کد خبر 1525447
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
تکمیل بخش اول پایگاه فضایی چابهار تا پایان ۱۴۰۳

سخنگوی سازمان فضایی ایران با بیاّن اینکه این سازمان در میانه گام اول طرح طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار است، گفت: این بخش تا پایان ۱۴۰۳ برای پرتاب مدار پایین آمادّه می‌شود.

به گزارش مشرق، سخنگوی سازمان فضایی ایران، در یک برنامه تلویزیونی به تشریح برنامه ۲ سال گذشته سازمان فضایی ایران در خصوص پایگاه فضایی چابهار پرداخته و گفت: پایگاه چابهار یکی از مهمترین پروژه‌های سازمان فضایی به شمار می‌رود، در واقع یک ابرپروژه در صنعت فضایی کشور تلقی می‌شود.

حسین دلیریان با اشاره به دغدغه رییس جمهوری به موضوع صنعن فضایی کشور، تاکید کرد: پس از اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی که بعد از ۱۱ سال تعطیلی در ابتدای دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، با تاکید رئیس جمهور ضمن تامین اعتبار لازم در این حوزه، فرآیند طراحی و ساخت آغاز شد و امروز در مرحله ساخت است.

دلیریان ادامه داد: پایگاه ملی پرتاب چابهار دارای ۳فاز اصلی است و امروز در میانه‌ی اجرای فاز اول این پروژه قرار داریم و امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۳ این پایگاه قابلیت پرتاب ماهواره‌های «خورشید آهنگ» توسط پرتابگرهای سوخت جامد را پیدا کند و ما بتوانیم اولین پرتاب‌ها را سال آینده از این پایگاه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به نظر میرسد تا پایان سال آینده و یا نهایتا تا نیمه اول سال ۱۴۰۴ فاز اول این پایگاه تکمیل شود، گفت: با توجه به موقعیت استراتژیکی که این پایگاه دارد، پنجره ویژه‌ای برای دسترسی مدارهای مختلف تا سال ۱۴۱۰ یعنی پایان برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور قرار می‌دهد.

دلیریان با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای پرتاب‌های بین المللی گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته شده در برنامه ۱۰ ساله فضایی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این پایگاه کشورهای همسایه هم می‌توانند پرتاب‌های فضایی از این منطقه داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که رهبر انقلاب تاکید کردند استفاده از ظرفیت دریا و جزیره مکران است، در گذشته نسبت به این موضوع کم توجهی‌هایی شده است اما خوشبختانه دولت سیزدهم توجه بسیار جدی به این منطقه دارد و یکی از دلایلی که می‌تواند این منطقه را دچار تحول کند این است که ما یک پایگاه بزرگ فضایی داشته باشیم تا تمام پرتاب‌های کشور و حتی کشورهای منطقه از آنجا شود، این خود مبنایی است برای آبادانی آن منطقه؛ هرچند در کنار فعالیت عمرانی و زیرساختی، طرح‌های مختلف خدمات رسانی اعم از آبرسانی برای بهره‌مندی مردم منطقه سیستان و بلوچستان هم همزمان در حال اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • صداقت IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    همه کشورها یک پایگاه فضایی دارند. ایران که نه ماهواره دارد نه موشک پرتاب کننده ماهواره واقعی دو تا پایگاه می خواهد برای چی؟ تا پروژه نباشد بودجه ای هم نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس