منابع کُرد در شمال سوریه مدعی شدند که موافقت پنج رئیس از هفت رئیس عشایر اصلی عربی استان رقه را برای الحاق این استان به اقلیم «روژاوا» را کسب کرده‌اند.

 به گزارش مشرق، همزمان با آغاز عملیات «نیروهای دموکراتیک سوریه»، برای آزادسازی شمال استان رقه، این نیروها دفتر روابط عمومی خود در شهر «تل‌ ابیض» (کری سبی) در ریف رقه را افتتاح کردند.

به گزارش وبگاه خبری «آرا»، عمر علوش عضو این دفتر و عضو «جنبش جامعه دموکرات» (TEV-DEM) گفت که هدف از این دفتر، برقراری ارتباط با عشایر، شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی در رقه است...».

به ادعای عمر علوش، دفتر روابط عمومی نیروهای دموکرات سوریه از مجموع هفت عشیره بزرگ، موافقت پنج رئیس از روسای بزرگ‌ترین عشایر عربی رقه را برای الحاق این شهر به خودمختاری روژاوا کسب کرده و دو عشیره دیگر نیز در حال رایزنی هستند.

علوش همچنین فاش کرد که اخیرا از طریق روابط مخفیانه با داخل رقه، موفق شده‌اند هسته اولیه «مجلس سنا»ی رقه را پایه‌گذاری کنند.

به گفته او، به محض آزادسازی رقه از دست داعش، این مجلس کار خود را برای تشکیل نهادهای خدماتی، مدنی و اداری آغاز می‌کند.

روژاوا کجاست؟

روژاوا، ترجمه واژه به واژه اصطلاح «کردستان غربی» است و به مناطقی اشاره دارد که از نظر گروهها و احزاب کردی حکومت فدرالی کردستان سوریه در این منطقه شکل می‌گیرد.

اقلیم روژاوا که اکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است، از سه منطقه اصلی تشکیل می‌شود: 1- عفرین 2- کوبانی و 3- الجزیره و مردم این مناطق را کردها، اعراب، سریانی‌ها، آشوری‌ها، ارمنی‌ها و ترکمن‌ها تشکیل می‌دهد.

شهرهای اصلی که در منطقه روژاوا قرار دارند، عبارتند از: دیرک، کرکی لکی (معبده)، رمیلان، جل آغا (جوادیه)، تربه سبیه (قحطانیه)، قامشلو (القامشلی) عامودا، الدرباسیه، سریه کانیه (رأس العین)، کری سبی (تل ابیض)، کوبانی (عین العرب) و عفرین.

نیروهای روژ اوا

اصطلاح نیروهای روژ‌اوا، اما ارتباطی به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه ندارد و این نیروها عملا به دست کردهای عراق به رهبری مسعود بارزانی تشکیل شده است و به گروههای پیشمرگه کرد سوریه و هسته‌های نظامی کرد که از ارتش سوریه جدا شده‌اند اطلاق می‌شود که از سوی نیروهای پیشمرگه کردستان عراق آموزش دیده‌اند و تا کنون در محورهای «کسکی» و «تلعفر» در استان نینوای عراق در کنار کردهای عراقی نیز جنگیده‌اند.

این نیروها از لحاظ سیاسی به حزب «دموکرات کردستان سوریه» وابسته هستند که در امتداد حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی محسوب می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    بابا جومونگین اینا برا خودشوننننن
  • آی تکین ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    کردستان غربی ترجمه ی درستی نیست.روژاوا در لغت یعنی مغرب،جایی که خورشید غروب میکند و در اصطلاح به غرب کردستان اطلاق می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس