کد خبر 1546970
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه یادداشتی را در کانال تلگرامی خود با عنوان؛ غزه، افغانستان نیست منتشر کرد و نوشت:

رافائل‌کوهن، افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا و مدیر «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» طی یادداشتی مورخ ۲۲ آبان ۱۴۰۲، بیان داشته که برخلاف پروپاگاندای اسرائیل، نمی‌تواند با شبیه‌سازی طوفان‌الاقصی به ۱۱ سپتامبر، حمایت بین‌المللی را برای ادامه نبرد کسب کند.

به نظر او تراکم جمعیتی غزه بیش از افغانستان است و اسرائیل بیش از آمریکا به قتل غیرنظامیان خواهد پرداخت و این سبب خواهد شد برخلاف حمایت بین‌المللی از آمریکا در جنگ افغانستان، اسرائیل تحت فشار برای پایان نبرد قرار بگیرد.

وی هم‌چنین معتقد است که حمله ۱۱ سپتامبر، به غرب‌ستیزی بن‌لادن بازمی‌گشت در حالی که اسرائیل در وقوع عملیات حماس مقصر است و می‌توانست با بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی مردم غزه، مانع افزایش حمایت مردمی از حماس شده و زمینه‌های چنین عملیاتی را کاهش دهد.

او در عین حال به تفاوت مهم دیگری اشاره می‌کند که پیوند جغرافیایی غزه با سرزمین‌های اشغالی است. به نظر کوهن، آمریکا سرانجام توانست از مهلکه افغانستان بگریزد، تصمیمی که بسیار دیر ولی نهایتاً اتخاذ شد. ولی اسرائیل گریزی از وضعیت غزه ندارد و برای جلوگیری از تکرار عملیاتی مانند طوفان‌الاقصی، چاره‌ای جز «بازسازی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی غزه» نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد یادداشت‌هایی مانند این مورد، با اشاره به بازاندیشی نسبت به سرنوشت غزه پس از جنگ، به طور غیرمستقیم قصد دارند به اراده آمریکا برای تسریع در پایان نبرد جهت داده و ضرورت تغییر حکومت در تل‌آویو برای تحول در نگرش نسبت به مناطقی مانند غزه را یادآور شوند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    3 3
    قتل عام و نسل کشی در غزه مستحق اخراج صهیونیستهای غاصبه ولاغیر
  • ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    فعلا که غزه مرد فکر جاهای دیگش باشین
  • بی بی ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    راست می گویند غزه افغا نستان نیست که مردمش کشورشان را رها کنند وبرای راحتی خودشان به هر کشوری که شد بروند اگر مردم افغانستان مثل مردم غزه بودند الان آنقدر افغانستان بیچاره نبود مردم افغانستان راحت طلب وشهوت پرستند مردم غزه وطن پرستند
  • ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    3 1
    مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....
  • ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    افغانستان همین طوره
  • ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    با همه این حرفها امریکا هم نهایتا به غلط کردن افتاد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس