مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در تازه‌ترین نظرسنجی خود اعلام کرد: تنها ۳۰ درصد از مردم افغانستان به مذاکرات صلح با طالبان امیدوار هستند.

به گزارش مشرق، در تازه‌ترین نظر سنجی که روز (24 اسفند) از سوی مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان منتشر شده، آمده است: بیش از 70 درصد از مردم افغانستان معتقدند که مذاکرات صلح نتیجه مثبتی را در پی نخواهد داشت.

این نظر سنجی حاکی از آن است که مردم افغانستان از عوامل مختلفی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

مصاحبه‌شوندگان از احتمال معامله بر سر حقوق مردم (25 درصد)، تامین صلح (20درصد)، شفافیت (19 درصد)، نادیده گرفتن حقوق زنان (14.3 درصد) و عدم رعایت قانون اساسی (13.7 درصد) از گفت‌وگوی صلح نگرانی کرده‌اند.

این نظرسنجی در مصاحبه با هزار و 540 نفر در 15 ولایت با رعایت ترکیب شهری، روستایی، جنسیتی، قومی و پراکندگی جغرافیایی تهیه شده است.

این گزارش تحقیقی در حالی منتشر می‌شود که قرار است دولت افغانستان تا چند وقت دیگر با طالبان و گروه حکمتیار در پاکستان در مورد صلح افغانستان مذاکره کنند.

«غلام‌ رضا ابراهیمی» پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در نشست خبری گفت: در این نظرسنجی بیش از 70 درصد (70.6%) پاسخ‌ دهندگان گفته‌اند که مذاکرات دولت با طالبان ناکام مانده است.

در این گزارش همچنان پاسخ دهندگان گفته‌اند که کار کرد شورای عالی صلح در افغانستان ضعیف است و به باور آنها این شورا نمی‌تواند صلح را در افغانستان تامین کند.

پاسخ ‌دهندگان این شورا را نمادین خواندند، آنها (19.9 درصد)، فاسد (16.4 درصد)، غیرمستقل بودن شورا (16.2 درصد) فاقد حمایت عمومی (14 درصد) و در معرض مداخله خارجی (11.4) عنوان کرده‌اند.

«حبیبه سرابی» معاون شورای عالی صلح افغانستان، در واکنش به انتشار این گزارش گفت شورای عالی صلح بر نقش زنان در افغانستان احترام می‌گذارد.

سرابی افزوده است: این شورا در برنامه حقوق زنان، آزادی بیان، حقوق شهروندان افغانستانی و دستاوردهای 14 سال گذشته را در نظر داشته و با آن معامله نمی‌کند.

بخش دیگر این گزارش نشان دهنده این است که، 76.8 درصد پاسخ دهندگان معتقدند کارهایی که طالبان در افغانستان انجام می‌دهند، اصلاً قابل قبول نیست. در همین حال 28.4 درصد آنها گفته‌اند که گروه طالبان برای تامین منافع پاکستان در افغانستان می‌جنگند.

گزارش مرکز مطالعات استراتژیک حاکی است که 48 درصد پاسخ ‌دهندگان معتقدند که پاکستان از آتش جنگ و ناامنی در افغانستان سود می ‌برد. 20 درصد از پاسخ دهندگان نیز نسبت به حضور نیروی آمریکایی در افغانستان بدبین هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس