روغن به قیمت غیر دلالی بخرم.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    البته کار مسولین آمریکایی در کمک رسانی به مردم بسیار ارزشمند است ایکاش در شهرهای ما هم برای بیکاران و فقرا و آسیب دیدگان از کرونا هم چنین خدماتی ارایه شود آنگاه صف بسیار طولانی تر را شاهد خواهیم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس