کتاب دفاع مقدس

هر ساله و با شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه، تب و تاب کتاب و کتاب‌خوانی در میان مردم بالا می‌گیرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - هر ساله و با شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه،تب و تاب کتاب و کتاب‌خوانی در میان مردم بالا می‌گیرد. در میان انتشاراتی‌های مختلفی که در نمایشگاه حاضر هستند و کتاب‌هایی که در حوزه‌های متنوع به چاپ می‌رسند، ‌کتاب‌های شاخص حوزه دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای میان علاقه‌مندان پیدا کرده‌اند. پیدا کردن سوژه‌های جذاب و نگارش روان و بدون اغراق کتاب‌ها از عوامل مهم در استقبال مردم از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس است و افراد زیادی را همزمان با شروع نمایشگاه کتاب برای خرید این کتاب‌ها به شهر آفتاب می‌کشاند.

عملکرد مناسب و قابل تقدیر انتشارات سوره مهر که الگویی برای دیگر انتشاراتی‌ها قرار گرفت موج عظیمی را با خود به همراه آورد تا موجب آشنایی مردم با کتاب‌های حوزه خاطره‌نگاری جنگ شود. به گونه‌ای که حالا پس از انتشار کتاب تازه‌ای از نویسندگان صاحب‌نام این حوزه، علاقه‌مندان تمایل زیادی نسبت به خرید کتاب نشان می‌دهند و شمارگان چاپ کتاب‌ها خیلی سریع روند صعودی پیدا می‌کند. هم اکنون انتشاراتی‌های دیگری همچون روایت فتح، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش و صریر و ... با اعمال رویه‌ای درست در نگارش کتاب، آثار خواندنی زیادی را به چاپ می‌رسانند.
کتاب «گلستان یازدهم» بهناز ضرابی‌زاده یکی از آثاری است که در نمایشگاه کتاب امسال با استقبال مواجه خواهد شد. ضرابی‌زاده پس از نگارش کتابِ جذابِ «دختر شینا»، به سراغ همسر شهید علی چیت‌سازیان رفته تا با مرور خاطرات، زندگی عاشقانه شهید را پیش‌روی خوانندگان قرار دهد. «گلستان یازدهم» یک عاشقانه آرام در دل جنگ است و برای نویسنده یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.


کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» یکی از دیگر از کتاب‌های شاخص دفاع مقدس است که انتظار زیادی برای استقبال از این کتاب می‌رود. کتابی که سال 1393 منتشر شده و پس از تقریظی که رهبر انقلاب در بهمن ماه سال گذشته بر آن نوشتند، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. رهبری این کتاب را از بهترین کتاب‌های خاطرات جنگ دانستند و نوشتند: «نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند.» کتاب خاطرات سردار جانباز میرزامحمد سُلگی فرمانده‌ گردان «حضرت اباالفضل(ع)» را روایت و اطلاعات خواندنی و جذابی به خواننده‌اش منتقل می‌کند.


یکی دیگر از کتاب‌های پر امید نمایشگاه کتاب امسال در حوزه دفاع مقدس کتاب «وقتی مهتاب گم شد» است. این کتاب خاطرات جانباز سرافراز علی خوش‌لفظ، از هم‌رزمان حاج احمد متوسلیان را در برمی‌گیرد و حرف‌های زیادی برای گفتن از شرایط سیاسی، اجتماعی دهه 50 و 60 و فرماندهان بزرگ دفاع مقدس دارد. این کتاب به اذعان منتقدان، جزو آثار شاخص خاطره‌نگاری دفاع مقدس است که مطالب زیادی از آن روزها را به خوانندگانش منتقل می‌کند. این کتاب‌ها در کنار آثار پرفروش سال‌های گذشته مثل «پایی که جاماند»، «نورالدین پسر ایران»، «لشکر خوبان» و «من زنده‌ام» از امیدهای نمایشگاه کتاب امسال هستند.


در زمینه شعر دفاع مقدس نیز آثار شاعرانی مثل زنده‌یاد قیصر امین‌پور، بهزاد زرین‌پور و حمید سبزواری را می‌توان نام برد. هرچند این شاعران ممکن است مجموعه شعری به صورت مشخص در مورد دفاع مقدس نداشته باشند اما آثار ارزشمندی در این زمینه دارند. این شاعران به درکی همه‌جانبه از جنگ رسیده بودند و مصائب جنگ و رشادت‌ها و ایستادگی‌ فرزندان میهن اسلامی را دیدند و حتی برخی از آنها در جبهه‌های جنگ حضور داشتند.   در زمینه رمان و داستان با اینکه چند سالی است روند رو به رشدی مشاهد نشده اما همچنان آثار خواندنی خوبی وجود دارد. رمان «عقاب‌های تپه ۶۰» اثر محمدرضا بایرامی یکی از این آثار است که نگاهی تازه به جنگ دارد. در این کتاب مفاهیم انسانی - احساسی جای زد و خورد را گرفته و به زندگی دورهمی رزمندگان توجه دارد یا به طور مثال در بخشی از کتاب رزمندگان به مداوای پرنده آسیب‌دیده می‌پردازند. کتاب‌های سیدمهدی شجاعی، احمد دهقان، محمدرضا بایرامی، حسن بنی‌عامری کارهای خوبی در این زمینه دارند که از نظر ادبی ارزش بالایی دارند و توسط جامعه پذیرفته شده‌اند و به دور از کلیشه هستند.
 این کتاب‌ها می‌تواند منبع موثق و مهمی برای مخاطبانِ جوان و کنجکاو باشد که در پی بررسی این دوره تاریخی ایران است. دوره‌ای تاریخی و طلایی که مملو از ارزش، انسانیت و برادری است و خواندن این آثار کمک زیادی به اصلاح تفکر و سبک زندگی افراد می‌کند. استقبال از این آثار امیدها برای کنکاش بهتر و دقیق‌تر در اتفاقات جنگ هشت ساله را برای پدیدآورندگان بالا می‌برد. / روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس