روزنامه

روزنامه اصلاح طلب علیرغم اذعان به ناچیز بودن بسته اروپایی و تردید در عملی شدن آن، با رفتاری تحقیرآمیز مدعی شده است که باید همین فرصت را نیز مغتنم بشماریم!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** بسته حمایتی اروپا ناچیز است اما باید قَدرش را بدانیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت:

«اگرچه کمک ادعایی اتحادیه اروپا در مقابل حجم تبادلات اقتصادی ایران و اروپا، بسته‌ای ناچیز تلقی می‌شود و حتی کارشناسان سیاست خارجی نیز در مورد تحقق آن با چشم تردید نگاه می‌کنند، اما فعالان کسب و کار، کارآفرینان، صاحبان صنایع پاک و دست‌اندرکاران فناوری‌های پایش و کاهش آلودگی‌های آب، خاک و هوا باید این فرصت را مغتنم شمرده و با دقت و صد البته سرعت از آن استفاده کنند».

گفتنی است کمیسیون اتحادیه اروپا، پنج‌شنبه هفته گذشته در اقدامی تحقیرآمیز ارائه بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی به ایران را تصویب کرد.

این روزنامه اصلاح طلب علیرغم اذعان به ناچیز بودن بسته اروپایی و تردید در عملی شدن آن، با رفتاری تحقیرآمیز مدعی شده است که باید همین فرصت را نیز مغتنم بشماریم!

اتحادیه اروپا در حالی در رفتاری توهین آمیز، بسته حمایتی 18 میلیون یورویی را تصویب کرده است که تنها در یک قلم، در دی ماه 96 بانک مرکزی ایران برای آزادسازی 4،9 میلیارد دلار پول ایران نزد موسسه مالی کلیراستریم لوکزامبورگ- یکی از مؤسسات تابعه بورس آلمان- به دادگاه شکایت کرده بود.

اقدامات اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، از صدور بیانیه و کلی گویی و وعده‌های سرِخرمن فراتر نرفته است.

اروپایی‌ها با لحنی طلبکارانه به دولت ایران تاکید کرده‌اند که باید یکطرفه به تعهدات خود پایبند باشی و در سوی مقابل از مشخص کردن راهکار و مکانیسم‌های اجرایی و تضمین عینی به ایران خودداری کرده‌اند.

«حسین دهباشی» کارگردان مستند انتخاباتی روحانی در سال 92 با اشاره به این مسئله در مطلبی نوشت: «18 میلیون دلار بسته حمایتی اروپا برای ماندن ایران در برجام؟ حق الامتیاز توتون و تنباکو به ماژور تالبوت انگلیسی خیلی بیشتر بود نامردها! ایشان ایران ما را با کجا عوضی گرفته‌اند؟ و ایرانیان را با چه کسانی؟ ظریفی می‌گفت: "هرگز یک ایرانی را تهدید نکن!" تحقیر چطور؟»

** تاجیک: اصلاح طلبان نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«جنبه‌های معرفت شناختی گفتمان اصلاحات روزبه‌روز نحیف و نحیف‌تر شده و از یک جریان فرهنگی و اجتماعی فراگیر به یک جریان در قدرت تبدیل شد. این افراد حیات و ممات جریان اصلاحات را به قدرت گره زدند. با این وجود در همین نقش نیز ناموفق بودند و نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند».

تاجیک در ادامه گفت:

«امروز عده‌ای به نام اصلاح‌طلبی مانع بزرگی در مسیر توفندگی و بالندگی جریان اصلاحات به وجود آورده‌اند. این عده جریان اصلاح‌طلبی را به منفعت طلبی‌های خود تقلیل داده‌اند و یک چهره غیر لطیف و غیر اصلاحی از جریان اصلاح‌طلبی به مردم ارائه داده‌اند. نکته قابل تأمل در این زمینه این است که اصلاح‌طلبان هنگامی که در سریر قدرت قرار می‌گیرند همان کنش را از خود نشان می‌دهند که قبل از اینکه به قدرت برسند آن را نقد می‌کردند».

تاجیک تاکید کرده است که «اصلاح‌طلبان هنگامی که در سریر قدرت قرار می‌گیرند همان کنش را از خود نشان می‌دهند که قبل از اینکه به قدرت برسند آن را نقد می‌کردند».

اصلاح طلبان تا پیش از این دولتهای قبل را به عدم مدیریت صحیح در بحران ارزی و رویکرد نادرست در سیاست خارجی و عدم برنامه ریزی اصولی در ساخت مسکن و...متهم می‌کردند، اما وقتی این طیف در سال 92 اکثریت مطلق کابینه را در اختیار گرفت، در موارد فوق و موارد بسیار دیگر، کارنامه بسیار ضعیفی ارائه داد.

کارشناسان معتقدند که طیف اصلاح طلب، جماعتی پر سر و صدا و البته پر مدعا ولی بی عمل و کرخت هستند.

** دولت، خروج آمریکا از برجام را محاسبه نکرده بود

«محمدرضا بادامچی» نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه با روزنامه قانون گفت:

«از آن‌زمانی که افزایش ارز خودنمایی می‌کرد، نمایندگان مجلس با تمام مدیران کشور جلسه گذاشتند ولی متاسفانه دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای چنین روزهایی نداشته است. این خطاهای دولت دربخش اقتصادی باعث شد که ارز درمدت چند ماه ازسه هزارتومان به نه هزارتومان برسد. ازخطاهای بزرگ مسئولان کشور این است که برای حالت فوق العاده و بحرانی هیچ برنامه‌ای نداریم. حتی بانک مرکزی وتیم اقتصادی دولت پیش‌بینی نکرده بودند که اگر آمریکا از برجام خارج شود چه اقداماتی باید انجام دهند».

گفتنی است ظریف در سال 94 در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی گفته بود: «آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»!

متاسفانه دولت تمامی تخم مرغهای خود را در سبد برجام گذاشت و به واسطه رویکرد غلط «امضای توافق به هر قیمت» و سپس «اجرای توافق به هر قیمت»، طرف مقابل را به گستاخی ترغیب کرد.

علیرغم کارنامه سیاه آمریکا در توافقات بین المللی، برخی دولتمردان مدعی بودند که آمریکا به خاطر یک توافق، پرستیژ بین المللی خود را خدشه دار نمی‌کند. دولتمردان در اعتماد به آمریکا تا جایی پیش رفتند که امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین اعلام کرده و تاکید کردند که از اجرای برجام اطمینان دارند!

متاسفانه دولت تمامی امور کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد و بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم داخلی را به فراموشی سپرد.

** تقلای اصلاح طلبان برای پیوستن ایران به FATF

روزنامه همدلی در مطلبی نوشت:

«در مساله FATF دولت، مجلس و شورای امنیت ملی مقصرند. باید تکلیف خود را مشخص کنیم اینکه آیا ایران می‌خواهد دست به محاصره خودش بزند و دور تا دور خود را سیم خاردار بکشد؟ اگر دنبال سیم خاردار است آن وقت می‌توان گفت که عدم پذیریش FATF منطقی است. FATF... در حال حاضر 104 کشور جهان آن را پذیرفته‌اند».

چندی پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند: «این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟».

گفتنی است «مارشال بیلینگسلیا» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا که دستی توانا در توطئه‌آفرینی و ایجاد موانع برای فعالیت‌های اقتصادی ایران دارد چندی پیش به ریاست FATF منصوب شد. طبق اطلاعاتی که در سایت رسمی FATF  ثبت شده است وی از نهم تیرماه (30 ژوئن) به مدت یک سال (تا 30 ژوئن 2019) به عنوان رییس FATF انتخاب شده است.

شاید همین مسئله کافی باشد تا نسبت به برنامه اقدام ارائه شده از سوی FATF به ایران، تردید داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حسنا IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    4 0
    پلیس حافظ امنیت و آرامش در کشور است، هرگونه توهین به پلیس محکوم است
  • F35 US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    16 9
    4 بامداد F35 ها برميخيزند
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
      3 6
      خفه شو بابا ، مردیکه ....
    • علی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
      2 3
      بعد کجا میرن؟؟؟؟؟ کجا فرود میان!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
      6 9
      5 بامداد ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا برای همیشه در قعر خلیج فارس دفن می شود.
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
      1 0
      4 و 3 ثانیه با موشک های ج. ا. ا .ساقط می شوند .
  • سید IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    1 0
    اگر می خواهید حجم کوه بلاهت ذاتی اصلاح طلبان تهوع آور را متوجه شوید باید بدانید آنچه را که می بینید فقط بک دهم از آن است و مابقی آن را به صورت مخفی و پنهانی در قراردادها و مذاکرات از چشم و گوش مردم پوشانده اند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس