اسرائیل

علی‌رغم کمک‌های بی دریغ رژیم صهیونیستی به دولت باکو، به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور،‌ نتایج این کمک‌ها، به ضرر صهیونیست‌ها نیز خواهد شد.

سرویس جهان مشرق - پروفسور اوریل لوی، کارشناس صهیونیستی، در گزارشی به تبعات حمایت بی دریغ رژیم صهیونیستی از دولت باکو و کمک به شکل گیری کریدور ترکی از ترکیه تا مرزهای چین میپردازد. این پروفسور صهیونیستی در گزارش خود در ابتدا به مسائل مطرح شده و دیدگاه های اشتباه رسانه های عبری زبان در رابطه با مسائل و تحولات قفقاز میپردازد و سپس به تاثیر تبلیغات دولت باکو در سرزمین های اشغالی اشاره میکند.

اوریل لوی در نهایت به نتیجه حمایت های تسلیحاتی بی دریغ رژیم صهیونیستی از دولت باکو و کمک غیر مستقیم رژیم به شکل گیری کریدور ترکی و تاثیرات آن در منطقه و خطرات آن برای خوده صهیونیست ها در آینده میپردازد.


در ابتدا لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای گزارش مذکور این متن را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش لزوماً مورد تأیید مشرق نیست


"حمایت اسرائیل از آذربایجان با اشغال قره باغ می تواند به اسرائیل آسیب برساند"

«روایت های اسرائیلی در مورد جنگ قره باغ، عمدتا به سود اسرائیل از تقویت ارتش آذربایجان اشاره دارد، اما در درازمدت، ممکن است اسرائیل نیز از این بابت ضرر کند و حتی ممکن است از نظر امنیتی آسیب ببیند. در دهه اخیر در کنار انتقال تسلیحات اسرائیلی به باکو، صداهای زیادی در اسرائیل شنیده شده است که بر اساس آن آذربایجان دشمن ایران و ارمنستان متحد آن است و به همین دلیل هرگونه پیروزی آذربایجان بر ارمنستان باعث افزایش حضور اسرائیل در مرزهای ایران می شود.»

«همه رسانه‌های اسرائیلی به طور ضمنی یا تفسیری به این موضوع اشاره می‌کنند که آذربایجان به‌عنوان «پایگاه راهبردی» اسرائیل در مرز ایران عمل می‌کند و به اسرائیل در انجام عملیات در داخل خاک ایران کمک می‌کند.»

نگرانی کارشناسان صهیونیست از حمایت رژیم صهیونیستی از دولت آذربایجان/ تبعات کمک صهیونیست‌ها به دولت باکو، گریبان‌گیر خودشان هم خواهد شد
حمایت اسرائیل از باکو با اشغال قره باغ می تواند به اسرائیل آسیب برساند

«علاوه بر این، اسرائیل میلیاردها دلار تسلیحات به آذربایجان می فروشد و به نقل از نشریات مختلف، انرژی از آن خریداری می کند تا جایی که آذربایجان را به تامین کننده اصلی انرژی برای اسرائیل تبدیل می کند که این موضوع علاقه اسرائیل را برای تقویت روابط با آن دوچندان می کند.»

«در اینکه اسرائیل به آذربایجان به عنوان تامین کننده انرژی نیاز دارد، اختلافی وجود ندارد، اما ادعای امنیتی می تواند و قابل بحث است. یک سوال در گفتمان اسرائیل بی پاسخ مانده است: چگونه ممکن است آذربایجان به ایران، کشور همسایه با کمک به کشور دشمن آن اسرائیل، خیانت کند؟ آذربایجان و ایران در سال‌های اخیر با بحران‌های متعددی مواجه بوده‌اند، اما در عین حال، دو همسایه همکاری‌های نظامی، تجاری و دیپلماتیک گسترده‌ای دارند. همین یک هفته پیش، باکو میزبان چند تن از مقامات ارشد نظامی ارتش ایران بود، چند روز قبل از آن که در عملیاتی که در آن جمهوری خودخوانده آرتساخ را در قره باغ کوهستانی شکست داد.»

نگرانی کارشناسان صهیونیست از حمایت رژیم صهیونیستی از دولت آذربایجان/ تبعات کمک صهیونیست‌ها به دولت باکو، گریبان‌گیر خودشان هم خواهد شد

«جلسات رده های ارشد ارتش جمهوری آذربایجان و ایران به طور منظم برگزار می شود. جلسات وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ایران بیشتر از وزرای خارجه ارمنستان و ایران برگزار می شود. درگیری ها و تنش هایی بین ایران و آذربایجان وجود دارد، اما از اینجا تا روایت اسرائیل که آذربایجان را دشمن ایران نشان میدهد، شکاف بزرگی وجود دارد که رسانه های اسرائیلی ترجیح می دهند از آن چشم پوشی کنند.»

«در طرف دیگر معادله نیز همینطور است: ارمنستان، بر خلاف آنچه در روایت اسرائیل ظاهر می شود، متحد اصلی ایران نیست. اگرچه روابط تجاری گسترده ای با ایران دارد و به ایران امکان انتقال کالا از طریق خاک خود را می دهد، اما این با آنچه آذربایجان انجام می دهد، تفاوتی ندارد [رویکرد آن نسبت به ایران].»

نگرانی کارشناسان صهیونیست از حمایت رژیم صهیونیستی از دولت آذربایجان/ تبعات کمک صهیونیست‌ها به دولت باکو، گریبان‌گیر خودشان هم خواهد شد

«در تعدادی از رسانه های اسرائیلی اغراق کردند و ادعا کردند که جنگ بین ارمنی ها و آذربایجانی ها جنگ بین سلاح های اسرائیل و سلاح های ایرانی است، اما ارمنی ها در قره باغ کوهستانی از سلاح های قدیمی شوروی استفاده می کنند و ارتش ارمنستان از سلاح های روسی استفاده می کند. تاکنون هیچ استفاده ای از تسلیحات ایرانی در جنگ در قره باغ گزارش نشده است.»

رسانه های اسرائیل، پول آذری ها

«همچنین، در کنار توجیهات امنیتی و ژئواستراتژیکی که از آذربایجان از گفتمان اسرائیلی های حمایت می‌کند، آذری‌ها میلیون‌ها دلار در رسانه‌های اسرائیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تبلیغات آذری‌ها موفقیت آمیز بوده است. صدای ده ها هزار ارمنی که در حال حاضر از ترس کشته شدن از سرزمین تاریخی خود به ارمنستان فرار می کنند، در گفتمان و رسانه های اسرائیل بسیار کم شنیده می شود. حتی این واقعیت که ارمنستان یک کشور دموکراتیک است، در حالی که آذربایجان یکی از سیاه ترین دیکتاتوری های جهان است، افکار عمومی اسرائیل را به حمایت از ارامنه نمی کشاند.»

«اما شاید اکنون زمان آن رسیده است که بپرسیم: آذربایجان شریک اقتصادی مهمی برای اسرائیل است، اما آیا اتحاد با آن چنان اهمیت امنیتی بالایی که در رسانه های اسرائیل توصیف شده است، ندارد؟»

قدرت گیری ترکیه، تهدید احتمالی علیه اسرائیل

«اکثر جمعیت ساکن از چین تا استانبول، در عرض های شمالی شبه جزیره عربستان، ایران و هند، اعضای خانواده ترک‌ها هستند. چند صد میلیون نفر که آنکارا و استانبول را مرکز جهان متمدن می دانند و به زبان هایی از خانواده زبان ترکی صحبت می کنند. آذربایجان یکی از این کشورهاست - کشوری که به گفته الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان ترکیه را خواهر بزرگ خود می بیند. ارمنستان تنها کشوری است که ترکیه را از سایر کشورهای ترکمن در آسیای مرکزی جدا می کند.»

نگرانی کارشناسان صهیونیست از حمایت رژیم صهیونیستی از دولت آذربایجان/ تبعات کمک صهیونیست‌ها به دولت باکو، گریبان‌گیر خودشان هم خواهد شد

«هرگونه تحلیل ژئواستراتژیک از عقب‌نشینی جمهوری آرتساخ باید به این واقعیت اشاره داشته باشد که ترکیه می‌تواند به یک کریدور زمینی پیوسته بین استانبول و مرز چین دست یابد، چیزی که موقعیت آن را به عنوان یک قدرت منطقه ای، به عنوان یک حامل انرژی مرکزی از شبه جزیره عربستان به اروپا و به عنوان کشوری که خود را نقطه اتصال مرکزی بین شرق و غرب، هم از نظر تاریخی و هم به عنوان هدفی آینده نگر، تقویت می کند.»

نگرانی کارشناسان صهیونیست از حمایت رژیم صهیونیستی از دولت آذربایجان/ تبعات کمک صهیونیست‌ها به دولت باکو، گریبان‌گیر خودشان هم خواهد شد

«آنچه با طرح "کمربند و جاده" چین آغاز شد و با طرح جایگزین ایالات متحده برای ایجاد "راه آهن و کریدور کشتیرانی" از طریق عربستان سعودی و اسرائیل ادامه یافت، منافع ترکیه را برای ایجاد یک کریدور زمینی تحت کنترل خود بین شرق و غرب تقویت کرد. ترکیه به طور کامل از طرح آمریکا کنار گذاشته شد و در پروژه چین نیز نقش محوری ندارد و در این میان از نقشه سرمایه گذاری خارج شد.»

«اردوغان پیش از این نیز تمایل خود را برای ایجاد ائتلافی از کشورهای ترکمنستانی برای رقابت با سایر اتحادهای منطقه ای اعلام کرده بود و راه این امر افزایش تجارت و جابجایی کالا بین کشورهای آسیای مرکزی و ترکیه است. فتح قره باغ کوهستانی از این نظر، جاه طلبی های امپراتوری ترکیه را تقویت می کند.»

«ظهور ترکیه به عنوان یک قدرت منطقه ای در واقع ممکن است قدرت ایران را خنثی کند، اما آیا اسرائیل به این موضوع علاقه مند است؟ اسرائیل در سرزمینی است که تا صد سال پیش در قلب امپراتوری عثمانی قرار داشت. تقویت ترکیه همچنین ممکن است جاه طلبی آن را برای بازگرداندن سلطه خود بر فلسطین افزایش دهد. این احتمال وجود دارد که دولت های اسراییل در هنگام تصویب عرضه تسلیحات نابرابر به آذربایجان، این موضوع را در نظر نگرفته باشند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    24 19
    خانه ۲۵ متری خوش نقشه برا جوانان تو تهران خوبه ، اگه می تونید بسازید ، نمی تونید نگید بده و پیفه . ما یه سقف می خواهیم نه فروش متری و دلالی
    • ابراهیم IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      26 21
      مشکل ما اینجاست که مثل تو وجود داره تو ایران
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 17
      اگر غر زدن های امثال شما نبود خشایارشا مجبور به عقب نشینی از آتن نمی شد.چه از جان مادرتان ایران میخواهید ای همیشه گرسنگان، تا پس گرفتن همه سرزمین های از دست رفته ایران، هیچ ایرانی خواب‌ندارد.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      10 4
      ده متری هم نمیتونن بسازن
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    13 4
    بیمه جوابگو نبود ، بیمه تکمیلی و .... حالا صندوق بازنشستگی کفایت نمی کند صندوق های تکمیلی .... وزارت نفت را شفاف کنید سرمایه ملی را شفاف کنید مدیران را شفاف کنید حساب های بدون نظارت خزانه را شفاف کنید نظارت هوشمند مدیران را فعال کنید
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    14 1
    رباخورای اشرافی
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    11 1
    مالبتختگان ۹۹ پیش کش ، صاحبان ثروت های بادآورده ۹۹ را شناسایی و در صورت جرم و تخلف در بورس محاکمه کنید ، البته همه ابر پولدارهای بیگناهی هستند که فقط با رانت بقیه مردم را بدبخت کردند
    • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      2 3
      اینا چندسال پیش محاکمه شدن و حیف که تو نمیدونی
  • US ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    31 35
    حمایت ایران از عرمنستان هم در آخر به ضرر ایران تمام خواهد شد
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      5 6
      امیدوارم, در دنیاهراتفاقی می افتد به ضرر و زیانِ ن باشد.آمین.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      6 33
      لطفا با احترام از ارمنستان سخن بگویید. بی ادبی عیرانی تباران به همه سرایت کرده.
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      2 2
      از کی تا به حال
    • خراسانی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      3 2
      از کی تا به حال کلاغ ها و عنترهای افراطی با ادب شدند ؟؟؟؟؟؟،
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 1
      ۲۰:۳۰ خودتی با نظرات مختلف یک نفره در پیام ما میگیم پوزه سگ آب دریا را نجس نمیکنه پس هر چیزی خواستی بنویس که روزهای آخر عمر کثیفترن هست منافقین کمپی خودفروش🥳👎
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 6
      فرزند کدام هستی که بر خلاف منافع وطنت ایران سخن میگویی؟
    • اهبرخان IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 7
      داداش مکا حمایت می کردیم علیف غلطی نمی تونست بخوره.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    14 1
    کریدور ترکی یا کریدور ناتو؟؟؟؟؟؟؟
    • US ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 3
      ترکیه اولدنبال خنثی کردن قدرت و نفوذ ایران هست و بس بعد از پله اول دنبال ضربه زدن به صادرات نفت و گاز. در مرحله سوم دست اندازی به اراضی و منافع ملی و خاک ایران
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    8 1
    اینا به کنار. میگم که عربستان و اسرائیل در حال عادی سازی روابط هستند. دلتون خوشه یا نه؟
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      2 5
      گور خودشونو با دست خودشون میکنن، من که به شخصه خوشحال میشم اینکارو بکنن حکام احمق صعودی.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    12 3
    الان نگران چی هستید ؟ نگران آذربایجان یا اسراییل
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    30 8
    مرگ بر اسرائیل
  • شیطنت ۲۰۳۰ IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    30 5
    قشنگ قدم به قدم چیدن ماجرا را، شیرینی یک برد بزرگ در غره باغ را مقدمه ای برای ایجاد اعتمادبه نفس داخلی در آذربایجان کنند و سپس وارد مرحله ی بعدی شیطنت هایشان در ایجاد کریدور تورانی شوند ، فرانسه ( به عنوان نایب آمریکا) هم گفته در استان سیونیک ارمنستان کنسولگری تاسیس میکنه مشخصه این قصه سر درازی دارد...
    • تبریزی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      3 4
      آره قشنگ چیدند نقشه را مثل قضیه داعش و سوریه و عراق تا افغانستان و یمن و.... اما میتوانی نتیجه همه این برنامه ها را ببینی و بسنجی تا متوجه شوی شاهنامه آخرش خوشه یعنی جوجه را آخر پاییز میشمارند که باکو عدد که هیچ نقطه هم نیست پیش اینهایی که شمردم برات استاد ادبی می‌گفت شتر در خواب بیند پنبه دانه، گه لپ لپ خورد گه دانه دانه
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 1
      پوتین و رئیسی قبلا الحاق آذربایجان به ایران را امضا کردن! منتظر فرصتیم
  • US ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    50 12
    تالشهای عزیز را همچون کناره باختری تجهیز کنید. غیر از این باشد باید منتظر ظهور صدام دیگری در بیخ گوش خودمان باشیم که هرچند گاهی بوسیله غرب و صهیونیستها موی دماغ ایران شوند . شاید فردا و شاید ۲ سال دیگر و شاید هم ۱۰ سال دیگر ؛ تا وقتیکه این مردک علیف را درست و حسابی سرجایش ننشانید مطمعن باشید که وز وز این همسایه شمالی حالا حالا بیخ گوش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
    • US ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      8 5
      علی اف زد عرمنی ها رو شل و پل کرد !و خاکش رو پس گرفت
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      9 3
      مشکل اینه که اگه تالش های عزیز این طرف مرز که از قضا اهل سنت هم هستند رویایی تشکیل تالشستان بزرگ رو مثل کوردستان بزرگ دنبال کردند چی؟ اونوقت باید با موشک اقلیم جنوب آزربایجان رو بکوبید درست مثل اقلیم کوردستان عراق
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    7 0
    سهام عدالت شرکت ها را جداگانه و در سامانه های عادی بورسی قابل معامله کنید ، از استخدام افراد و ایجاد دستگاه های بیشمار و کارمند و حقوق های اضافی در صندوق های استانی سهام عدالت جلوگیری کنید
  • هشیم خان IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    5 3
    یه جوری از دموکراسس صحبت کردید که انگار ایران مهد دموکراسی است!
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    6 7
    شبه دولت باکو با سواستفاده از وضعیت منطقه بازی خطرناکی رو شروع کرده که در نهایت اگر به شکستش بینجامد تا ده ها پان طرکیسم توانایی نخواهد داشت که کمر راست کند
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 0
    یاشاسین آذربایجان تورک مرگ بر اسرائیل، عصاره ی عفونت و تعفن
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 5
    زیر چکمه های ایران قوی ناله کنبد و زجه بزنید ای حقیر های پست،
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 3
    جلوی ایران زانو زده اید می خندید در حالی که زخم های خود را پنهان می کنید.
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 3
    جلوی ایران زانو زده اید می خندید در حالی که زخم های خود را پنهان می کنید.زیر چکمه های ایران قوی ناله کنبد و زجه بزنید ای حقیر های پست،
  • US ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 8
    اقای رئیسی عزیز نزدیک ۳سال از ریاست جمهوری شما می گذرد ولی حتی یک لایحه برای پس گرفتن استانبول عزیز به مجلس ارائه نکرده اید ایا این کم کاری نیست؟ دریغ از یک کارگروه در وزارت خارجه
  • US ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 7
    اقای رئیسی عزیز نزدیک ۳سال از ریاست جمهوری شما می گذرد ولی حتی یک لایحه برای پس گرفتن استانبول عزیز به مجلس ارائه نکرده اید ایا این کم کاری نیست؟ دریغ از یک کارگروه در وزارت خارجه
  • US ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 8
    یک کلمه ایران گفته نه، و حالا ناتو، چین، روسیه، تفاله عثمانی، خود ارمنستان و باکو و غیره دارن دست و پا میزنند ولی زنگزور ساخته نشد. 🇮🇷 امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 2
    مسلمانان متوجه و مراقب فریب و حقه و مکرر دشمنان اسرائیل غاصب آمریکا انگلیس که بواسطه مزدوران و خام شدگان هم زبان هر منطقه قصد تفرقه و نهایت آسیب رساندن به کشورها و ملل مسلمان را دارند حسابی باشند ، ما مانند پنج انگشت یکدست کنار هم باشیم مثل یک مشت به حریف ضربه محکم وارد میکنیم ، هدف آنها جدا ساختن انگشتان که بتنهائی قدرتی ندارند برای جلوگیری از وحدت و اتحاد ماهاست .. پرچم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ظلم و تعدی جنایتکاران مستکبر و استعمار دهه ها بالا و در اهتزاز شکوهمندی قرار گرفته که با نصرت الهی و جانفشانی و مقاومت ملی همراه بوده و قدرت خود را از آنها دارد . ایران شما خوشحال و مسرور میشود که مردم کشورهای پیرامونی با هر امکان و وسیله ای همبستگی خویش را اعلام و بنمایش گذارند . که سود و اجر دنیوی و اخروی فراوانی در پی دارد . و در سوی دیگر افسردگی و پریشان احوالی و ناامیدی دشمنان مشترک دیرینه و حال همه ما که تاریخ مشترکمان از کردار و دخالت آنها به تلخی یاد میکند و میتوانیم با هم دنیای بهتر و درخور و شایسته ای بسازیم . انشاءالله
  • اردبیلی IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 4
    ما می توانیم با 1 . سفره چرب کریدور جهانی شمال جنوب 2 . حمایت های سیاسی از حقوق جهانی و مسلم جمهوری آذربایجان که به امنیت ملی ما ضربه نمی زند مثل همین بحث حمایت از این کشور در بحث قره باغ 3 . درخواست از ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ساخت و سرمایه گذاری در مسیر ریلی مرزی پارس آباد چشمه ثریا (اتصال ریلی جمهوری آذربایجان از خاک ایران به خاک ترکیه و ریل قارص ترکیه) 4 . و باز هم بردباری بیشتری در قبال جنگ طلبان باکو (که صلاح مملکت خودشان و مردم خودشان را هم نمی فهمند و برای تل آویو سگ دو می زنن) و از طرفی تلاش و تمرکز برای ساخت ریل و بزرگراه تبریز خواجه ورزقان نوردوز ایروان به اسپانسری معدن ورزقان برای تقویت کریدور ارمنستان و دادن پیام های واضح , بیاییم یکسری منافع جدی که منافع ما را هم تامین می کند جلوی پای ترکیه و جمهوری آذربایجان و خود همین ارمنستان , روسیه و گرجستان بگذاریم بجای اینکه تو اتوبوس حوادث قفقاز بشینیم راننده آن اتوبوس باشیم کار را دست بگیریم و سفره داری کنیم بگیم ما منافع میلیارد دلاری را به شکل برد برد بین همه تقسیم خواهیم کرد بنظرم این کاریه که مسئولان غیرنظامی ما باید انجام بدن و حالا اونطرف نظامی امنیتی های ما کاملا نشان دادند که بلدند باید چه کار کنند درواقع در چنین مواردی یک دست باید جایزه باشد دست دیگر مسلسل تا طرف خودش انتخاب کنه چنین عملکردی باعث می شود مردمان و کارشناسان خود این کشورها هم علیه حکومت هاشون پا شن اگر این حکومت ها , جایزه های بزرگ را رد کنند و دنبال رفتن روی خطوط امنیت ملی ایران باشند که قطعا به جنگ خواهد رسید اونم با ایرانی که خودش را برای نبرد مستقیم با خود نیروهای آمریکا + ناتو آماده کرده و نظامی جوری قویه که دیگر سال هاست خود آمریکایی دیگر حتی جرات نمی کن بگن همه گزینه ها روی میزه , من فکر می کنم بخش غیر نظامی ما می تواند در منازعات قفقاز , اکتیو تر فعالیت کند .
  • SE ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 4
    آذربایجان منافع ملی خودشو بهتر از هر کسی بهتر میدونه، بنابراین تو که اون گوشه نشستی خفه شو!
  • SE ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    7 4
    آذربایجان منافع ملی خودشو بهتر از هر کسی بهتر میدونه، بنابراین تو که اون گوشه نشستی خفه شو!
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 3
    اشغال قره باغ🤣🤣🤣
  • RU ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 2
    نویسنده مقاله نگران منافع و آینده اسرائیل است
  • BG ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    10 4
    یاشاسین آذربایجان
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 9
    آقای علیف این را بدانید: اگر ایران نبود، صد درصد ترکیه باکو را اشغال می کرد و علیف را برکنار می کرد.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 10
    آقای علیف این را بدانید: اگر ایران نبود، صد درصد ترکیه باکو را اشغال می کرد و علیف ها را برکنار می کرد.
  • اکبر IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    6 2
    عجب دنیایی شده اسراییل متحد اذربایجان امریکا متحد ارمنستان!ایران طرف کی خواهد بود؟
  • علی از تبریز IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    13 5
    آذربایجان و ایران دو کشور خیلی نزدیک به هم هستند ولی از سال 1990 که ارمنستان 20 درصد خاک آذربایجان را به مدت 30 سال اشغال و یک میلون نفر را آواره نمود و ایران در پشت پرده از این تجاوز و اشغال ارمنستان حمایت کرد آذربایجان هم چاره ای نداشت جزء اینکه برای نجات و آزاد سازی سرزمین های اشغال شده از کشورهای مختلف از جمله اسرائیل اسلحه بخرد اگر ایران از آذربایجان حمایت می کرد مطمئنا آذربایجان دنبال اسرائیل نمی رفت
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 1
      هنموز قبر شهدای ایرانی که در جنگ اول قراباغ در کنار نیروی های اذری شهید شدند وجود داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس