1

اصلاح‌طلبان با اشاره به تغییرات سطح و سبک زندگی زنان و جوانان به ویژه نسل دهه ۸۰ و ۹۰ تاکید دارندکه نسل جدید در راس جریان اصلاحات قرار گیرد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۱ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که فرش قرمز بوداپست برای ترامپ، پروژه ۹۰۰ میلیارد دلاری گاز ایران، واکنش‌ها نسبت به مصاحبه یک نماینده، بازی هسته‌ای پوتین و لوکاشنکو و گزارش‌ها از بازار شب عید در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تکلیف بیشتر کرسی‌های مجلس دوازدهم مشخص شده و براساس برنامه، دوره جدید مجلس از خردادماه سال آینده پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات، کار خود را آغاز خواهد کرد. حالا بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به دنبال شناسایی فراکسیون‌های و آرایش سیاسی پارلمان هستند، روزنامه هم‌میهن درباره آرایش مجلس نوشته است:

در بین راه‌یافتگان به مجلس دوازدهم، برخی چهره‌ها به لحاظ عملکرد و اظهارنظرهایی که داشته‌اند، شاخص‌تر از سایر نماینده‌ها به شمار می‌روند، به‌عبارتی از نظر نام و نشان مطرح‌تر از سایر نماینده‌ها هستند. در این بین از میان ۲۴۵ منتخب (۸۴ درصد)، ۱۰۳ نفر (۴۲درصد) سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید (۵۸ درصد) برای نخستین بار راهی مجلس می‌شوند. در این گزارش نگاهی به شاخص‌ترین چهره‌هایی داشته‌ایم که در مجلس دوازدهم روی صندلی‌های بهارستان خواهند نشست. البته پیش از بررسی چهره‌ها، ذکر یک نکته ضروری است؛ ترتیب قرار گرفتن چهره‌ها براساس حرف الفبا در نام‌خانوادگی فرد منتخب بوده و دلیل دیگری ندارد.

تشکیل فراکسیون اصلاحات در مجلس منتفی شد/ اصلاح‌طلبان می‌خواهند اجتماعی شوند و نه سیاسی!

روزنامه آرمان ملی نیز خبر داد که در ممجلس آینده فراکسیونی با عنوان اصلاحات یا اعتدالیون تشکیل نخواهد شد، این روزنامه نوشته است:

با توجه به اینکه شکاف اصلی در مجلس آینده بین تندروها و میانه‌روهاست، تحلیل این است که باید جریان میانه در مجلس تقویت شود. به همین دلیل تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلب در این مجلس به مصلحت نیست و ما به‌عنوان حزب ندای ایرانیان به دوستان منتخب پیشنهاد کردیم که از مباحث اصلاح‌طلب و اصولگرایی عبور کنند و معیارهایی مانند کنترل تندروی، دفاع از حقوق همه شهروندان، تلاش برای بهبود رابطه با جهان و بازگشت به شبکه اقتصاد جهانی را اولویت تشکیل فراکسیون قرار دهند. اگر با این اوصاف هر نماینده‌ای که باور داشته باشد که طرح صیانت و لایحه حجاب و عفاف آسیب‌زا بوده، باید به FATF بپیوندیم، مانع از اخراج اساتید و دانشجویان شویم و در برابر حقوق شهروندان مقاومت کند، می‌تواند عضو فراکسیون شود.

تشکیل فراکسیون اصلاحات در مجلس منتفی شد/ اصلاح‌طلبان می‌خواهند اجتماعی شوند و نه سیاسی!

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

به نظر می‌رسد تشکیل فراکسیونی به‌نام اصلاحات یا اعتدال در برابر پایداری‌ها به مصلحت نیست و چه بهترکه فراکسیونی از دغدغه‌مندان ایران به‌نام فراکسیون ایران در مجلس آینده تشکیل شود و دغدغه‌های ملی را رسیدگی کرده و یا صدای ملت ایران در مجلس شورای اسلامی آینده باشد!

بررسی برخی دیدگاه‌های اصلاح طلبان بیانگر آن است که آنان ساحت جدید کنشگری جریان اصلاحات شیفت به امر فرهنگی و اجتماعی دانسته و شتاب گرفتن تطابق و ایده سازی در این حوزه ها را مورد تاکید قرار می دهند.

این بخش از اصلاح طلبان با اشاره به تغییرات سطح و سبک زندگی زنان و جوانان به ویژه نسل دهه ۸۰ و ۹۰ تاکید دارند، باید نسل جدید در راس جریان اصلاحات قرار گیرد. این مورد باعث می‌شود که اصلاح‌طلبان فعالیت و کنش خود را از عرصه سیاسی به عرصه اجتماعی و فرهنگی را منتقل کنند و این اتفاق با عدم رای خاتمی افتاده است.

به باور این بخش از اصلاح طلبان، اصلاح‌طلبی یک شروع جدید و یک حرکت جدید را طی می کند. جامعه ایران یک حرکت زیگزاکی دارد، آمدن و رفتن اصولگرایی و اصلاح طلبی هم همین گونه بوده است. این ماجرای زیگزاکی اصولگرایی را در ایران از نظر سیاسی و در حوزه فرهنگی مضمحل خواهد کرد و آلترناتیو آن نیز نیروی فرهنگی است که دیگر دعوی سیاسی نمی‌کند و مناقشه سیاسی نمی کند و در عرصه سیاست هم نیست از این روست که در آینده باید تحولاتی را در حوزه شعر و ادبیات جستجو کرد و باید در انتظار مناقشه در باب کلیت حیات ایرانی بود و یا مناقشاتی در ارتباط با فرهنگ ایرانی را باید دنبال کرد.

دوره آن هم یک روزه و دو روزه نیست چرا که این مورد از کنشگری باید نمایندگانی را پیدا کند آنگاه نسل جدید اصلاح طلبی شکل خواهند گرفت و اگر نسل های قبلی اصلاح طلبی سیاسی بودند نسل های بعدی بیشتر فرهنگی و اجتماعی خواهند بود!

نادرستی پیش‌بینی اصلاح‌طلبان درباره مشارکت انتخابات

این روزهای پس از انتخابات، اصلاح‌طلبان تلاش کرده‌اند مثل یک مدعی همه را به خاطر میزان مشارکت در انتخابات محاکمه کنند و همه را مؤثر بدانند جز خودشان! گویی اصلاح‌طلبان در ایران چنان بی‌اختیار و بی‌جایگاه بوده‌اند که هیچ نقشی در هیچ چیز نداشته‌اند.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم عمادالدین باقی درباره مشارکت در انتخابات نوشته است:

رای باطله در انتخابات اخیر، حتی بیش از خود انتخابات مورد بحث قرار گرفته است. این آرا از سوی آسیب شناسان، مهم تلقی شده و خواستار توجه به آن شده اند. در نگاهِ «فقیهان» نمازِ باطل، نماز نیست. اما در نگاهِ جامعه، رای باطل، «رای» است. تنها از آن رو باطلش می‌خوانند که به حساب هیچ نامزدی نوشته نمی‌شود. هیهات که باطل و بی‌اثر باشد، بلکه معنا و اثری مرکب دارد و ‌گاه «همراهی را با درنگ» و گاه «اعتراض‌ را با هراس» یکجا نشان می‌دهد و علاوه‌ بر مخالفت، آزادی را نیز زیر سوال می‌بَرَد. رأی‌های باطل، نه کاغذ باطله، که اوراق بهادارند. مجهول‌المالک ‌نیستند که ملک طلق دولت باشد. هم حساب دارند و هم صاحب! و پشتِ هر برگشان یک انسانِ صاحب رای پنهان شده است. موافقی مردد یا مخالفی مُخاف.

تشکیل فراکسیون اصلاحات در مجلس منتفی شد/ اصلاح‌طلبان می‌خواهند اجتماعی شوند و نه سیاسی!

برای اصلاح‌طلبان لازم‌تر آن بود که پس از اعلام آمارهای انتخاباتی و از جمله میزان مشارکت در انتخابات، به ارزشیابی پیش بینی‌های قبل از انتخابات خود در این زمینه بپردازند. در روزهای قبل از انتخابات و در حالی که طیف تندرو اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبید و حتی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات تلاش و فعالیت می‌کردند، برخی خواص اصلاح‌طلب در راستای کمک به همین تلاش، پیش‌بینی‌های حداقلی از حضور مردم در انتخابات ارائه می‌دادند.

محمود صادقی، نماینده اسبق اصلاح‌طلبان در مجلس، پیش‌بینی کرده بود که میزان مشارکت در کل کشور حدود ۲۴ تا ۲۷ درصد و در تهران بین ۶ تا ۹ درصد خواهد بود و در بهترین حالت، مشارکت کل به ۳۰ درصد خواهد رسید. مرتضی الویری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس پیش‌بینی کرده بود که میزان مشارکت به‌صورت میانگین در سراسر کشور بیش از حدود ۳۰ درصد نخواهد بود.

اما میزان مشارکت در انتخابات بالای ۴۰ درصد بود و طبعاً اگر شرایط اقتصادی کشور در حالت بهتری بود و از سویی برخی فعالان سیاسی بر طبل ناامیدی و دعوت به تحریم انتخابات نمی‌کوبیدند، مشارکت از این هم بالاتر می‌رفت. حال آیا اصلاح‌طلبان همین یک قلم - یعنی پیش بینی نادرست و حداقلی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات- را می‌پذیرند؟ آیا قبول خواهند کرد که برای ناامیدی مردم دست به انتشار پیش بینی‌های عجیب و غریب زدند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    99 2
    شرق از یه طرف حرف از اقتصاد آزاد میزنه و بعد میاد تیتر می زنه "بازار عید بدون نظارت"!!!!!! تا کی قرار این شارلاتان بازیا ادامه داشته باشه. شما یا بازار آزاد رو قبول داری یا نه. نمیشه واسه اهداف جناحی و سیاسی عین آفتاب پرست رنگ عوض کنید.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      همچی تیتر زده فراکسیون اصلاحات ... مورچه چی چیه که کله پاچه اش چی باشه.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      1 0
      فلاکسیون چای پای منقل زیر پتو ی اصلاحات ،، چی بشود؟؟
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 2
    نه بهتر است فراکسیون اصلاحطلبباشه چون شما را از نعمت اصولگراهای تندرو که در هارمونی با شما باشند محروم و حزب ندا که حزب اصلاحطلب اما عیر انقلابیست را وارث انقلاب در اینده می کنه
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      کسانی که برای رضای خدا و وفای به عهد خود با شهداء در انتخابات شرکت کردند و رأی صحیح دادند اجرشان نزد خداوند محفوظ است و باریتعالی به سبب وجود همین عزیزان این نظام مقدس را از کید دشمنان مصون می دارد و اما کسانی که از روی دشمنی و لجاجت و خودخواهی و مزدوری با انتخابات قهر کردند و یا آن را تحریم نمودند اولاً طفیلی وار و از تصدّق سری گروه نخست از برکات و نعمات این نظام بهره می برند و ثانیاً اجرت مزدوریشان را حتا اربابان صهیونی بد عهد هم نخواهند داد !!!
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      کسانی که برای رضای خدا و وفای به عهد خود با شهداء در انتخابات شرکت کردند و رأی صحیح دادند اجرشان نزد خداوند محفوظ است و باریتعالی به سبب وجود همین عزیزان این نظام مقدس را از کید دشمنان مصون می دارد و اما کسانی که از روی دشمنی و لجاجت و خودخواهی و مزدوری با انتخابات قهر کردند و یا آن را تحریم نمودند اولاً طفیلی وار و از تصدّق سری گروه نخست از برکات و نعمات این نظام بهره می برند و ثانیاً اجرت مزدوریشان را حتا اربابان صهیونی بد عهد هم نخواهند داد !!!
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 0
    برجام در مقطع فعلی حماقت محصه میبینید همون فشار را با وجود برحام بهتون وارد می کنند چون می تونند با توجه به وصعیت برجامومسیله دینفع نهایی و ..... فقط توافق محدود نه برجام
  • SE ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    63 1
    اصلاحطلبان پیشران ترویج بی بند و باری و سلیطگی زنان و منحرف شدن جوانان در ایران پس از انقلاب بوده اند
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      شما به بزرگی ات ببخش که اصلاح طلب ها زیاد به شما سر زده اند
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    4 0
    خطر اصلاح‌طلبان به مراتب از اپوزسیون خارج نشین بيشتر است این‌ها می خواهند نظام از ازدرون از هم بپاشند
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    1. میانگین مشارکت در کل کشور در 12 دوره ی انتخابات برگزار شده مجلس شورای اسلامی 56.99 درصد افراد واجدشرایط مشارکت بوده است و دردوره ی دوازدهم، 41 درصد و این به معنای آنست که درصد مشارکت در این دوره، 15.49 کمتر از میانگین کل است. 2. درصد مشارکت کنندگان کل کشور در دوره ی یازدهم 42.5 درصد بوده است و در دوره ی دوازدهم 41 درصد. واین به معنای کاهش 1.5 درصدی مشارکت کنندگان است که هرچند یک نفر هم ارزشمند است، لیکن آنچنان کاهشی نیست که آن را برسر نیزه زد و فریاد وااسفا برآورد. 3. آمار نشان دهنده بیشترین کاهش مشارکت در منطقه ی مرکزی کشور است و هرچه از مرکز دور شده و به استان های مرزی ـ که بیشتر آنها در میان استان های کمتر برخوردار جای دارند ـ نزدیک می شویم، بجز یک یا دو استان،میزان مشارکت افزایش یافته است. 4. میانگین مشارکت تهران در 12 دوره ی انتخابات برگزار شده مجلس شورای اسلامی 44.64 درصد افراد واجدشرایط مشارکت بوده است و دردوره ی دوازدهم، 34 درصد و این به معنای 10.64 درصد مشارکت کمتر از میانگین کل کشوری است. 5. درصد مشارکت کنندگان تهران در دوره ی یازدهم 26 درصد بوده است و در دوره ی دوازدهم، 34 درصد. واین به معنای رشد 8 درصدی مشارکت در تهران است. 6. رشد درصد مشارکت در مناطق محروم و رشد 8 درصدی در تهران را چگونه می توان تحلیل کرد 1) افزایش رضایت عمومی از حکمرانی کشور در بازه ی زمانی بین دو انتخابات؟ 2) فهم ودرک سیاسی ـ اجتماعی مشارکت کنندگان از شرایط موجود بر ایران، جهان و منطقه و آثار رای ندادن آنها برکشور؟ 3) بندهای 1 و2 ؟ 4) ترس از نامسلمانی و برون رفت از دین و ایمان؟! یا 5) ؟؟؟
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    فراکسیون اصلاحطلبها باید جدا باشه
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    فراکسیون اصلاحطلبها باید ایجاد بشه وگرنه اصلاحطلبهای تندرو با توجه به نطریات تاجزاده در انصاف در گفتگو با زید ابادی قاعل به خروج از نطامند تنها راه نشون دادن اینه که اونها به شکل جدا از اصولگرایان داخل نطامند وگرنه سیاست علویتبار در شرق که گفت ما با میانه اصولگرا ها فصارا کنترل می کنیم بعد از جمهوری اسلامی عبور می کنیم زا پیاده می کنند
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    اگر فراکسیون اصلاحات تشکیل نشه اصلاحطلبان زادیکال به سمت عبور از نطام میرند ....
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    عدم تشکیل فراکسیون اصلاحطلبها یعنی سرکوب بخش انقلابی من با رفتار رسایی مخالف بودم اما حق ندارید بخش انقلابی را سرکوب کنید
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    بد تر از روزنامه موسوم به هم میهن (که از هر دشمنی سفاک تر هست) نیست چنان نوشته و از مراجع منافقانه دم زده که آدم فکر می‌کنه چقدر متشرع هست که کافرتر از ابوسفیان هست
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    اگر فراکسیون اصلاحطلب شکل نگیرد حتما رقابت را اصلاحطلبان تندرو به خارج از جمهوری اسلامی خواهند برد .
  • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    اگر در مجلس فراکسیون نداشته باشند جنگ را به خارج از جمهوری اسلامی می برند اما سوال اینه در طولانی مدت چکار می خواهید بکنید
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    احسنت که رویکرد بسیار هوشمندانه ای است الان مشخص می گردد شفتگان قدرت چه کسانی هستند
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    می دونید دفاتر حسابداری به سکه حسابرسی می کنتد نه به ریال .........
  • مازیار IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    پز میدهید که دیگران گفتند مشارکت ۳۰ درصد است میشود ولی شد ۴۱ درصد . آخه این افتخار داره ؟
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    ایجاد فراکسیون اصلاحطلبها حتما محدود کردن چپهای تحریمی یکپارچگی جریان انقلاب اسلامی بر روی مواضع انقلاب اسلامی و بیانات رهبری و اسلام .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    اصلاحطلبها روی اقلیتهای مدهبی و تعییر دین مانور می دتد
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    شما نیاز به اصلاحطلبان لیبرال یا هیچ موجود لیبرال دیگری نداری
  • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    خواهشی که از سرطان اصلاحات دارم اینه که دست از سر دهه 80و90 بردارن نمیخواد در راس قرار بگیرن و به گندشون بکشین
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    دهه هشتاد و نود رو آدم حساب نمی کنند
  • صادق GB ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    زوعمای قوم نسبت به اغتشاشات سال گذشته بانیان توطیه برندازی زیر پرچم زن زندگی آزادی هیچگونه برخوردی ومحاگمه ای به جنایات وابسته به صهیونیست جهانی نشد .وامسال مجددا این گروه خیامتکاربصورت زنجیره ای در رسانه های خود علیه حجاب و .عفت تبلیغات گسترده ای را تدارک دیده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس