‌

این افتخار بزرگ در حالی حاصل شده که هفته گذشته، عملیات پرتاب ماهواره ثریا  با موفقیت انجام شد و رکورد ارتفاع پرتاب ماهواره در ایران را شکست.  آلمان، فرانسه و انگلیس آن را «به شدت» محکوم کردند.

سرویس سیاست مشرق- بامداد روز گذشته به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت دفاع، برای نخستین بار سه ماهواره ایرانی، با ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شدند. ماهواره «مهدا» با دو نانوماهواره «هاتف» و «کیهان» سوار بر ماهواره‌بر سیمرغ در مدار ۴۵۰ کیلومتر قرار گرفتند.

آماده‌سازی و پرتاب ماهواره مهدا توسط ماهواره‌بر سیمرغ

ماهواره مهدا از ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران برای آزمایش زیرسامانه‌های توسعه یافته ماهواره‌ای ساخته شده است. نانوماهواره‌های کیهان ۲ و هاتف ۱ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) طراحی و آماده پرتاب شده‌اند. نانوماهواره کیهان ۲ برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند.

این افتخار بزرگ در حالی حاصل شده که هفته گذشته، عملیات پرتاب ماهواره ثریا با موفقیت انجام شد و رکورد ارتفاع پرتاب ماهواره در ایران را شکست. روز گذشته آلمان، فرانسه و انگلیس نسبت به پرتاب ماهواره ثریا توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ واکنش نشان دادند و آن را «به شدت» محکوم کردند. اکنون پس از عصبانیت دولت‌های غربی نسبت به پرتاب ماهواره ثریا، یک ماهواره و سه نانو ماهواره دیگر در یک روز و همزمان به فضا پرتاب شدند.

براندازان سیگنال‌های ماهواره مهدا را دریافت کردند+ عکس

این واقعه بزرگ در صنعت هوافضای کشور، واکنش‌های قابل توجهی را هم در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. برخی کاربران لازم دانستند تا یکی از مدیران پروژه ماهواره مهدا را یاد کنند. ایشان در سال ۱۴۰۰ به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، درگذشت. مرحوم محمد ندافی‌پور میبدی، از مدیران فقید این پروژه بود که پس از فوت ایشان دختری از او به یادگار مانده که نامش «مهدا» است.

براندازان سیگنال‌های ماهواره مهدا را دریافت کردند+ عکس

مرحوم محمد ندافی‌پور میبدی

پرتاب ماهواره مهدا در رسانه‌های غربی نیز واکنش داشته است. آسوشیتدپرس، ای‌بی‌سی نیوز، نشنال نیوز، فرانس ۲۴، الجزیره، رویترز و نیویورک پست از جمله این رسانه‌ها هستند.

نشنال نیوز در گزارش خود به جزئیات این ماهواره‌ها پرداخته و نوشت: «در گزارش‌ها آمده که یک ماهواره با وزن ۳۲ کیلوگرم و دو نانوماهواره کمتر از ۱۰ کیلوگرم هر کدام به مدار حداقل ۴۵۰ کیلومتری فرستاده شده‌اند که هدف از ارسال دو دستگاه کوچک‌تر، آزمایش کردن ارتباطات باند باریک و فناوری تعیین موقعیت جغرافیایی است.» دیگر رسانه‌ها نیز به همین صورت به جزئیات این ماهواره‌ها پرداختند.

اما باخورد پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ «مهدا» با دو نانوماهواره «هاتف» و «کیهان»، در شبکه‌های اجتماعی ایران، واکنش‌های جالبی به همراه داشت. بسیاری از کاربران، این افتخار را مایه بی‌تابی و عصبانیت براندازان و حامیان نظام پهلوی دانستند. این واکنش‌ها با مقایسه افتخارات جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی همراه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    23 0
    به کوری چشم همه حسودان و دشمنان پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران !!!
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 0
      الحمدلله. الهی آمین
  • تک سوتر DE ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    3 1
    اسم ماهواره مهدا هست ؟
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 0
      بله
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 0
      مرحوم محمد ندافی‌پور میبدی، از مدیران فقید این پروژه بود که پس از فوت ایشان دختری از او به یادگار مانده که نامش «مهدا» است. دلیل انتخاب نام
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 24
    حواستون باشه شوروی در حالی ازهم گسست که اولین ماهواره و اولین فضانورد رو به فضا فرستاده بود و بزرگترین و مدرنترین ایستگاه فضائی رو در مدار داشت.ومدرنترین نیروی هوایی و.............
    • سید IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      14 0
      و غربگدایان روسیه مانند گورباچف و یلتسین و طرفداران نادان شان هم هیچ نقش و تقصیری در این رویداد نداشتند! درست مانند غربگدایان ایران که همیشه به دنبال استقلال کشورمان بوده اند!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      11 0
      غربگداها هم سیگنال پر سوزششو دریافت کردن، یکیش همین 10:56!!
    • ایرانی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      3 0
      با این حساب اربابتون آمریکا باید ۲۴ بار تا حالا فرومیپاشید! راستی میدونی مفهوم قیاس مع الفارق یعنی چی؟ یعنی عقب مونده هایی مثل تو که از بهترین موفقیتها هم با تشبیه های بی ربط شکست درمیارن! آره غرب پرست بدبخت اگه امارات با پول نفت و به کمک ژاپن و آمریکا ماهواره هوا کنه نشونه پیشرفتشه ولی ما با توان خودمون ۳تا۳تا ماهواره فضا کنیم نشونه سقوطمون! چرا؟ چون برده های ذهنی آمریکا چون تو هرچی که باعث سوزش اربابشون بشه باید یه جوری بزنن تا از سوزش خودشون و ارباب کم شه، همین
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      7 0
      توهم زدی شوروی از چند کشور تشکيل بود که اتحاد آنهااز هم پاشید وبنا نبوده این اتحاد تا ابد باشه
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      3 0
      با استدلال شما باید چین و آمریکا چند سال پیش از هم می گستند
  • ح IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 12
    چرا کسی به فکر اقتصاد و تورم نیست؟؟ این شواف چه تاثیری تو زندگی مردم داره؟
  • مهدی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    3 0
    این ها همه فتوشاپه. عین الاسد هم فتوشاپ بود. کشورهای اروپایی ساخت فیلم های فتوشاپی را محکوم کرده اند چون قتوشاپ قفل شکسته استفاده شده.
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    باید به دشمنان ایران اسلامی گفت: موتوا بغیظکم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس