کتاب شکارچی - کراپ‌شده

اوایل از دیدن بعثی‌ها در حالی که خودم دیده نمی‌شدم ذوق می‌کردم و دوست داشتم دست به اسلحه ببرم و شلیک کنم ولی آرام آرام به خودم مسلط شدم. یاد گرفته بودم قبل از هر شلیکی روی خاک‌های مقابلم را خیس کنم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق کتاب «شکارچی» خاطرات و زندگی‌نامه شهید مدافع حرم مصطفی رشیدپور است که توسط علی هاجری و فرانک صف‌آرا تحقیق شده و نگارشش را نیز خانم صف‌آرا برعهده داشته است. این کتاب را انتشارات راه‌یار منتشر کرده است.

بخشی از این کتاب، خاطرات و یادداشت‌های شهید است که به قلم خودش در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شده است.

ذوق «رشیدپور» برای دیدن بعثی‌ها!

شهید مصطفی رشیدپور متولد سال ۱۳۴۷ بود و در دوران دفاع مقدس هم در جبهه‌ها حضور داشت و سال‌ها بعد در نبرد سوریه شرکت کرد و مجروح شد. او پس از دوره‌ای دست و پنجه نرم کردن با سختی‌های جراحت، به شهادت رسید.

آنچه در ادامه می‌خوانید، سه برش از این کتاب ۲۳۸ صفحه‌ای است که می‌توانید آن را با قیمت ۱۲۰‌هزار تومان تهیه کنید.

*ذوق دیدن بعثی‌ها

راوی:‌ شهید مصطفی رشیدپور

وضعیت جغرافیایی خط پدافند ما در دو سمت اروند حاشیه‌هایی با عرض سیصد متر بود. سمت جبهه مقابل هم هیچ عارضه مصنوعی‌ای غیر از سنگرهای بتنی و خاکریزهای مهندسی شده وجود نداشت. در این سنگرها تانک‌های ۱۰۶ تیربارهای سنگین چهار لول و دیگر سلاح‌ها قرار داشتند. جبهه خودی از نهر عرایض تا دهانه کارون به اروند ادامه داشت و پر از عوارض مصنوعی ساختمان‌ها و اسکله‌های بندری بود و خودبه‌خود شرایط را برای دیدبانی و استفاده از سلاح قناصه آماده می‌کرد.

چند معرفی دیگر هم بخوانید؛

چند دقیقه با کتاب‌ «شاهرگی برای حریم» / ۱۵۴

خرید داروی بی‌نسخه برای سوریه!

این خط را از بچه‌های مازندران تحویل گرفته بودیم و منطقه روبه‌روی ما منطقه عملیات لشکر ۲۵ کربلا بود. برای شناخت دقیق منطقه در چند روز اول بدون هیچ شلیکی، فقط دیدبانی کردم و محل سنگرهای آمبولانس و شلیک آنها را شناسایی و روی کاغذ کالک نوشتم.

مرحله بعدی شناسایی محل‌های استتار و اختفای خودم بود. کلاه خودم را با گونی پوشاندم اسلحه‌ام را گلی کردم و با پوشیدن لایه داخلی اورکت‌های ایرانی خودم را کاملاً استنار کردم، هیچ ریسکی در کار نبود. حتی در مواقعی که محل شلیک مناسب نبود گونی سر می‌کردم و به تماشا می‌نشستم و همین کار موجب شوخی و خنده بچه‌ها هم شده بود.

ذوق «رشیدپور» برای دیدن بعثی‌ها!

اوایل از دیدن بعثی‌ها در حالی که خودم دیده نمی‌شدم ذوق می‌کردم و دوست داشتم دست به اسلحه ببرم و شلیک کنم ولی آرام آرام به خودم مسلط شدم. یاد گرفته بودم قبل از هر شلیکی روی خاک‌های مقابلم کمی با دست آب بپاشم. این کار باعث می‌شد تا موقع شلیک، خاک بلند نشود و موقعیتم برای دشمن مشخص نباشد.

یک بار وسوسه شدم تا بالای ساختمان گمرک بروم (ساختمان اداری گمرک واقع در حاشیه اروندرود به علت حدفاصل سیصد متری عرض اروند ایران و عراق از بالای این ساختمان اشراف نسبتاً کاملی به خاک عراق حاصل می‌شد. این ساختمان با وجود ظرفیت تبدیل شدن به آثار دفاع مقدسی، تخریب شده است.) و سر و گوشی آب بدهم. بعضی از جاهای راه پله منهدم شده بود و خیلی سخت و خطرناک می‌شد از آن بالا رفت. بعد از نماز صبح و در تاریکی هوا با هر سختی که بود از آن بالا رفتم. چشمم که به منطقه افتاد زیر لب گفتم: «یا محمد!»

چیزی که می‌دیدم باورکردنی نبود. تا خط دوم را به راحتی می‌دیدم؛ ولی اگر متوجه من می‌شدند تکه بزرگم گوشم بود. سبک و چابک بودم و فوری از آنجا پایین آمدم

*مانع شهادتم

راوی: همسر شهید

حال و احوالش که بهتر شد. از او خواستم لحظه مجروحیتش را برایم تعریف کند. همان طور که روی تخت دراز کشیده بود مثل کسی که بخواهد شیرین ترین خاطره عمرش را بگوید لبخند روی لبهایش جان گرفت. من پشت دیوار یه اتاقک مخروبه کمین کرده بودم. کانالی که داعشی‌ها مثل تله درست کرده بودن رو دیدم. همون موقع داعشیا متوجه حضورم شدن و اتاقک رو زیر رگبار گرفتن. فقط یه لحظه به خودم اومدم و دیدم توی هوا غلت می‌خورم. پیش خودم گفتم یعنی جدی جدی من رو زدن؟ توی همین چند ثانیه که توی هوا بودم یاد محمدطاها افتادم. گفتم خدایا یعنی دیگه محمدطاها رو نمی‌بینم؟ با صورت خوردم زمین. یک طرف بدنم از رد خون داغ شده بود. گرمی خون رو روی صورتم حس می‌کردم.

فهمیدم هنوز زنده‌ام. دل‌بستگی که به محمدطاها داشتم مانع شهادتم شد. می‌دونستم اگه اونجا بمونم اسیر می‌شم. به بچه‌ها گفتم با آتیش من رو پوشش بدین تا بتونم برگردم. وقتی برگشتم پیش بچه‌ها دیگه چیزی نفهمیدم تا وقتی که چشم باز کردم و دیدم توی بیمارستانم.»

ذوق «رشیدپور» برای دیدن بعثی‌ها!

*مستی و راستی

راوی: علی رشیدپور

برای عصب‌های چشمش که از کار افتاده بودند و پاشنه پا و گوشش که تقریباً ناشنوا شده بود، شش بار عمل انجام داد. برای عمل گوشش رفتیم تهران. شنیده بودم وقتی کسی بین حالت بیهوشی و هوشیاری بعد از عمل باشد. احساسات واقعی‌اش را می‌گوید.

می‌خواستم مصطفی را هم این طور امتحان کنم. بعد از ریکاوری، هنوز کامل به هوش نیامده بود به او گفتم «مصطفی میگن تو دیوونه‌ای که رفتی سوریه. خودت رو ناکار کردی اومدی.»

زبانش هنوز سنگین بود. با چشم‌های نیمه‌باز جوابم را داد:«من باید می‌رفتم. هنوز هم می‌خوام برم.» چند روز بعد، یک جوان افغانستانی را آوردند کنار مصطفی. او هم مدافع حرم بود و دستش را عمل کرده بودند. همین سؤال را از او هم پرسیدم. گفتم: «تو هنوز بیست سالت هم نشده؛ رفتی چه بلایی سر خودت آوردی؟» با لهجه افغانی جواب داد: «بابا ولم کن؛ من همین الان هم دلم می‌خواد برم پوست این داعشی‌ها رو از تنشون جدا کنم!»

*تلخ‌ترین جمله

راوی: علی رشیدپور

نم‌نم شروع کرده بود به راه رفتن و ورزش کردن. با پزشکش مرتب مشورت می‌کرد و وضعیت ترکش‌های بدنش را می‌پرسید که دوباره برود سوریه. در هفت ماه مدت مجروحیتش چندین عمل سنگین انجام داده بود و باید گوشش را هم دوباره عمل می‌کرد. ریسکش بالا بود و من مخالف این کار بودم.

از بیمارستان با من تماس گرفت که: «علی من برای عمل گوشم اومدم بیمارستان. چون می‌دونستم مخالفت می‌کنی چیزی بهت نگفتم ولی حالا اگه می‌تونی خودت رو برسون بیمارستان.»

عملش تا عصر طول کشید و دکترها از نتیجه عمل راضی بودند. دو روز بعد. پسرش مهدی تماس گرفت. صدایش گرفته بود. گفت «بابام حالش بد شد. هرچی زنگ زدیم آمبولانس نیومد. به سختی ماشین گرفتیم اومدیم بیمارستان. میگن عفونت گوشش ریخته توی حلقش و به خاطر ترکش‌هایی که توی گلوشه حالش بد شده.»

جملات آخر مهدی را نمی‌فهمیدم. هرچه گاز ماشین را می‌گرفتم، انگار خیابان‌ها بیشتر کش می‌آمد. وقتی رسیدم بیمارستان رفته بود توی اتاق احیا. بچه‌ها و همسرش را می‌دیدم که بی‌تاب توی بیمارستان راه می‌روند و هراسان شده‌اند.

به دوسه دقیقه نرسید که گفتند با شوک هم احیا نشده. نمی‌توانستم باور کنم. شب قبل تازه برایش تولد گرفته بودند و تا صبح با پسرش حرف زده بود. مگر می‌شود؟ با یکی از آشناها تماس گرفتم و گفتم «می‌خوام ببرمش یه بیمارستان بهتر. مصطفی هر طور شده باید حالش خوب بشه. اینجا الکی میگن کار تمومه و تلخ‌ترین جمله عمرم را همان موقع شنیدم. انگار بدنم تبدیل شد به یک تکه یخ گفت: «علی جان برید خودتون رو واسه مراسم آماده کنید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    68 8
    تیتر آشغالی را انتخاب کرده اید. لعنت بر شما.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      8 21
      آشغال که فقط خودت پس زر نزن
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      16 6
      با رضا رشید پور مجری لوس چه نسبتی دارد ؟
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      5 14
      ادب و تربیت هم چیز خوبیه عزیزم ،واقعا بنظر خودت نیازی به اینهمه واکنش و گفتن کلمات سخیف بود؟ باشد که رستگار شوید
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    57 7
    این چه تیتری هست؟؟؟؟؟؟برای دیده شدن؛ تن به هر خِفّت و خواری ندهید
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      4 4
      برای کلیک کردن و پول در آوردنه کلیک بایت
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    9 4
    فکر کردم اون سلبرتیه است که پیکسلش را تو دیجی کالا میفروشن.
  • DE ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    13 1
    تیتر
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    36 2
    شاه مردان حسین و شاه نامردان یزید هر دو شاهند اما این کجا و آن کجا اول گمان کردم چهار شاخ رضا رشید پور منگله درود به شرف شهید مصطفی رشید پور یادش گرامی
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    22 0
    با این مدل تیتر زدنت. جای تاسف داره
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    25 3
    هدیه به ارواح مطهر همه شهدا ،صلوات.... اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    17 0
    این هم یک نوع فریب برای جذب مخاطب هست و به نوعی تدلیس
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    1 1
    قشنگ بود، مرسی🌹🙏🏻
  • رضا IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    5 0
    درود خدا بر تو اسوه شرافت و مردانگی ، و روحت شاد و قرین ابدیت که آرامش امروزمان را مدیون تو و همرزمانت هستیم. و لعن نفرین ابدی بر ملّا پشمکان حروم لقمه ای چون صدیقی و علم الگدا که حرمت خون شما شریف زادگان و با لقمه حلال بزرگ شدگان را پاس نداشتند !
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    7 0
    مرض داری اینجوری تیتر میزنی؟! میمردی قبلش می نوشتی "شهید"! مشرق اسم نویسنده های مقاله ات رو بزن تا ببینیم با کی طرف هستیم تا بعدا کلاش بازی درنیاری بگی ما نمی دونستیم؟! شفافیت دوست نداری!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس