کد خبر 1577631
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
جعفر بلوری

چرا مرگ نزدیک به ۳۰ هزار نفر طی یک بازه زمانی کوتاه یعنی ۱۳۶ روز - که خود یک رکورد محسوب می‌شود - آن‌طور که باید حساسیت‌ها را برنمی‌انگیزاند؟

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- می‌گویند «مرگ یک نفر تراژدی و مرگ یک میلیون نفر آمار است.» این مبحث در رشته‌هایی مثل علوم ارتباطات و روان‌شناسی مطرح است. «نسیم نیکولاس طالب» صاحب نظریه «قوی سیاه» در کتابی که به همین نام منتشر کرده است به این مبحث به‌خوبی می‌پردازد. موضوع درباره چگونگی «تاثیرگذاری» رسانه روی افراد است. او برای «جا» انداختن این مفهوم، به داستان واقعی می‌پردازد که مربوط می‌شود به جنگ داخلی لبنان (۱۹۷۵ الی ۱۹۹۰). نیکولاس طالب می‌گوید، در آن ایام که نوجوان بود، تصاویر وحشتناکی از جنگ در ذهنش ثبت شده است. روزانه تعداد زیادی انسان در خیابان‌ها کشته می‌شدند و بین کشته‌شدگان، زن و کودک و پیر و جوان دیده می‌شد. ‌تانک‌ها و خودروهای زرهی را به یاد می‌آورد که هر روز در خیابان‌ها مشغول بودند و.... در همان ایام، کودکی زیباروی ۲ هزار و ۲۳۶ کیلومتر آن طرف‌تر یعنی در ایتالیا در چاه افتاده بود و عکاسی زبردست توانسته بود، از نگاه معصومانه و ‌گریان آن کودک در حالی که در ته چاه بود، تصویری ناب و تاثیرگذار بگیرد. این تصویر، عکس روی جلد تمام رسانه‌ها و مجلات ایتالیا شده بود. نکته عجیب این بود که آن عکس، اینجا در لبنان نیز عکس یک روزنامه‌ها و مجلات شد! در حالی که طبق اصول ابتدائی خبرنویسی و خبرنگاری، تحولات داخل لبنان می‌بایست، در اولویت می‌بودند! این نظریه‌پرداز لبنانی - آمریکایی سپس با این سؤال مبحث خود را ادامه می‌دهد: «چرا با وجود اهمیت فوق‌العاده زیاد تحولات داخلی لبنان، برای رسانه‌ها و مردم این کشور سرنوشت یک کودک آن هم هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر مهم‌تر می‌نمود؟» این کودک چند روز بعد نجات یافت و خبر نجاتش نیز تیتر و عکس یک رسانه‌های ایتالیا و لبنان شد! نیکولاس طالب جواب این سؤال را خود می‌دهد او ابتدا به نقش مهم رسانه‌ها پرداخته و سپس می‌نویسد مرگ یک نفر تراژدی و مرگ یک میلیون نفر آمار است....ماجرای کودک ایتالیایی، قصه دارد، احساس را درگیر می‌کند و چیزی که احساس و عواطف را درگیر خود کند برای انسان جذاب است. اما ماجرای جنگ داخلی لبنان که طی آن روزانه صدها نفر کشته و زخمی می‌شوند، قصه‌ای ندارد و بیشتر با اعداد و ارقام طرفیم و نقش رسانه، در آمار و ارقام دیده شدن این همه کشته، حیاتی است. (نقل به مضمون)

۲- حالا این جملات را با دقت بخوانید. منظورمان این است که اعداد و ارقام موجود در آن را «آمار» نبینید: «۳۰ هزار نفر طی ۱۳۶ روز گذشته در غزه قتل عام شده‌اند که نزدیک به ۹۰درصد آنها غیرنظامی‌اند. نزدیک به ۱۲ هزار نفرشان هم کودک و نوزادند و تقریبا همین تعداد نیز زن هستند. ۷۰ درصد این باریکه با خاک یکسان شده است. نزدیک به ۷۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. هزاران نفر هفته‌هاست زیر آوارند که به احتمال قریب به یقین همه جان باخته‌اند. ۹۵ درصد کودکان و نوزادان باقی‌مانده به یک بیماری مسری مبتلا شده‌اند. (آخرین گزارش رسمی سازمان ملل) اعضای بدن مجروحین به دلیل نبود دارو، بدون بی‌حسی یا بیهوشی قطع می‌شود که غالبا نیز تحمل نکرده و فوت می‌کنند. (پزشکان فرانسوی بازگشته از غزه در گفت‌وگو با لوفیگارو) با تانک و خودروهای زرهی وارد بیمارستان‌ها شده شلیک می‌کنند. به برخی مجروحین که روی تخت خوابیده‌اند، تیر خلاص می‌زنند. از این جنایات تصویربرداری می‌کنند و به سربازانی که در بیمارستان مجروحین را اعدام کرده‌اند، پاداش داده و تشویق‌شان می‌کنند. این کشتارها و تخریب‌های عظیم غالبا، با سلاح‌هایی انجام می‌گیرند که اصولا برای تخریب اهدافی سخت مثل بُتن و فولاد و سنگر و اهداف زیرزمینی ساخته شده‌اند. دوباره تکرار می‌کنم، کشتار ۲۷ هزار غیر نظامیِ زن، کودک و نوزاد با سلاح‌های مخصوص انهدام بُتُن و فولاد و است....و در نهایت سیاستمدار آمریکایی که اصولا کشورش بازیگر اصلی این میدان است پشت تریبون‌های رسمی ظاهر شده و می‌گوید «باید همه کودکان فلسطینی را کُشت.»

۳- از ترکیب دو نکته بالا نکته مهم بعدی متولد می‌شود که در قالب چند سؤال مهم به آن می‌پردازیم: چرا مرگ نزدیک به ۳۰ هزار نفر طی یک بازه زمانی کوتاه یعنی ۱۳۶ روز - که خود یک رکورد محسوب می‌شود - آن‌طور که باید حساسیت‌ها را برنمی‌انگیزاند؟ آیا واکنش‌های بین‌المللی به قتل عام این همه انسان بی‌گناه و جراحت نزدیک به ۷۰ هزار نفر دیگر، در کنار مدفون ماندن ۱۳ هزار انسان دیگر زیر خروارها بتن و سنگ و خاک، «متناسب» است؟ اگر «خیر»، نقش رسانه‌های بزرگ و تاثیرگذار جهان در تبدیل شدن این «تراژدی بزرگ» به «آمار» چقدر است؟

۴- کمی نزدیک‌تر برویم. در ایران خودمان واکنش‌ها به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و آمریکا در غزه در میان اصحاب رسانه و چهره‌های سیاسی چگونه بوده است؟ آیا واکنش برخی رسانه‌های کشورمان به این حجم جنایت و خونریزی «متناسب» است؟ به شهریورماه سال گذشته برویم. یک دختر جوان در تهران و در اداره پلیس بر اثر استرس دچار ایست قلبی شد و جان باخت. واکنش جریانی که در کشور خود را «اصلاح‌طلب» می‌داند و لحظه‌ای «حقوق بشر» از دهانش نمی‌افتد و حکم قرآنی قصاص را با زبان بی‌زبانی نقد کرده و اعدام قاتلین و جنایتکاران را «غیر انسانی» می‌نامد، با عملکرد غیر انسانی آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه چگونه بوده است؟ این طیف چقدر تحولات غزه را در صفحه نخست خود پوشش داده و اگر یکی دوباری هم به خاطر «رودربایستی» یا «برخی ملاحظات سیاسی» پوشش داده، از چه زاویه‌ای آن را تحلیل و به خورد مخاطبانش داده است؟ غربی‌ها در زبان از رژیم صهیونیستی انتقاد و بعضا جنایاتش را هم محکوم می‌کنند (چون دفاع از چنین جنایاتی کار به غایت دشواری است) اما در عمل کنار رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. مثلا دولتمردان آمریکایی گفته‌اند مخالف حمله رژیم صهیونیستی به رفح هستند و مخالف کشتار غیرنظامیان در غزه‌اند اما همزمان، و در حالی که نتانیاهو تاکید کرده به رفح حمله خواهد کرد، قطعنامه آتش‌بس فوری سازمان ملل را وتو می‌کنند! حالا به سؤال بعدی کمی فکر کنید: «چرا مواضع آن جریان سیاسی در ایران در مورد غزه نیز با مواضع غرب به‌ویژه آمریکا مو نمی‌زند؟!» مورد بعدی جالب‌تر است. بخوانید:

۵- «الکسی ناوالنی» از چهره‌های اپوزیسیون روسیه چند روز پیش در زندان جان باخت. هنوز دلیل واقعی مرگ او معلوم نیست. ممکن است کشته شده باشد ممکن هم هست، کشته نشده باشد. واکنش غرب به مرگ او در روسیه بسیار جدی و گسترده بوده است. برخی کشورهای غربی مثل انگلیس سفیر روسیه را فراخوانده‌اند. رسانه‌هایشان انواع و اقسام سناریوهای سیاه علیه پوتین نوشته‌اند و هنوز هم می‌نویسند. اما شاید یک‌دهم این واکنش را علیه صهیونیست‌ها نشان نداده‌اند. در حالی که ۳۰ هزار نفر بیشتر از یک نفر است! اینجا هم برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات «رفوزه» شدند چون مواضع‌شان عینا کُپی از روی مواضع غرب بود. این کُپی‌کاری‌ها گاهی آن‌قدر «زیاد» و «تابلو» می‌شود که ناخودآگاه یاد آن جمله معروف «شیمون پرز» رئیس اسبق رژیم صهیونیستی می‌افتیم که «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه‌های اسرائیل در ایران هستند.»

۶- قطعا بزرگ‌ترین قربانیان جنگ غزه، زنان و کودکان هستند. نزدیک به ۲۴ هزار تن از شهدای غزه همین زنان و کودکان و نوزادان هستند. کشتار این همه انسان معصوم و بی‌گناه در سال ۲۰۲۴ آن هم با حمایت و مشارکت مستقیم صاحبان ایده «مدرنیسم» با پسوند «توسعه یافته» و «متمدن»، مایه شرم است. البته از «تمدن غرب» نباید بیش از این انتظار داشت. ریشه و ماهیت تمدن غرب همین است. تمدنی که پایه‌های اولیه آن با ماکیاولی گذاشته شده و بعدها از سوی امثال‌ هابز و لاک و اسمیت تکمیل شده باشد، چیزی بهتر از آنچه در غزه می‌بینیم نباید باشد. از تمدنی که انسانش، تک‌بُعدی و تک‌ساحتی است و وقتی در همان مقدمه و در تعریف کلیدواژه «انسان»، حس و عاطفه و انسانیت را حذف کرده و او را «موجودی شریر، خبیث و فزون‌طلب» می‌خوانَد که از قضا «اختیاری هم ندارد»، بیش از این نباید انتظار داشت. (رجوع شود به یادداشت چرا غرب در حوزه تمدنی سقوط کرد؟)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    25 19
    از شیاطینی که میخواستند یک سوم جمعیت جهان رو با ویروس کرونا بکشند توقع انسانیت و حتی رفتارهای انسانی اشتباه است
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 15
      پا شید برید لبنان با اسرائیلیا بجنگید
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 11
      خیالت راحت میریم و میجنگیم قطعا این اتفاق در آینده خیلی نزدیک خواهد افتاد و من هم یکی از کسانی هستم که برای کشتار این خوکها لحظه شماری میکنم و از کشته شدن نمیترسم البته تو قطعاً میترسی
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 1
      دمت گرم، من هم دارم پوتینامو واکس میزنم آماده باشه، یا علی!!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      1 0
      عزیزم اون کار یار غار شما چین بود
    • خلبان IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      و این تمدن داره سر مردم دنیارو با فوتبال گرم نگه میداره و از این طرفداره کشت کشتار راه میندازه دنیا دنیایی عجیبی‌ست غزه داره کم کم به کربلای ۱۴۰۰ پیش تبدیل میشه
  • رضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    36 14
    اللهم عجل لولیک فرج
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 20
      لا اله الا الله ، منفی زدن به این دعای بزرگ یعنی همراهی با وسوسه های شیطان رجیم !!! لعنت خدا بر دل سیاه شیطان رجیم و ادنابش. ای غافلان و منکران ظهور مولای جهانیان مهدی موعود عج ، هر چه زودتر توبه کنید تا عمرتان باقی است . الله اعلم
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      0 0
      کی باعث شده مردم برن با وسوسه های شیطان همراه بشن و به این دعا منفی بزنن؟تمامش پای خودتون نوشته میشه و باید جواب پس بدید.عملکرد و ادعاهای شما رو دیدن و اینجوری شدن
    • مهرداد IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      0 0
      شما مطئنید وقتی ایشان ظهور کردند بر علیه ایشان قیام نمی کنید چون منافع خیلی مهمه
  • احمد IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    در مورد کشتار غزه مردم آزاده از همه متنفرند که کاری نمی کنند چه آن سران کشورها و اسلامی که شو اجرا می کنن و فقط حرف می زنن و بدتر نمک رو زخم مردم می پاشنن و چه جنایتکارانی که می کشن و چه انهایی که با محاسبه غلط و حمله باعث رها شدن این سگ هار افراطی های صهیون به جان زن و کودک بی پناه شدن.
  • DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    20 13
    شیرازه تمدن غرب براساس نژادپرستی بناشده و با نژادپرستی نفس می کشد. حکامشان جز نژاد خود به بقیه انسانها اهمیتی نمی دهند و کشته شدن بقیه برایشان اهمیتی ندارد. برای همین نیز نسبت به ان بی تفاوت، بی عاطفه و حتی خشن هستند.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    15 11
    بربرهای غرب ذاتشان هیچ وقت تغییر نخواهد کرد، حیوان تر از این بربرهای غربی غرب پرستان هستند
    • انار IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      ذات هرکسی فقط خدا میدونه، انسان بدلیل خود برتربینی دیگران رو له میکنه این میتونه با سلاح جنگی باشه یا زبان باشه یا نگاه باشه (حتما نباید شماآمرییکایی یا اسرائیلی باشید فرقش این هست که اسرایئلیه و آمریکاییه دارندذات واقعی خودشون رو نشون میدن و به عینه از این سه سلاح بر علیه به قول خودشان جهان سومیها برای تحقیر کرد و کشتن استفاد ه میکنن و مایی که اونها رو مورد شماتت قرار میدیم این صفات رو پنهان نگه داشته باشیم، فقط مؤمنین وارثان زمینند برای زندگی برهبری امام زمان حال آیا من شما جزو مؤمنین هستیم که لایق باشیم زیر پرچم آقا زندگی کنیم بریم جستجو کنیم در گوگل صفات یک مومن را
    • DE ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      7 4
      انسانها انگار در کره زمین زنده اند و لی تحت داروی بیهوشی تزریق شده گاوچرانها بیحس شده اند. مطبوعات و فضای مجازی اوائل جنگ ، فاجعه بمباران های صهیون و کشتار مردم خصوصأ کودکان و زنان و.. خوب پوشش میدادند ولی این اواخر متأسفانه برای خیلیها خبر کشته شدن روزانه صدها نفر معمولی شده.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    جنگ چهره ی زشتی دارد.من از اونهایی تعجب می کنم که روز ۷ اکتبر فشفشه می زدند و جشن گرفتند . شاید اون خوشحالی ها اسراییل را برای نسل کشی جری تر کرد.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    8 8
    زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او آن نور روی موسی عمرانم آرزوست دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست گفتند یافت می نشود جسته ایم ما گفت آنک یافت می نشود آنم آرزوست
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    11 9
    وقتی ساختار اقتصادی و فرهنگی و رسانه ایی دنیا دست صهیونیست‌ها باشه جز این چه میتونه باشه که الان داریم می‌بینیم که اوج وحشگریشون رو در غزه شاهد هستیم و یه جورایی خدا داره حق و باطل رو بدست خود صهیونیستها خونخوار به مردم دنیا نشون میده و مثل اختاپوس چمبره زدن روی این کره زمین و باید یه کرونایی سمی تزریق بشه با داخل این اختاپوس تا از ریشه انشالله خشک بشه
    • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      9 14
      اونیکه چمبره زده شمایید که مردمو نابود کردید
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      7 6
      ماهم بايد بجایی برسيم رسانه‌هایمان حرف اول در دنیا بزند وصدای حق وحقیقت بگوش جهانيان برسد
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      در جواب محمد: حیف اسم محمد که تو داری
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      در جواب کامنت محمد اون که چمبره زده در نفهمی تویی
  • سعید IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ولا برای مدیر مسئول روزنامه شما که اگر سه چهارم دنیا زنده زنده در آتش بسوزند هم خیالی نیست
  • صدا IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    کاغذ حرام کنی به نام رزنامه کیهان بابودجه بیت المال
  • شهرام IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    این باور که قربانیان جنگ فقط کودکان و زنان هستند بایستی تغییر کند. مردان که آبادانی و امنیت و از خودگذشتگی هایی که در طول تاریخ داشتند هم انسان و قربانی هستند .
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اگر شغالی در غرب کشته شود بیا و ببین که چه غربت بازیها که در نمی آورند ولی این خون مسلمانان بی پناه است که نزد آنان و حتی نزد قارونهای خلیج و آل سقوط ارزشی ندارد ، رهیران عرب میخواهند که کرسی حکومتشان حفظ شود از این نظر خیلی محافظه کاران با مسائل برخورد میکنند تا کسی بکاه و کنگر آنان آسیبی نزند ، از این دنیا دیگر چه انتظاری داری ؟بقول حافظ خودمان / جهان پیر رعنا را ترحم در جبلت نیست / زمهر او چه می پرسی در او همت چه می بندی / این حرف در قرن هشتم زده شده اکنون که ما در دنیای وا نفسا زندگی میکنیم که چان انسان و پشه در آن یک قیمت دارد .
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    در تمام عمرم و از اول انقلاب هر روز در مورد ظلم و ستم شیطان بزرگ گفتند و دیدیم و شنیدیم؛ حالا تازه صحبت از انتظار داشتن از غربی‌هاست؟؟!!!! ما که دیگه انتظاری نداریم، ولی ظاهرا هنوز بعضی ها دارند!!!
  • US ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    4 1
    هیچ تمدنی در غرب وجود ندارد و شعار حقوق بشر و آزادی و قانون بری فریب افکار مردم دنیا و مردم خودشان میباشد که برای نشان دادن این فریب هزاران رسانه و مدیا را به خدمت گرفته اند.مردم دنیا هم فرق بین تمدن و تجدد را بخوبی متوجه نیستند و غرب هم با فریب دنیا تجدد را بجای تمدن در اذهان مردم دنیا تزریق میکنند . ولله ددمنشی و کشتار بیگناهان و غارت اموال مردم ساده لوح و زیر پا گذاشتن حقوق تمام افراد بشر در غرب همچنان مانند قرن 18و قرن نوزده ادامه دارد .تمام ثروت غرب که از غارت و دزدی و تطاول مردمان دیگر مناطق دنیا بدست آورده اند فقط در اختیار صهیونیست ها قرار دارد .گدایی و گرسنگی و آدمکشی و فساد اخلاقی و فحشا که بیشتر برای امرار معاش و رفع گرسنگی انجام میگیرند در غرب غوغا میکند .من در غرب زندگی میکنم و خود شاهد این گفته های خود هستم.
  • US ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    7 6
    هیچ تمدنی در غرب وجود ندارد و شعار حقوق بشر و آزادی و قانون بری فریب افکار مردم دنیا و مردم خودشان میباشد که برای نشان دادن این فریب هزاران رسانه و مدیا را به خدمت گرفته اند.
  • عباس خسروی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام لعنت خدا و اولیا و انبیا و عالم خلقت بر هرکسی که این جنایت را می بیند و به خاطر منافع شخصی و یا حزبی دم فرو نمی آورد و حتی به نوعی حمایت هم می کنند. لعنت الله علی القوم الظالمین من الاولین والاخرین اللهم لعن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک
  • NL ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    در باره مشکل های اقتصادی ایران حرفی نداری . گور پدر غرب هر چی هستند - اصلا شیطان . شما ها شهامت ندارید در باره وضعیت اسفناک مردم بنویسید با این مزخرفات می خواهید مردم را فریب بدهید .
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    جنگ اتمی جهانی سوم تاچندوقت دیگه باحضور متفقین(روسیه،ایران،کره شمالی وچین...)ونابودی وانزوای متحدین(آمریکا،غرب،اروپا،اسرائیل...)قطعیست(کشورهای مثل ترکیه وعربستان... که آخورشان هم درابرقدرت غرب وهم ابرقدرت شرق است محو ونابود میشوند)بعد چین همه را میبلعدومیشود ابرقدرت جهان بجای آمریکاوروسیه
  • سامان IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    برید تاریخ بیهقی یا طبری یا ابن مسکویه یا بومنصور عبدالملک بن محمد نیشابوری یا... بخونید ببینید اعراب مسلمان در زمان اشغال ایران چه رفتاری داشته اند.جان هرکس که دوست داری منتشر کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس