کد خبر 1560972
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
سخنگوی وزارت خارجه: روابط خارجی را موکول به برجام نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران منافع و روابط خود را موکول به موضوع برجام نمی‌کند و توسعه روابط متعادل و متوازن با مناطق مختلف جغرافیایی دنیا در دستور کار است.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی روز یکشنبه در نشست اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی که با محوریت "تبیین رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم" در دانشگاه بیرجند برگزار شد، گفت: ما وضعیت روابط خارجی خود با سایر کشورها را خارج از کم و کیف برجام دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه هسته‌ای هم برای مذاکرات دیپلماتیک اعلام آمادگی کردیم تا در صورتی که طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشند و به حقوق تعریف شده ما احترام بگذارند و به تعهدات خود پایبند باشند، در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مباحثی مثل برجام که طی چند سال انرژی زیادی از دستگاه دیپلماسی گرفت، یکی از موضوعات سیاست خارجی است لذا روابط خارجی را بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال می‌کنیم و آمادگی داریم بر مبنای منافع، مصالح مشترک و احترام متقابل، روابط خود را با کشورهای منطقه و همسایگان تقویت کنیم.

وی بیان کرد: در زمینه رفت و آمدهای دیپلماتیک در حوزه سران کشورها و وزرای امور خارجه شاهد یک رکورد کم نظیر در دولت سیزدهم هستیم همچنین در زمینه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه دارای شاخص‌های امیدوارکننده هستیم.

کنعانی گفت: نگاه نظام سلطه نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده و تحریم ادامه دارد اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای دنیا روند دلگرم‌کننده‌ای داریم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همه ابزارها و مولفه‌ها و عناصر قدرت برای تقویت روابط خود با سایر کشورها استفاده می‌کند و تاکید بر سیاست همسایگی به معنی نادیده گرفتن سایر حوزه‌های جغرافیایی جهان نیست لذا در چارجوب احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی داریم با همه کشورهای دنیا روابط خود را گسترش دهیم.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی در دستور کار دستگاه دیپلماسی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در دولت سیزدهم یکی از ماموریت‌های مهم محوله به دستگاه دیپلماسی توجه ویژه به مقوله اقتصاد و تجارت در تنظیم روابط خارجی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه بوده است.

وی افزود: رئیس جمهور تاکید ویژه کردند که ۴۰ درصد ظرفیت‌های دستگاه دیپلماسی در حوزه تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی بکارگیری شود که این موضوع را به جد در دستور کار داریم و دنبال می‌کنیم.

کنعانی گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با همین نگاه شتاب جدیدی به مناسبات خود در مسائل اقتصادی و تجاری بخشیده و در تمامی ملاقات‌ها و سفرها موضوع اقتصاد و تجارت و تقویت آن از عناصر تفکیک‌ناپذیر گفتگوها با مقامات کشورهای هدف بوده است.

وی یادآور شد: با کشورهایی که دارای سطوح نازلتری از روابط دیپلماتیک بودیم و در سال‌های گذشته به دلایل مختلف دچار تنزل سطح رابطه شده بودیم با تلاش‌های صورت گرفته به ویژه در منطقه پیرامونی ارتقای سطح مناسبات رسمی دیپلماتیک رخ داد و سفرای ۲ کشور مبادله و مستقر شدند.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به شرق و آسیا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت سیزدهم که ۲ سال از عمر آن می‌گذرد یک شعار راهبردی مطرح کرد و آن شعار نگاه به شرق، آسیا و همسایه‌محوری و سیاست همسایگی، توسعه مناسبات و روابط خارجی متعادل و متوازن بوده است.

وی بیان کرد: ما در حوزه شرق ظرفیت‌های نهفته و بالقوه زیادی داریم که طی سالیان گذشته به بخش قابل توجهی از آن کم‌توجهی شده و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در حوزه همسایگی، شرق و آسیا استفاده لازم را برای تقویت روابط خارجی ببریم، در چارچوب همین نگاه اعلام شد که روابط ما با غرب به عنوان بخشی از حوزه جغرافیای سیاسی جهانی است و طبیعتا همه حوزه سیاست خارجی ما نیست.

سخنگوی وزارت خارجه: روابط خارجی را موکول به برجام نکردیم

کنعانی بیان کرد: سیاست همسایگی لزوما و به تنهایی به معنای تقویت روابط با کشورهای همسایه مرزی نبوده بلکه روابط با همسایگان منطقه‌ای هم مدنظر است.

سیاست منطقه‌محوری مدنظر قرار دارد

وی افزود: در همین راستا منطقه‌محوری را در حوزه روابط خارجی در نظر داریم چون در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل پیشینه‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و تمدنی و ارتباطات گسترده ملت ایران و منطقه، ظرفیت‌های نهفته بسیاری است که باید از آن در توسعه مناسبات مشترک بهره کافی را ببریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در همین چارچوب سیاست همسایگی معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرده و در دستور کار جدی دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفته است.

وی گفت: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری در نامگذاری‌های سالانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر مولفه اقتصاد تاکید ویژه داشته‌اند بدین معنا که از الزامات توسعه عزتمندانه روابط خارجی، داشتن اقتصاد قدرتمند و قوی است.

اصل حمایت از مقاومت پابرجاست

کنعانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران اصل حمایت از جریان مقاومت در منطقه را مانند گذشته دنبال کرده و در زمینه حقوق بنیادین خود در دفاع از ملت‌های مستضعف و جنبش‌های مقاومت و آزادی بخش از تمامی ظرفیت‌ها در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین در سال جاری بهره گرفته است.

وی افزود: از ظرفیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان برای حمایت از جبهه مقاومت و ملت فلسطین به صورت جدی استفاده کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فلسطین به موضوع مورد اتفاق نظر کشورهای عربی و اسلامی تبدیل شده‌ است گفت: برخی کشورهای عربی مدعی بودند که فلسطین موضوع عربی است و ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد که در حال حاضر تبدیل به موضوع مهم منطقه‌ای، اسلامی و بین المللی شده‌ است.

پیوستن به ساز و کارهای چندجانبه در دستور کار دولت

وی افزود: در حوزه سیاست منطقه‌ای نیز پیوستن به ساز و کارهای چند جانبه موضوعیت داشت و اکنون ساز و کارهای چندجانبه به عنوان یکی از ساختارهای اثرگذار در تقویت نقش منطقه‌ای و بین المللی کشورها مورد اهتمام ویژه همه کشورهاست و پیوستن به این ساز و کارها به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.

کنعانی گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به صورت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و با مذاکرات انجام شده موانع خارجی و داخلی عضویت ایران در این ساختار چندجانبه مرتفع و عضویت ایران محقق شد همچنین پیوستن ایران به گروه بزرگ اقتصادی و تجاری بریکس در بازه زمانی یک ساله محقق شد و از ابتدای سال جاری میلادی عضو رسمی این گروه خواهیم شد.

وی به مشارکت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: برقراری روابط تجاری آزاد بین ایران و این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و در چند روز گذشته موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شد و وارد فاز جدید همکاری با این اتحادیه شدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: به رغم تحریم‌های مختلف، آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موضوع اساسی مورد توجه قرار گرفت و دارایی‌های ما از انگلیس آزاد و به حساب جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

وی گفت: همچنین دارایی‌های بلوکه شده نزد کره جنوبی به صورت جدی دنبال شد و با پیگیری‌های صورت گرفته، گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه دیروز (شنبه) وارد بیرجند شد و دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار، حضور در نشست شورای اداری، رونمایی از یادمان ۱۴ شهید ترور کشور در محل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، حضور در دانشگاه بیرجند و چند بازدید از برنامه‌های این سفر دو روزه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    تنها رابطه خارجی ما با چین و روسیه بوده که هر دو طرف هم زیر بیانیه امارات را امضا کردند
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      مثل زن حامله ویاردارن این جماعت غربگدا اونم عشق رابطه با آمریکاداشتنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس