آژانس پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته جاسوسي آمريکا، براي کاهش خطاهاي تحليل و حل مشکلات اطلاعاتي خود، اقدام به ساخت بازي رايانه اي با اهداف واقعي مي کند.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، آژانس پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته جاسوسي آمريکا (Iarpa) با اين عنوان که "بدون بازي هاي رايانه اي ما نابوديم" اعلام کرد: «بازي‌هاي جدّي ــ که براي اهداف آموزشي، درماني و يا ديگر اهداف واقعي ساخته شده‌اند ــ مي‌توانند براي بيان و کاهش سوگيري‌هاي شناختي، سازوکاري مناسب ارائه دهند».
اين آژانس که بخشي از جامعه اطلاعاتي آمريکا مي‌باشد، در راستاي برنامه سيريوس (Sirius project) همايشي را ماه بعد در واشنگتن برگزار مي‌کند که در آن قرار است توليدکنندگان بازي گرد هم آيند.
سيريوس يکي از چند برنامه اين آژانس براي غلبه بر سوگيري‌ها و رسيدن به نتيجه‌گيري‌هاي دقيق‌تر است. اين آژانس در دسامبر 2009 کار بر روي يک سامانه رايانه‌اي که بتواند تصميم‌گيري انساني را تکرار کند و سپس از انسان پيشي بگيرد، را آغاز کرد. چند ماه بعد، اين آژانس پروژه‌اي را شروع کرد که الگوريتم آن مي‌توانست عيني‌ترين تحليل‌گران را انتخاب کند.
اين آژانس اظهار مي‌دارد: «هنگامي که براي حل يک مشکلِ اطلاعاتي به سوگيري‌هاي تحليل‌گران روي آورده مي‌شود، ممکن است تحليل‌گران دست به استنباط‌هايي بزنند که به لحاظ منطقي نادرست يا برخلاف شواهد باشد. سوگيري‌هاي شناختي در تحليل، سطح عدم اطمينان را افزايش مي‌دهد، منجر به خطاهاي نظام‌مند مي‌شود، برداشت‌ها را فيلتر مي‌کند، تصورات را شکل مي‌بخشد، و راه‌هاي جايگزين را تحميل مي‌کند.»
اين آژانس اميدوار است با اين پروژه، بازي‌کنندگان بازي‌هاي ويديوئي بتوانند انواع مختلف پيش‌داوري را بررسي کرده و در نهايت کنار بگذارند. هدف اين برنامه اين است تا با تهيه بازي‌هاي جدّي بتواند به کاربران آموزش دهد و سپس مهارت آنها در تشخيص و کاهش سوگيري‌هاي شناختي که معمولا بر تمامي انواع تحليل‌هاي اطلاعاتي تاثير مي‌گذارد را اندازگيري کند.
قرار است در اين همايش دانشمندان علوم اجتماعي، رايانه‌اي، متخصصان آمار، و کارشناسان بازي‌هاي ويديوئي و دنياي مجازي و نيز دانشگاهيان و شرکت‌هاي کشورهاي مختلف شرکت کنند.
سوگيري‌هاي شناختي مورد نظري که در اين پروژه قرار است بررسي شود عبارتند از: 1) سوگيري تائيدي، 2) خطاهاي اسنادي پايه، 3) نقاط کور سوگيري، 4) سوگيري مبتني بر اطلاعات قبلي، و 6) سوگيري فرافکني.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس