کد خبر 1545355
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه مطلبی را با عنوان تهاجم زمینی به غزه، محدودیت‌ها و فرصت‌ها که برگرفته از یادداشت افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا است را در کانال خود در تلگرام منتشر کرد و نوشت:

رافائل‌کوهن، افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا و مدیر «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» طی یادداشتی مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ محدودیت‌ها و فرصت‌های تهاجم زمینی برای اسرائیل را برشمرده است.

کوهن اذعان دارد که اسرائیل حتی با تهاجم زمینی، قادر به نابودی «شبکه گسترده» حماس در غزه نیست. علاوه بر اینکه نجات اسیران اسرائیل را نیز با محدودیت بیشتری مواجه خواهد ساخت.

به نظر کوهن، اسرائیل قید رهایی «گروگان‌هایش» را زده، زیرا از یک‌سو ضربه به حماس برایش مهم‌تر است و از سوی دیگر «مبادله اسرای فلسطینی با گروگان‌ها» برای تل‌آویو قابل پذیرش نیست. به این دلیل که هم به حماس مشروعیت داده و هم معتقد است اسیران فلسطینی آزادشده، بار دیگر به میدان نبرد بازخواهند گشت.

اما آن‌چه کوهن امکان و فرصت تهاجم زمینی قلمداد می‌کند، «خروج نوار غزه از کنترل حماس» است. به نظر وی «حذف حماس از قدرت سیاسی، پیروزی کوچکی نیست». زیرا به‌زعم وی توان طراحی عملیاتی و امکان دریافت کمک مالی این گروه را خواهد کاست.

در عین حال، نویسنده معتقد است که «نابودی حکومت حماس به معنای نابودی سازمان و ایدئولوژی حماس نیست». به نظر او، اسرائیل بدون تلاش برای «بازسازی و راه‌حل سیاسی» بار دیگر با مبارزه مقاومت روبرو خواهد شد. حتی اگر حماس در غزه حاکم نباشد.

نویسنده، نابودی حکومت حماس در غزه را به نابودی حکومت طالبان در افغانستان پس از حمله آمریکا تشبیه می‌کند. غافل از اینکه حتی فارغ از تمایزهای ایدئولوژیک و سازمانی این دو، در افغانستان نیز بار دیگر طالبان به قدرت بازگشت و نشان داد که راهبرد نظامی، راه‌حل صحیحی نبوده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا و اسراییل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس