کد خبر 1520308
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
روشنفکری ملی یا غربی؟

جریان روشنفکری مسلط امروز به‌غایت غرب‌گرا، به‌مراتب نقدناپذیر و به‌اندازه تأسف‌آوری خود کوچک‌بین است. وقتی این روشنفکری در پاک‌سازی و تطهیر کودتا سخن می‌گوید، جز اظهار تأسف چه می‌توان گفت.

به گزارش مشرق، مجموعه مواضع برخی چهره‌های مدعی روشنفکری و اساتید دانشگاه درباره کودتای ۲۸ مرداد، باورنکردنی و شگفت‌انگیز است.

چه کسی باور می‌کند مدعیان ملی‌گرایی و علاقه به وطن با شعارهایی شیک از جنس ناسیونالیسم، ۷۰ سال پس از سرنگونی دولت قانونی محمد مصدق، به پاک‌سازی حکومت پهلوی از این ننگ بزرگ همت گمارند و روایتی پهلوی‌پسند ارائه کنند.

این چه روشنفکری ملی است که این همه نشانه و گزاره مشهود و محسوس درباره سرنگونی خارجی دولت مصدق را به هیچ می‌انگارد و سعی می‌کند تاریخ را دوباره از نو بنویسد یا به عبارتی بهتر تاریخ را تحریف کند.

انگار وقت آن رسیده تا ادبیات روشنفکران واقعی درباره روشنفکران غرب‌گرا که خود را در لباس روشنفکر ملی درآورده‌اند را مرور کنیم و بگوییم که شکافتن زمان برای رسیدن به حقیقت، نیاز به برداشتن عینک انگیزه و نیت دارد تا بدون فیلتر ، تاریخ مقابل چشم روشنفکر عیان گردد.

جریان روشنفکری مسلط امروز به‌غایت غرب‌گرا، به‌مراتب نقدناپذیر و به‌اندازه تأسف‌آوری خود کوچک‌بین است. در چنین زمانه‌ای، حتی از سرنگونی دولت مصدق هم عبور می‌کند و در پاک‌سازی و تطهیر کودتا سخن می‌گوید. جز اظهار تأسف چه می‌توان گفت.

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمیدرضا IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    جریان روشنفکری در ایران بیمار متولد شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس