آنکارا: پیشنهاد آمریکا برای ارسال «اس-400» به اوکراین را رد کردیم

وزیر خارجه ترکیه گفت این کشور درخواست آمریکا درباره ارسال سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» به اوکراین که از روسیه خریداری کرده را رد کرده است.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت این کشور درخواست آمریکا درباره ارسال سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ به اوکراین را رد کرده است.

وزیر خارجه ترکیه در برنامه‌ای در شبکه «هابرترک» در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ترکیه به پروژه اف-۳۵ آمریکا گفت: نمی‌گوییم بیایید به اف-۳۵ بازگردیم، می‌گوییم پول ما را بدهید. زیرا هواپیمای جنگی ملی خود را تولید می‌کنیم. ما همچنین سازوکارهای لازم را هم برای این کار ایجاد کرده‌ایم.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وی در ادامه با اشاره به این که آمریکا پیشنهادهای مختلفی درباره اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه به ترکیه داده، گفت: «پیشنهاداتی داد که مستقیما به حاکمیت ما مربوط می‌شود، مثل این که کنترل این را به ما بدهید، به جای دیگری ارسال کنید. استقلال و حاکمیت ما کجاست؟» وی افزود: آمریکا گفت می‌توانید اس-۴۰۰ به اوکراین بفرستید و ما گفتیم نه.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اخیراً گفت سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ که این کشور از روسیه خریده، آماده برای استفاده است و چنانچه تهدیدی متوجه ترکیه باشد برای مقابله با آن استفاده خواهد شد.

ترکیه اولین سری اس-۴۰۰ را ژوئیه ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا دریافت کرد. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده اف-۳۵ که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمان خرید این سامانه موشکی روسی، از آن استفاده نکرده است.

به گفته متحدان غربی ترکیه، اس-۴۰۰ که یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است، می‌تواند برای ناتو و همچنین برای جنگنده گرانقیمت آمریکا خطرآفرین باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    58 6
    ترکیه غلام حلقه به گوش امریکا میخواد ملق بازی کنه! نه جانم وقتی دستور میاد باید اجرا کنی
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      ایران برنده جاده ابریشم 🇮🇷 بازگشت به عصر «سلجوقی-هخامنشی»
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 35
      فعلا ایان غلام حلقه به گوش امریکا شده با این نفوذی ها مثل وزیر اموزش و پرورش و غیره و ذالک
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 0
    پس این خبر حمله بزرگ روسیه به اوکراین چه شد تجمع 300 هزار نفر در شمال شهر خارکف برای قطع راه آهن کیف به جنوب و مشخصا دونباس چرا روسیه نمایش قدرت و مانور با 300 هزار نیرو را در شمال کیف و یا شمال خارکف برگزار نمی کند
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    روسیه باید تکلیف شرق رود دنیپر را با اعلام بسیج 300 هزار نفری دیگری باید حل و فصل نماید قبل از پایان تابستان گروه 300 هزار نفری سال پیش از محور خارکف و گروه 300 هزار نفری جدید از محور چرنیهوف و شمال کیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس