کد خبر 1589105
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
فیلیپین

رئیس‌جمهور فیلیپین با صدور دستوری رسمی، شورای دریایی این کشور را برای مقابله با چالش‌ها در دریای جنوبی چین، تقویت کرد و برنامه‌ریزی برای تقویت امنیت را خواستار شد.

به گزارش مشرق، از خبرگزاری رویترز، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین، به دولت خود دستور داد برنامه‌های خود را در زمینه امنیت دریایی برای مقابله با «چالش‌های جدی» برای تمامیت ارضی و حفظ صلح، تقویت کند.

این فرمان که روز یکشنبه منتشر شد، اشاره ای به چین نکرده است اما به دنبال درگیری های دریایی دوجانبه و اتهامات متقابل بر سر منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین صادر شده است.

پکن مدعی مالکیت تمام دریای جنوبی چین است که گذرگاهی برای بیش از ۳ تریلیون دلار تجارت سالانه از طریق کشتی محسوب می‌شود. فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی نیز درباره این دریا ادعاهایی دارند اما دادگاه دائمی داوری در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ادعاهای چین مبنی بر مالکیت همه دریا، مبنای قانونی ندارد.

آخرین درگیری در دریای جنوبی چین، هفته گذشته در حالی رخ داد که چین از توپ آب استفاده کرد تا ماموریت کشتی تدارکاتی فیلیپین برای رسیدن به کشتی دوم توماس شول را مختل کند.

مارکوس در این فرمان گفت: با وجود تلاش‌ها برای ارتقای ثبات و امنیت در حوزه دریایی ما، فیلیپین همچنان با طیفی از چالش‌های جدی مواجه است که تمامیت ارضی و همچنین موجودیت صلح‌آمیز فیلیپینی‌ها را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور فیلیپین روز پنجشنبه متعهد شد که اقدامات متقابلی را علیه «حملات غیرقانونی، قهری، تهاجمی و خطرناک» توسط گارد ساحلی چین برنامه ریزی و اجرا کند.

دستور او شورای دریایی دولت فیلیپین را گسترش داده و دوباره سازماندهی می کند و مشاور امنیت ملی، وکیل عمومی، رئیس آژانس هماهنگی اطلاعات ملی و گروه ضربت دریای جنوبی چین را به این گروه اضافه می کند.

به نظر می رسد این فرمان با نام بردن نیروهای مسلح فیلیپین، نه فقط نیروی دریایی که نقش تمامی بخش های ارتش این کشور در دریا را گسترش می دهد.

شورای ملی دریانوردی فیلیپین که تغییر نام یافته است، بدنه مرکزی برای تدوین راهبردهایی برای تضمین یک ساختار «یکپارچه، هماهنگ و موثر» برای رسیدگی به امنیت دریایی در آب های فیلیپین خواهد بود.

مارکوس تعداد سازمان های حامی شورای دریایی فیلیپین را از ۹ به ۱۳ افزایش داد که آژانس فضایی و موسسه امور دریایی و حقوق دریا دانشگاه فیلیپین از جمله آنها است.

در ماه‌های اخیر تنش‌ها بین چین و فیلیپین افزایش یافته و به سطحی بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته رسیده است.

مانیل ادعا می‌کند پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزیره های مصنوعی ساخته است.

به همین منظور، فیلیپین با همتایان غربی خود در دریای جنوبی چین بارها رزمایش مشترک برگزار کردند. همچنین، فیلیپین بارها کشتی‌های چینی را به تلاش‌های تهاجمی و خطرناک برای جلوگیری از ماموریت‌های دریایی این کشور متهم کرده است.

در مقابل، مقامات چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل بحث بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و مانیل به حق تمامیت ارضی سرزمین چین تجاوز کرده و این اقدامات بر خلاف تعهدات این کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    متاسفانه اقدامات ارضی چین در تقابل با همسایگانش بزودی منجر به جنگ خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس